me
door merkelens Feb 24, 2013 om 18:10
Computers & telefonie

Volume regelen

mijn samsung hd ontvanger heeft een eigen volume regeling. staat via hdmi op tv aangesloten en vanuit tv gaat er een digitale kabel naar de voorversterker. Wat is dan (gehoortechnisch) het beste?
1. hoog volume vanuit samsung waardoor voorversterker weinig hoeft te doen of
2. laag volume vanuit samsung waardoor het volume door de voorversterker kan worden geregeld

826 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 24, 2013 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Punt 1 is het beste. Dus het volume van de decoder zo hoog mogelijk.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2013 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het klopt dan is de volume van de TV het beste, maar tenmiste als u via een scart of hdmi naar de tv gaat die beplaalt de speakers het hoe u daat het geluid instelt..Tenminste bij mij wel.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2013 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo merkelens,

Hoe het met decoders zit, weet ik niet, maar met mediaspelers heb ik wisselende ervaringen. Bij de één kun je het volume van de bron wel hoog zetten en bij de andere geeft een hogere instelling van de bron een vervormd geluid.

Het hangt er ook vanaf op welke manier het volume van de decoder ingesteld wordt. Is dat een instelling die b.v. loopt van 0 - 100%, dan zou ik die in ieder geval niet hoger zetten dan zo'n 75%.
Is het een instelling die loopt van -10 tot +10 (met 0 als middenstand), dan zou ik die in het midden laten staan.

Het verschil tussen beide methoden is, dat bij de eerste methode er altijd versterking plaatsvindt en dan maakt het niet zoveel uit op welke stand je hem zet (alleen niet te hoog i.v.m. mogelijke vervorming) en bij de tweede methode heb je in de middenstand géén versterking/verzwakking (geluid wordt 1:1 doorgegeven) en dus ook geen beïnvloeding van de kwaliteit van het geluid. De regeling doe je dan dus het beste in de TV.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Feb 25, 2013 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel je TV terwijl je analoog kijkt in op normaal geluid. Ga daarna naar de decoder en stel dan daarvan het geluid is. Voordeel hiervan is dat bij geen enkele bron die je gebruikt je geluid ineens knetterhard zal staan.