jo
door jobbo90 Feb 20, 2009 om 23:08
Computers & telefonie

Voeding

Hallo,

ik heb van de zomer een nieuwe computer in elkaar gezet maar ik denk
dat ik nu wel een zwaardere voeding nodig heb. Er zit nu een 500 watt
voeding maar dat is denk ik te weinig voor wat ik nu heb.

specs:

Asus p5k/epu (moederbord)

intel core2 quad cpu 2.40GHZ

4gb RAM

ATI Radeon HD4870 1gb (asus)

NZXT Guardian 921 (behuizing)

2 sata harde schijven

1 ide harde schijf

2 sata dvd spelers

1 draadloos internet kaart

1 geluidskaart

En nog een stuk of 8 usb apparaten waaronder: toetsenborden, muis headset, externe hardeschijf enz.

Verder heb ik er ook nog eens twee schermen en wat speakers aan hangen.
Ik ben van plan mijn pc nog verder te upgraden en hem te gaan
overklokken. Hier heb dus ook weer een zwaardere cpu koeler voor nodig.

Maar ik heb nu dus echt geen idee meer wat voor voeding ik nodig
heb. Zelf heb ik het geprobeert uit te rekenen maar toen kwam ik uit op
664 watt en dat lijkt me een beetje weinig als ik later wil gaan
overklokken.

Dus ik hoop dat jullie een idee hebben hoeveel watt voeding ik nog heb???

Alvast bedankt,

Groetjes,

Job

571 7 Rapporteer

gsm
door gsm - Feb 20, 2009 om 23:21
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Van de goedkopere voedingen wordt het piekvermogen vermeld. In dat geval is 500 Watt dus een piekvermogen en kan het continue te leveren vermogen een stuk lager zijn. Let dus goed op hoeveel stroom een voeding echt kan leveren voor de verschillende spanningen.

Lees de specificaties dus eens goed na. Als het echt een 500 Watt continue voeding is, dan zou dat in principe voldoende moeten zijn.

jo
door jobbo90 - Feb 20, 2009 om 23:33
11 Antwoorden / 10 Vragen

Maar als ik wil gaan overklokken is 500 watt dan nog voldoende??

gsm
door gsm - Feb 21, 2009 om 09:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De huidige processoren zijn een stuk zuiniger dan vroeger. Overklokken zal procentueel niet veel uitmaken op het totale stroomverbruik. Wel kan het soms toch schelen als je een kwalitatief betere voeding gebruikt. Het systeem kan daar stabieler van worden. Ik zou dat pas overwegen als het systeem met de huidige 500W onstabiel blijkt te zijn.

Ik raad niet aan om het onderste uit de kan te halen bij het overklokken, tenzij je een kortere levensduur en kans op crashes van het systeem accepteert.

edwardus
door edwardus - Feb 24, 2009 om 21:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je kunt net zo goed vragen hoeveel Watt lamp je nodig hebt om je kamer te verlichten na de verbouwing. Het antwoord is: dat hangt er van af (o.a. hoeveel licht heb je nodig en hoe groot is je kamer voor/na de verbouwing). Er zijn ook online calculators die je als richtlijn kunt gebruiken.

freya
door freya - Feb 28, 2009 om 01:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Job,

Een voeding van 500W moet voldoende zijn hoor (zolang het geen wilde beesten merk is als SWEEX). Je kunt wel proberen om het uit te rekenen, maar dat geeft ook geen nauwkeurig beeld want alle componenten worden niet gelijktijdig gebruikt. Drie harde schijven en twee DVD spelers worden toch nooit gelijktijdig aangesproken.

Verder hebben monitoren, externe speakersetjes en externe harde schijven hun eigen voeding, dus die belasten de voeding van de computer niet.

Een grote 'enrgieverslinder' is de videokaart, dus als je er een videokaart bij zou plaatsen om in 'sli' te werken (ATI noemt dat 'crossfire') dan wordt het tijd om er eens naar te kijken.

Ik zou zeggen, zolang het systeem stabiel blijft werken zou ik mij er geen zorgen om maken.

m.vr.gr. Freya

badclusters
door badclusters - Apr 14, 2009 om 18:23
69 Antwoorden / 0 Vragen

Even een tip ik ben ook overclocker en heb een voeding van 750 watt videokaart is 2 gig en qoudcore cpu maar wel alle koelers vervangen door Zallman koelers en deze kun je bestellen bij www.alternate.nl de voeding ook trouwens wel kwaliteit gebruiken vooral nu het warm word buiten!en een goede behuizing daar word ook wel veel op bezuinigd dus alles even op een rijtje zetten en dan pas overklokken en check je geheugen geen standaard geheugen gebruiken maar snelle Corsair jongens erin daar zit een triplo koeler bij en dan natuurlijk wel 64bits besturing anders ziet Windows maar 3.25 gig dus ik raad aan XP Pro64 kan je wel downloaden draait hier prima en snel schijven ook belangrijk 10000 toeren Raptors dan ga je al vrolijk worden uiteraard SATA de IDE er uit anders suckt je systeem Windows op gemirrorde schijven het liefst twee Raptors kost wat maar dan ben je snel succes groeten van een echte overclocker

edwardus
door edwardus - Apr 17, 2009 om 22:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mja ... overclockers, dat zijn toch mensen die tientallen tot honderden euro's extra uitgeven aan koeling e.d. om zo een paar tientjes op de snellere CPU te besparen? Dan zwijg ik nog over de gevallen die hun hardware naar de recycling konden brengen omdat ze de zaak te ver hadden opgeschroefd.