pe
door petrohetjes_1 Jan 15, 2006 om 10:34
Computers & telefonie

Traag

Na verloop van tijd begint mijn PC steeds trager te reageren, ondanks dat er een Norton Antivirus is geinstaleerd. Wat kan ik er aan doen om dit te verhelpen. Zijn er middelen om dit in de toekomst te voorkomen ?

2415 36 Rapporteer

freya
door freya - Jan 15, 2006 om 12:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo petrohetjes,

Controleer in ieder geval het systeem regelmatig ook op spyware. Met een programma als AdAware SE en/of Spybot Search & Destroy is dat prima te doen. Verder is het verstandig om regelmatig de 'systemtray' (het vak rechtsonder in de taakbalk) na te lopen. Alles wat daar in staat wordt dus mee opgestart bij het starten van windows. Meestal kun je bij de instellingen van het betreffende programma kiezen of het geladen moet worden bij het starten van Windows. Als het niet strikt noodzakelijk is, zet het dan uit. Ik kom vaak computers tegen waar wel 15 of meer van die icoontjes in de systemtray staan. En dan vinden ze het gek dat het opstarten zo lang duurt. (bij mij staan er slechts 4)

m.vr.gr. Freya

wouteroud
door wouteroud - Jan 15, 2006 om 15:21
45 Antwoorden / 0 Vragen

En geen Norton gebruiken, is wel een goed antivirus programma maar maakt je systeem ook langzamer.

Andere tip, kijk eens op tune-up.com (let op het streepje) hier kun je een trial downloaden van tune up utilities 2006. Dit is een erg handig programma, heeft een handige 1-click maintenance functie. Schoont je pc op (incl. register) zonder iets stuk te maken.

wouteroud
door wouteroud - Jan 15, 2006 om 15:42
45 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een complet antwoord. Ga naar Start > Programma's > Bureau Accesoires > Systeem Werkset, hier staan Schijfopruiming & Schijfdefragmentatie. Draai deze beide programma's in de hierbovenstaande volgorde.

Bij schijfopruiming C: kiezen alles aanvinken dat meer dan 0 KB is, dan op OK klikken.

Bij schijfdefragmentatie C: kiezen en onderaan op defragmenteren klikken, dit kan even duren.

En download deze, als je ze niet al hebt (Dit zijn mijn persoonlijke favorieten, maar er zijn nog genoeg andere):
Lavasoft Ad-Aware SE Personal
Microsoft Anti-Spyware Beta
Draai met beide een scan en verwijder alles wat ze tegenkomen

Verder weet ik niet hoe goed je met computers bent, maar dit kan je ook proberen. Ga naar de volgende mappen en maak ze zo leeg mogelijk, niet alles is te verwijderen.

C:\WINDOWS\Temp
C:\WINDOWS\Downloaded Installations
C:\Documents and Settings\je gebruikersnaam\cookies

Wat ingewikkelder zijn de volgende, hier moet je in explorer eerst naar Extra > Mapopties > Weergave en dan onderaan Verborgen bestanden en mappen weergeven aanzetten, dan op OK klikken. Nu kun je ook naar:

C:\Documents and Settings\"je gebruikersnaam"\Local Settings\

In deze map kom je weer een map Temp tegen, maar ook Temporary Internet Files. Maak deze ook allebei zo leeg mogelijk.

Na al dit zou je PC weer een stukkie sneller moeten zijn.

trolline
door trolline - Jan 15, 2006 om 17:37
49 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi,

Wat Wouteroud zegt klopt helemaal en als je het doet in de veilige modus, dan werkt het nog beter. Ik heb alleen mijn twijfels over de C:\WINDOWS\Downloaded Installations

Weet je zeker dat deze map ook leeg moet?

Ga naar deze link en daar vind je precies, wat je allemaal moet doen, met duidelijke uitleg. http://www.jawwi.nl/tips/schoonmaak.html

Succes Ineke

wouteroud
door wouteroud - Jan 15, 2006 om 20:38
45 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, de downloaded installations kunnen ook weg. Dit zijn programma`s die je hebt gedownload via internet, als je deze gedownload en geinstalleerd hebt dan blijven de installers daar staan.

Ik had bijvoorbeeld de installer van iTunes en Microsoft anti-spyware in die map staan, na enige tijd loopt ook deze map aardig vol.

P.S. Ben er zat van dat deze site niet lekker werkt met Firefox!

trolline
door trolline - Jan 16, 2006 om 09:22
49 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi wouteroud,

Ik heb in die map gekeken en er stond bij mij niet veel in, ik gebruik EasyCleaner en dat ruimt alles goed op. Wel voorzichtig zijn met dat programma en de uitleg die Jawni.nl erbij geeft goed opvolgen.

Zelf heb ik geen problemen met Firefox wat deze site betreft, wel met vele andere sites, daarom als je goed beveiligt bent, kan je gerust IE gebruiken, wat Firefox kan daar nog lang niet aan tippen. Daarom gebruikt ook nog 91% van de gebruikers IE. Vraagsteller hoe is het nu met je pc?

Groetjes Ineke

ro
door rosenthal - Jan 16, 2006 om 13:04
53 Antwoorden / 6 Vragen

Je kunt ook Hitman Pro down loaden. Dit is een verzameling van zeer goede anti spyware software. Na installatie gaat deze automatisch controleren op eventuele aanwezige spyware. Dit programma mag naar mijn mening op geen enkele computer ontbreken. Is een uitstekende aanvulling op de firewall en virusscanner.

trolline
door trolline - Jan 16, 2006 om 13:12
49 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi Rosenthal,

Over Hitman Pro heeft niet iedereen dezelfde mening, ik ben er zeer zeker geen voorstander van. De programma's die in Hitman Pro zitten, kan je beter afzonderlijk zelf gebruiken, dan doen ze hun werk beter. En heb je er zelf nog iets over te zeggen.

Ik ben dus van mening dat niemand Hitman Pro op een pc mag hebben.

Groetjes Ineke

ro
door rosenthal - Jan 16, 2006 om 13:44
53 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Trolline,

Niet iedereen zal Hitman Pro hebben of willen hebben op de PC. Ikzelf vind hem erg goed. Maar ik ben eigenlijk erg benieuwd waarom je vind dat niemand deze op zijn pc moet hebben.

trolline
door trolline - Jan 16, 2006 om 13:54
49 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi ik heb het zelf ook een tijdje gebruikt, omdat ik dacht dat Hitman Pro goed was. Programma's die er in zitten zijn goed, maar werken afzonderlijk beter en ik heb er zelf zeggenschap over. Veel gebruikers hebben problemen met Hitman Pro en hebben dat met andere die ze apart gebruiken minder. Computerdeskundigen raden het installeren van Hitman Pro af en een antivirus prikbord voor hulp met virussen en spy helpen je nog niet eens, als je Hitman Pro op je pc hebt. Voor mij allemaal redenen om het niet te gebruiken.

Groetjes Ineke

ro
door rosenthal - Jan 16, 2006 om 14:04
53 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is duidelijk. Bedankt voor je snelle en prettige antwoord.

Groetjes en nog een fijne dag.

vi
door vipje - Jan 16, 2006 om 15:12
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een erg goed en gratis programma is is Ccleaner kun je zo instellen dat iedere keer als je je pc opstart je pc schoonmaakt. Mocht je er desondanks niet uitkomen surf dan eens naar 333.Breekpunt.nl forum, die weten echt alles en antwoorden snel. Wel even bij het goede onderwerp plaatsen.

Succes Vipje

vi
door vipje - Jan 16, 2006 om 15:13
3 Antwoorden / 0 Vragen

333 moet zijn www.

sm
door smit140 - Jan 16, 2006 om 15:44
3 Antwoorden / 3 Vragen

wat bij mij geholpen heeft ,en nog niet bij de antwoorden heb gezien is

ga naar start,en dan uitvoeren,en bij openen in tikken(prefetch)je ziet dan de submappen ,die kun je zonder problemen verwijderen.

deze mappen maken je pc trager,en moet je steeds herhalen om de maand

gerardk
door gerardk - Jan 16, 2006 om 15:46
175 Antwoorden / 8 Vragen

Je pc wordt na enige tijd trager door al de nieuwe taken die je er opzet en door gewenning aan de nieuwe pc die veel sneller is dan je oude pc.

Adaware draait op de achtergrond mee en maakt de pc daardoor vooral bij het opstarten trager, Spybot heeft dit bezwaar niet.

Hitman is handig om regelmatig de schijf op te ruimen en te cleanen je moet dan wel bewust de instellingen aanpassen en bv McAfee periodiek zelf laten scannen. Als je hierna ook eens in de maand Schijfdefragmentatie draait is je pc weer zo goed als nieuw.

Maar ook vooral geen verdachte e-mail bijlagen openen en zeeeeer vorzichtig zijn met porno-sties, na bezoek hievan is het voor 90% zeker dat je een een virus, trojan of iets dergelijks hebt. Draai dan ook beslist een goed ingestelde Hitman voordat je andere kwetsbare taken zoals e-banking draait.

v7
door v710 - Jan 16, 2006 om 16:02
8 Antwoorden / 2 Vragen

hoi, als ik echt heel eerlijk moet wezen. zeg ik gooi norton eraf en koop norman, ik heb veel ervaring gehad met norton en na de installatie was de pc niet vooruit te branden. toen heb ik eens geinvormeerd naar een goede virusscan en norman staat op nummer 1 of 2 maar deze is werkelijk beter dan norton.

he
door hendrik8 - Jan 16, 2006 om 16:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik altijd het programma Total Commander om zaken van mijn pc te verwijderen, je moet het even doorhebben maar je kunt weghalen wat je wilt, sinds ik dit program gebruik heb ik geen problemen meer van een langzame pc. Het enige nadeel is dat je het allemaal zelf moet doen maar dat went vanzelf.

ge
door gert949 - Jan 16, 2006 om 16:45
10 Antwoorden / 0 Vragen

het leeg maken van je temp en cookies kan veel eenvoudiger,klik met rechtermuisknop op je icoon van explore,hier zie je nu 3 knoppen,en maakje je je geschiedenis,cookies,en temp leeg.

wouteroud
door wouteroud - Jan 16, 2006 om 17:19
45 Antwoorden / 0 Vragen

Nooit hitman Pro gebruiken, deze laat poorten open staan op je pc. Dus je pc wordt vatbaarder voor virussen etc!!!!

wouteroud
door wouteroud - Jan 16, 2006 om 17:20
45 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas haal je zo niet alle bestanden weg, daarom raad ik aan het op mijn manier te doen. Je manier klopt wel, maar is niet de beste.

wouteroud
door wouteroud - Jan 16, 2006 om 17:22
45 Antwoorden / 0 Vragen

Prefetch kan inderdaad ook leeg, alleen heeft t bij mij nooit echt effect gehad.

wouteroud
door wouteroud - Jan 16, 2006 om 18:31
45 Antwoorden / 0 Vragen

CCleaner is inderdaad ook een goed altenatief, vooral omdat het gratis is.

Tune Up Utilities 2006 is veel gebruiksvriendelijker, maar daar moet je dan weer voor betalen.

wouteroud
door wouteroud - Jan 16, 2006 om 18:33
45 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet welke versie van Ad-Aware je gebruikt, maar die van mij draait niet op de achtergrond mee. Microsoft Anti-spyware Beta doet dit wel en zorgt er zo voor dat de spyware je pc niet eens binnenkomt.

ha
door hamerslag - Jan 16, 2006 om 18:38
7 Antwoorden / 0 Vragen

Op alle inmiddels toegevoegde antwoorden wil ik er graag nog een handeling aan toevoegen :

Ga via start naar UITVOEREN

Type in het venster MSCONFIG  en geef enter

Ga naar het tabblad START

Zet alle vinkjes uit behalve die van je virisscanner, en bevestig deze wijzigingen.

Start daarna opnieuw op en deze eerste keer krijg je een venster die je via een vinkje later niet meer zien wilt.

Zo start je alleen maar op wat echt nodig is en versneld de opstartprocedure, en de rest van alle antwoorden zijn zoiezo ook aan te bevelen.

Groetjes Henk....

trolline
door trolline - Jan 16, 2006 om 18:42
49 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi,

De prefetch map mag niet helemaal leeg gemaakt worden. Alleen bestanden die ouder zijn als een week mag je weghalen.

 Bij windows XP delete de inhoud van de volgende mappen:
   C:\Documents and Settings\<Gebruikersnaam>\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\
   C:\Documents and Settings\<Gebruikersnaam>\Local Settings\Temp\
   C:\Documents and Settings\<Gebruikersnaam>\Onlangs geopend\
   C:\Windows\Temp\
   C:\Windows\prefetch\

NB.
Leeg van deze prefetchmap alleen de data ouder dan 1 week, omdat anders je het omgekeerde effect krijgt. Te weten, je PC wordt alsmaar trager!

NB.
Als je ook gebruik maakt van MS Office dan kan je bij Windows XP ook de inhoud deleten van de map:
         C:\Documents and Settings\<Gebruikersnaam>\Application Data\Microsoft\Office\Recent\

NB. Bij het legen van sommige mappen zal je PC aangeven dat hij het bestand index.dat niet kan verwijderen, dit is in orde.

Groetjes Ineke

vr1944
door vr1944 - Jan 16, 2006 om 18:44
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het norton is hoofdzakelijk de oorzaak dat je pc trager opstart en werkt.Het is voor mij onbegrijpelijk dat mensen dure antivirus en firewalls programma's kopen met een werking van een jaar terwijl je dezelfde soort programma's gratis kunt downloden. Avast en Antivir zijn gratis virusscanners en Zone alarm en/of Sygate is een gratis goed werkende firewall.Hitman Pro2 is een combinatie van antispyware en cleanprogramma's (o.a. adware,spyboth) em enkele 30 dagen versies programma's(spysweeper),maar je kunt hitman pro2 na gebruik ook weer verwijderen.Dus is wel degelijk een aanrader om dit programma te draaien bij het vermoeden van aanwezigheid van Hackers en/of spyware.Het gratis MS antispyware programma werkt ook prima.

ha
door hamerslag - Jan 16, 2006 om 18:52
7 Antwoorden / 0 Vragen

De firewall van windows met alle update's, en dan ook nog achter een router is voldoende om de hackers buiten de deur te houden hoor.

Alleen moet je geen trojans hebben, maar daar is de virusscannen weer goed voor

wouteroud
door wouteroud - Jan 16, 2006 om 19:05
45 Antwoorden / 0 Vragen

Daarom zegt smit140 ook om de maand, te vaak heeft inderdaad geen zin.

Elke drie maanden is mijn rooster.

En door deze map te legen doe je windows in ieder geval geen schade toe.

wouteroud
door wouteroud - Jan 16, 2006 om 19:06
45 Antwoorden / 0 Vragen

En Hitman Pro niet gebruiken, deze laat poorten open in je pc. Heb ik hierboven ookal gezegd.

wouteroud
door wouteroud - Jan 16, 2006 om 19:11
45 Antwoorden / 0 Vragen

Norton is inderdaad nogal eens lastig, gaat overal in de registers zitten. Alleen voor het verwijderen van Norton heb je bij wijze van spreke al een halve dag nodig.

Avast, AVG of Antivir zijn ook aanraders.

st
door striek - Jan 16, 2006 om 20:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag voor Wouteroud,

Als je wel een Hitmanpro hebt gedraaid wat moet je dan doen om je poorten die open blijven staan weer te sluiten??

Ricardo

pa
door parkje59 - Jan 16, 2006 om 21:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

alle voorgaande antwoorden zou ik ook hebben gegeven. Mis alleen met wat voor systeemconfiguratie je aan het werk bent. Mede afhankelijk daarvan is het wellicht verstandig om Norton te verbannen en met een goed(koper) alternatief aan de slag te gaan. Een aantal is reeds genoemd maar ik wil je ook Stop-Sign niet onthouden. Gebruik dit zelf al een jaar of twee naar volle tevredenheid en vind het voor de USD 3,-- per maand meer dan voldoen.

Probeer ook tijdens het opstarten (wanneer Norton ook actief wordt om zo min mogelijk andere programma's tegelijkertijd mee op te laten staten.

vi
door vipje - Jan 16, 2006 om 23:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

Welk icoon van Explore  bedoel je? alles geprobeerd maar geen 3 knoppen te zien

be
door beks - Jan 17, 2006 om 07:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

 DIT IS DE ENIGE EN JUISTE OPLOSIING VOOR TRAGE PC.

ZOEK OP HET NET NAAR HDCLEANER>INSTALLEER (ENGELS)EN KIES CLEAN FOLDERS,DAARNA KIES>WIPE FREE SPACE.WELKE PARTITIE,C OF D OF EEN ANDERE VAN UW HARDE SCHIJF,DIT KOST TIJD MAAR NA HET CLEANEN,OOK DE PARTITIES DEFRAGMENTEREN.

U ZULT VERSTELD STAAN ZELF GIGABITES KOMEN WEER ERBIJ ,KOMEN TER BESCHIKKING,EN UW PC IS WEER SNELLER,ALS NIEUW.

VOOR DE DAGELIJKSE SCHOONMAAK INSTALLEER WASH AND GO

DE OORZAAK IS DAT IEDERE AANSLAG ETC. ZGN MARKS OP DE PC ACHTERLAAT,DAAR HEEFT UWVIRUSSCAN ETC NIETS MEE TE DOEN.

ZEG HET VOORT,GROETJES ANTON

(EEN UITGEBREID CLEAN PROGRAMMA IS SPY SWEEPER,KAN VOLAUTOMATISCH UW PC BIJ AAN- OF UITZETTEN DAGELIJKS CLEANEN,TE VINDEN BIJ P2P)

bupozaanstad
door bupozaanstad - Jan 17, 2006 om 09:06
9 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo,

Ik zie hier heel veel suggesties en de nodige virus scanners en schoonmaak progjes komen voorbij: Mijn ervaring betreffende antivirus software, ga naar www.grisoft.com en download AVG Anti Virus Free een super goed programma, elke dag automatische updates en elke dag een autoscan. Getest als het beste GRATIS antivirus programma. Hitman Pro = Shitman Pro dit programma maakt meer stuk dan je lief is en zet inderdaad poorten open die je eigenlijk niet open wil hebben, hacker en spyware gevoelige porten dus! Gebruik het programma Microsoft Anti Spyware wat je gratis kunt downloden op de site van Microsoft, heb je geen legale versie van Windows dan zal je moeten zoeken via Google voor het programma want op Microsoft is validatie nodig. Verder regelmatig naar Start, Programmas, Systeemwerkset en dan Schijfopruiming en Defragmentatie, minimaal 1 X per week. Verder is het niet duidelijk welke versie van Windows je gebruikt? Veel computerbezitters gebruiken tegenwoordig Windows XP Home of Pro, Ik ben van mening dat naarmate je langer met XP draait deze zichzelf vervuilt en ik draai persoonlijk liever met Windows 2000 Pro, ik vind het stabieller en minder vervuilend.

Henk

co
door compfreak - Jan 18, 2006 om 17:05
5 Antwoorden / 0 Vragen

Alle oplossingen die hier gegeven worden door iedereen helpen, maar pc's worden altijd trager na verloop van tijd, omdat windows op den duur vervuild raakt door overbodige gegevens op het systeem (denk hierbij aan verkeerd gedeïnstalleerde programma's, overbodige registerwaarden enz.)

De enige oplossing die voor 100% werkt is eens per jaar (of per 2 jaar) uw hele computer terug te brengen naar originele staat (windows opnieuw installeren of recovery cd's terugzetten). Bedenk dan wel dat u van al uw gegevens een backup heeft: deze worden samen met windows van uw computer verwijderd! Hierna zal uw computer vele malen sneller opstarten.