me
door merkelens Oct 10, 2012 om 09:22
Computers & telefonie

Time machine

time machine maakt de 1e keer een kopie van al je (geselecteerde) bestanden vandaar dat deze werkzaamheid lang kan duren. Daarna zal time machine enkel de wijzigingen tov de 1e kopie gaan kopieeren. Maar dit betekent toch dat deze 2e kopie enkel de wijzigingen bevat en je dus nooit de 1e kopie mag verwijderen terwijl Time machine automatisch de oudste kopie(en) delete indien de schijf vol loopt...

klopt mijn stelling?

3663 8 Rapporteer

freya
door freya - Oct 10, 2012 om 10:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo merkelens,

Je redenatie klopt helemaal. Blijft natuurlijk de vraag hoe Timemachine precies zijn backups maakt. Ik kan me zo voorstellen dat er b.v. om de maand een gehele backup gemaakt wordt en tussentijds alleen de wijzigingen worden opgeslagen. Op die manier hoef je alleen de laatste totale backup en de navolgende wijzigingen te bewaren.

Ik kan me niet voorstellen dat Timemachine met één totale backup werkt met daarna alleen maar de wijzigingen opslaat. Een backup terugzetten van b.v. een half jaar geleden gaat dan wel heel erg lang duren.....

m.vr.gr. Freya

nosource
door nosource - Oct 10, 2012 om 10:37
81 Antwoorden / 0 Vragen

Time Machine is the built-in backup that works with your Mac and an external drive (sold separately) or Time Capsule. Connect the drive, tell Time Machine to use it, and relax. Time Machine automatically backs up your entire Mac, including system files, applications, accounts, preferences, email messages, music, photos, movies, and documents. But what makes Time Machine different from other backup applications is that it not only keeps a spare copy of every file, it remembers how your system looked on any given day—so you can revisit your Mac as it appeared in the past. Time Machine keeps hourly backups for the past 24 hours, daily backups for the past month, and weekly backups until your backup drive is full.

macwouter
door macwouter - Oct 11, 2012 om 04:04
825 Antwoorden / 9 Vragen

Time Machine is de perfecte uitvinding van Apple. Op deze externe HD kun je zien dat er vanaf 2010 reservekopie,s staan en heb in totaal 600 GB verbruikt. Wat er hier beschreven wordt daar snap ik ook niet zoveel van maar ik denk dat er alleen wijzigingen worden gekopieerd.Heb meerdere HD schijven want vanaf 2007 werk ik met Apple. Het mooie is dat je vanaf 2007 je video,s en muziek kunt terug kijken waarvan je het bestaan ervan niet meer wist zo ook je documenten en je opgeslagen Mail. Je stelt je Time Machine eenmaal in en je hebt er jaren geen omkijken naar.

macwouter
door macwouter - Oct 11, 2012 om 04:29
825 Antwoorden / 9 Vragen

Voordat ie zijn eerste kopie verwijderd omdat de schijf vol loopt zijn we alweer een paar jaar verder tenzij je er een schijf aanhangt van 10 GB. Ik zou niets verwijderen als ik u was. Met die harde schijven van 2 TB kun je een aantal jaren vooruit en is het leuk voor later.Duur zijn die niet meer. Ik moet erbij zeggen dat ik veel films en muziek binnen haal en dus veel GB,s opsla. Ik ben nogal een wildebras. Soms kom ik ook nadelen tegen bijv, sommige programma,s die onder Tiger werkten waar ik aan gewent was doen het in Mountain Lion niet meer. Programma,s onder Windows ME doen het in Windows 7 ook niet meer.

jo
door jorisw - Oct 11, 2012 om 08:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=macwouter schreef op donderdag 11 okt 2012, 04:04]Time Machine is de perfecte uitvinding van Apple.

Klein detail: Apple heeft alleen maar het grafische laagje ontwikkeld. Time Machine maakt gebruik van het aloude Unix tooltje rsync. Wat Tme Machine doet is dan ook niet anders dan wat andere backup systemen al sinds jaar en dag doen. Al zou je Apple wel de credits kunnen geven dat ze deze backup methode die alleen in professionele omgevingen werd gebruikt (en door een enkele Linux thuisgebruiker) naar de mainstream heeft gebracht.

Overigens onbegrijpelijk dat Windows nog steeds niet zo'n point-in-time backup methode heeft ingebouwd.

jo
door jorisw - Oct 11, 2012 om 08:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=merkelens schreef op woensdag 10 okt 2012, 09:22]Maar dit betekent toch dat deze 2e kopie enkel de wijzigingen bevat en je dus nooit de 1e kopie mag verwijderen terwijl Time machine automatisch de oudste kopie(en) delete indien de schijf vol loopt...

klopt mijn stelling?

Bij dit soort backup systemen moet je NOOIT handmatig bestanden gaan verwijderen. ALs de toegewezen schrijfruimte vol raakt, verwijdert Time Machine zelf de oudste informatie (wordt je ook voor gewaarschuwd). Als je handmatig een deel van de backup weggooit gaat het fout. Dat heeft verder niks met Time Machine te maken, maar is een eigenschap van point-in-time backups.

drevil
door drevil - Oct 11, 2012 om 10:18
225 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=macwouter schreef op donderdag 11 okt 2012, 04:04]Heb meerdere HD schijven want vanaf 2007 werk ik met Apple.

Heb je ook een backup van je backup's? Anders is het niet echt een backup ;-).

ta
door tar - Oct 13, 2012 om 20:16
522 Antwoorden / 9 Vragen

=macwouter schreef op donderdag 11 okt 2012, 04:04: Time Machine is de perfecte uitvinding van Apple. Op deze externe HD kun je zien dat er vanaf 2010 reservekopie,s staan en heb in totaal 600 GB verbruikt. Wat er hier beschreven wordt daar snap ik ook niet zoveel van maar ik denk dat er alleen wijzigingen worden gekopieerd.Heb meerdere HD schijven want vanaf 2007 werk ik met Apple. Het mooie is dat je vanaf 2007 je video,s en muziek kunt terug kijken waarvan je het bestaan ervan niet meer wist zo ook je documenten en je opgeslagen Mail. Je stelt je Time Machine eenmaal in en je hebt er jaren geen omkijken naar.
Apple is niet de uitvinder van (automatische) schijf-image back-up programma's.

Time Machine van Apple is niets anders dan een automatisch schijf-image back-up programma als EaseUS Todo Backup (gratis) en Acronis® True Image™ (betaald) voor Windows computers.

EaseUS Todo Backup en Acronis® True Image™ werken net zo gemakkelijk en betrouwbaar als Time Machine van Apple.