sp
door spirasmus Jul 24, 2011 om 20:56
Computers & telefonie

Verbindingsprobleem

Regelmatig valt de verbinding weg als ik op internet bezig ben. Ik gebruik Windows XP, IE en een router Netgear WN2000.
Het komt vooral voor als ik doorlink.
De melding die ik krijg na geklikt te hebben op Verbindingsproblemen vaststellen is:
"Het draadloos netwerk wordt niet door Windows beheerd".
Onzin natuurlijk, althans volgens mij.
Na een aantal minuten werk alles weer gewoon.
Heeft iemand een idee hoe dit steeds kan.
(de hulp van Netgear heeft al van alles geprobeerd en zelfs een nieuwe router gestuurd, maar dat helpt allemaal niets).

2316 11 Rapporteer

..
door ... - Jul 24, 2011 om 21:12
104 Antwoorden / 2 Vragen

Alleen met dit netwerk verbinden, als je buren een sterkere hebben die beveilig is probeerde een computer bij mijn ook daar een verbinding te maken en viel weg.

Dus alleen met deze draadloze instellen en het probleem van sterkere buren is verdwenen.
Vooral als we in ons gezin met meerdere computers gingen werden de buren vaak te sterk en raakte vooral de Windows computers het kwijt.
Linux was slim genoeg om de huidige wel te houden.

edrick3
door edrick3 - Jul 24, 2011 om 21:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo spirasmus,

Probeer eens een ander kanaal in te stellen. Bv. 11 ipv 6 o.i.d.

gsm
door gsm - Jul 24, 2011 om 21:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

In de NetGear router een vast kanaal (1, 6 of 11 bijvoorbeeld) instellen, dus niet Automatisch door de router laten kiezen, is een mogelijke oplossing.

Of,
stel je draadloze adapter, in de PC, in op Europa als dat kan.
In andere werelddelen is kanaal 12 en 13 niet toegestaan, terwijl de router deze wel kan gebruiken. Wanneer de adapter ingesteld is op de USA, dan zal de verbinding zo nu en dan verbroken kunnen worden.

Of,
Stel jouw draadloze netwerk in als de standaard draadloze verbinding.
Verwijder eventueel alle overbodige netwerken die niet van jezelf zijn uit de instelling van de adapter.
Windows beheert het draadloos netwerk niet. Dat betekent dus dat dit gedaan wordt door het programma dat bij de adapter hoort.
Het bewuste programma vind je in het startmenu van XP, Alle programma's.
Start dit programma en verwijder hier dus alle overbodige verbindingen en of kies jouw netwerk als standaard verbinding.
Laat het draadloze netwerk van je eigen Router ongemoeid of configureer ook deze opnieuw.

gsm
door gsm - Jul 24, 2011 om 21:59
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Voor een goede verbinding is het noodzakelijk dat de antennes van router en adapter zover mogelijk verwijderd zijn van metalen onderdelen en van kabels of koperen draden.
Een USB draadloze adapter dient, voor een optimale werking, verbonden te worden via een USB verlengsnoer.
Richt alle antennes, indien van toepassing en mogelijk, verticaal.
Als dat niet kan, zet je alle richtbare antennes horizontaal.

sp
door spirasmus - Jul 25, 2011 om 08:45
61 Antwoorden / 28 Vragen

Fijn dat jullie zo meedenken! Maar kanaal 6 en 11 hebben ze bij Netgear al geprobeerd (en nog meer dingen). Ik heb geen andere draadloze netwerken in het configuratiescherm.
Mijn netwerk als de standaard instellen? Ik weet niet hoe dit zou moeten, maar ik heb ook maar 1 draadloze instelling.
Overigens, soms heb ik de hele avond geen last, maar gisteren viel de verbinding wel 3x weg en na een kwartiertje deed alles het weer.
Kan het toch te maken hebben met buren? Of met mijn intern geheugen (2Gb), of heeft dat er niets mee te maken??

gladdeharry
door gladdeharry - Jul 25, 2011 om 09:48
463 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat je het toch eerst moet zoeken in het kanaal.Download eens het gratis programma inSSIDer2.0. Daarmee kun je alle draadloze netwerken in je buurt zien en hoe sterk ze zijn en op welk kanaal ze uitzenden.Kies daarna een kanaal dat vrij is of nauwelijks wordt gebruikt.

gsm
door gsm - Jul 25, 2011 om 11:56
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Aan het geheugen kan het niet liggen. Een storing door de buren of een apparaat in huis (ander draadloos apparaat, TV, tuner) kan wel zorgen voor problemen met de draadloze verbinding tussen router en PC.
Let er goed op of de draadloze verbinding wel echt het probleem is (zie pictogram in systeemvak). Het lijkt er toch een beetje op dat de draadloze verbinding wel goed is, maar dat de internet verbinding zelf wegvalt, zodra er een DNS server geraadpleegd moet worden.

Je kunt ook problemen hebben met de modem, waardoor DNS storingen kunnen optreden. Zet de modem, router en PC eens 5 minuten uit. Schakel ze daarna weer in, eerste de modem geheel laten opstarten, dan de router en als laatste de PC.

In de router kun je ook zelf andere DNS servers instellen. Ik heb zelf heel goede ervaring met Open DNS servers. De IP-adressen hiervoor zijn:
208.67.222.222 en 208.67.220.220

Als het toch een probleem is met de draadloze verbinding:

Zorg dat de verbinding met de router goed beveiligd is met WPA AES en een zelf bedachte toegangscode, zodat een buurman geen verbinding kan maken. Stel ook een eigen administratief wachtwoord in voor toegang tot de router zelf. Wanneer de verbinding goed is, de afstand tussen router en PC niet te groot is en er geen stoorzenders naast de PC staan, dan is er waarschijnlijk iets mis met het stuurprogramma voor de draadloze adapter.

Welke adapter is het precies?

Zoek het nieuwste stuurprogramma bij de fabrikant van de draadloze adapter en installeer het. Kijk ook in Apparaatbeheer naar de energieinstelling voor de draadloze adapter. De computer mag het apparaat niet uitschakelen om energie te besparen.

Indien mogelijk kun je het beste alleen het stuurprogramma installeren en niet het bijbehorende controlerende programma.
Op die manier zal Windows zelf de verbinding kunnen beheren met de Wireless Zero Configuration-service.

sp
door spirasmus - Jul 25, 2011 om 13:25
61 Antwoorden / 28 Vragen

Daar zeg je iets GSM. Dat klopt inderdaad, als ik naar het pictogram kijk is er met de verbinding niets aan de hand; deze geeft dan aan goed/uitstekend.
De internetverbinding valt weg als ik een (zoals jij het noemt) een DNS server raadpleeg. Ik heb geen idee wat dit is, maar het klopt wel wat jij schrijft.
Modem, router en PC uitzetten heb ik al vaak gedaan, later toch weer problemen.

rj
door rjw - Jul 25, 2011 om 14:47
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Wordt de router misschien erg warm? Ik heb ooit dit soort problemen gehad met een wireless router die op de ADSL modem stond waardoor de router warm werd. Toen ik ze naast elkaar had gezet waren de problemen weg.

Het blijft voor een groot deel analoge elektronica en dat kan gevoelig zijn voor temperatuurschommelingen.

gsm
door gsm - Jul 25, 2011 om 16:04
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=spirasmus schreef op maandag 25 jul 2011, 13:25]Daar zeg je iets GSM. Dat klopt inderdaad, als ik naar het pictogram kijk is er met de verbinding niets aan de hand; deze geeft dan aan goed/uitstekend.
De internetverbinding valt weg als ik een (zoals jij het noemt) een DNS server raadpleeg. Ik heb geen idee wat dit is, maar het klopt wel wat jij schrijft.
Modem, router en PC uitzetten heb ik al vaak gedaan, later toch weer problemen.
Een DNS server is een computer, ergens op het internet. DNS betekent Domain Name Server. DNS servers beschikken over een naam/adres vertaaltabel en geven aan de hand van de verstrekte naam, de PC telkens het juiste IP-adres om een internet locatie te kunnen adresseren. Het probleem kan toch nog heel goed in het stuurprogramma van de draadloze adapter zitten, waardoor de DNS server niet altijd goed benaderd wordt. Download en installeer de allernieuwste software voor de adapter of koop desnoods een andere adapter. Voor zo'n €20,- heb je al een goede draadloze USB adapter met software van bijvoorbeeld D-Link of ICIDU.

Een andere mogelijkheid is het gebruik van foute beveiligingssoftware of dat de PC besmet is met Malware. Scan de computer eens met de gratis versie van Malware Bytes Anti Malware (MBAM). Ga niet in op de aanbieding van een Evaluatieversie voor dit programma. Haal telkens eerst alle updates (3e tabblad) en ga dan scannen (1e tabblad) met de snelle scan.

Als je een internet security pakket gebruikt (met bijbehorende firewall), dan moet de Windows firewall uitgeschakeld zijn. Controleer in dat geval via het Configuratiescherm, Windows Firewall, of dat zo is.

Je kunt ook nog een Blacklist Check uitvoeren, om te zien of het door de modem aan jouw PC verstrekte IP-adres misschien op een zwarte lijst staat.

gsm
door gsm - Jul 25, 2011 om 19:59
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Nog twee tips:

Open in IE via Extra, Internetopties, het tabblad Verbindingen.
Onder de knop LAN-instellingen moet niets aangevinkt zijn (drie lege hokjes).
Dus geen proxy gebruiken en ook geen automatische instellingen.

In de Netwerkeigenschappen van de draadloze adapter kan het nodig zijn om, bij de WLAN eigenschappen, het IPv6 protocol uit te zetten (vinkje weghalen).