bosduif
door bosduif Aug 19, 2012 om 20:50
Computers & telefonie

Ventilator Laptop

Hallo dames/heren technici.

Op mijn laptop, Haier W59 van 2006, zitten net boven het toetsenbord aan de rechter kant drie zilverkleurige knopjes.
Het meest rechtse is de aan/uit knop.
Op de middelste staat een ventilator teken en als ik de linker knop indruk krijg ik een nieuw tabblad in Google Grome.
Het gaat mij om de ventilator knop.
Nu het zo warm is heeft mijn laptop daar ook last van natuurlijk. Wanneer ik de knop met het ventilator teken indruk gaat er aan de rand van de laptop een lampje branden. Betekent dit dat er dan extra koeling is?
Ik heb geen handleiding van deze laptop en echt zakken doet de temperatuur ook niet als ik dat knopje heb ingedrukt en het lampje brand.
Kan een van jullie het mij vertellen?
Of er inderdaad een ventilator gaat draaien ofwel harder gaat draaien weet ik niet want dat kan ik niet horen.
Ik ben doof.
Een aanstekervlam voor de uitlaatopening houden geeft ook geen zekerheid.

Met vriendelijke groet,
bosduif

1311 25 Rapporteer

freya
door freya - Aug 19, 2012 om 21:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bosduif,

Van een laptop waarop een knopje zit om de ventilator mee te bedienen, heb ik nog nooit gehoord..... Waarschijnlijk zie je het symbooltje van een 'antenne' aan voor een ventilatorsymbooltje. Kortom, met dat knopje schakel je de draadloze verbinding 'in' of 'uit'.

m.vr.gr. Freya

bosduif
door bosduif - Aug 19, 2012 om 21:26
113 Antwoorden / 21 Vragen

Dank Freya voor het meedenken maar de aan/uit knop voor de draadloze verbinding zit voor aan de laptop en is een schuifknop.

Mvg. Bosduif

aurora1
door aurora1 - Aug 19, 2012 om 22:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag bosduif,

Op internet las ik ergens dat de gebruiksaanwijzing op de bijgeleverde cd-rom staat. Dus als je die nog hebt?
Wat je voor een betere warmteafvoer kunt doen is bijv. een latje van ca 2-3 cm aan de scharnierkant tegen de "pootjes" te zetten of aan voor- en achterkant een latje opdat de laptop zoveel mogelijk vrij staat.
Anders een koelmat kopen.

vr.gr.

ikbenik
door ikbenik - Aug 19, 2012 om 22:27
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Wat beter is, is de notebook van binnen schoon te laten maken (stof verwijderen) en de warmtegeleidende pasta laten vervangen.

Na verloop van tijd gaat er stof tussen de koelribben zitten, waardoor er geen lucht meer door de koelribben kan stromen, met het gevolg dat de warmte niet afgevoerd kan worden.

Daarnaast neemt na verloop van de tijd de werking van de warmtegeleidende pasta af, waardoor de warmte van de processor niet meer goed naar het koelblok wordt afgegeven kan worden.

Wat je dus niet moet doen is in een dergelijk geval niets doen en zo'n koelmat of koelstandaard kopen. Daarmee los je de oorzaak van het probleem niet op: stof tussen de koelribben en een niet goed werkende warmte geleidende pasta.

bosduif
door bosduif - Aug 19, 2012 om 22:28
113 Antwoorden / 21 Vragen

@ aurora1
Ik zat net op internet naar zo'n koelmat te kijken.
Hij staat aan de scharnierkant al op verhoogde pootjes en dat de gebruiksaanwijzing op de cd-rom staat; zou best kunnen maar die zit ergens in een verhuisdoos ingepakt.
Als ik die weer tegen kom zal het even niet meer nodig zijn denk ik.
Zolang duur de warmte hier niet.
In ieder geval ook bedankt voor het meedenken.

Mvg Bosduif

bosduif
door bosduif - Aug 19, 2012 om 22:32
113 Antwoorden / 21 Vragen

@ikbenik,

Ik weet het, hij zou eens schoon gemaakt moeten worden maar nu weet ik nog steeds niet of dat middelste knopje inderdaad voor extra koeling is.
En dat was mijn vraag eigenlijk.

Toch bedankt.

Mvg bosduif

ikbenik
door ikbenik - Aug 19, 2012 om 22:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=bosduif schreef op zondag 19 aug 2012, 22:32]@ikbenik,

Ik weet het, hij zou eens schoon gemaakt moeten worden
Dan zou ik daar maar heel snel werk van maken! ;-)

[quote=bosduif schreef op zondag 19 aug 2012, 22:32]
maar nu weet ik nog steeds niet of dat middelste knopje inderdaad voor extra koeling is.
Ik kan er niet achter komen, omdat Haier niet meer in de IT wereld actief is. Op hun website is niets van te vinden.

bosduif
door bosduif - Aug 19, 2012 om 23:03
113 Antwoorden / 21 Vragen

@ikbenik,

Als het op internet te vinden was zou ik het waarschijnlijk zelf ook al gevonden hebben.
Ik had nu de hoop nog dat iemand deze vraag zou lezen die ook dit merk en type laptop heeft of heeft gehad.
En ja, ik zal er snel werk van maken.
Ondanks dat het een relatief oud beestje is doet hij voor mij nog precies wat hij doen moet en dat wil ik graag zo houden.

Mvg,
Bosduif

ikbenik
door ikbenik - Aug 19, 2012 om 23:12
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=bosduif schreef op zondag 19 aug 2012, 23:03]Ondanks dat het een relatief oud beestje is doet hij voor mij nog precies wat hij doen moet en dat wil ik graag zo houden.

Na drie jaar is die economisch niets meer waard. Daarom is de economische levensduur ook maar drie jaar.

Dat wilt echter niet zeggen dat je die dan moet vervangen.

Zolang dat die het goed doet en je datgene ermee kunt doen wat je ermee moet doen, moet je ook geen andere kopen.

macwouter
door macwouter - Aug 19, 2012 om 23:55
825 Antwoorden / 9 Vragen

Staat hier niets bij wat er op lijkt. Het antwoord van Freya lijkt mij wel het beste.

bosduif
door bosduif - Aug 20, 2012 om 00:17
113 Antwoorden / 21 Vragen

@macwouter

Ik ken echt het verschil tussen het antenne symbool en het symbool met 4 schoepen (ventilator) die op het knopje staat.
Het antenne symbool staat aan de voorkant van mijn laptop bij een schuifknop.
Als ik die per ongeluk heb verschoven kan ik geen verbinding maken met mijn b-box (ADSL in Belgiƫ) (nog een paar weken) of welk ander internetverbinding dan ook. Door schade en schande al wat wijzer geworden.
Sorry voor Freya en voor jou.

dank voor het meedenken.

Mvg
Bosduif

riekelt
door riekelt - Aug 20, 2012 om 00:40
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan erover meepraten dat ik vroeger een laptop heb gehad, die ook een ventilator knopje had. Als ik er dan op drukte, hoorde ik de fan daadwerkelijk harder draaien.

Ontopic: in mijn PC zit een fan waarvan de rotatiesnelheid te veranderen is, van 600 toeren naar 2000 toeren, custom in te stellen ergens. Dit ondersteunt mijn moederbord helaas niet. Misschien is het hetzelfde, dat je de draaiznelheid kan wijzigen op momenten dat het nodig is.

macwouter
door macwouter - Aug 20, 2012 om 03:38
825 Antwoorden / 9 Vragen

Je zou er ook een foto van kunnen plaatsen op deze site. Het is heel gemakkelijk. Je bent wel doof maar hopelijk niet stom. Want zo is het voor de meeste toch wel gissen.Haier w59.

diumenge
door diumenge - Aug 20, 2012 om 07:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=macwouter schreef op maandag 20 aug 2012, 03:38]Je zou er ook een foto van kunnen plaatsen op deze site. Het is heel gemakkelijk. Je bent wel doof maar hopelijk niet stom. Want zo is het voor de meeste toch wel gissen.Haier w59.Als je vraag en de reacties nou eens goed leest, TS zit niet op gissers te wachten, maar op ervaringsdeskundigen. Wat bereik je met die foto?

gsm
door gsm - Aug 20, 2012 om 09:42
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zo'n fan knop is in veel gevallen bedoeld om de temperatuur van de laptop omlaag te brengen. De processor zou wat langzamer moeten gaan werken. Hierdoor zou de warmteontwikkeling beperkt moeten worden en zou zelfs de fan minder hard moeten gaan draaien.

Het is heel belangrijk om met een spuitbus, gevuld met samengeperste lucht, de uitblaasopening van de laptop minimaal eens per jaar schoon te blazen. Dat kunnen ze in een goede computerwinkel ook voor je doen. Om de pasta te vervangen, zoals ikbenik aangeeft, gaat mij veel te ver. Daar win je weinig mee en de kans dat er iets in of aan de laptop beschadigd wordt is veel te groot.

riekelt
door riekelt - Aug 20, 2012 om 10:02
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=macwouter schreef op maandag 20 aug 2012, 03:38]Je zou er ook een foto van kunnen plaatsen op deze site. Het is heel gemakkelijk. Je bent wel doof maar hopelijk niet stom. Want zo is het voor de meeste toch wel gissen.Haier w59.

Wow. Ik vond je eerste reactie al arrogant, maar deze... Schaam je.

Maar ik denk dat de vraag is opgelost, mede door mijn reactie als die van gsm.

ikbenik
door ikbenik - Aug 20, 2012 om 10:17
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gsm schreef op maandag 20 aug 2012, 09:42]Om de pasta te vervangen, zoals ikbenik aangeeft, gaat mij veel te ver.
En toch geef ik het niet voor niets aan.

[quote=gsm schreef op maandag 20 aug 2012, 09:42]Daar win je weinig mee
Ben ik het zeker niet met je eens.

[quote=gsm schreef op maandag 20 aug 2012, 09:42]en de kans dat er iets in of aan de laptop beschadigd wordt is veel te groot.
Als je weet wat je doet en je voorzorgsmaatregelen omtrent ESD neemt, valt dat reuze mee.

Ik vervang de warmtegeleidende pasta standaard als een computer helemaal vol stof zit.

bosduif
door bosduif - Aug 20, 2012 om 11:40
113 Antwoorden / 21 Vragen

Allen dank voor jullie hulp.
De CPU temperatuur blijft goed.
De HD temperatuur loopt te hoog op als het zo warm is ( 57 graden= rood)
Het schijnt volgens "schone PC" een veel voorkomend euvel te zijn bij deze weersomstandigheden. Ik zit niet op een warm zolderkamertje maar buiten, in de schaduw. Wanneer ik de ventilatorknop gebruik zakt de temperatuur van de CPU maar niet van de HD.
De enige remedie is extra koelen of de pc uit zetten en dat doe ik dan maar. Ik zal de laptop ook nog schoon laten maken, al ben ik daar erg huiverig voor. Een paar weken geleden mijn andere laptop weg gebracht naar een goede speciaal zaak en die is overleden terug gekomen terwijl die veel jonger was dan dit "oudje". Ik zal mijn overleden laptop zelf eens open maken en van binnen bekijken zodat ik daar ook inzicht in krijg. Een mens is nooit te oud om te leren.
Het enige vraag die me nu nog bezig houd is: waarom zakt wel de CPU temperatuur en niet die van de HD bij gebruik van de ventilator. Dit zal ik waarschijnlijk wel ontdekken als ik de overleden laptop open maak.

En nu even OT.
Ik heb op dit forum al veel mensen zien komen maar ook zien gaan en telkens denk ik: "dit was de laatste keer dat ik daar nog naar kijk of een vraag stel".
De sfeer is niet bepaald prettig meer. Al een hele tijd.
Het erge is dat ik wil leren en niet telkens van anderen afhankelijk wil zijn en dan toch weer naar een forum moet om te leren.
Ik probeer zoveel mogelijk eerst zelf op internet voor een oplossing te zoeken en ik denk dat de meeste dat wel doen. Je bent niet verplicht om een antwoord te geven maar vragen staat vrij en als je dan toch wilt reageren doe het dan met respect. Ik ben van de generatie waar de eerste telefoon in huis kwam( griezelig ding), de toen nog, zwart/wit tv en wat te denken van de auto. Dat ging met een vaart van wel 50 km per uur! Zo zijn er nog veel van mijn generatie die proberen mee te gaan met de huidige snelle tijd. Dat valt niet altijd mee als de grijze cellen aan het degenereren zijn. Mensen, een beetje respect en begrip voor de medemens is niet zo moeilijk.

Dit moest me even van het hart.

MVG,
Bosduif

ikbenik
door ikbenik - Aug 20, 2012 om 11:47
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=bosduif schreef op maandag 20 aug 2012, 11:40]Wanneer ik de ventilatorknop gebruik zakt de temperatuur van de CPU maar niet van de HD.

[...]

Het enige vraag die me nu nog bezig houd is: waarom zakt wel de CPU temperatuur en niet die van de HD bij gebruik van de ventilator.

Het antwoord is heel simpel: de CPU en GPU worden wel gekoeld door een koelblok en ventilator, en de harde schijf niet.

freya
door freya - Aug 20, 2012 om 12:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@ikbenik:

In deze ben ik het met gsm eens. Met stofvrij maken is de grootste winst te behalen. Koelpasta vervangen lijkt een goede optie, maar je kunt van de mensen die hier 'een vraag' stellen niet verwachten dat ze handig genoeg zijn om dat klusje te klaren. Voor een dergelijk klusje is toch wel enige computerervaring en hardwarekennis vereist. Iemand die dergelijke vaardigheden beschikt komt niet hier op de kassawebsite een vraag m.b.t. koeling stellen.....
Een koelvin/koelblok demonteren is niet iets wat je 'even' doet. De kans is groot dat er iets mis gaat (lees: kapot gaat) en dan is de TS verder van huis.

@bosduif:

Blijkbaar dus toch een schakelaartje om de ventilator harder/zachter te laten lopen en uit je laatste reactie maak ik op dat het ook zodanig werkt. Die ventilator zit vlak boven de processor en vandaar dat je die temperatuur ziet dalen. De luchtstroom in een laptop is niet bepaald optimaal, dus de harde schijf (die ergens anders in de laptop zit), merkt dus vrijwel niets van die sneller draaiende ventilator. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo'n schakelaartje op een laptop nog niet eerder ben tegengekomen. Zo leer ik ook weer wat. ;-)

Freya

ikbenik
door ikbenik - Aug 20, 2012 om 13:41
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 20 aug 2012, 12:28]
@ikbenik:

In deze ben ik het met gsm eens. Met stofvrij maken is de grootste winst te behalen. Koelpasta vervangen lijkt een goede optie, maar je kunt van de mensen die hier 'een vraag' stellen niet verwachten dat ze handig genoeg zijn om dat klusje te klaren. Voor een dergelijk klusje is toch wel enige computerervaring en hardwarekennis vereist. Iemand die dergelijke vaardigheden beschikt komt niet hier op de kassawebsite een vraag m.b.t. koeling stellen.....
Een koelvin/koelblok demonteren is niet iets wat je 'even' doet. De kans is groot dat er iets mis gaat (lees: kapot gaat) en dan is de TS verder van huis.

Die warmtegeleidende pasta moet je als leek zijnde ook niet zelf vervangen, precies de reden die jij omschrijft.
Daarom dient een dergelijke klus altijd door een deskundige te worden uitgevoerd. Als ik me niet vergis, heb ik dat ook geschreven.

Wilt niet zeggen dat het niet gedaan moet worden.

Mijn ervaring met dit soort problemen is dat het vervangen van de warmtegeleidende pasta juist wel veel uitmaakt. Dit omdat als de boel te warm is geworden, die pasta niet meer goed functioneert.

Ik vervang niet voor niets bij het schoonmaken die warmtegeleidende pasta.
Ik kom juist heel vaak tegen dat na schoonmaken de processor nog veel te warm wordt en na vervanging van die pasta is het koelingsprobleem opgelost.
Veel mensen en ook veel monteurs zien juist die essentie van die pasta over het hoofd.

gsm
door gsm - Aug 20, 2012 om 14:23
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=bosduif schreef op maandag 20 aug 2012, 11:40]Allen dank voor jullie hulp.
De CPU temperatuur blijft goed.

Zoals ik al aangaf wordt met het ventilator knopje de processor power verminderd, waardoor deze minder warm wordt. Je kunt de maximum processor power ook regelen bij de geavanceerde energie instellingen van WIndows Vista of WIndows 7
Helaas heeft het knopje geen of weinig effect op andere onderdelen, zoals de harde schijf.

Harde schijven moeten eigenlijk niet warmer worden dan 50 graden, anders wordt de te verwachten levensduur sterk ingekort.

bosduif
door bosduif - Aug 20, 2012 om 22:17
113 Antwoorden / 21 Vragen

De temp. van de HD is momenteel bij een buiten temperatuur van 21 gr. 40 gr.
En de CPU is 51 gr. zonder extra koeling.

freya
door freya - Aug 20, 2012 om 22:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bosduif schreef op maandag 20 aug 2012, 22:17]De temp. van de HD is momenteel bij een buiten temperatuur van 21 gr. 40 gr.
En de CPU is 51 gr. zonder extra koeling.
Van dergelijke waarden zou ik bij een laptop niet wakker liggen. De waarde van de temperatuur van de CPU is misschien wat hoog, maar bij een laptop liggen die waarden altijd wat hoger in vergelijking met een desktop computer.

Freya

ikbenik
door ikbenik - Aug 20, 2012 om 22:50
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Bij mij zijn van de notebook de CPU en de HD beide 46 graden.

Bij de desktop is de GPU 61 graden, de CPU 35 graden, en de harde schijven, 36, 48 en 40 graden. Het moederbord 41 graden.