ga
door gansje Apr 6, 2011 om 15:19
Computers & telefonie

Vervangen grafische kaart Dell dimension 4600 ???

Hallo allemaal.
Sinds vorige week heb ik windows 7 op mijn PC geïnstalleerd.
Nu doet zich het volgende probleem voor::::ik kan mijn beeld resolutie niet hoger als 1280x1024 krijgen.
Dit houdt in dat mijn beeld vervormd is wat ik ook doe.
Mijn vraag aan jullie is ::als ik mijn grafische kaart vervang ( nu intel 865g)is dan het probleem opgelost??
Of is er een ander systeem dat ik misschien moet downloaden?
Het scherm (dell 22inch ST 2220)is breedbeeld en moet volgens info 1680x1050 wezen.
Wie kan mij hierin adviseren?
Als ik de kaart moet veranderen welke moet dat dan zijn.
Ter info ik heb een dell pc dimension 4600.
Alvast bedankt voor de eventuele reactie
gansje

2972 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Google maar eens op intel 865g windows 7

vrgr AF

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gansje

Hier de link naar de pagina die akkefiet bedoelt.
[url=http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&biw=1676&bih=856&q=intel+865g+windows+7&aq=5&aqi=g10&aql=&oq=intel+865&fp=f7170c59a4f40dbe]Klik hier.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo gansje,

Met bovenstaande antwoorden schiet je niet veel op.

Ben bang dat er onder W7 geen driver voor je videokaart beschikbaar is.

Je kunt het volgende nog even proberen:
klik hier en klik op Klik hier voor de Windows 7 geautomatiseerde probleemoplosser voor schermweergave (alleen Engelstalig)
Misschien geeft dat nog een oplossing.

Suc6

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo gansje,

Mijns inziens is het niet erg verstandig om een 'wat oudere' computer zomaar te 'upgraden' naar een nieuwere windowsversie. Om te beginnen is het maar de vraag of de hardware wel geschikt is. Nieuwere versies van Windows vereisen ook steeds weer nieuwere (lees: snellere) hardware. En ten tweede loop je tegen dit soort problemen aan, namelijk, dat de nieuwere Windowsversie de oudere hardware niet (of niet goed) ondersteunt.

Je zult dus op zoek moeten naar Windows 7 drivers die geschikt zijn voor jouw grafische kaart (zo te zien een 'onboard' videokaart). Om te beginnen zou ik zoeken op de website van Dell en als daar niets te vinden is op de website van Intel. Je zult dan wel precies moeten weten wat het merk/typnummer van je moederbord is.

Ben je daar allemaal niet zo handig in, dan is dat een reden temeer om niet aan dergelijke acties te beginnen.

m.vr.gr. Freya

"If it ain't broken, don't fix it!"

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens, als de grafische kaart op het moederbord zit, dan is die niet te vervangen. Het enige dat dan nog kan is de 'onboard' videokaart in het BIOS uitschakelen en een losse videokaart monteren. Maar ook nu zul je dus precies moeten weten wat voor moederbord je hebt, zodat je kunt bepalen welk merk/type videokaart geschikt is voor jouw computersysteem.

Freya

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb even voor je gekeken, maar er zijn geen Win7 drivers voor je onboard videokaart, zie hier, klik

Deze p.c. is bijna 8 jaar geleden op de markt gekomen, dus nauwelijks geschikt voor Win7. Bovendien is hij economisch al jaren afgeschreven, zonde dat je nog geld hebt uitgegeven voor Win7. Dat was de investering echt niet waard (er van uitgaande dat je een legale versie hebt gekocht).

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........Maar ook nu zul je dus precies moeten weten wat voor moederbord je hebt, zodat je kunt bepalen welk merk/type videokaart geschikt is voor jouw computersysteem.........

Dat kan dan alleen een oude videokaart zijn vlg mij(bijv. de nVIDIA GeForce FX 5200 AGP 128 Mb), waarvoor dan zeer waarschijnlijk ook weer geen drivers voor Win7 beschikbaar zijn.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@,

Dus .... conclusie ....
Indien mogelijk weer XP of Vista terugzetten.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de eerste link in de door mij aangegeven google-pagins aanklikt kom je een soortelijke op een forumvraag met als 'beste antwoord' :
In de BIOS het shared video geheugen verhogen naar 8MB.

Maar als je geen verstand hebt van werken met BIOS zou ik dit zeker door een ander laten doen.

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

........In de BIOS het shared video geheugen verhogen naar 8MB.........

Gaat ook niet lukken, want max. voor deze Dell is 4Mb

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal.
Bedankt voor de diverse reactie"s.
Reactie van akkefiet om in de bios het geheugen te verhogen naar 8 had ik al gedaan ,en toen werdt de resolutie inderdaad hoger,maar niet hoger dan 1280x1024 zoals in mijn vraag stond.
Heb ik na een paar tips van jullie de PC opnieuw opgestart en F8 ingedrukt en in de veilige mode gewerkt.
De resolutie aangepast ( er stond toen een hogere resolutie bij),opnieuw opgestart maar toen ging het weer terug naar 1280x1024.
Een paar keer geprobeerd resultaat 0,0.
Misschien nog een andere tip voordat ik de XP er weer opzet??

gansje

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al eens eerder geschreven dat.............................................
er een handig programma'tje is waarmee je niet alleen de gegevens van het moederboard en beeldscherm kan bekijken maar ook de processorgegevens en temperatuur e.d kunt bekijken; namelijk
PCWizard 2007

Dit is ook voor alle andere lezers

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op woensdag 6 apr 2011, 18:00: Al eens eerder geschreven dat.............................................
er een handig programma'tje is waarmee je niet alleen de gegevens van het moederboard en beeldscherm kan bekijken maar ook de processorgegevens en temperatuur e.d kunt bekijken; namelijk
PCWizard 2007

Dit is ook voor alle andere lezers

De Vrije Vogel

In dit geval niet relevant, p.c. is gewoon te oud.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gansje,

Op de Intel® website staat onder andere dit te lezen:
Windows 7* drivers are not available for the following older Intel® graphics controllers:
* Intel® 82865G Graphics Controller

For more information, see the Older Intel® graphics controllers and Microsoft Windows 7* operating system FAQ.

Kortom, je komt dan uit op de Dell site en vandaaruit download je de XP versie van de Intel® video driver.

support.euro.dell.com/support/downloads/Intel 82865G Graphics Controller

Probeer deze driver dan te installeren en hopelijk kun je dan wel de resolutie hoger instellen.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

En anders een 2de hands PCI videokaartje aanschaffen (als je een PCI slot over hebt)
Kan je bij de inbrengwinkel voor een prikje kopen, dus werkt het niet dan val je nog geen buil.

Deze afbeelding van het Dell 4600 moederbord geeft 3 pci sloten aan.

vrgr. AF
we geven het niet op.....;-)

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

akkefiet schreef op woensdag 6 apr 2011, 22:21: En anders een 2de hands PCI videokaartje aanschaffen (als je een PCI slot over hebt)
Kan je bij de inbrengwinkel voor een prikje kopen, dus werkt het niet dan val je nog geen buil.

Deze afbeelding van het Dell 4600 moederbord geeft 3 pci sloten aan.

vrgr. AF
we geven het niet op.....;-)

Maarre... dan ben je toch nog net zover van huis? Of dacht je dat je dáár dan wel Windows 7 drivers voor kunt vinden?

Freya

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 00:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........Of dacht je dat je dáár dan wel Windows 7 drivers voor kunt vinden?.........

Schreef ik ook, maar akkefiet leest blijkbaar niet alle eerdere antwoorden.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 01:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

akkefiet schreef op woensdag 6 apr 2011, 22:21: En anders een 2de hands PCI videokaartje aanschaffen (als je een PCI slot over hebt)

Waarom een PCI-kaart aanschaffen als er notabene een AGP 8x aansluiting aanwezig is?

Er worden nog steeds nieuwe AGP kaarten gemaakt, ook ondersteunen die kaarten DirectX 10.1 en Aero.

Bijvoorbeeld de HIS HD 4670 IceQ Native HDMI 1GB DDR3 AGP

HIS introduceert agp-versie van Radeon HD 4670

Maar of dat nou zin heeft voor deze oude computer?

Of een andere AGP kaart kopen waar WDDM drivers voor beschikbaar zijn, anders werkt Aero niet.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt iedereen voor de vele antwoorden,maar ik heb besloten om toch maar weer met XP te gaan draaien.
Want de antwoorden geven toch wel aan dat het een behoorlijk probleem is om de resolutie met een oudere PC goed te krijgen,als je windows 7 draait.

Nogmaals bedankt

gansje

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.
Geluk bij een ongeluk zeggen ze wel eens.
Heb mijn oude dell Dimesion kunnen verkopen aan iemand die er niet zoveel mee doet.
Nu is mijn keus gevallen op dellinspirion 580MT.
i3 processor en een interngeheugen van 4.
Je hebt ook de keus om de processor uit te breiden naar i 5 en het geheugen naar 6 of 8

Heeft iemand hier ervaring mee??
gansje

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

gansje schreef op zondag 10 apr 2011, 21:24: Hallo.
Geluk bij een ongeluk zeggen ze wel eens.
Heb mijn oude dell Dimesion kunnen verkopen aan iemand die er niet zoveel mee doet.
Nu is mijn keus gevallen op dellinspirion 580MT.
i3 processor en een interngeheugen van 4.
Je hebt ook de keus om de processor uit te breiden naar i 5 en het geheugen naar 6 of 8

Heeft iemand hier ervaring mee??
gansje

Het hangt er maar net vanaf wat je allemaal met je computer gaat doen. Als het alleen maar gaat om emailen, internetten, foto's bekijken/beheren, dan is elke computer die je vandaag de dag koopt geschikt. Opwaarderen met een snellere processor of méér geheugen is dan zinloos en kost alleen maar extra geld.
Je kan dan beter extra geld uitgeven aan een fatsoenlijk scherm (probeer in een winkel welk formaat/grootte je het prettigste vindt) en eventueel een fatsoenlijk toetsenbord en muis (een draadloos setje van b.v. Logitech).

Freya

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Je kan dan beter extra geld uitgeven aan een fatsoenlijk scherm........

Hij heeft een goed scherm, vandaar ook de vraag: ........Het scherm (dell 22inch ST 2220)is breedbeeld en moet volgens info 1680x1050 wezen..........

Heb even op de Dell site gekeken: prima desktop voor het gewone huis-tuin- en keukenwerk. Ben het met freya eens, dat upgraden dan niet nodig is.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tip: als je de p.c. snel wilt hebben, kun je het beste met creditcard of ideal betalen. Bij een gewone overboeking duurt het al 6 - 8 weken voordat je betaling administratief is verwerkt.