uz
door uzeels Mar 23, 2005 om 20:32
Computers & telefonie

Trojan

Hoi is er iemand die me van die vervelende trojans en andere rotzooi op te ruimen ik heb zelf het idee dat norton niet alles opruimt en word er zo ziek van dat je van boosheid je computer uit het raam wil gooien maar dat is dan weer zonde ps heb ook de anti virus van  athome geinstalleerd maar heb ook het idee dat ie ook niet alles pakt deze werd trouwens gratis aangeboden door athome

  ik hoop dat ik een snelle reactie krijg  en bedankt  johan

645 6 Rapporteer

aenigma
door aenigma - Mar 23, 2005 om 20:50
260 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Johan,

Volgens mij moet Norton alle trojans wel kunnen opsporen. Met enig
voorbehoud natuurlijk: voor alle nieuwe trojans moet wel een definitie
worden gemaakt door Norton, er zit altijd tijd tussen het uitkomen van
een virus en de bescherming ertegen. Daar is niets tegen te doen. Zorgt
u er wel voor dat uw Norton altijd de beschikking heeft over de laatste
virusdefinities. Deze haalt u binnen via de 'Live Update'. Naast het
real-time in de gaten houden van uw systeem is het aan te raden ook met
regelmaat een volledige scan te doen.

Dan een tweede punt: u geeft aan een antivirus-programma van athome te
hebben geinstalleerd náást uw Norton. Dat moet ik echt ten strengste
afraden, het naast elkaar gebruiken van twee op uw systeem
geinstalleerde virusscanners is vragen om problemen. Haalt u er dus één
af.

Online scanners zoals TrendMicro kunt u wel naast uw (geinstalleerde) realtime-scanner gebruiken:

http://housecall.trendmicro.com/

Zie dit vooral als een extra controle, online scanners kunnen niet geinstalleerde vervangen.

Daarnaast raad ik u aan een firewall te installeren zoals Zone Alarm (dan wel de gratis versie kiezen):

http://www.zonelabs.com/store/content/home.jsp

Deze zal een trojan niet opsporen, maar wel aangeven als die data
probeert te versturen en u de mogelijkheid bieden om deze te blokkeren.
Dat is dus toch een goede extra maatregel voor uw veiligheid.

Verder kunt u de volgende programma's installeren tegen ad/mal/spyware
(dat heeft soms ook directe verbanden met trojans, daar bijvoorbeeld
sommige trojans spyware op uw systeem installeren):

AdAware SE

http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/

Spybot Search & Destroy

http://www.safer-networking.org/nl/index.html

Microsoft AntipSpy

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=321cd7a2-6a57-4c57-a8bd-dbf62eda9671&displaylang=en

SpywareBlaster

http://www.download.com/SpywareBlaster/3000-8022_4-10305680.html?tag=lst-0-1

vr. gr.

fr
door friuli - Mar 23, 2005 om 21:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

Stel de virusbeschermer ook zodanig in dat hij alle bestanden scant en niet enkel de uitvoerbare bestanden. Hetzelfde geldt voor de spyware bestrijdingsprogramma's.

Standaard staan beide soorten in het algemeen niet op "alle bestanden" en dan laten ze er (te)veel zitten.

a2i
door a2i - Mar 24, 2005 om 16:51
407 Antwoorden / 14 Vragen

Welke windows heb je ?

Welke Norton sprak je over?

Werk je met een firewall?

En Johan de beste beveiliging achter u computer bent u nog altijd zelf.

dwz. als je alles maar blijft aanklikken of downloaden via ranzige sites zal geen enkel programma volstaan.

Het is dus belangrijk dat je er niet zomaar vannuit gaat dat je virusscanner of iedere andere scan protectie in vorm van programma's alles voor je te grazen neemt.

Blijf dus bewust dat iedere actie die je op onbekent terrein uitvoert een tegenactie als gevolg kan hebben.

Als je dus wilt weten wat je PC op de achtergrond van processen draait kun je dat dus zien met bv. Security Taskmanager, daarbij is het belangrijk dat je weet wat je doet.

En dus met zo'n programma niet experimenteel dingen moet gaan verwijderen. etc etc.

Het is wel een manier om zelf 100% controle over je systeem te krijgen mbt de lopende processen op je pc incl. al u bovengenoemde ellende.

Natuurlijk blijft het raadzaam om gewoon actief een update virusscanner te runnen, incl Firewall en of Anti Spyware en das ook incl. uw windows Beveiligings Updates die u dient bij te houden.

hf.

uz
door uzeels - Mar 25, 2005 om 09:00
2 Antwoorden / 3 Vragen

 ik gebruik norton 2004 met abbonememt en  bedankt voor het antwoord  johan

uz
door uzeels - Mar 25, 2005 om 09:03
2 Antwoorden / 3 Vragen

    bebankt voor u antwoord maar ik heb ook microsoft antie spyware is deze ook goed dan en wat is beter hitman of microsoft bedankt johan

a2i
door a2i - Mar 25, 2005 om 17:48
407 Antwoorden / 14 Vragen

Is er verder nog iets specifieks waarom u denkt dat norton2004 niet alles opruimt mbt. een bepaalt terugkomende melding op je pc of vaag effect op je Internet explorer?

Zo ja dan kun je kijken met Security Taskmanager wat zich evt op de achtergrond nog ingenestelt heeft op uw pc.

www.neuber.com

Als je een vraag hebt over een lopend process post het dan even hier dan weet je meteen wat zoiets op je pc doet. (voordat je acties uitvoert aub.)

Het is in het Nederlands.

Een ander goed idee is het runnen met pc-doctor (het programma is wel niet gratis maar geeft je wel een indicatie op evt aanwezige files op je systeem.) (zeer powerfull tegen keyloggers bv.)

www.pctools.com (puur als scan, nuttig)

Voor je scannt run even een lifeupdate.

30 dagen Trail heb je op Webroot Spysweeper wat ook weer superb werkt. (en dus wel geheel functioneert voor die lopende trail tijd.) aanrader dus om een keer mee te werken. [en daarna nooit meer de fout in te gaan, na de trail tijd ;) ]

Ook Adaware-Se heeft soms vrij stugge goede removals. (en soms ook helemaal nie!) Dus ook weer het proberen waard, zeker een aanrader om gewoon erbij te houden.

Wat het beste is Tussen MS antispyware, en of Hitman is zowel goed als slecht te beantwoorden, het kan zeker beide geen kwaad.

Je kunt alle settings van Ms Antispyware eens beter rustig doorkijken dat zijn er meer dan alleen scannen, zie bv. Onder de optie Tools > Advanced Tools System Explorers, of Advanced File Analyser. bv. Gele Driehoeken met een Uitroepteken zijn het haasje. Of restore bv je Internet Explorer Settings.