dr
door dridderhof Aug 9, 2009 om 20:52
Computers & telefonie

Telefoon gehackt

hallo, Bij mijn zoon is zijn mobiele telefoon gehackt!! er is van t- mobile een bedrag van ong. 2200 euro van mijn zoons rekening gehaald.  We weten niet wat we moeten doen. T mobile zegt gewoon er is gebeld via dit nr. en klaar. Hadden ze dit niet moeten onderzoeken, een waarschuwing geven dat er inneens erg veel gebeld werd en er misschien iets aan de hand was!  Mijn zoon belde normaal voor ong. 70 euro per mnd. Dan weten ze toch zijn belgedrag!Kunnen we het geld op de een of andere manier terugvorderen? HELP!!!!!

8543 21 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 9, 2009 om 21:02
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Normaal gesproken wordt het telefoon abo inderdaad gestopt zodra u een goede klant wordt door plotseling veel te bellen. Uit eigen ervaring met Scarlet weet ik dat zij +-500 Euro hanteren. T-mobile mag op zijn minst uitleggen waarom dit nu niet gebeurt is. Wellicht is dit bedrag in 1 dag verbruikt, zodat T-Mobile alleen nog maar achter de feiten aan kon lopen.

holpen
door holpen - Aug 9, 2009 om 21:24
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u de gespecificeerde rekening? Dan zou u moeten kunnen zien waardoor deze kosten zijn veroorzaakt. Wellicht biedt dat een aanknopingspunt.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 10, 2009 om 10:18
1163 Antwoorden / 60 Vragen

wat ik nog vergeet te melden: ik heb nog nooit gehoord van een gehackte telefoon. Was het niet een zogenaamd vriendje die het leuk vond om oom en tante in verweggistan te bellen???

dr
door dridderhof - Aug 10, 2009 om 10:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

hallo,Wij wisten ook niet dat dit kon, maar het kan dus idd. Er is een heleboel hierover te vonden op google. Ze doen dit o.a. via bluetooth, als je die aan hebt staan kan een ander je gegevens van de telefoon overnemen. Ook bepaalde berichten waar je een antwoord op moet geven, bijv. u heeft 1000 euro gewonnen,en als je af moet sluiten met een # ,zijn van die valstrikken. Trap hier niet in!!!

kenwel2
door kenwel2 - Aug 10, 2009 om 12:06
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag dridderhof, u schreef: 'Ze doen dit o.a. via bluetooth...'

Dit konden ze doen via bleutooth, tegenwoordig is dit allang niet meer mogelijk, in alle gevallen moet de ontvanger zelf bevestiging geven dat er connectie wordt gemaakt met de gsm, (in dit geval de mobiele telefoon van uw zoon) 'gehackt'is dus absoluut niet (meer)mogelijk, met de tegenwoordige moderne toestellen, dit is al heel lang zo overigens.

Succes, en u kunt inderdaad beter even om een specificatie vragen bij de provider, alvorens harde feiten/konklusies te trekken.

Henri

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 10, 2009 om 12:08
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Oh ja, ik moet bekennen dat ik even niet aan bluetooth dacht. Ik heb het meegemaakt met een collega die plots porno op zijn bluetooth binnenkreeg. Gelukkig kon dit verder geen kwaad. Om deze redenen is het op sommige plaatsen in Saoedie Arabie verboden om de bluetooth te gebruiken.

Het enige advies dat ik u kan geven is aangifte doen. Wellicht kunt u dit bij een verzekering declareren, maar daar kan een collega beter uitspraken over doen.Echter: ik verwacht niet dat de politie voor 2200 Euro over de grens gaat... helaas houdt justitie op bij de landsgrens!

En inderdaad, zoals Holpen al aangaf even wachten (lees: later bij de aangifte toevoegen) op de gespecificeerde rekening. Helaas is er momenteel een storing met de facturering en loopt T-mobile flink achter, bij mij momenteel een maand.

En toch wil ik even een onderbuikgevoel kwijt: mijn laatste T-mobile factuur was ook te hoog. Welliswaar praat ik over 3.64 Euro, een stuk minder dus, maar de computer heeft zich vergist (gesprekken uit de bundel werden gefactureerd). Terwijl ik altijd geleerd heb dat computers zich niet kunnen vergissen. Bellen naar het buitenland kost over het algemeen 30 ct/minuut. Dat betekent dat de telefoon van uw zoon gedurende 122 uur gehackt zou moeten zijn. Maar mogelijkerwijs is er naar een buitenlands betaalnummer gebeld...    maar dan nog vind ik 2200 Euro wel erg hoog. Het toestel moet minimaal 3 uur lang gehackt zijn!
 Het t-mobile-servicedesknummer is gratis. Zelf heb ik 11.30 uur vanochtend nog gebeld en heb hooguit 1 minuut in de wacht gestaan. 0800 7111. Afgezien van het je-jij-doei-taalgebruik ben ik verder vriendelijk geholpen. Ik zou het zeker nog een keertje rustig proberen! Niet geschoten is altijd mis.

Suc6 in deze zaak. 2200 Euro is niet mis....

he
door henk1951 - Aug 10, 2009 om 12:25
256 Antwoorden / 0 Vragen

Het bedrag is al afgeschreven zeg je je zoon kan dan toch online zijn rekening specificatie inzien. Op die manier worden de gemaakte kosten duidelijk. T Mobile zegt er is gebeld via dit nummer ,dat kan  je zoon toch nagaan of dat wel zo is. Wat zegt je zoon er zelf over heeft hij een verklaring voor het hoge belgedrag ( vakantie, internet buitenland bellen buitenland ringtones  e.d.).

gr Henk

audb
door audb - Aug 10, 2009 om 13:02
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een hack via bleutooth is wel mogelijk maar omdat dit om een bedrag gaat welke wel heel extreem hoog is lijkt me dat echt niet mogelijk.

De duurste nummers die er bestaan is vijf euro per minuut en dan kan u zelf wel uit rekenen hoelang er gebeld moet zijn voor dat bedrag.

Wat wel kan zijn gebeurt is dat uw zoon in het buitenland is gaan internetten met zijn telefoon is dit echter niet het geval dan moet u een klacht indiennen bij t-mobile en dan zoekken ze uit wat er is gebeurt.

Als ik het goed heb dan is t-mobile ook aan gesloten bij degeschillen comissie  telecom

pa
door padsy - Aug 10, 2009 om 13:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien niet helemaal gelijk aan uw voorbeeld, maar even om te laten zien hoe de KPN reageerde toen mijn telefoon in het buitenland gestolen bleek te zijn en ik ineens een rekening van E 280 kreeg omdat er direct mee gebeld was. KPN keek direct naar mijn belgedrag en zag dat ik maandelijks voor maar ongeveer E 30 belde, dus zij geloofden direct dat degene die mijn telefoon had gestolen er mee had gebeld. De juffrouw van de KPN zei mij toen dat zij voor E 100 mocht crediteren. Wilde ik meer terug hebben van mijn telefoonrekening, dan zou ik een officiele klacht bij de KPN in moeten dienen, en dan zou ik kans hebben om meer terug te krijgen, maar dat zou wel wat langer gaan duren. Omdat het bij mij niet om zo'n hoog bedrag ging, heb ik genoegen genomen met de creditering van de E 100.

Ik was wel verrast dat KPN zo coulant was en meteen voorstelde om mij E 100 terug te geven, nadat ze mijn belgedrag hadden bekeken. Ik vind dat T-mobile zoiets ook zou moeten doen. Nu zullen ze natuurlijk niet zo'n hoog bedrag terug geven, maar ze kunnen op z'n minst het belgedrag van uw zoon erbij halen en u wat serieuzer adviseren wat u moet doen.

audb
door audb - Aug 10, 2009 om 13:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zo als Deinert al aangaf het moet dus een hele tijd duren maar vergeet niet dat snachts ook een telefoon aanstaat en bij somige toestellen moet je soms in stellen dat iemand wel of niet mag inloggen op je telefoon

labren
door labren - Aug 10, 2009 om 13:57
862 Antwoorden / 0 Vragen

dat is heel erg dom want er wordt via de tv gewaarschuwt voor dat soort dingen, dan heeft de persoon een nummer gedraai waarbij die doorgeschakeld wordt naar een 0900 nummer bij ieder telfoontje die die belt, dat staat ergens in die telefoon geregistreed en kan verwijdert worden, kijk maar eens naar het progamma op tv van oplichters ontmaskerd, onwetendheid denk ik.

jansje
door jansje - Aug 10, 2009 om 14:15
131 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo

ook ik heb zo iets aan de hand gehad, wel met een prepaid telefoon
ik heb toen ook gebeld met de kpn.
maar helaas waren er in 25 minuten tijd allemaal 0900 nummers meegebeld.
terwijl ik net opgewaardeerd had en hem toen 1 dag niet heb hoeven te gebruiken. toen ik dus wou bellen, had ik geen tegoed meer.
dus ook gehackt!!. had niemand in mijn omgeving ook van gehoord. het is erg voor u, maar ik ben blij dat het nog iemand is gebeurd. sorry hoor dat ik het zeg. ik bedoel het niet onvriendelijk. Maar mij geloofde niemand.
het enige wat ik kon doen was een andere mobiel kopen. heb dus nu een abonnement. en een ander nummer. helaas moeten nemen. maar liever als dat ik elke keer geld kwijt was.

kenwel2
door kenwel2 - Aug 10, 2009 om 14:36
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Nergens lees ik, dat als je je telefoon niet in gebruik hebt met een bleu tooth gekoppeld apparaat, dat je in alle gevallen veel beter de bleu tooth functie veel beter kunt uitschakelen, het heeft dan ook nog eens als voordeel, dat je accu langer te gebruiken is, en s'nachts gebruikt een normaal persoon toch geen bleu tooth functie van de telefoon, dan slaap je toch. Je mobieltje kun je wel aan laten staan, beter is het nog om deze gewoon helemaal uit te zetten, of je moet een oproep verwachten door omstandigheden,of zoals o.a ivm je werkzaamheden.

Henri

labren
door labren - Aug 10, 2009 om 14:41
862 Antwoorden / 0 Vragen

en bluetooth uit zetten,want ondanks wat er gezegt wordt kan je wel via bluetooth gehacht worden.

labren

sj
door sjeufke - Aug 10, 2009 om 15:11
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het bedrag via bank storneren en laat de provider maar bewijzen dat betrokkene gebeld heeft met wie en hoe lang.

labren
door labren - Aug 10, 2009 om 15:54
862 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad is dat ook een manier, gewoon door de bank het bedrag terug laten halen en de automatische incasso laten blokkeren , want de telefoon maatschappij moet eerst maar eens uitleggen waarom die rekening zo hoog is en hoe dat kan als er nog nooit zoveel gebeld is want dit is inderdaad een verschrikelijk hoog bedrag wat er verbelt is, in mijn ogen onmogelijk

ma
door maaskant - Aug 10, 2009 om 17:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

onze zoon is het zelfde overkomen enkele jaren geleden. Kosten €2200,- . Overzicht opgevraagd blijken er om de 3 minuten sms berichten te zijn verstuurd naar jamba. Ook zijn er berichten, die geld kosten om de 3 minuten binnen gekomen. Het waren sessies van ongeveer 45 minuten met verschillende tussentijden tussen de sessies. Er waren tijdstippen bij dat onze zoon zekerweten bij ons aan tafel zat zonder gebruik te maken van zijn telefoon. Zelf had hij gemerkt dat soms geen verbinding mogelijk was. Het is voor geweest maar de rechter had ( wij ook) genoeg aan de zendmast gegevens, hij kom het alleen zelf gedaan hebben. Ondanks wij er zeker van waren dat hij dit niet zelf gedaan had konden we de rechter niet overtuigen. Vonnis = betalen en = balen. Dat mensen over de rug van iemand die zijn geld moet verdienen met een krantenwijkje hier gewoon mee wegkomen en er zelfs gewoon mee door ( mogen) gaan is gewoon onbegrijpelijk.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 11, 2009 om 00:12
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Zelfstandig storneren is het domste wat u nu kunt doen. Een flinke kans dat er dan incassokosten berekend gaan worden!

dr
door dridderhof - Aug 14, 2009 om 20:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

hallo, ik weet wat veel mensen denken: heeft hij het niet zelf gedaan!! Dat schiette bij ons ook door ons hoofd! We hebben zeker de facturen bekeken. Mijn zoon zit veel in het buitenland voor defensie. Nu is het zo dat er vanuit Nederland naar deze nrs. ook is gebeld wanneer hij in het buitenland zat. Soms een paar uur aan een stuk. Voor meer dan 100 euro per keer. Ook hij had gelukkig vanuit het buitenland veel naar ons en zijn vriendin gebeld ( voor 50 euro ) dus er is bewijs dat hij daar zat. T mobile gaat dit onderzoeken en zegt ook dat dit niet kan. Dus de telefoon is weldegelijk gehackt op wat voor manier dan ook.

so
door sonja40 - Jun 28, 2013 om 00:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, iemand heeft via mijn vader's nummer aan een ander persoon een sms gestuurd, maar hij kan dit niet bewijzen omdat het te zien is dat dat zijn nummer is. Hoe moeten wij bewijzen dat hij zoiets niet gedaan heeft ?

diumenge
door diumenge - Jun 28, 2013 om 00:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sonja40 schreef op vrijdag 28 jun 2013, 00:34]Hallo, iemand heeft via mijn vader's nummer aan een ander persoon een sms gestuurd, maar hij kan dit niet bewijzen omdat het te zien is dat dat zijn nummer is. Hoe moeten wij bewijzen dat hij zoiets niet gedaan heeft ?
Je kan hier beter een nieuwe vraag over stellen, i.p.v. op een oude vraag "in te breken".

Maar een antwoord op je vraag: dat is denk ik vrij lastig te bewijzen. Er zijn diensten waarmee het mogelijk is om een sms met een andere afzender te versturen. Zoek via Google maar op 'sms spoofing'. Dus het beste is denk ik om te laten zien dat dit mogelijk is... om zo in ieder geval het verhaal dat die sms niet van hem afkomt meer geloofwaardig te maken. De enige andere mogelijkheid lijkt mij een verklaring van zijn provider dat die sms niet door hem gestuurd is.