zoekster
door zoekster Dec 28, 2008 om 13:00
Computers & telefonie

Van linux naar xp omzetten

Hallo forumleden,

Ik wil graag een netbook aanschaffen, voornamelijk voor tekstverwerken. Nu hebben de goedkopere netbooks een systeem dat op Linux draait. Ik heb zelf een computer met een xp systeem(Word). Mijn vraag is, als ik een tekst heb geschreven mbv Linux, kan ik die tekst dan eenvoudig met een usb stick overzetten in Word op mijn computer? Mijn idee is nl. schrijven in het netbook en dan later overzetten naar mijn computerdocumenten. Ik heb zelf heel weinig verstand van computers. Op verschillende sites wordt  gewaarschuwd voor het Linux systeem, maar bij Mediamarkt zeggen ze juist dat het helemaal geen probleem is. Ik wil natuurlijk geen kat in de zak kopen. Ik hoop dat iemand hier een antwoord op kan geven. Bijvoorbaat dank!

263 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2008 om 13:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Of het kan is afhankelijk van de tekstverwerker die u benut. Als de tekstverwerker onder zowel Linux als Win XP werkt moet er geen probleem zijn.

U kunt overigens ook XP op de notebook installeren, zelf. (En dan een goedkope OEM versie, bestemd voor nieuwe PC's.

zoekster
door zoekster - Dec 28, 2008 om 13:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dank voor je reactie. Nee, ik heb geen linux op mijn gewone xp. En ik weet niet of je xp op die netbooks kan installeren, netbooks hebben een veel kleiner geheugen dan notebookd. Heeft iemand misschien ervaring met netbooks?

edwardus
door edwardus - Dec 28, 2008 om 16:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Er is niks mis met Linux hoor. Sterker nog, dat is stabieler dan Windows maar daar gaan we nu niet weer ruzie over maken.

Waar het om gaat is dat je onder Linux (even afhankelijk van wat er meegeleverd is en wat er evt. nog bij geïnstalleerd kan worden) het gratis OpenOffice pakket kunt gebruiken. De documenten die je hiermee maakt zijn volledig compatible met het MS Office pakket.

Let wel, er zijn mini-notebooks waar je zelf niks op kunt installeren (de allergoedkoopste) en er zijn Linux mini- en normale notebooks waar je gewoon alles aan kunt toevoegen wat beschikbaar is.

De vraag is dus: wat ga je precies kopen?

aurora1
door aurora1 - Dec 28, 2008 om 16:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Beste zoekster,

Als u op google intikt: xp op minilaptops zetten, komt u informatie daarover tegen, evenals mbt Linux of met een datastick gegevens erop overzetten. Dat schijnt niet altijd te kunnen, hangt mede van merk en type af.

Uit vriendenkring weet ik (hun recherche) dat er nogal wat verschil blijkt te bestaan in dezelfde prijsklasse m.b.t. omvang van het geheugen en batterijduur. Op termijn is er meestal de wens dat de mini uitvoeriger gebruikt kan worden dan bijv. voor alleen tekstverwerken.

Mijn advies zou zijn: op internet over de merken en types die u op het oog heeft de specificaties en de commentaren erop zoeken (en prijzen). In diverse forums vindt u vermoedelijk antwoord op uw vragen. Ik zou niet zonder meer afgaan op het advies van een medewerker in een winkel.

Wat goede recherche kan voorkomen dat u een kat in de zak koopt.

Succes en vr.gr.

gladdeharry
door gladdeharry - Dec 28, 2008 om 16:42
463 Antwoorden / 14 Vragen

Op de meeste netbooks zit al XP.Die hebben dan meestal 1gig werkgeheugen en een harde schijf van 120/160gig.Asus is een aanrader.Langere werkduur acccu en standaard twee jaar garantie.

zoekster
door zoekster - Dec 28, 2008 om 17:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bedankt voor al jullie antwoorden. Het is overigens niet zo dat op de meeste netbooks al xp zit, op de meeste zit linux. Er zijn wel met xp, maar die zijn veel duurder. Het gaat mij erom dat ik als ik een tekst schrijf op het netbook met Linux, ik die makkelijk op mijn computer met xp kan zetten en dan gewoon door kan werken. Het gaat me overigens echt alleen om tekstverwerken, ik hoef geen muziek oid te beluisteren, zelfs niet te mailen of internetten. Heb ik het goed begrepen, als ik office installeer, dan kan ik makkelijk van linux naar xp en weer terug switchen?

pe
door petraker - Dec 28, 2008 om 18:23
27 Antwoorden / 0 Vragen

Vorige week heb ik bij Expert een Asus Mini aangeschaft. Heeft een HD van 160 GB, 1 GB geheugen en XP Home Sp 3.

O.a. Works is voorgeïnstalleerd. Documenten, gemaakt in Works, kunnen worden opgeslagen als Word-documenten.

De prijs? € 299,--. Als ik het goed heb geldt deze aanbieding tot 4 jan. 2009. Misschien iets voor U?

edwardus
door edwardus - Dec 28, 2008 om 18:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Aardige prijs voor een Asus lijkt me, hoewel er natuurlijk wel $$ in zit voor Microsoft. Alleen dat Works, daar heb je niet zo gek veel aan. Ja ok, een simpele tekst moet nog wel lukken, maar niet veel ingewikkelder, dan zou je Office moeten gaan installeren.

Nogmaals: ook met Linux en OpenOffice moet het lukken en dan betaal je natuurlijk geen $$ aan Microsoft.

edwardus
door edwardus - Dec 28, 2008 om 18:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dezelfde Asus met Linux kun je vinden voor ca. €240.
Kies maar.

holpen
door holpen - Dec 29, 2008 om 11:23
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo een veel kleiner geheugen? Veel netbooks zijn uitgerust met 512MB of 1GB aan geheugen en dat is voldoende om XP te kunnen draaien.

Waar wel verschil in zit is in de opslagcapaciteit. Er zijn modellen met een harde schijf van meer dan 100GB, maar er zijn ook modellen met een flash-module van pak 'm beet 8GB.

De vraag is of je daar XP een beetje lekker op zou kunnen draaien. Zit je natuurlijk nog wel met de eventuele drivers die nodig zijn - zijn die überhaupt beschikbaar? Zo niet, dan kun je meteen het hele XP-verhaal vergeten.

Persoonlijk zou ik gewoon eerst maar eens gebruiken wat het ding standaard aan boord heeft. Een beetje tekstverwerker kan prima omgaan met document-formaten die ook door Word kunnen worden gebruikt. Veel netbooks hebben overigens OpenOffice.org geïnstalleerd en dat werkt prima samen met Word; wel even op letten dat je documenten in het juiste formaat opslaat...