zo
door zonnekoning Aug 1, 2008 om 13:58
Computers & telefonie

Voeding defect ???????

Op mijn vakantie adres heb ik mijn pc beveiligd met een wachtwoord.Heb hem uitgeschakeld em meteen weer ingeschakeld en toen deed hij niets meer.

IS NU DE VOEDING DEFECT ?

Kan ik in Nederland een nieuwe kopen en deze er weer inzetten.Het is een XP pentium 4

Irene B

2070 5 Rapporteer

dirck
door dirck - Aug 1, 2008 om 17:31
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Irene,

Je kan zonder meer een nieuwe voeding kopen en in de computer zetten, je moet er wel op letten dat hij zwaar genoeg is voor je computer.

Het is trouwens af te raden om de computer meteen weer in te schakelen na het uitschakelen, je kan beter eerst even 10 seconden wachten, zodat de ventilatoren de kans krijgen om stil te gaan staan.

Eerst zou ik eens kijken of de huidige voeding wel degelijk stuk is.
Er kan een stekkertje los zitten op het moederbord, of de zekering in de voeding is stuk. (niet alle voedingen hebben een zekering)

Groet, Dirck

edwardus
door edwardus - Aug 1, 2008 om 18:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vraag me af of de voeding wel defect is.

Wat heb je precies gedaan? Een BIOS wachtwoord ingesteld? In dat geval moet je meteen bij het opstarten dat wachtwoord intikken voordat de computer ook maar iets lijkt te doen. In de meeste gevallen zul je dan wel iets van een sleuteltje zien op het scherm.

Doet de pc helemaal niks meer? Ook geen draaiende ventilator? Ook geen draaiende harddisk? Ook geen lampje van de voeding? Indien dit inderdaad zo is, controleer dan in elk geval of er wel spanning de voeding in gaat (probeer ook 's een lamp of radio op dat stopcontact).

zo
door zonnekoning - Aug 1, 2008 om 22:31
16 Antwoorden / 17 Vragen

Voor de volledigheid:

De pc doet geen bal meer, dus geen controle lampje of wat dan ook.Op hetzelfde stopcontact zit ook de printer en de scanner en die doet het prima ( Lampjes branden doet natuurlijk niets ) Ik heb inderdaad weer op de startknop gedrukt voor dat de ventilater stop stond ( deed ik wel vaker in het verleden ) Maar nu met het omschreven gevolg.

Wat de zekerringetjes betreft zijn dat glaszekerringetjes en hoeveel ampere ?  ( ik heb technische knobbels ) en twee rechterhandjes.

Irene B

dirck
door dirck - Aug 1, 2008 om 23:10
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Eerst zul je de voeding uit elkaar moeten halen om te zien of er wel een zekering aanwezig is.

Een paar jaar geleden deed mijn computer ook niets meer, heb de voeding toen uit elkaar gehaald en hoe goed ik ook zocht, er was geen zekering te vinden.

Verleden jaar is bij een andere computer de voeding doorgebrand, de voeding heb ik ook uit elkaar gehaald om de ventilator eruit te halen en daar zat wel een zekering in. (voeding kapot maar de zekering was nog heel)

Volgens mij is het een 250V 10A glaszekering.

gsm
door gsm - Aug 1, 2008 om 23:25
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het is goed mogelijk dat de voeding defect is.

Haal eerst de stekker van de PC uit het stopcontact en druk dan een
enkele keren op de inschakel-knop, waar je de PC normaal mee aanzet.

Dan de PC weer op de stroom aansluiten en proberen of alles weer werkt.

Zo niet, dan de voeding vervangen! Bij een gewone PC gaat het om een ATX voeding. Zorg dat het vermogen (Watt) minstens zo groot is als van de oude
voeding.

Opmerking.

De zekeringen in de voedingen gaan praktisch nooit stuk. Bijna altijd is de voeding zelf defect en daar is niets aan te doen. Open maken (eerst stroomsnoer verwijderen!) van de voeding is alleen zinvol als je er een onderdeel, zoals de ventilator, uit wil halen.
PAS WEL OP voor eventuele gevaarlijk hoge spanning als je de voeding open maakt, zelfs als deze niet op de stroom is aangesloten.

GSM