be
door benben May 24, 2005 om 03:55
Computers & telefonie

Telefoneren naar het buitenland

Hallo, ik wil nog wel eens naar Costa-Rica telefoneren.Ik heb een T-mobile abo, en met hen naar CR bellen kost ca. 1.25 euro/minuut..Doch via Telestunt.nl kost dit maar 9 eurocent/minuut.

Navraag bij T-mobile:niet nodig, het gaat van je beltegoed af.

Anderen zeggen: die 9 eurocent is tot de grens, daarna betaalt de ontvanger de kosten van de ned.grens tot aan het eigen toestel.

Heeft iemand ervaring met dit of weet iemand wat de werkelijke kosten zijn?

Voor alle duidelijkheid:het gaat hier om mobiel naar mobiel

295 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 08:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er van mobiel naar mobiel wordt gebeld betaalt u inderdaad de kosten tot de grens en vandaar zijn de kosten voor degene die gebeld wordt. Dit is het geval bij alle providers. De reden is de beller te behoeden voor hoge kosten omdat hij/zij vaak niet weet waar de degene die gebeld wordt zich bevindt en men heeft geoordeeld dat het dan redelijk is alleen de kosten tot de grens voor rekening van de beller te laten komen. Als degene die gebeld wordt dit niet weet kan hij/zij voor verassingen komen te staan als hij/zij later met de kosten vanaf de grens tot b.v. Tibet wordt geconfronteerd. Groeten - E.

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 08:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Benben,

Voor zover ik na kan gaan is Telestunt een soort doorverbind-service en niet echt een provider, zoals KPN, Scarlet, ed. Je belt een 0900 nummer en wordt afgerekend door de KPN (of een andere provider die je hebt) voor het bellen van dit nummer. Je betaalt een starttarief van een paar cent en verder het tarief voor het 0900-nummer dat ze opgeven.

Overigens betaal je bij sommige mobiele providers extra kosten voor het bellen naar een 0900 nummer met je mobiel. Informeer dus even bij je provider wat zij in rekening brengen voor het bellen met een 0900-nummer.

Volgens Telestunt.nl zijn de internationale tarieven inbegrepen, waaruit ik de conclusie trek dat de ontvanger niet hoeft te betalen.

Wellicht de beste manier om erachter te komen is het uit te proberen. Voor 9cpm naar Costa Rica bellen is niet duur, dus een buil kun je je er niet aan vallen. Je krijgt geen abonnement, dus je zit ook nergens aan vast. Voor de zekerheid: schakel je nummerherkenning uit, zodat ze niet naderhand je nog kunnen bestoken met Spam-SMS-jes die je zelf mag betalen. Of ze dit doen weet ik niet, maar het geld moet ergens vandaan komen, dus wees gewaarschuwd.

Echter, ze geven zelf al aan dat de verbindingen niet altijd super zijn en dat wegens capaciteitsproblemen het netwerk nofg wel eens overbelast kan zijn. Ik kan me dus voorstellen, dat je midden in een gesprek eruit geknikkerd wordt en opnieuwe moet inbellen (en dus opnieuw het starttarief ad 4,9 ct moet betalen). Ik wantrouw dus al bij voorbaat de kwaliteit van de service.

Brynnar

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik adviseer je Skype te downloaden – www.skype.com – koop een microfoontje/ headset, activeer “Skype out” door betaling van 10 of 25 euro met je creditcard en bel voor 6,5 eurocent per minuut naar mobiele nummers in Costa Rica (naar vaste lijn is nog iets goedkoper).

Van computer naar computer bellen is zelfs geheel gratis, je hebt dan ook geen Skype out nodig.

Ik ben zelf een veelvuldig, zeer tevreden gebruiker, ook van Skype out (vnl. naar het buitenland). Ik zou zeggen: probeer het eens uit.

M.v.g.

Marek

ve
door verwijderd - Aug 4, 2005 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je naar het buitenland belt, zijn alle kosten voor jouw rekening. Let wel op dat buitenland niet in je belbundel zit (ben na een hoge rekening erachter gekomen). Over de grens geld voor mensen die bijv. op vakantie gaat. Voorbeeld: Ik ga naar Costa-Rica op vakantie en neem mijn GSM mee mijn vrienden in NL bellen me op dan betalen zij tot de grens (immer nl nummer dus rekening in NL) en de rest betaal ik ook al heb ik zelf niet gebeld etc. Goed opletten dus. Beste is in dit geval buiten bellen in een telefooncel van KPN etc. vooral na 20.00 uur en in het weekend heel goedkoop (uit ervaring)