kw
door kweetutnie Sep 20, 2008 om 09:18
Computers & telefonie

Volledige backup van mijn systeem ??????

Voordat ik de laatste update van windows kan installeren wordt me gevraagd om een volledige backup van mijn systeem te maken. Maar wat houdt dat in , waar is dat voor nodig en de belangrijkste vraag : als dat echt nodig is : hoe doe ik dat??????

ik wacht op jullie hulp !!

1197 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2008 om 11:28
16948 Antwoorden / 202 Vragen

Bent u voor het eerst aan het installeren? Volg dan de aanwijzingen/gebruiksaanwijzing van de PC. Ik vraag dat omdat ik nog nooit in alle jaren dat ik Windows gebruik (prille begin) heb meegemaakt dat voor een update wordt gevraagd om een back-up.

Overigens is het hebben van een back-up altijd handig, zeker voorwat betreft documenten en dergelijke. U kunt op een bijzonder gemakkelijke manier een back-up maken, als u een DVD brander heeft, door tenminste al uw documenten op de DVD te branden. U kunt dat ook doen van andere programma's hoewel normaliter u daarvan installatie CDROM's heeft of er sprake is van een (bijv) D partititie waar alles dat op uw PC is geïnstalleerd is voorgeprogrammeerd.

Ik maak uitsluitend tenminste éénmaal per maand een back-up van alle documenten en andere bestanden om te voorkomen dat alles kwijt is, mocht de harde schijf in ongeredede raken.

Een optie kan ook zijn het aanschaffen van een externe harde schrijf en daar alles bij tijd en wijle heen kopiëren. Ik gebruik voor het maken geen speciaal back-up prograam maar kopieer (soms wel na comprimeren met ZIP of WINRAR)

birdies
door birdies - Sep 20, 2008 om 11:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@gerrit: bij de installatie van SP3 wordt gevraagd of je een backup wilt maken.

Zelf heb ik dit trouwens niet gedaan en verder geen problemen ondervonden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2008 om 13:13
16948 Antwoorden / 202 Vragen

birdies@ bij het ophalen en installeren door mij van sp3 werd niet gevraagd om een back-up. Vandaar mijn antwoord.

Maar dat laat onverlet dat het hebben van een back-up nooit "weg "is mocht er iets verkeerd gaan met de installatie, van wat dan ook. Maar zoals ik aangaf, de systeem zaken zijn meestal ook wel te recupereren (leuk Vlaams woord) van CD-ROMs en is het hebben van back-ups van je eigen bestanden het meest belangrijk.(en feitelijk noodzakelijk)

kw
door kweetutnie - Sep 20, 2008 om 14:05
5 Antwoorden / 11 Vragen

ik ben niet voor het eerst aan het installeren. heb al vaak updates moeten installeren , maar inderdaad nog nooit deze vraag/ advies gehad !!! Moet ik dus gewoon een CD in de brander doen en alles wat ik op wil slaan op CD gaan branden ??? dan heb ik er nogal wat nodig zeker, of kan er zoveel op een CD ? En wat is Zipp ?? ik hoop dat ik een duidelijke uitleg mag krijgen hoe ik een backup moet maken, want het is wel een goede ( nood ) zaak .....ook voor onze bestanden.

alvast dank !!!

kw
door kweetutnie - Sep 20, 2008 om 14:06
5 Antwoorden / 11 Vragen

ik ben niet voor het eerst aan het installeren. heb al vaak updates moeten installeren , maar inderdaad nog nooit deze vraag/ advies gehad !!! Moet ik dus gewoon een CD in de brander doen en alles wat ik op wil slaan op CD gaan branden ??? dan heb ik er nogal wat nodig zeker, of kan er zoveel op een CD ? En wat is Zipp ?? ik hoop dat ik een duidelijke uitleg mag krijgen hoe ik een backup moet maken, want het is wel een goede ( nood ) zaak .....ook voor onze bestanden.

alvast dank !!!

astoria
door astoria - Sep 20, 2008 om 14:48
362 Antwoorden / 55 Vragen

Hoi Kweetuniet, Vrij recent mijn PC laten repareren , het maken van een back-up bij de shop koste € 15  Dus is het uit oogpunt van kosten naast veiligheid best zinvol , succes fred

edwardus
door edwardus - Sep 21, 2008 om 02:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een volledige backup maken is anders écht niet zo'n wereldvreemd idee hoor. Er zijn talloze oplossingen voor, zelf heb ik nu Acronis TrueImage, daarvoor Norton Ghost (Symantec Ghost) en ook PING.

Bij Acronis heb je een probeerversie die 30 dagen (meen ik) volledig werkt, kun je rustig uitproberen of het wat voor je is.

gsm
door gsm - Sep 21, 2008 om 10:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Eerts een image maken van de Windows installatie is zeker aan te raden!

DriveImage XML is een gratis (voor particulieren) programma om de hele harde schijf partitie te back-uppen.
Zie:
http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf totaal geen ervaring met dit programma heb. Ik kan dus ook niet garanderen dat het eventueel terugzetten van de image succesvol zal verlopen. Misschien heeft iemand anders al wel ervaring met dit programma?

Normaal staat Windows op de 1e partitie (meestal C: genoemd) van de harde schijf.
Op de rest van de harde schijf, of nog beter, op een tweede harde schijf moet een partitie beschikbaar zijn waarop de image (de back-up) geschreven kan worden. Er moet daar minstens een vrije ruimte zijn met een grootte van ruim de helft van de totale omvang van de bestanden op C:

GSM

gsm
door gsm - Sep 21, 2008 om 10:56
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als een PC niet meer wil starten dan is er een boot CD nodig om de image terug te zetten. DriveImageXML levert een plugin voor de BartPE CD. Deze CD moet je eerst zelf maken (branden) en daarvoor is nodig een CD met Windows XP inclusief SP1. Voor Vista is het een heel ander verhaal..

Of je moet eerste Windows opnieuw installeren op een andere partitie of andere harde schijf en daar DriveImage op installeren.
Vervolgens de image terugzetten op de oorspronkelijke plaats.

GSM

birdies
door birdies - Sep 22, 2008 om 08:37
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Zou wel eens willen weten over welke update TS het heeft waarover vraag/advies gegeven wordt te backuppen.

kw
door kweetutnie - Sep 22, 2008 om 08:40
5 Antwoorden / 11 Vragen

beste computerkenners.......... wat jullie allemaal schrijven gaat mijn pet te boven en ook eigenlijk een beetje mijn vraag voorbij denk ik !!! Tenminste ik zie geen DUIDELIJK antwoord op mijn , naar ik meen , DUIDELIJKE vraag . Jammer.

groet; Kweetutnie

birdies
door birdies - Sep 22, 2008 om 10:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Een backup wordt aangeraden voor het geval er iets mis gaat tijdens de installatie v.d. updates. Ik vermoed dat het hierbij toch om de update van Service Pack 3 gaat?
Ook bij SP3 heb ik
geen backup gemaakt en installeren hiervan is zonder problemen verlopen.

Om het zo simpel mogelijk te houden: Kopieer je belangrijkste documenten/afbeeldingen naar een USB stick of brand ze op een CD. Een USB stick kan je al kopen voor zo'n 10 euro. Zoals je vroeger bestanden kopieerde naar een floppy, doe je dit nu naar een USB stick.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2008 om 11:55
16948 Antwoorden / 202 Vragen

beste kweetutniet@ uit uw reactie begrijp ik, ondanks het gegeven dat u een aantal zeer duidelijke antwoorden kreeg, u er kennelijk te weinig van begrijpt. Ik weet dan ook echt niet meer hoe een en ander nog beter aan u is uit te leggen dan: maak gewoon een back-up op basis van ook de gebruiksaanwijzing van uw PC of nog eenvoudiger: kopieer alles naar een DVD! Alsdan gewoon met de kopieer functie. Ik adviseer u echter, uw reactie gelezen te hebben om toch maar eens een eenvoudig lesboek PC/Windows aan te schaffen of te lenen in een biblioteek en dat een goed door te nemen. Daarin vindt u ook uitgebreide info over het maken van back-ups resp. kopieren!.

edwardus
door edwardus - Sep 22, 2008 om 19:47
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hmmm en ik maar denken dat ik je een DUIDELIJK advies had gegeven, ik weet niet goed hoe ik het nog duidelijker had kunnen opschrijven.

kiran
door kiran - Sep 22, 2008 om 20:10
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kweetutnie

Je hebt het over de laatste update van Windows. Bedoel je met laatste .... SP3? Heb dat nog nergens gelezen.

Als je altijd je updates hebt bijgehouden, kan je gewoon via de automatische update hem binnenhalen. Heb ook geen backup gemaakt. Ging hier zonder problemen.

Aan jou de keus natuurlijk.