motormuisjes
door motormuisjes Mar 31, 2006 om 17:06
Computers & telefonie

Toegang Bios

Goedemiddag

ik heb een vraag over mijn PC.

Het is een voormalige server die draait met Windows 2000 en ik wil een
aanpassing doen in de BIOS. Nu kan ik niet in de BIOS komen. Ik krijg
dan de mededeling dat die niet bereikbaar is. Geen wachtwoordscherm of
zo, maar ik kan er NIET bij komen. Nu lijkt het me sterk dat er geen
BIOS is (het opstartscherm laat wel degelijk een BIOS zien(Compaq), dus
er moet een manier zijn om wel in de BIOS te kunnen komen.

Oh ja, ik heb al allerlei toetsencombinaties geprobeerd, maar niet helpt echt!

Kunnen jullie me suggesties geven?

401 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 31, 2006 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, is  het een Proliant ? Kijk eens hier : http://www.cpqlinux.com/smartstart.html

of hier:

http://h18023.www1.hp.com/support/files/server/us/smartstartinfo.html

Misschien is de BIOS beperkt , en zonder gebruikersinterface

---

  1. Enter the F10 Setup utility by pressing the F10 key when prompted.

  2. Enable Advanced SETUP Mode by pressing CTRL+A before making any other selections in F10 Setup.

  3. Select Edit Details and then select Advanced

ve
door verwijderd - Mar 31, 2006 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De BIOS van de Proliant bestaat in principe uit de SmartStart utilities.
Deze kun je draaien vanaf CD.
Of, voordat het operating systeem op de disk wordt gezet, maak je met SmartStart eerst een verborgen Compaq partitie waarop dan de "BIOS" komt te staan, die met F10 op te roepen is.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Apr 1, 2006 om 02:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het niet anders wil kun je de jumper of dipswitch op het moederbord proberen. Als je weet wat je doet.

Al geprobeerd bij de HP Support site?

ve
door verwijderd - Apr 1, 2006 om 02:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps, heeft een Crompaq wel zo'n jumper of dipswitch?
Inderdaad, zij hebben er een handje van de bios op harddisk te zetten. Handig joh! Probeer je disk maar 's te vervangen.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2006 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de pc als server heeft gedient bij een bedrijf met een netwerkbeheerder kan het zijn dat de door die beheerder ingestelde beveiliging de oorzaak is. je komt er dan niet bij.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2006 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling: is dat niet zo, stel dan de vraag per e-mail via de HP/Compaq site. Ik ga er van uit dat de helpdesk van HP dan wel een oplossing weet. www.hp.com

ve
door verwijderd - Apr 2, 2006 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht het BIOS-geheugen in het CMOS zitten, even de knoopcelbatterij van het moederbord verwijderen en na een paar minuten weer terugplaatsen.
Het BIOS wordt dan gereset naar de fabrieksinstellingen en eventuele wijzigingen of beperkingen die zijn aangebracht door de vorige eigenaar zijn verdwenen.

Enterprise.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2006 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps de tip van enterprise was nog niet binnen toen ik reageerde en ik dacht daar niet aan.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2006 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn 'tip' gaat pas op als blijkt dat het BIOS inderdaad in het CMOS
zit want zoals de anderen al aangeven kan deze bij een Proliant-server
ook op de harde schijf staan.

Daarnaast hebben sommige moederborden zoals edwardus al zegt, een
reset-jumpertje (spanningsonderbreker) om het BIOS-geheugen te resetten
en hoef je de knoopcel niet te verwijderen.
Met jouw tips erbij moet de vraagsteller toch een eind kunnen komen lijkt me... :-)

Enterprise.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt, ik ga er mee aan de slag.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2006 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dit ook eens bij de hand gehad met een compaq pc.

ik ben er een poosje meebezig geweest tot ik er achterkwam dat er in de kap ( deksel ,behuizing hoe je het ook maar noemen wil)

een schema stond,en daar stond ook in hoe je de beveiliging om in de bios te komen aan en uit kunt zetten.

bij mij was het een kwestie van dit schema volgen en ik kon in de bios.

ik heb de computer niet meer hier anders kon ik wel iets specifieker zijn ,ik hoop dat je er iets aan hebt en anders jammer maar niet geschoten is altijd mis.

Groeten Douwe

ve
door verwijderd - Apr 7, 2006 om 09:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Douwe
ik heb ook zo'n soort schema aan de binnenkant, maar dat lijkt niet overeen te komen met de getoonde werkelijkheid.