nonemoon
door nonemoon Nov 18, 2008 om 19:38
Computers & telefonie

Waar heb ik recht op?

26-05-2007 - HP pavillion dv 9000 = type dv9313 EA gekocht bij Vobis in Middelburg

23-06-2007 - geinstalleerd opgehaald bij Vobis

Heb herstelschijven gemaakt volgens gebruiksaanwijzing maar cd/dvd RW eenheid gaf allemaal problemen. Heb dit gemeld bij Vobis en de baas zelf adviseerde mij om contact op te nemen met HP. Dit heb ik gedaan en zijn boden aan om de PC op te komen halen en te repareren.

26-06-2007 Hp heeft de laptop bij mij thuis opgehaald

10-07-2007 Hp heeft hem teruggebracht, een webcam vervangen en een CD/DVD RW eenheid vervangen.

Omdat ik geen recoverydvd op de juiste manier heb kunnen voltooien, had ik geen vista meer en omdat deze standaard er niet worden bijgeleverd had ik volgens vobis recht op een Vista dvd, dus adviseerde de baas van Vobis weer dat ik moest bellen en op mijn strepen moest staan om die DVD opgestuurd te krijgen omdat ik daar recht op had. Dus ik weer contact met HP opgenomen, lukte niet en toen uiteindelijk Vobis weer bij HP situatie uitgelegd en ik zou Vista opgestuurd krijgen.

01-08-2007 kreeg ik mijn vista dvd over de post.

Computer opnieuw geinstalleerd (heb ik zelf gedaan) heeft het heel de tijd goed gedaan tot begin november, viel het beeld steeds weg.

Vanalles geprobeerd, zelf de computer helemaal leeg en opnieuw geinstalleerd, maar beeld bleef uitvallen. Strepen in beeld en in bios.

15-11-2008 terug bij Vobis heeft een medewerker er echt zijn best op gedaan en van alles geprobeerd het beeld bleef uitvallen, op ander beeldscherm aangesloten en deze gaf ook ineens strepen in beeld, dus het scherm is in orde maar de grafische kaart of moederbord moet worden vervangen. Ik had een jaar garantie en deze is dus vervallen. Dan gaat het mij meer dan 400 euro kosten van een laptop van 1239 euro van 1,5 jaar oud, die amper 1 jaar is gebruikt.

De baas van Vobis raad mij weer aan om contact met de fabriek op te nemen, maar die laatste verteld mij dat de verkoper verantwoordelijk is voor de producten die hij verkoopt en dat hij het op moet lossen. En wat allemaal vooraf is gebeurt had hij ook zelf moeten oplossen voor mij en niet dat ik het allemaal zelf moest oplossen. Bovendien had Vobis mij gewoon in het begin al een andere computer moeten geven en mij niet opschepen met het zelf op te lossen met HP. De laptop was niet eens gebruikt en al kapot.

Nu ben ik afhankelijk wat Vobis zegt. Ik heb mijn verhaal eerlijk verteld tegen hem en hij reageerde gelijk van, nou stuur maar een brief dat je het er niet mee eens ben, maar dat wil ik niet want ik wil met hem overeenkomen dat die laptop voor een redelijk bedrag word gemaakt. Deze is te duur en te kort gebruikt voor zo'n dure reparatie. Wat moet ik nou

Heb voorgesteld dat ik de helft wil betalen en hij ook de helft, morgen krijg ik antwoord.

350 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 18, 2008 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De zoveelste handelaar die onder zijn verplichtingen uit probeert te komen. Zo langzamerhand moet er eens hard opgetreden worden tegen dit soort praktijken waarbij de klant met een kluitje in het riet wordt gestuurd. Deel maar eens een keer boetes uit, of iets dergelijks, want vrijwel alle grote jongens in deze branche (electronica, witgoed, etc.) blijven de klant maar verwijzen naar de fabrikant en blijven maar schermen met de fabrieksgarantie. Driewerf ARGH!

Zo, even mijn hart gelucht!

U heeft een koopovereenkomst met Vobis en verder geen enkele overeenkomst met wie dan ook! De Vobis is dan ook het aanspreekpunt bij problemen met het product en zij dienen zorg te dragen voor eventuele reparatie/vervanging/etc.

Uw apparaat is anderhalf jaar oud, terwijl volgens de normale verwachting het apparaat 3 jaar probleemloos moet kunnen werken; dus u heeft het ding nog maar de helft kunnen gebruiken. Indien dan al een dergelijk zware reparatie nodig is, dan zou het van goede service getuigen als de handelaar zich sterk maakt voor u en gewoon kosteloos repareert, want dit mag eigenlijk niet voorkomen binnen anderhalf jaar.

De consumentenwetgeving schrijft voor dat in dergelijke gevallen koper en verkoper elk een deel van de reparatiekosten op zich nemen. In uw geval is dat dus 18 (maanden)/36 (levensduur) x ca 400 euro = elk 200 euro. Uw voorstel aan de Vobis is eigenlijk conform de wettelijke regeling.

Meer info? Neus eens rond op Consuwijzer.nl.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2008 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel om je hart te luchten weet ik tenminste dat er nog iemand zo over denkt.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hihi, ja, ik kan me er zo aan ergeren dat wij als consumenten continu het haasje zijn en dat de heren handelaren gewoon voor hun verplichtingen weglopen. Maar die verplichtingen zijn er wel degelijk! Het is alleen erg moeilijk je recht te halen bij dit soort figuren als ze willen tegenwerken. En vaak gaat het om bedragen waarbij het eigenlijk niet rendabel is om juridische hulp in te schakelen. Ik heb regelmatig het gevoel dat handelaren er ook op rekenen dat die stap teveel moeite is en dat men dus de klant kan bijven koeioneren.

Misschien is deze situatie iets waarmee de Consumentenbond, Kassa of een andere organisatie nog iets kan doen.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2008 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij gaat akkoord met mijn voorstel, dus ik ben al blij. Heb dan toch weer een laptop die het doet. Want nu heb ik niets. Dus je wilt toch dat het wordt opgelost en ik heb geen zin om allerlei instanties in te schakelen, daar wordt je zo moe van.

ve
door verwijderd - Nov 20, 2008 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

jaren, vele jaren geleden, Gorbatsjov was er nog, heb ik de "werkgroep gedupeerden computervakhandel"  in het leven geroepen.

Zowel landelijk als regionaal heeft dat de nodige media-aandacht gehad. Aangezien alles een beetje lekkerder ging lopen in de PC-detailhandel is die werkgroep in slaap gesukkeld. (VOBIS heeft toen overigens naar de Haagsche Courant en naar mij co-operatief gereageerd).

Moet ik uit het voorgaande afleiden dat de "computervakhandel" eigenlijk geen centimeter vooruit is gegaan?

Overigens heeft "kassa" mij toen ook nog een steuntje in de rug gegeven...

.. maar of ik zin heb om die actie weer uit te voeren....?

greetZ
webkaZper

ve
door verwijderd - Nov 20, 2008 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@

Waarom gaat men er altijd vanuit dat een laptop 'maar' 3 jaar mee behoort te gaan. Ik vind dat een vreemde zaak. De economische waarde kan alleen de fabrikant vaststellen.

Een doorsnee laptop van pakweg €500/600,- zou probleemloos 3 jaar moeten functioneren. Maar één van €1239,- daar mag wel een paar jaartjes méér bij gerekend worden.

Maw als HP deze laptop zo'n 6 a 8 jaar zou geven ..... krijg je een geheel ander kosten/baten plaatje. Ik zou dan geen 50/50 spelen bij een reparatie.

Dit is geen kritiek hoor, gewoon een opmerking.

En wat te denken van het volgende, Vraag: hoe vaak moet je een nieuw apparaat met gebrek laten repareren voor je een geheel nieuw apparaat krijgt.

Antwoord Consuwijzer: Er bestaat geen wettelijke regeling die aangeeft hoe vaak een verkoper in de gelegenheid moet worden gesteld om een gebrek aan hetzelfde product te herstellen. De verkoper moet met de reparatie in ieder geval zorgen voor een duurzaam herstel. Lukt dit niet meteen en ontstaan na verloop van tijd de problemen opnieuw, dan zult u de verkoper nogmaals in de gelegenheid moeten stellen te repareren. Als het na een aantal malen nog steeds niet is gelukt om de problemen volledig te verhelpen, dan kunt u stellen dat de verkoper met de reparatie blijkbaar niet kan zorgen voor een goed herstel. U kunt dan een vervangend product eisen of de overeenkomst ontbinden.

En als ik dan lees: webcam/cd-dvd naar zijn grootje. Gedoe om een vista dvdtje, nu weer de grafische kaart of moederbord .....

Sorry, maar ik zou waar voor mijn geld willen hebben, vind €1239,- voor een laptop geen kattendrek. Vobis maakt zich er te gemakkelijk van af ..... maar dit is geheel mijn mening.

Wens TS succes met de afhandeling. Ben heel benieuwd naar het antwoord van Vobis, morgen!!

ve
door verwijderd - Dec 31, 2008 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus ze hebben wel geheel kosteloos de herstel schijven voor je geregeld? Dat lijkt mij in ieder geval een heel positief verhaal! Normaal gesproken kost dit namelijk rond de 90 euro. Met F9 kun je trouwens ook een HP laptop goed herstellen.

Toch ben ik bang dit dat verhaal niet helemaal juist is, wist de ondernemer dat HP de laptop bij je in eerste instantie kwam ophalen? Zo nee, dan is hem het eerste feit in het geheel niet te verwijten.
Immers HP heeft namelijk 30 dagen omruil garantie in de winkel. Klant heeft hier ook enige verantwoordelijkheid in.

En om het nu vervelend te vinden om HP te moeten bellen lijkt mij ook erg vreemd. Als de winkelier mij het helpdesk nummer geeft dan vind ik het geen probleem hoor, technische mankementen kun je niet op een winkelier afschuiven, gewoon HP bellen en die komen in het garantie jaar gewoon je laptop thuis ophalen. Maar vaak kan men bij Vobis (en zeker in Middelburg!) je met software problemen erg goed helpen en ze zullen zeker hun uiterste best doen, met een kopje koffie er bij! Hier kan de Mediamarkt aldaar een puntje aan zuigen.

Omdat ik de winkel en ook de ondernemer erg goed ken, vind ik deze kwestie zwaar overtrokken. Ik zal hem er eens naar vragen binnenkort, want ik heb toch een nieuwe laptop nodig want de mijne is 3 jaar oud en hij zit bij mij op de hoek.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2009 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen herstelschijven gekregen maar een originele Vista CD.

Bij HP worden normaal geen Vista CD's bij een laptop geleverd.  Vista staat op de C schijf geinstalleerd. En je moet zelf herstelschijven maken vanaf de harde Schijf D. En omdat dat niet ging had ik recht op een Vista CD. De eigenaar adviseerde mijzelf om daar achteraan te gaan en gewoon HP te bellen, dat lukte niet in de eerste instantie en nadat ik dat ik dat met hem had besproken heeft hij voor mij gebeld en het wel voor elkaar gekregen. En daar was ik heel blij mee.

De ondernemer wist dat HP de laptop op kwam halen, want dat had hij mij zelf geadviseerd. Contact op te nemen met HP voor halen en brengen vanaf mijn huisadres.

Dat is ook allemaal goed gegaan.

Garantie is een jaar. En na die tijd moet je gewoon betalen voor een reparatie. Maar in dit geval was het natuurlijk niet reeel.

Ook heb ik aangegeven in dit forum dat men in de winkel hun best hebben gedaan om het laatste probleem op te lossen met de laptop. Maar het was weer een hardwareprobleem wat kapot was.

Dus moest er een andere moederkaart in en ben je weer afhankelijk van de fabriek. Deze onderdelen liggen niet in de winkel.

Heb voorgesteld om de helft te betalen van de kosten en hij ook.

Daarmee is hij akkoord gegaan en heb ik 218,37 euro betaald. De laptop werkt weer perfect. Kreeg hem keurig geinstalleerd weer aangeboden en hij werkt nu prima. Ik ben toch blij dat we het zo hebben kunnen oplossen.

In mijn achterhoofd denk ik wel, waarom kan een bedrijf als de Aldi en de Liddl wel 3 jaar garantie geven voor ook goeie laptops en computers die goed zijn en veel goedkoper. Maar ik durf dat dan niet want als hij kapot gaat wat dan......?

Dus ik dacht ik ga naar een goeie zaak waar ik goed geadviseerd en geholpen word. Maar het kost je het product als je niet uitkijkt. 3 x hardware kapot in zo'n korte tijd, dat moet gewoon vergoed worden. Als je weet hoe zuinig wij op die laptop zijn!

Uiteindelijk ben ik nu tevreden. Maar dezelfde laptop zag ik ook bij Mediamarkt voor echt de helft van de prijs. Dan ga je toch twijfelen, laten we eerlijk zijn!

Deze kwestie is niet overtrokken en je kunt navraag doen bij de eigenaar of dit verhaal klopt, je hebt mijn toestemming. Maar let op de garantie, die is maar 1 jaar bij Vobis op een laptop. En dan heb je de poppetjes aan het dansen!

Succes!

Met vriendelijke groet,

Marian