jolande29
door jolande29 Feb 12, 2006 om 09:16
Computers & telefonie

Waarom "boycotten" jullie de iMac????

Sinds kort ben ik ook gebruiker van Kassa on line. Maar waarom werkt
het niet via mijn iMac om in te loggen. Via Firefox lukt het gelukkig
wel.

Waarom is het zo moeilijk om een programma te schrijven dat wel toegankelijk is voor alle computers?

Jolande29

283 4 Rapporteer

du
door dullink - Feb 12, 2006 om 10:11
28 Antwoorden / 0 Vragen

Heel simpel, omdat alle computers en computerprogramma's nét even anders werken.

De internet standaarden zijn niet helder genoeg gedefiniëerd. Er is ruimte voor 'interpretatie', waardoor verschillende ontwikkelaars met webbrowsers komen die ten opzichte van elkaar verschillend (kunnen) werken. Er bestaat dus geen 100% correcte webbrowser of website (ze voldoen allemaal aan de brakke standaarden...)

In de praktijk betekend dit voor de ontwerper/ontwikkelaar van de website dat ze keuzes moeten maken. Hiervoor wordt vrijwel altijd het gros van de gebruikers gekozen. Op dit moment Internet Explorer en Firefox (sorry, jou iMac behoort tot een minderheid...)

luceos
door luceos - Feb 13, 2006 om 10:07
14 Antwoorden / 0 Vragen

Daarbij is het interessant om te vernoemen dat bij het maken van een website meestal wel de officiele standaarden nageleefd worden, maar bij implementatie meestal veel aanpassingen nodig zijn om de site overal even nauwkeurig weer te geven.

Voorbeeld:

Ik programmeerde mijn website vanaf de grond omhoog, daarbij zeer nauwkeurig de layout in ogen houdend. Puur standaardspecifiek klopte de site perfect. Firefox let op deze regels en geeft de site precies aan zoals het door mij geschreven is. Daarna controleer ik of de site even netjes is in Internet Explorer, maar IE let helemaal niet zo nauwkeurig op de standaarden en interpreteert ('raadt') maar gewoon erop los wat de ontwerper wel niet bedoeld zou kunnen hebben. Het resultaat: '10% meer codering om te zorgen dat deze browser exact hetzelfde resultaat geeft'. Als ik nu aangeef dat iMac op een nog andere manier codering interpreteert; wat betekent dat dan voor de codering?

Hoe moeilijker een site wordt, des te meer code en daarom hoe moelijker om te achterhalen welk stukje codering voor het verschil/probleem in de andere browser veroorzaakt.

me
door messedup - Oct 28, 2006 om 04:00
66 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is dan het probleem als het met Firefox wel lukt ?

Bovendien, waarom een Mac ? Omdat ze er zo "trendy"uitzien ?

Voor normaal particulier gebruik gewoon een Windows pc nemen, hoewel ik ook geen fan van Microsoft ben.

In de grafische industrie waar de Mac altijd DE standaard was wordt zelfs steeds meer afgestapt van Mac.
De nieuwste macs zijn trouwens gewoon Intel pc`s met een aangepaste bios.

me
door messedup - Oct 28, 2006 om 04:02
66 Antwoorden / 1 Vragen

En nu nog normaal leren praten