mo
door monique oldenbeuving Jun 3, 2017 om 10:15
Computers & telefonie
Vreemde mail ontvangen!

Ik heb een vreemde mail binnen gekregen, daar staat in dat deze persoon niet tevreden is met het product dat hij van mij zou hebben overgekocht.
Uiteraard heb ik niets verkocht en komt de naam van deze meneer ook niet bekend voor. Ik was wel geïnteresseerd want ik ging toch even nadenken of ik niet echt iets had verkocht.
Toen ik verder keek zag ik een link, wat ik vreemd vind, want waarom zou dat via een link moeten gaan.
De link ziet er betrouwbaar uit omdat het woord baby erin voor komt.en aangezien ik nog niet zo heel lang geleden bevallen ben het ook wel heel toevallig zou kunnen kloppen.
Vreemd, krijg het idee dat ze wisten dat ik dus recentelijk een baby heb en daar dus op in zijn gaan spelen.
Hieronder de gegevens van de mail:

Afzender: gerarddejong@xs4all.nl
Link:     http://babyspulleninfo.nl/baby

Met vriendelijke groeten,
M Oldenbeuving.

2873 14 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jun 3, 2017 om 10:21
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Monique Oldenbeuving ,

Als u weet dat u niks verkocht heeft , nergens op klikken en de mail verwijderen , hoe simpel kan het zijn .

mo
door monique oldenbeuving Jun 3, 2017 om 11:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat begrijp ik uiteraard.
Dat was ook geen vraag geloof ik...
Mag ik op deze link klikken of niet.
Het was puur voor bekendmaking van de mail/persoon zodat andere mensen er ook van op de hoogte kunnen zijn!

marita5
door marita5 Jun 3, 2017 om 11:30
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Mag ik op deze link klikken of niet , Nee

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jun 3, 2017 om 10:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is gewoon een spam/phishingmail, dus weggooien. In ieder geval niet op de link klikken! Gerard de Jong heeft het maar druk https://www.fraudehelpdesk.nl/vragen-meldingen-cpt/postnlgerard-de-jong-gerard-de-jong/

edrick3
door edrick3 - Jun 3, 2017 om 10:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Phishing!
NIET op de link klikken!
Deleten/wegggooien.
Niet op reageren.

Paola Castor
door Paola Castor - Jun 3, 2017 om 10:29
66 Antwoorden / 1 Vragen

Niet op ingaan! Phishing! Ransomware?! En vooral niet openen.

reflecs
door reflecs - Jun 3, 2017 om 10:39
1859 Antwoorden / 4 Vragen

De link ziet er betrouwbaar uit omdat het woord baby erin voor komt
De tekst van een link zegt niets. Op de pagina waar carola.83 naar verwijst staat hoe u kunt zien naar welk adres de link echt gaat.
Dat kunt u als u wilt googlen. Maar dus nooit zomaar klikken.

Vreemd, krijg het idee dat ze wisten dat ik dus recentelijk een baby heb en daar dus op in zijn gaan spelen
Ergens vermeld op een sociale netwerksite waar ook uw e-mailadres staat?

Er wordt gesproken over een bijlage. Deze ook niet openen.

mo
door monique oldenbeuving Jun 3, 2017 om 11:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat begrijp ik inderdaad.
En het is te zien op mijn sociale media maar hoe komen ze dan aan mijn mail?
Maar goed, ze zouden vast zo hun maniertjes hebben!

mo
door monique oldenbeuving - Jun 3, 2017 om 11:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen, uiteraard heb ik dit niet geopend, geen paniek!

Ik weet hoe simpel het kan zijn, bedankt.

Wou dit gewoon meedelen als phissing, zodat niet iemand anders er in trapt.
En dat ik het zo toevallig vind dat het om zogenaamde "babyspullen" zou gaan, aangezien ik dus recentelijk bevallen ben.
Is dit gewoon toeval of hebben ze op een of andere manier inzicht van gebeurtenissen van mij leven?
Misschien doormiddel van Facebook, of dat ik mij opgeef voor baby mail van een erkende site?

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2017 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een rare reactie van u. "Geen paniek". Wij zijn helemaal niet in paniek. Maar zoals u uw vraag stelt, "geinterresseerd, betrouwbaar" komt het niet over alsof u weet van de hoed en de rand.

En dan nog de inhoud over een verkocht iets, waarbij u moet gaan nadenken of u iets verkocht hebt!

jo
door jorisw - Jun 3, 2017 om 11:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Haal als de donder dat email adres weg. Als die persoon een tikfout heeft gemaakt in het emailadres wordt hij door jouw acties straks gestraft met ongelofelijk veel spam.

mo
door monique oldenbeuving Jun 4, 2017 om 15:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er is geen fout in gemaakt, gekopieerd en geplakt.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jun 3, 2017 om 11:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, dat is geen toeval. Kan idd door FB komen, maar je hebt ongetwijfeld ook gegoogeld op babyspulllen. Of ergens aangemeld. Of meegedaan aan een 'zogenaamd' onderzoekje, maak kans op gratis babypakket enz. enz. Op het web ben je bepaald niet anoniem (en al helemaal niet als je FB gebruikt), zelfs niet als je de nodige voorzorgsmaatregelen hebt genomen.

DOOR MONIQUE OLDENBEUVING - 3 JUN. 2017 OM 11:26
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Is dit gewoon toeval of hebben ze op een of andere manier inzicht van gebeurtenissen van mij leven?
Misschien doormiddel van Facebook, of dat ik mij opgeef voor baby mail van een erkende site?

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 3, 2017 om 12:15
641 Antwoorden / 77 Vragen

Niet op klikken, meteen verwijderen!

Topantwoord

costnix
door costnix - Jun 4, 2017 om 10:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het domein is door een Rus, wonend in Duitsland geregistreerd en heeft (nog) geen naamservers, dus inactief.
HEEL VERDACHT!!!

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Jun 4, 2017 om 11:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ergens heeft men uw emailadres opgepikt ... en weet van uw bevalling/baby.

Dat is geen toeval en er zijn genoeg bronnen die deze samenstelling kunnen kennen. U kunt ergens iets besteld hebben, een geboortekaartje werd misbruikt of in het ziekenhuis ging iets mis ... zelfs AH weet, dat u babyartikelen koopt. De bron kan dus indirect geknakt zijn en geeft alle geboortes die daarin geregistreerd staan vrij.
Maar misschien bent u ook zèlf (te) actief op social media geweest?

Omdat u zeker weet, niets verkocht te hebben blijft het dus absoluut gissen zonder resultaat. Afhaken dus!

Topantwoord

gsm
door gsm - Jun 4, 2017 om 11:22
5940 Antwoorden / 47 Vragen

In dergelijke gevallen zeker, of eigenlijk altijd, nooit meteen klikken.
Je kunt wel gerust de link met de muis aanwijzen.
Op dat moment verschijnt linksonder in het beeld meestal de echte http link, waaraan je min of meer kan zien waarheen die link verwijst.
Meestal is het al snel duidelijk of de onderliggende link afwijkend en dus heel link is.

Deze link naar babyspulleni info, gecombineerd met de rare inhoud, is zondermeer al verdacht.
In elk geval negeren.

diumenge
door diumenge - Jun 4, 2017 om 13:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dit soort mail kan je via de fraudehelpdesk melden. Dit is Vraag & Beantwoord en geen site voor het melden van phisingmail.