va
door vanheuvelen_1 May 24, 2007 om 08:03
Computers & telefonie

Van XP naar Vista

Ik heb windows XP en een Vista business versie voor upgrade. Ik wil dus upgraden, maar het bestandssysteem van mijn C schijf is fa32 en voor de upgrade moet dat worden NFTS. Wanneer ik de schijf indeel als NFTS, ben ik dan alle informatie kwijt?

527 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 08:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja u bent al wu gegevens kwijt als u op NTFS gaat formateren of gebruik maken. Het voordeel is dat het systeem grotere files dan 2 Gb kan opslaan zoals dvd.iso files van 4,3 GB enzovoort

Ik denk zowiezo dat de upgrade niet gelijk zal lukken omdat xp fat32 is en daarom moet u eerst een schone installatie xp uitvoeren en daarna de upgrade van vista. Het is omslachtig maar er is weinig andere keuze m.i.

labswans

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt eerst je fat32 partitie omzetten naar ntfs (even zoeken met google naar fat32 to ntfs voor een handleiding), normaal gesproken lukt dat zonder gegevensverlies (maak voor alle zekerheid wel een backup), daarna zou je naar vista moeten kunnen upgraden.

succes

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vanheuvelen. Ik verbaas me soms over de antwoorden die worden gegeven door "experts".

U kunt vanuit XP (fat32) zonder formatteren gewoon upgraden naar Vista (NTFS). U raakt geen gegevens kwijt.

XP opstarten, DVD in de speler en de rest wijst zich vanzelf.

Hoe ik dit weet? Zelf gedaan vorige week.

Succes.

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tjonge jonge wat een onzin weer, meneer Labzwans...

Je kan het bestandssysteem gewoon converteren van FAT(32) naar NTFS zonder gegevensverlies.
Daarnaast is XP geen FAT32 maar kan XP zowel onder FAT32 als onder NTFS draaien, geen enkel probleem.
Het is maar nèt welke keuze je maakt tijdens de installatie.
Een 'kant en klare' PC uit de winkel met voorgeïnstalleerde XP of Vista zal altijd draaien onder het NTFS bestandssysteem omdat de fabrikanten en /of de winkelier dat gewoon altijd zullen doen.

Je kan het FAT32-bestandssysteem dus gewoon converteren naar NTFS en daarna met een gerust hart de Upgrade naar Vista uitvoeren.
Hiervoor heb je wel een programma nodig (zoals bijv. partition Magic of een andere partitiemanager) die deze conversieslag voor je kan maken).

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, Windows kan het ook zelf via de Command Line Interface.. ;-)

E >

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

1.    Klik Start > Uitvoeren...
2.    Type cmd en bevestig met Enter.
3.    Een dos-venster opent. Voer nu de opdracht CONVERT [Stationsletter]: /FS:NTFS in. Aangezien je Vista wil installeren zodat je die ook kan opstarten, zal je opdracht er uitzien als:
4.    CONVERT C: /FS:NTFS, waarbij we aangeven dat het station dat we willen converteren naar NTFS, de C: is.
5.    De opdracht kan niet uitgevoerd worden. Er zal gevraagd worden of ze de partitie mogen loskoppelen. Dit is niet mogelijk omdat Windows XP erop draait, waarna de vraag verschijnt of de omzetting moet gebeuren wanneer de computer weer opstart.
6.    Hier geef je Ja in.
7.    Herstart je systeem.
8.    Nu zal de C:-partitie wel omgezet worden naar NTFS. Dit proces duurt even. Vervolgens kan je meteen de Windos Vista dvd plaatsen en de installatie uitvoeren.

Bron: http://www.computertaal.info/modules/articles/article.php?id=703

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je was me net voor Freya. Smiley

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo vanheuvelen,

Ja, dat kan heel goed, en zonder dataverlies hoor. Voor de veiligheid is het natuurlijk wel verstandig om belangrijke gegevens even op een CD of DVD te branden. Verder zou je eerst even een schijfcontrole moeten uitvoeren om problemen te voorkomen.
Voer onderstaande instruktie uit om de C: schijf om te zetten naar NTFS:

Ga naar Start -> Uitvoeren -> vul in: CMD -> klik op <Ok>. Er opent zich een nieuw (DOS)-venster. Voer onderstaande commandoregel in en druk op de <Enter>-toets.

convert C: /fs:ntfs

(let op de spaties)
Vervolgens wordt er gevraagd of je deze 'omzetting' wilt uitvoeren nadat je de computer opnieuw hebt opgestart. (je kunt immers deze actie niet uitvoeren op een schijf die in gebruik is). Beantwoord deze vraag met 'Ja'. Ter bevestiging wordt er geloof ik ook nog om de volumenaam van de harde schijf gevraagd. Vul dat dan in en de conversie kan beginnen.
Als de conversie klaar is krijg je een DOS-venster met de melding dat de conversie klaar is. Dit venster kun je weer sluiten met de volgende commandoregel gevolgd door een druk op de <Enter>-toets:

Exit

Sluit de PC daarna voor de zekerheid weer af en start opnieuw op.

@labswans
Als je een antwoord op een vraag niet weet, geef er dan ook geen antwoord op. Het is niet verplicht om op élke vraag een antwoord te geven. Vragensteller heeft aan dergelijke antwoorden niets en wordt alleen maar op het verkeerde been gezet.
(kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit)

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vragensteller zegt zelf : en voor de upgrade moet dat worden NFTS. Als men dat doet is men de gegevens kwijt , niets meer en niets minder ! Ik ga ervan uit dat dan ook de goede informatie is.

labswans

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let op:

Er is na de upgrade geen weg terug!
Het
Vista-installatieproces maakt uw Windows XP licentiesleutel ongeldig.
Bron:
http://www.vistainfo.nl/vista_nieuws/vista_nieuws/
                       vista-upgrade_maakt_xp-sleutel_ongeldig/

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

En deze reaktie van labswans geeft al precies aan dat hij geen idee heeft waar hij over praat. FAT32 of NTFS is niets anders dan een manier van het indelen van de schijf. Bij de omzetting van FAT32 naar NTFS wordt dus alleen de manier van opslaan op de schijf veranderd. Aan de data zelf wordt niets veranderd, er gaat dus ook niets verloren.

Freya

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

weet echt wel waar ik over praat , eind discussie. Heb wel wat beters te doen. Ga wat nuttigs doen.

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier staat het officiële verhaal met alle mogelijke toelichtingen:
http://support.microsoft.com/kb/307881

Groet,
GSM