R0
door R05017 Jul 5, 2023 om 23:10
Computers & telefonie

Vervalt de garantie van oordopjes door oorsmeer?

Hallo,
Mijn samsung galaxy buds 2 pro gekocht op 1 april is midden juni defect geraakt. Het linker oortje deed het veel minder goed, denk aan volume en noice cancellation. Ik heb deze ter reperatie aangeboden bij dynafix via samsung. Ik heb te horen gekregen dat de garantie vervalt omdat er oorsmeer gevonden is. Hier hebben ze ook fotos van. Zij hebben niet bewezen of de oorzaak dit is. Ook heb ik met juristen van het consumentenbond gebeld en zei zeggen dat oortjes van bijna 200 euro bescherming moet bieden tegen oorsmeer en niet binnen amper 3 maanden kapot mag gaan. Zij benadrukken dat ik beschermd ben door de wettelijke garantie. Ik heb de buds bij de samsung webshop zelf gekocht, dus zij zijn ook de verkoper. Ik heb al veel dingen geprobeerd bij samsungaar ze blijven erbij dat het niet onder de garantie valt en ik of 180 euro of 40 euro kosten moet betalen. Iemand advies?

2182 14 Rapporteer
sira
door sira - Jul 5, 2023 om 23:26
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn kennis van oortjes is 0,0, maar als u last heeft van extreem oorsmeer zou dat wel een oorzaak kunnen zijn dat het geluid van het ene oortje niet meer goed is.
Als een jurist van de consumentenbond zegt dat u beschermd bent door de wettelijke garantie, wat let u dan om via de consumentenbond of het juridische loket een procedure op te starten?

R0
door R05017 Jul 5, 2023 om 23:31
4 Antwoorden / 2 Vragen

De juridische kosten en risicos daarvan

sira
door sira Jul 6, 2023 om 08:32
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Dan houdt alles op en moet u het antwoord van Dynafix accepteren.

tenormin
door tenormin - Jul 5, 2023 om 23:28
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me een aannemelijk argument. Dynafix vind altijd wel iets waar de consument niets mee kan. Maar oorsmeer vinden? Zeker als ze er foto's van hebben lijkt het mij moeilijk om te gaan argumenteren. Consumentenbond mag dat wel vinden dat oortjes van die prijs bescherming moeten bieden, maar ook, diezelfde consumentenbond weten niet of u meer dan normaal oorsmeer produceert. Ben bang dat ik u adviseer het hierbij te laten. Denk niet dat u gaat "winnen". En ik moet er ook niet aan denken dat een ander een refurbished buds ga aanschaffen, met oorsmeer (waar ik dan niets van weet).

R0
door R05017 Jul 5, 2023 om 23:32
4 Antwoorden / 2 Vragen

Oorsmeer is toch gewoon normaal? Ik heb mijn best gedaan voor de onderhoud. Na 3 maanden is het wel zuur om oortjes van bijna 200 euro defect te hebben

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 6, 2023 om 00:14
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte R05017,

Oordopjes vallen onder een hygiëne-product.

Het is niet slim om hieraan teveel geld uit te geven omdat er altijd moeilijk wordt gedaan bij garantie erover.

Bij Mediamarkt krijg je een stempel op de bon ,dat er helemaal geen garantie zit op een hygiëne product.

rj
door rjw Jul 6, 2023 om 00:40
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Het hygiëne aspect is alleen van belang mocht je het online hebben gekocht en binnen 2 weken wilt retourneren omdat het niet bevalt. Het ontslaat een leverancier niet van de garantieplicht.

En die stempel van MM verzin je gewoon zelf. Ik heb al zo vaak oortjes bij MM gekocht en nooit zo'n stempel gehad. Wel de opmerking bij de kassa dat de kassabon het garantiebewijs is.

Je zit er dus wederom volkomen naast met je antwoord.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 6, 2023 om 03:04
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Ik zal even kijken of ik die MediaMarkt bon nog kan vinden.

ju
door juliomariner Jul 6, 2023 om 08:23
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Mediamarkt kan op de factuur stempelen wat ze willen. Dat ontrekt ze niet aan de wettelijke garantie.
Ik zou het netjes van Samsung vinden als ze gewoon nieuwe oortjes leveren. Het kan toch niet zijn dat de dingen na 3 maanden al defect zijn en dat die dingen niet tegen een beetje oorsmeer kunnen. Ze zijn gemaakt om in de oren te stoppen. De kans dat ze dan in contact komen met wat oorsmeer is heel groot. Als ze daar niet tegen kunnen lijkt me dat gewoon een ontwerpfout en zijn ze dus niet conform wat je er van mag verwachten. Uit onderstaande link van Marita: U hoefde niet te verwachten dat het al zo snel kapot zou gaan. U hebt het product op een normale manier gebruikt. U hebt het product niet zelf kapot gemaakt of beschadigd. Het is geen normale slijtage. U hebt het product goed onderhouden. U hebt de updates die u kreeg goed geïnstalleerd. U klaagt bij de verkoper binnen 2 maanden nadat u ontdekte dat het product niet goed is. Werkt een digitaal bestand of digitale dienst niet goed? Dan geldt deze voorwaarde niet. Aan al deze voorwaarden voldoet TS

marita5
door marita5 - Jul 6, 2023 om 07:20
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ro5017 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Neem eens contact op met het Juridisch Loket ,

https://www.juridischloket.nl/contact/

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 6, 2023 om 07:43
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Het is mogelijk dat bij het gebruik van de oordopjes de oorsmeerproductie toeneemt, daarom is het belangrijk om deze na gebruik goed schoon te maken anders kan het verharden met verstopping tot gevolg.

https://www.samsung.com/nl/support/mobile-devices/wat-moet-ik-doen-als-de-microfoon-van-de-galaxy-buds-niet-werkt/

1paul
door 1paul - Jul 6, 2023 om 09:11
3173 Antwoorden / 0 Vragen

het kan door de oorsmeer komen natuurlijk maar dan heeft u wel een non-conform product, je mag immers verwachten dat oortjes die IN oren geplaatst MOETEN worden hier tegen kunnen, meld hen dit ook en als ze niet willen bewegen dan zult u juridische hulp in moeten schakelen zoals juridisch loket!

R0
door R05017 - Jul 6, 2023 om 09:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Ik ga het juridisch loket even proberen voor advies.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 6, 2023 om 10:25
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Speciaal voor RJW.

Naar welke Mediamarkt gaat u?

r.kemperman
door r.kemperman Jul 6, 2023 om 10:38
423 Antwoorden / 4 Vragen

Er stast dus "na opening niet retour"
Er staat niets over garantie

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 6, 2023 om 10:50
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Kemperman,

Ik ga ervanuit ,dat Mediamarkt je niet wilt terugzien met het product.

R0
door R05017 Jul 6, 2023 om 11:16
4 Antwoorden / 2 Vragen

.

ju
door juliomariner Jul 6, 2023 om 12:32
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Daar kunt u wel vanuit gaan maar die conclusie klopt niet. U heeft gewoon wettelijke garantie en MM zal zich daar ook aan houden

R0
door R05017 - Jul 6, 2023 om 11:17
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb zojuist met het ACM gesproken en een melding gemaakt. Zij bevestigen dat ik gewoon zoals het consumentenbond ook zei recht heb op een kosteloze vervanging maar onafhankelijk moeten blijven. Ook kreeg ik vanochtend een bericht van samsung dat mijn klacht voor de 2de keer gesloten is. Wat zij nog adviseren om te doen is of naar het geschillencommissie of naar de rechter. Hebben jullie nog andere adviezen? Samsung geeft gewoon geen gehoor aan de wettelijke garantie en ik kan daar eigenlijk niks aan doen zonder extra kosten te maken.

ju
door juliomariner Jul 6, 2023 om 12:34
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ga gewoon naar de geschillencommisie.  Als u in het gelijk wordt gesteld krijgt u die kosten vergoed

sjjoppy
door sjjoppy Jul 6, 2023 om 15:30
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Zo kunt u die bereiken:
https://www.degeschillencommissie.nl/

willewill
door willewill - Jul 6, 2023 om 13:07
27 Antwoorden / 6 Vragen

Heb de reactie gelezen, hoe bewijzen ze dat de foto's van Uw apparaat zijn?? Kan wel willekeurig foto's hebben die vaker gebruikt zijn,om de tekortkomingen bij de klant neer te leggen....

ro
door ronny530 - Jul 6, 2023 om 13:08
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Het wordt de geschillencommissie of de rechter meer opties zijn er niet. Volgens de gebruiksaanwijzing kan zich in het dopje zelf en op de luidspreker wel oorsmeer bevinden maar in de gebruiksaanwijzing staat ook hoe u het oorsmeer kunt verwijderen en ook dat u dat regelmatig dient te doen. Misschien bent u voor opsturen het verwijderen van het oorsmeer vergeten omdat het op de foto's zichtbaar is en dan wordt de garantie op basis van een gebruiksfout afgewezen. Of u een sterke zaak heeft weet ik zo net nog niet want Samsung zal de foto's als bewijs van verkeerd gebruik in brengen en u dient aan te tonen dat het niet zo is.

atlas1302
door atlas1302 - Jul 6, 2023 om 17:29
341 Antwoorden / 13 Vragen

Geschillen commissie of rechter, waar u zich prettig bij voelt.

U heeft duidelijk een geschil, en wil daar antwoord.

Succes ermee,

Roli56
door Roli56 - Jul 10, 2023 om 12:54
11 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer deze maar. Hoef je niet meer in je orden te stoppen.
Fantastisch systeem.

https://www.bol.com/nl/nl/p/shokz-openrun-bone-conduction-sporthoofdtelefoon-zwart/9300000072595817/?Referrer=ADVNLGOO002020-S--9300000072595817&gclid=CjwKCAjw2K6lBhBXEiwA5RjtCWGt77AsxIPfKosbwfc44MEIuaUq9AFOL2l89gS8LX0GLQREzi2RQRoCtfkQAvD_BwE