Di
door Diamar Apr 16, 2016 om 12:14
Computers & telefonie

Virussen op Hema H5 telefoon

De door ons in februari 2015 in gebruik genomen Hema telefoon type H5 is niet meer te gebruiken door allerlei apps die de telefoon zelf download. Mallware, zelfs porno, en veel Chineze apps worden automatisch geinstalleerd. Je kunt alles verwijderen, alle filters aanzetten, nieuwe apps blokkeren, niks helpt. Zelfs terug naar fabrieksinstellingen en re-boot helpt niet. Het schijnt dat de Hema op de hoogte is van deze problematiek, en dat de telefoon ook uit de handel is genomen. Maar verder wordt er weining tot niets mee gedaan. Je mag toch verwachten dat een telefoon langer mee mag gaan dan ruim een jaar...  In de Hema-winkels wordt je helemaal niks wijzer, die verwijzen je naar de site om daar je klacht neer te leggen. Ze vragen om extra details, maar daar blijft het bij. Wat kunnen we hieraan doen??

7535 23 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 16, 2016 om 12:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb toch het sterke vermoeden dat je zelf een virus hebt binnen gehaald door het installeren van een onbetrouwbare app (gratis spelletje en dergelijke) of dat je naar een onbetrouwbare site bent gegaan.

Download (om mee te beginnen) in Playstore MBAM (Malwarebytes Anti-Malware) en laat dat programma je phone scannen. Laat even weten of daarna het probleem is opgelost. Zo niet, zijn er nog genoeg andere - betrouwbare - programma's die gebruikt kunnen gaan worden.

Di
door Diamar Apr 16, 2016 om 12:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Carola,

Dank voor je antwoord, maar als je op zoek gaat naar deze problematiek, lijkt het dat de virussen op een of ander manier al versleuteld zitten in je telefoon. Ik heb contact gehad met meerdere gebruikers die allemaal hetzelfde probleem hebben. De Hema heeft niet voor niets de telefoon inmiddels uit de handel gehaald. Bovendien zou na een terug naar fabrieksinstellingen, het virusprobleem opgelost moeten zijn, maar hij lijkt gekoppeld aan software die met de telefoon is meegeleverd. De telefoon wijzigt bijvoorbeeld ook zelf je instellingen qua veiligheid. Dit duidt al op een "intern iets". Downloaden is niet meer mogelijk, omdat het toestel constant zelf aan het downloaden is. Je kunt niks meer met het toestel. Ingewikkelde kwestie dus ben ik bang...

diumenge
door diumenge - Apr 16, 2016 om 13:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb exact hetzelfde probleem met een Archos Android 4.4 telefoon gekocht bij Kruidvat begin vorig jaar. Begon spontaan, factory reset helpt niet. HEMA zal het probleem voor jou toch echt moeten oplossen, de software is onlosmakelijk aan de telefoon verbonden tenslotte. Vraag aan de klantenservice hoe je de retour/reparatieprocedure kan starten.

Twee jaar garantie

Bij beide telefoons belooft Hema twee jaar garantie te leveren. Een defect toestel moet je wel opsturen naar de Hema; je kunt hem niet bij een filiaal inleveren.
(via consumentenbond.nl)

r.kemperman
door r.kemperman Apr 16, 2016 om 13:19
423 Antwoorden / 4 Vragen

Sinds wanneer is een verkoper verantwoordelijk voor de software?
u zult hetzelf geinstalleerd hebben. Van android apps is bekend dat deze vaak geinfecteerd zijn

diumenge
door diumenge Apr 16, 2016 om 13:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het OS is onlosmakelijk aan de telefoon verbonden, zonder het OS werkt de telefoon niet. Nee, ik heb het niet zelf geinstalleerd. In mijn geval betreft het een reservetelefoon die ik maar zelden gebruik, er stonden alleen een paar apps uit de Playstore op. Spontaan beginnen er zich apps te installeren buiten de Playstore om (staan uiteraard ook niet in mijn Google account). Volledige reset helpt niet, na de reset staat een van de kwaadaardige apps al direct op de telefoon. Zodra er een internetverbinding tot stand komt begint de rest zichzelf weer te installeren. Nee R.Kemperman, ik heb niets zelf geinstalleerd wat geinfecteerd zou kunnen zijn. Als het wel zo is, dan is dat via de Playstore gekomen (en er staan alleen een maar zeer bekende, veel gebruikte apps op de telefoon van de oorspronkelijke aanbieder) en toont dat aan hoe verschrikkelijk onveilig Android is.

Feit dat Archos, in mijn geval, de telefoon onder garantie herstelt, geeft wel aan dat zij ook zien dat het OS onderdeel is van de telefoon.

Di
door Diamar Apr 16, 2016 om 14:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het verhaal van diumenge had mijn verhaal kunnen zijn. Ook bij ons enkel gedownload via de Playstore, wat zich beperkt tot Whatsapp en Facebook en hooguit nog 2 apps. En inderdaad, ook hier, na terug te zijn gegaan naar de fabrieksinstellingen staan de foute al in de telefoon en start het downloaden van nog veel meer sh*t ;-)

Cookies
door Cookies - Apr 16, 2016 om 13:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Daar ben je lekker mee dan dat je een geïnfecteerde smartphone geleverd hebt gekregen. Dat hij nu niet meer verkrijgbaar is, is niet zo vreemd en hoeft niet daarmee te maken te hebben. Misschien hier om gestopt? http://www.standaard.be/cnt/dmf20141118_01382340

Enige wat je kan blijven doen, is zoveel mogelijk de social media gebruiken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 16, 2016 om 13:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het vreemde is dat deze Hema telefoon bijna als stock Android wordt geleverd.
Het is een Zopo telefoon en er staan fabrieksaf zeer weinig apps op, wat er dus op staat moet je dus allemaal zelf hebben gedownload.

onderstaand stukje staat op de site van de consumentenbond

Software

Beide toestellen worden geleverd met de nieuwste versie van het Google Android besturingssysteem: versie 4.4 (KitKat). En dat zonder een vertragende gebruikersschil en onnodige software.

Ook hier staat dus dat er staandaard bijna geen software op zit.
Toch een gebruikersdingetje ben ik bang voor.

Diewilik

Di
door Diamar Apr 16, 2016 om 14:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het enige wat er aan apps is gedownload is via de Playstore gegaan, en dan heb ik het over Whatsapp, Facebook en hooguit twee of drie andere apps. Als je alles terug hebt gezet naar de fabrieksinstellingen, staan de foute apps er automatisch al in, en zijn de instellingen van de telefoon zodanig veranderd, dat er geen toestemming hoeft worden gegeven bij installatie van nieuwe apps en is er geen verificatie nodig. Ook al zet je dat gelijk weer goed, even later is het weer gewijzigd. De apps kunnen niet of nauwelijks verwijderd worden, en de virusscanner geeft aan, dat de standaard bijgeleverde apps niet verwijderd kunnen worden. Dus nee, in dit geval, zijn de virussen geen gebruikersdingetje ben ik bang...

Cookies
door Cookies - Apr 16, 2016 om 13:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zou het hiermee te maken kunnen hebben, want wat de fabrikan doet, is toch wel erg vreemd:

Opmerkelijk genoeg heeft het bedrijf browser Chrome uit Android gesloopt en de Android-browser teruggezet terwijl Google tegenwoordig standaard Chrome meelevert.

Bron: Nu.nl

f.weele
door f.weele - Apr 17, 2016 om 09:13
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Uit de google play store zou je de app "All In One Toolbox" kunnen downloaden. Op het startscherm zie je dan "Toolbox" staan. Open deze en ga naar "Systeem App Verwijderen". Klik deze aan en alle apps die te verwijderen zijn komen tevoorschijn. Na verwijdering kun je deze nadien nog terugzetten in het "Herstel Centrum". Het kan zijn dat je toestel geroot moet zijn, maar ik vermoed dat dit toestel standaard geroot is.
m.vr.gr.

Ka
door Kassafoutje - Apr 17, 2016 om 11:01
19 Antwoorden / Vragen

Kijk hier maar eens...

Heel erg vervelend maar ze hebben er helaas geen goed woord voor over....en ja, met klachten naar de winkel kan inderdaad niet.

reflecs
door reflecs - Apr 17, 2016 om 11:46
1859 Antwoorden / 4 Vragen

diamar schrijft:

Di
door Diamar 16 Apr 2016 om 12:49
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Carola,Dank voor je antwoord, maar als je op zoek gaat naar deze problematiek, lijkt het dat de virussen op een of ander manier al versleuteld zitten in je telefoon. Ik heb contact gehad met meerdere gebruikers die allemaal hetzelfde probleem hebben. De Hema heeft niet voor niets de telefoon inmiddels uit de handel gehaald. Bovendien zou na een terug naar fabrieksinstellingen, het virusprobleem opgelost moeten zijn, maar hij lijkt gekoppeld aan software die met de telefoon is meegeleverd. De telefoon wijzigt bijvoorbeeld ook zelf je instellingen qua veiligheid. Dit duidt al op een "intern iets". Downloaden is niet meer mogelijk, omdat het toestel constant zelf aan het downloaden is. Je kunt niks meer met het toestel. Ingewikkelde kwestie dus ben ik bang...

Lukt het ook niet als u een app vanuit de pc laat installeren? http://computertotaal.nl/smartphone/android-apps-installeren-vanaf-uw-computer-22805
of, wel ingewikkelder, via usb: http://techapple.net/2015/12/install-android-apps-apk-computer-adb-usb-method/

aurora1
door aurora1 - Apr 17, 2016 om 14:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al geprobeerd wat @carola.83 adviseert? Dus Mbam op de gsm installeren en laten scannen (en op de gsm in default mode laten staan)?
Verder kunt u daarbij nog een antivirusprogramma op de gsm installeren zoals bijv. Avast Free (en daar ook eens mee scannen).
Uitvinken dat apps toegestaan worden van andere bronnen dan Google Play.
Automatisch updaten uitschakelen, evenals automatisch synchroniseren/op de achtergrondsynchroniseren.
In browsers adblock en bijv. Ghostery installeren (bijv. bij Firefox). Niet de vooraf geïnstalleerde browser gebruiken.
Eventueel de browser Ghostery gebruiken met Duck-Duck-Go.
In browsers instellen dat met het afsluiten alle cookies en geschiedenis e.d. worden gewist.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het probleem niet veroorzaakt is door zelf op banners en/of reclame te tikken en dat kan gemakkelijk gebeuren, zelfs soms met het vastpakken van de gsm.

aurora1
door aurora1 - Apr 17, 2016 om 14:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op de site gebruikershandleiding kwam ik nog dit tegen: "Ik heb inmiddels het probleem opgelost door de volgende app uit te schakelen:
Android dishonour.
Ook heb ik de app common data services stopgezet.
Dit zijn twee apps die reeds vanaf de start op mijn telefoon stonden. Dit zijn géén apps die ik zelf geïnstaleerd had".

Ma
door Mat Matheij - Apr 17, 2016 om 14:43
986 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn via de playstore diverse antivirus scanners te downloaden.
Probeer die van Kaspersky en laat de gehele telefoon scannen. Vervolgens worden besturingssysteem en alle geïnstalleerde apps gescand. Bij tevredenheid kies dan de betaalde versie die apps voor ze geïnstalleerd worden scant. De Android versie is helaas van een oudere generatie en derhalve gevoeliger voor allerlei virussen of andere bedreigingen. Kies voor telefoons met de laatste versie of voor een type dat hier nog een upgrade voor krijgt. Mvrgr.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 17, 2016 om 15:51
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Dat lui zijn en geen firewall willen gebruiken, is natuurlijk jouw goed recht, maar..*

*r.w.n.g.

diumenge
door diumenge Apr 17, 2016 om 17:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Prima dat het je allemaal te lang is om te lezen, maar laat het antwoorden dan ook na. Wie help je hier mee?

reflecs
door reflecs - Apr 17, 2016 om 16:50
1859 Antwoorden / 4 Vragen

diamar schrijft:

Di
door Diamar 16 Apr 2016 om 14:39
Antwoorden / 1 Vragen

Het enige wat er aan apps is gedownload is via de Playstore gegaan, en dan heb ik het over Whatsapp, Facebook en hooguit twee of drie andere apps. Als je alles terug hebt gezet naar de fabrieksinstellingen, staan de foute apps er automatisch al in, en zijn de instellingen van de telefoon zodanig veranderd, dat er geen toestemming hoeft worden gegeven bij installatie van nieuwe apps en is er geen verificatie nodig. Ook al zet je dat gelijk weer goed, even later is het weer gewijzigd. De apps kunnen niet of nauwelijks verwijderd worden, en de virusscanner geeft aan, dat de standaard bijgeleverde apps niet verwijderd kunnen worden. Dus nee, in dit geval, zijn de virussen geen gebruikersdingetje ben ik bang...

Ik weet niet welke beschrijving van de app gegeven wordt, maar is het proces niet te stoppen via Systeembeheer > applicatiebeheer > actief/alles? Dan heeft u misschien tijd om de app die f.weele aanbeveelt te installeren.

f.weele
door f.weele - Apr 17, 2016 om 17:38
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Download vanuit de playstore, als dat lukt, de app "rootchecker". Hiermee controleer je of de smartphone is geroot. Lees dan de volgende informatie door wat je verder nog kunt doen.
Alleen met een geroot toestel kun je in het systeem komen, zodat je daar veranderingen in kunt aanbrengen.
m.vr.gr.

Po
door Pomeon - Apr 18, 2016 om 04:17
16 Antwoorden / Vragen

Lees anders ook even naar mijn reactie op deze vraag van een aantal dagen geleden.

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/wie-heeft-ervaring-met-een-hardnekkig-android-virus-1

Met enige kennis van Android-software is het mogelijk om de malware apps te verwijderen. Mogelijk is er ook andere software beschikbaar voor die telefoon die er op gezet kan worden.
Maar dat is misschien wel iets te veel moeite voor een (waarschijnlijk niet dure) telefoon van de Hema, als je dat niet zelf kan.

Ik zou gewoon mijn geld terugvragen, als ik jou was.

je
door jeannehagelaar - Apr 20, 2016 om 12:34
1 Antwoorden / Vragen

Hier hetzelfde probleem. Telefoon onbruikbaar geworden. Resetten en zonder internet weer allerlei apps die zichzelf installeren. Slaat vast en start weer opnieuw op. Hema beantwoord geen mail en je kunt niet terug naar de winkel. In mijn omgeving meerdere mensen met dit probleem sinds 16 april. Lijkt me stug dat iedereen met dit probleem iets fouts heeft gedownload op het zelfde tijdstip. Zit blijkbaar in het android systeem ingebouwd.

reflecs
door reflecs - Apr 20, 2016 om 14:53
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@jeannehagelaar,

Al op deze manier geprobeerd?http://www.hematelefonie.nl/retouren.html

je
door jeannehagelaar Apr 30, 2016 om 07:39
1 Antwoorden / Vragen

Telefoon inmiddels retour Hema. Het zou ongeveer 2 weken duren. We wachten af.

ke
door keesbakels - May 4, 2016 om 16:27
54 Antwoorden / 20 Vragen

Vrijwel dezelfde klachten als hierboven:

Ons Hema mobieltje H5 is gecrasht. Er staan foto's op waar wij zeer aan gehecht zijn.

De telefoon werd eerst opmerkelijk warm en start op allerlei manieren op, behalve op de goede.

Waarschijnlijk is de telefoon ook gehackt door een pornosite, verder wordt het scherm gevuld met allerlei reclame.

Als wij het toestel naar de Hema sturen (er zit nog garantie op) kunnen ze hem waarschijnlijk wel maken maar dat betekend wel dat alle foto's gewist worden.

Een zeer vriendelijke werknemer van het phonehouse in Zaandam heeft er ook nog enige tijd aan besteed maar helaas......
Apps om het euvel te evt. verhelpen zijn niet meer te downloaden.

Iemand een tip hoe de foto's (die in het geheugen van de tel. staan) eraf te krijgen? Het toestel mag desnoods gesloopt worden.

Alvast dank voor de reacties.

M.vr.gr. Kees

marita5
door marita5 May 5, 2016 om 09:05
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@Keesbakels , u kunt beter zelf een topic starten , nu stelt u een vraag in het topic van iemand anders , wat niet snel word gezien en u geen reactie krijgt .

diumenge
door diumenge May 5, 2016 om 09:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Telefoon met USB-kabel aan een computer hangen, dan is het geheugen waarschijnlijk nog wel te benaderen.

Di
door Diamar - May 20, 2016 om 15:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben contact opgenomen via mail met Hema telefonie. De telefoon is opgestuurd, en we hebben hem inmiddels retour, virus vrij met compleet nieuwe software er op. Toch nog goed geregeld dus  van Hema.

marita5
door marita5 - May 20, 2016 om 19:11
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@Diamar ,

Fijn om te horen dat het is opgelost , bedankt voor het terugmelden .

Cookies
door Cookies - May 20, 2016 om 19:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@topicstarter: het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar dus uiteindelijk toch goed opgelost door de Hema. Hopelijk kan je weer een tijdje vooruit met je virusvrije mobiel.