va
door van der Wilk May 18, 2016 om 12:10
Computers & telefonie

Te groot telefoon abonnement KPN verkeerd advies

Beste Kassa,

Mijn schoonmoeder van 58 heeft al jaren KPN thuis en wilde ook graag een 'smartphone' om zo met haar dochters te kunnen 'appen'.
Dus is zij naar de KPN winkel in Paddepoel Groningen gegaan. Daar heeft zij zich inlaten lichten en heeft een 'smartphone' meegekregen.
Dol blij natuurlijk en samen met hulp van de kinderen lukt het stapje bij stapje om te 'appen' :-) Dit heeft natuurlijk tijd nodig.
Bij de vraag van de kinderen, "mam hoe groot is je bundel?' 'zei ze goed samen met KPN gedaan maar kan het altijd aanpassen zeiden ze in de winkel!

Nou goed mama blij en lekker laten 'spelen' met haar smartphone dan komt het wel goed. Af en toe wat uitleggen en/of iets installeren gaat prima zo.
Tot dat....
Papa lief zegt tegen zijn kinderen : Kunnen jullie dat abonnement eventjes aanpassen want ze betaald zo ontzettend veel.
Wij natuurlijk tuurlijk pa regel we eventjes want in de winkel hadden ze gezegd tegen moeder dat ze haar abonnement altijd kon aanpassen.

Nu het probleem onze moeder van 58 heeft het volgende advies gekregen:
400 belminuten
en 10000 MB
Ze wisten dat ze combi voordeel had en tegen haar is ze gezegd; dat is fijn want dan kon je er nooit overheen gaan?!

In april heeft zij 73 mb van de 10 duizend verbruikt en 76 min/sms verbruikt van de 400

Nu wilde we dit dus aanpassen maar nu blijkt dat, het alleen na 2 week van een afgesloten abonnement verandert kan worden.
Wij hebben klacht ingediend bij KPN helaas willen hun het abonnement niet naar beneden bijstellen en houden hun poot stijf.

Nu mijn vraag wat ik nog kan doen? het abonnement loopt tot 2018 :-(
Ik ben zelf 31 en kan aardig overweg met een smartphone, verbruik aardig wat MB's maar mij geef je ook geen 10 duizend MB
kom op...

3585 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 18, 2016 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat u kunt doen? Helemaal niets. Uw schoonmoeder heeft dat abonnement, met haar volle verstand, afgesloten.

Misschien, maar dat is uiteraard achteraf praten, had beter even iemand mee kunnen gaan. En waarom heeft "Papa lief" niet even meegekeken? Of is hij ook "al 58"?.

va
door van der Wilk May 18, 2016 om 13:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1 als jij een kattenvoer koopt bij een dierenspeciaalzaak en er wordt gezegd dat je elke maand 10 kilo katten voer nodig hebt terwijl achteraf blijkt dat de kat maar 1 kilo kattenvoer nodig heeft. Ben je toch verkeerd ingelicht??

zoals al hier onder iemand zei ze zijn geen 100... ze kunnen prima zelf iets kopen.

Cookies
door Cookies - May 18, 2016 om 12:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het was ook niet verstandig van je 85-jarige schoonmoeder om dat alleen te regelen. Misschien kun je vanwege haar 85 jaar om coulance vragen.

Gerry1969
door Gerry1969 May 18, 2016 om 12:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Carola toch, jij maakt schoonmoeder wel ineens heel oud.
;-)

edrick3
door edrick3 May 18, 2016 om 12:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

85 jaar? TS schrijft: schoonmoeder van 58

Cookies
door Cookies May 18, 2016 om 12:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@diewilik: ;-))

Cookies
door Cookies May 18, 2016 om 12:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@edrick: de manier waarop TS schreef over haar schoonmoeder, ging ik er van uit dat 58, 85 moest zijn.;-)

jo
door jorisw May 18, 2016 om 12:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap de verwarring wel. 58 is natuurlijk erg jong en zou normaal gesproken geen belemmering moeten zijn als het om digitale zaken gaat. Dus vrij logisch dat je denkt dat het 85 is. Dan wordt het vaak wat lastiger. Ook al zijn er genoeg mensen van 85 digitaal vaardiger dan veel jongeren.

va
door van der Wilk May 18, 2016 om 13:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

vraagje aan #carola.83 Moet mijn schoonmoeder met mij mee als ik baby spullentjes ga kopen? Heb ik ook geen verstand van...
#verkeerdadvies #magtochvanuitgaandatkpnwelredelijkbedrijfis :-)

gerbera
door gerbera May 18, 2016 om 15:07
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@van der wilk, wedden dat u aan uw schoonmoeder gevraagd heeft wat de maatvoering van een baby is.;-))

Gerry1969
door Gerry1969 - May 18, 2016 om 12:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

10000MB vaak ook 10Gb genoemd is een megagrote bundel. Als schoonmoeder van 58 hier helemaal niet in thuis is waarom ga je dan niet mee om dat abonnement af te sluiten?
Nu heeft ze zich laten voorlichten door een commercieel medewerker en die staat daar om geld te verdienen.

Terecht dat KPN de poot stijf houdt, 2 weken om je abo aan te passen is een redelijke termijn.

Diewilik

Cookies
door Cookies May 18, 2016 om 12:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het gaat om een databundel van 10GB.

vr1944
door vr1944 - May 18, 2016 om 12:29
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Bij een lagere abonnement moet je meer voor je toestel bijbetalen ,dus is het verschil waarschijnlijk minder groot dan de ca 10 euro verschil op een lagere abonnement van bv 5 gb.

Topantwoord

Ma
door MacWally - May 18, 2016 om 12:30
151 Antwoorden / Vragen

Als ik dit topic lees voel ik me als man van bijna 60 een honderdjarige die dement is o mijn god !!!!

va
door van der Wilk May 18, 2016 om 13:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

sorry :-)

Ma
door MacWally May 18, 2016 om 13:11
151 Antwoorden / Vragen

Is niet erg kind. Toen ik 50 werd gingen mijn klanten naar mijn collega die pas 44 jaar was om te feliciteren.

va
door van der Wilk May 18, 2016 om 13:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hahaha :-) Mooi

edrick3
door edrick3 - May 18, 2016 om 12:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

het abonnement loopt tot 2018

Tja, die smartphone moet natuurlijk ook betaald worden. Daar is bij de abonnementsprijs rekening mee gehouden.
En dat alleen om te kunnen 'appen'? Zonde geld.

va
door van der Wilk May 18, 2016 om 13:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het hier alleen over het abonnement van de belmin en mb's de tele is apart.

edrick3
door edrick3 May 18, 2016 om 13:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, maar dat is wel een 'koppelverkoop' naar ik aanneem.

jo
door jorisw - May 18, 2016 om 12:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tip: als ze toch die 10 gig heeft: zeg het vaste internetabo op en gebruik tethering op de telefoon om een WIFI hotspot te maken.

Ma
door Mat Matheij - May 18, 2016 om 12:36
986 Antwoorden / 3 Vragen

Achteraf valt er niet (zoveel) te doen helaas. Het aantal belminuten mag meevallen de internetbundel is aan de hoge kant. Nu kan dit ook komen juist doordat KPN adverteert met het verhogen van bundels wanneer men al voor meerdere zaken bij hen is geabonneerd. Achteraf gezien had U wanneer duidelijk was dat uw schoonmoeder slecht op de hoogte was er iemand anders haar kunnen vergezellen. Overigens is het bij andere aanbieders niet beter gesteld. Verhogen van de bundel prima verlagen is er daar ook vaak niet bij. Mvrgr.

simon55
door simon55 - May 18, 2016 om 12:41
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@carola83

Mag t ook 58 zijn

Cookies
door Cookies May 18, 2016 om 13:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sarcasm begrijp je niet?

Ma
door MacWally - May 18, 2016 om 12:53
151 Antwoorden / Vragen

Ik zou ook zoals hier al eerder word gesuggereerd het dure thuis abonnement opzeggen en als je telefoonabonnement afloopt kun je ook weer een nieuwe aansluiting aanvragen met de dan weer geldende kortingen. Moeders had beter bij de Kijkshop kunnen kijken voor een goedkoop toestel met een prepaid kaartje. Had ze thuis via KPN WiFi lekker gratis kunnen appen en gamen.

aurora1
door aurora1 - May 18, 2016 om 14:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer dat uw "stokoude" schoonmoeder van maar liefst 58 jonge jaren zich niet eerst in e.e.a. verdiept heeft.
Waarschijnlijk had ze kunnen volstaan met een prepaid abonnement bij een voordeliger provider dan de KPN.
Via wifi kan niet alleen gratis geapt worden met o.a. Whatsapp en Viber, maar er kan ook gratis mee gebeld worden en gratis mee op internet gesurfd worden. D.w.z. voor thuis als uw schoonmoeder wifi thuis heeft, maar overal zijn gratis wifispots, zelfs in de supermarkt....
Het grootste deel van het maandbedrag zal in de afbetaling van de lening voor de gsm liggen: http://www.nu.nl/mobiel/4080024/telefoonabonnement-met-gratis-toestel-geldt-als-lening.html
Mogelijk heeft ze nog iets aan deze website van de Consumentenbond, even scrollen naar "Tips om de kosten in de hand te houden": http://www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/internet-bellen-in-het-buitenland
Hoe dat alles in te stellen zal in de gebruiksaanwijzing van de gsm staan. Als ze alleen een kleine startversie daarvan heeft, dan is een uitgebreide versie in de regel via internet te downloaden.

En, zoals al gezegd: de KPN heeft gelijk.

va
door van der Wilk May 18, 2016 om 15:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Aurora1 ik snap je goede bedoelingen en natuurlijk heb je gelijk. Het gaat hier alleen om verkeerd inlichten / verkeerd advies.
Als ik een nieuwe electrische tandenborsel kan ik ff zoeken op het internet of kan naar de winkel gaan en me laten informeren.
dat laatste is ook gebeurd met een aankoop niks mis mee opzich.

Of zit ik hier nou echt zo de plank mis te slaan?

artikel 228 van wetboek
Als er sprake is van dwaling kun je overeenkomst vernietigen. Er is sprake van dwaling wanneer de verkoper onjuiste inlichting of ongeoorloofd zwijgt of zelf een onjuiste voorstelling heeft.

vr1944
door vr1944 May 18, 2016 om 15:22
1210 Antwoorden / 5 Vragen

f

jo
door jorisw May 18, 2016 om 15:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is de dwaling? Wat was exact de vraag van jouw moeder aan KPN? Als je naar een winkel gaat en je wilt een smartphone om te appen, maar die smartphone moet wel een 6s zijn, dan zal er een ander advies komen dan als je wilt youtuben, facebooken met een simpele Samsung. De eerste zal waarschijnlijk een stuk duurder zijn maar is nog altijd in lijn met wat er is gevraagd.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2016 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien heb ik wel een tijger thuis en heb ik dus die 10 kilo kattenvoer nodig.

Maar u haalt zelf de leeftijd van schoonmoe erbij. Dus dat daar op gereageerd wordt, is uw eigen schuld.

Dat zij geen 10 GB nodig heeft om te appen, is duidelijk. Maar de maandelijkse totaalprijs zal haar in de winkel bekend gemaakt zijn. En hoe langer het abonnement en hoe meer Mb's en minuten, hoe "voordeliger" het mobieltje.

Ma
door Mat Matheij May 20, 2016 om 22:59
986 Antwoorden / 3 Vragen

U moet gezien het aantal ook goede reacties minimaal 10 kg kattenvoer benutten per dag en niet per week of maand of heeft U zich hier niet naar geïnformeerd. Een tijger heeft die geen 10 kg vlees nodig per dag. Zou het niet weten als Leeuw zijnde. Goede vergelijking overigens. Wij -mannelijke leeuwen zijn zeer lui- wij wachten op de tijgers of laten de vrouwtjes werken. Oeps welke volksstammen doen dat ook. Mvrgr

va
door van der Wilk - May 18, 2016 om 15:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als er sprake is van dwaling kun je overeenkomst vernietigen. Er is sprake van dwaling wanneer de verkoper onjuiste inlichting of ongeoorloofd zwijgt of zelf een onjuiste voorstelling heeft.

artikel 228 wetboek

aurora1
door aurora1 - May 18, 2016 om 16:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Welke dwaling?
Uw schoonmama was akkoord met het maandbedrag en heeft de overeenkomst getekend, schoonpapa is er na een poosje niet blij mee en daarom zouden de kosten van het abonnement omlaag moeten? De kosten zullen hem toch ook wel bekend zijn geweest toen zijn vrouw met het mobieltje thuis kwam? Dan had toen binnen die 2 weken mogelijk iets gewijzigd kunnen worden.
Als u vindt dat sprake is van dwaling, dan zou ik met schoonmama terug naar deze winkel gaan en met dezelfde verkoper een gesprek daarover aangaan.
Welk toestel merk/type heeft uw schoonmoeder uitgekozen?

Heeft u al berekend wat het per maand zou verschillen als een "lager" abonnement met dit toestel was genomen?

akkerdistel
door akkerdistel - May 18, 2016 om 23:49
1790 Antwoorden / 3 Vragen

En de makkelijkste en vooral beste oplossing was dit geweest, kun je namelijk vanaf ieder device gebruiken en registreren gaat ook met een lokaal nummer.

akkerdistel
door akkerdistel May 18, 2016 om 23:52
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Als bonus kun je dus ook een qwerty-tobo gebruiken, dat stoethaspelen op zo'n klein scherm moet je niet willen, zonde van de tijd.

jo
door jorisw May 19, 2016 om 09:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En hoe gebruik je telegram als je geen wifi connectie hebt?

akkerdistel
door akkerdistel May 19, 2016 om 11:42
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Je hebt geen WiFi nodig.

jo
door jorisw May 20, 2016 om 12:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, je hebt inderdaad geen wifi nodig als je 3g of 4g hebt, en daarvoor heb je KPN weer nodig. Je weet toch wel dat Telegram slecht een OTT app is net als de vele andere chat apps?

akkerdistel
door akkerdistel May 21, 2016 om 01:55
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk eens op telegram.org, wie weet gaat er dan wel 'n lampje bij je branden.

diumenge
door diumenge - May 19, 2016 om 06:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

TS heeft natuulijk gewoon gelijk dat dit een te grote bundel is voor het beoogde gebruik. Alleen is niet duidelijk wat de "stokoude en internet-analfabete" schoonmoeder in de winkel als verwacht gebruik heeft aangegeven. Door de prijs van het abonnement had bij haar natuurlijk wel een lampje moeten doen gaan branden, een abonnement van vermoedelijk zo rond de 60 euro p/m om vervolgens 'goedkoop' te appen? Ook al heb je geen kennis van mobiel dataverbruik, je vraagt toch wat het je per maand gaat kosten?

Alleen door het verhaal dat haar in de winkel is medegedeeld dat ze abonnement altijd zou kunnen aanpassen is er wel sprake van verkeerde voorlichting, maar probeer dat maar eens hard te maken.

gsm
door gsm - May 20, 2016 om 11:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hieruit blijkt weer dat adviseurs en voorlichters vaak maar een doel hebben, namelijk provisie opstrijken in plaats van het geven van een juist advies op maat. Het belang van de klant komt in onze maatschappij helaas steeds meer op de laatste plaats. Zelfs in de gezondheidszorg gebeurt het, dat niet de beste, maar wel de lucratiefste behandeling wordt toegepast. Een zichzelf respecterend bedrijf zou de klant centraal moeten stellen.

Wat hier bij KPN gebeurd is, is het aansmeren van een buiten proporties product aan een 85 jarige, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een autodealer die aan schoonmoeder de duurste Porsche zou adviseren. KPN en veel andere providers presteren het ook om internet snelheden voor te spiegelen die nooit gehaald kunnen en de diverse beperkende factoren te verzwijgen. Het doel van KPN is vermoedelijk om zo snel mogelijk torenhoge investeringen terug te verdienen. Juridisch zal het helaas wel correct zijn om zelfs oude mensen op die manier met een te duur abonnement op te zadelen.

Gerry1969
door Gerry1969 May 20, 2016 om 13:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@gsm tja de lonen zijn het minimum een vaste aanstelling bestaat bijna niet meer dus gaat het geld verdienen via commissie en provisie. De onafhankelijkheid is daarmee inderdaad direct zoek.
Diewilik

Ma
door Mat Matheij May 20, 2016 om 23:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het ging om een 58 jarige.

Cookies
door Cookies - May 20, 2016 om 12:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@gsm: het betreft een 58-jarige. Ik maakte er expres 85 van omdat een 58-jarige in dit topic blijkbaar als seniel beschouwd wordt.

Wij weten natuurlijk helemaal niet hoe het aankoop/verkoop gesprek is gegaan, want wij (en schoondochter) waren er niet bij. Als koper wordt je ook geacht vragen te stellen en jezelf vooraf te verdiepen in de materie. Als ik een auto, strijkijzer, laptop enz. enz. koop, vertrouw ik ook niet blind op de blauwe ogen van een verkoper.

gsm
door gsm May 20, 2016 om 22:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@Carola
Ben ik mooi ingetrapt. Als 58 jarige moet je inderdaad toch nog wel wakker genoeg kunnen zijn en goed kunnen opletten. Er zijn zijn echter genoeg nog veel jongere mensen die ook verleid worden om een onzinnig en totaal overbemeten abonnement af te sluiten. Het blijft dus opletten met die providers en met adviseurs en verkopers in het algemeen.

Ma
door Mat Matheij May 20, 2016 om 23:08
986 Antwoorden / 3 Vragen

Niet nu zeggen dat je expres 85 ervan hebt gemaakt dit was een begrijpelijke vergissing.  Zo staat er eerst 'schoonmoeder' vervolgens 'moeder'. En je ging ervan uit dat er geen 58 jarige digibeten bestaan. Wel dat is wel zo. Zo blijkt. Het aantal digibeten en zelfs analfabeten in Nederland wordt onderschat. Daar had voor invoering van de digitale wijze van belastingaangifte onderzoek naar moeten worden gedaan. Dat is allesbehalve iets lachwekkend. M.

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zelfs niet als ze bruin zijn. :-))

Cookies
door Cookies May 20, 2016 om 12:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op bruine ogen helemaal niet! Wetenschappelijk onderzoek heeft nl. uitgewezen dat mensen met bruine ogen onbetrouwbaarder zijn dan mensen met blauwe en/of groene ogen.;-))

tijger1
door tijger1 May 20, 2016 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ben ik even blij dat ik groene heb.:-))

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook de schoonmoeder van de Ts keek blijkbaar alleen naar het mooie nieuwe mobieltje en naar het maandbedrag. Pas toen "papa lief" over de hoogte viel, werd er verder gekeken.

Net als zoveel mensen.