1broer
door 1broer Jan 17, 2012 om 17:47
Computers & telefonie

Wachtwoord voor je PC

Hallo technische supporters van Kassa,

In de laatste Kassa nieuwsbrief staat een stukje over hoe Criminele Organisaties al lang, via Phissing en virussen, inloggegevens van consumenten proberen te achterhalen.

De overheid heeft al verschillende maatregelen genomen, maar uiteraard moet je er zelf ook wat aan doen.
Er worden, in deze laatste Kassa Nieuwsbrief, een aantal tips gegeven om dit zoveel mogelijk te beperken. O.a. door je PC te beveiligen met een wachtwoord en een goede virusscanner.

Nu ben ik niet zo'n / in het geheel geen ster op de PC, daarom heb ik hierover een vraag.

Mijn PC beveiligen met een wachtwoord?

Waarom of hoe kan een wachtwoord, welke ik moet intypen voordat mijn PC op kan starten, mij beschermen tegen een aanval van buitenaf, van een crimineel, die b.v. mijn inloggegevens wil achterhalen om achter mijn bankgegevens of wachtwoorden te komen? Hoe werkt dat dan?

Als virusbeschermer gebruik ik Microsoft Sec.Essentials (Windows 7).
Is deze virusbeschermer dan wel de juiste?
Geadviseerd wordt b.v. Antivir Personal van Avira (gratis) te gebruiken of Eset NOD32 (€ 39,=). Deze laatste volgens de Consumentenbond de beste van 2011.

Een aantal van jullie zullen ongetwijfeld goede en juiste tips voor mij hebben en hier mogelijk zelf al ervaring mee hebben.

Ik dank een ieder van jullie alvast voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

1broer

12495 24 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jan 17, 2012 om 18:00
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Wachtwoord voor je pc heeft m.i. alleen zin als uw computer letterlijk gestolen wordt en iemand vervolgens ervan gebruik wil maken.

Internet security

Norton heeft een functie: Identity safe. Hiermee kunt u de beveiliging van uw wachtwoorden verhogen.

Zie: hier

freya
door freya - Jan 17, 2012 om 18:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo 1broer,

Een wachtwoord instellen voor het opstarten van je computer is mijns inziens niet erg zinvol en overbodig. Je hebt er zelf alleen maar last van..... Mocht je het desondanks toch willen, dan kun je via Configuratiescherm > Gebruikersaccounts op je aanmeldaccount een wachtwoord instellen. Het gebruik van wachtwoorden wanneer je met meerdere personen gebruik maakt van één computer (elk met een eigen account) kan uiteraard wel handig (en verstandig) zijn.

Welke virusscanner je wil gebruiken is je eigen keuze. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur. Als jij tevreden bent over Microsoft Essentials, dan is dat ook prima.

En vergeet niet, de zwakste schakel in de keten die 'beveiliging' heet, is nog altijd de persoon aan het toetsenbord/muis.....

m.vr.gr. Freya

1broer
door 1broer - Jan 17, 2012 om 19:29
44 Antwoorden / 23 Vragen

Dag Freya,

Bedankt voor je duidelijk antwoord. Zoals je zegt, een wachtwoord aanmaken heb je last van, ben ik het mee eens. Alleen zoals in de Nieuwsbrief van Kassa werd verteld, zou dat zinvol zijn i.v.m. mogelijke aanvallen van buitenaf.

Alleen ik zit achter deze PC. Mijn vrouw heeft er zelf een, dus dat zou het probleem ook niet zijn.

Bovendien heb ik mijn inloggegevens en wachtwoorden, die ik gebruik, op een usb-stick staan, niet op de pc.

Wat ik mij wel afvraag is het volgende: alle voor mij belangrijke zaken staan op een externe harde schijf. Is deze mogelijk eventueel ook te "kraken" als men persee zou willen? Of is deze vraag door mij weer iets te simpel gesteld?

Nogmaals bedankt voor je snelle en duidelijk antwoord.

Met vriendelijke groet,

1broer

handboekict
door handboekict - Jan 17, 2012 om 20:30
80 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 1broer, het verbaast me ten zeerste dat de grootgewichten freya en tdehond een wachtwoord niet belangrijk vinden.
Daarbovenop beweert tdehond dat een wachtwoord pas belangrijk zou zijn, indien deze gestolen zou worden.
Integendeel zou ik zeggen: Een wachtwoord gebruik je in principe om toegang van buitenaf af te schermen. Indien iemand bij de computer kan, heeft een wachtwoord geen zin, immers de data is gewoon in te lezen door de harde schijf te bemachtigen.

Dus, zet gewoon een wachtwoord, voor mijn part kat#hond, want zonder wachtwoord is het veel gemakkelijker om van buitenaf binnen te dringen. En dan heb ik het niet alleen over mensen, maar ook virussen die zich kunnen verspreiden tussen pc's.

freya
door freya - Jan 17, 2012 om 20:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@1broer:

Als je de enige bent die je computer gebruikt is een wachtwoord inderdaad zinloos. Immers, als die 'uit' staat kan sowieso niemand er iets mee en als je hem opgestart hebt, log je direct in.....

En verder, als je gebruikt maakt van een router (of mediabox, die een routerfunctie ingebouwd heeft), dan kan ook niemand 'zomaar' in je computer komen. Je externe harde schijf loopt dus ook geen risico. Behalve natuurlijk als er iemand bij je thuis inbreekt en de externe harde schijf meeneemt.

Als ik het zo bekijk heb je al voldoende maatregelen genomen om inloggegevens veilig te stellen. Het enige advies wat ik je nog kan geven is, zorg voor een backup van belangrijke gegevens en bewaar die op een veilige plek.

Freya

haarp
door haarp - Jan 17, 2012 om 21:00
514 Antwoorden / 62 Vragen

Heb je een Microsoft besturingsysteem Vista of W7 en de "Ultimate" versie dan heb je de beschikking over Bitlocker. Hiermee is je harde schijf ook nadat deze is verwijdert en gekoppeld via USB veilig voor al je bestanden. Tevens alle media drives zoals een geheugenstick en externe HD drives kun je met de Ultimate versie vergrendelen.

handboekict
door handboekict - Jan 17, 2012 om 21:28
80 Antwoorden / 0 Vragen

"Zorg ervoor dat uw computer geen open deur heeft
Een van de eerste zaken die u moet regelen is het gebruik van uw wachtwoord. Veel wormen gebruiken het ontbreken van wachtwoorden of het gebruik van makkelijke wachtwoorden om zichzelf te verspreiden via de computer. Ook maken simpele wachtwoorden het gemakkelijker voor een hacker om zich toegang te verschaffen tot uw computer"
Bron: Waarschuwingsdienst

De rest is aan nu. Meer heb ik niet toe te voegen.

gsm
door gsm - Jan 17, 2012 om 21:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De data is onder Windows is eigenlijk nooit goed te beveiligen, behalve met encryptie. Met een live linux CD kun je van elke harde schijf alles lezen, ongeacht de wachtwoorden of beveiliging onder Windows.
Alleen encryptie kan de zaak goed verhullen.
Wel kun je het voor malware en domme fouten van jezelf lastiger maken, door nooit met een beheerders account te werken, maar slechts met een standaard account.

Lees ook deze interessante verhandeling over de Beveiliging van Windows en persoonlijke gegevens.

freya
door freya - Jan 17, 2012 om 21:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[u]Aanvulling:[/u]

Een hacker komt door de achterdeur binnen, daar zit geen wachtwoord op. Je voordeur beveiligen (lees: het Windowsaccount) met een wachtwoord is dus alleen maar 'schijnveiligheid'. Zoals gsm ook al aangeeft, als iemand de hele computer steelt en de harde schijf benadert met een linux-CD, dan helpt het Windowswachtwoord ook niet meer.

Als je de toegang tot je computer wil beveiligen, begin dan met een goed wachtwoord op je draadloze netwerk.

En sla geen wachtwoorden op in een bestandje op je harde schijf, maar gebruik b.v. een programma als KeePass en beveilig die met een sterk wachtwoord en zet het op een USB-stick.

Freya

haarp
door haarp - Jan 17, 2012 om 21:52
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=handboekict schreef op dinsdag 17 jan 2012, 21:28]"Zorg ervoor dat uw computer geen open deur heeft
Een van de eerste zaken die u moet regelen is het gebruik van uw wachtwoord. Veel wormen gebruiken het ontbreken van wachtwoorden of het gebruik van makkelijke wachtwoorden om zichzelf te verspreiden via de computer. Ook maken simpele wachtwoorden het gemakkelijker voor een hacker om zich toegang te verschaffen tot uw computer"
Bron: Waarschuwingsdienst

De rest is aan nu. Meer heb ik niet toe te voegen.

Hier kun je je systeem online TESTEN (Free Port Scan & Firewall Test)

traporgel
door traporgel - Jan 18, 2012 om 12:47
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=handboekict schreef op dinsdag 17 jan 2012, 21:28]
Bron: Waarschuwingsdienst

De rest is aan nu. Meer heb ik niet toe te voegen.

Dat lijkt me nu echt informatie die bij de tijd is. Windows 2000. Dat is dus TWAALF JAAR OUD.

erik9472
door erik9472 - Jan 18, 2012 om 13:14
50 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben ook blij met jullie antwoorden over de beveiliging. Ik ben zelf al langere tijd bezig met een thuisnetwerkje, maar om goed samen te werken tussen mijn laptop (XP) en de hoofdcomputer(win7) heb ik alles schijven en mappen op de hoofdcomputer op delen iedereen staan. Ik heb een verbinding via de eperiabox (KPN) Hoeveel gevaar loop ik nu op mijn win7 comp dat van buitenaf via de experiabox op de win7 comp gekeken (en erger) kan worden. Als beveiliging maak ik gebruik van een virusscanner en windowsfirewall.

audb
door audb - Jan 18, 2012 om 13:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een pc beschermen met een wachtwoord om te voorkomen dat iemand die de pc heeft gestolen hem kan gebruiken?

Sorry ik kan daar alleen om lachten, een wachtwoord resten is simpel te doen dus onzin!
Sterker nog als iemand de harddisk overzet op zijn eigen pc dan kan deze ook worden uitgelezen.

De enige manier zou zijn om geen internet te gebruiken maar een goede virus PLUS een trojan scanner kan helpen echter is het nooit verstandig om te reageren op email-s waar u al kan verwachten dat ze niet kloppen.

Banken zouden namelijk nooit via email gegevens opvragen omdat ze daar niets mee kunnen en als het goed is hebben ze al de gegevens die ze nodig hebben.

Wel is het zo dat bij bv BOL.com om een wachtwoord wordt gevraagd en dan is het zeer verstandig om niet een wachtwoord te kiezen die echt heel erg makkelijk te raden is.
Zo heb ik ooit mee gemaakt dat iemand zijn achternaam als wachtwoord nam of de naam van zijn hond een goed wachtwoord is er een die niet alleen uit letters of cijfers bestaat maar ook uit tekens en het gemakkelijkst is om deze aan te maken op strongpasswordgenerator.com/
Deze wel op een stukje papier schrijven en op een veilige plek bewaren.
Mocht u iets willen overboeken via internet let dan goed op of de website die u bezoekt begint met HTTPS en niet met http.
En vergeet vooral niet om minimaal 1x per week uw virus scanner te updaten en ook te scannen ook al zou uw virus scanner dit zelf ook kunnen doen et blijft verstandig om zelf ook actie te ondernemen.

keessie1
door keessie1 - Jan 19, 2012 om 12:09
138 Antwoorden / 9 Vragen

Back to Earth,

1. Een inlog wachtwoord heeft zin.
Als een inbreker je laptop jat, zal de nieuwe "eigenaar" bijna altijd de schijf formatteren en een schone installatie er opzetten. Omdat de kennis en interesse ontbreekt om je schijf te kraken. Zonder wachtwoord start windows gewoon op en gaat men wel gewoon op je harddisk rommelen.
2. Als je niets te verbergen hebt, hoef je ook niet veel te beveiligen.
Internet Hackers willen jou familie foto's en brieven aan de lokale dart-club echt niet hebben.
3. Wel wil men je betalings verkeer graag hebben.
Zorg daarom dat je regelmatig en b.v. voor dat je gaat internet bankieren, even dat je de computer scant met virus scanner en een spyware/maleware scanner. En blijf wakker als men online naar je gegevens vraagt.
En gebruik bij voorkeur NOOIT je creditkaart om online te betalen.

Natuurlijk kan je veel verder gaan en 100 zaken extra beveiligen,
MAC Fiters op je router instellen.
WPA2 encryptie gebruiken
Je harde schijven en USB stick encryptie.
Delen van bestanden uitzetten.
Bios Paswoord instellen.
Firewall beveiliging Hoog zetten
meerdere Virus scanners installeren
enz.... enz....

maar het moet wel in verhouding staan. Wil je voor huis genoten - belastingdienst(invallen) - Justitie (invallen) enz... beveiligen dan is het natuurlijk een andere zaak.

Jan met de Pet heeft weinig te vrezen, maar nogmaals kijk uit met online betalings verkeer.

Groetjes Keessie

ti
door timfelix - Jan 19, 2012 om 18:32
270 Antwoorden / 13 Vragen

Een wachtwoord is vooral ook handig als je een draadloos netwerk hebt. Als iemand een zogenaamde "wardriver" op jouw draadloze netwerk in kan loggen (en dat is meestal vrij makkelijk, omdat netwerkbeveiliging niet het meest gemakkelijke is wat je kan bedenken). Die wardriver kan dus via jouw netwerk ook jouw pc aanspreken en zonder wachtwoord kan je dus zo een computer op en een programmaatje installeren dat al je aanslagen registreert. Daarom heb ik dus ook een wachtwoord op mijn eigen pc gezet.

haarp
door haarp - Jan 19, 2012 om 18:37
514 Antwoorden / 62 Vragen

@ keessie1,

Uhhh, als je mijn laptop of PC steelt dan hoef je alleen maar deze HDD via USB aan te sluiten. Het wachtwoord heeft dan geen functie meer .... en kan ieder bestand lezen openen. De hergebruiker kan een nieuwe partitie op je gestolen schijf zetten.

ti
door timfelix - Jan 19, 2012 om 19:37
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=haarp schreef op donderdag 19 jan 2012, 18:37]@ keessie1,

Uhhh, als je mijn laptop of PC steelt dan hoef je alleen maar deze HDD via USB aan te sluiten. Het wachtwoord heeft dan geen functie meer .... en kan ieder bestand lezen openen. De hergebruiker kan een nieuwe partitie op je gestolen schijf zetten.

Ligt eraan of er een programma als Bitlocker gebruikt is. Als dat gebruikt wordt kan alleen de PC waarop de schijf is geinstalleerd deze aanspreken. Maar dan heb je dus wel het wachtwoord nodig.

1broer
door 1broer - Jan 19, 2012 om 20:05
44 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo allemaal,

Ik zou graag iedereen, die mij antwoorden en tips hebben gegeven, persoonlijk willen bedanken, maar ik heb nu wel aardig veel antwoorden.
Daarom doe ik het op deze manier.
Ik zie wel dat de antwoorden en tips soms (voor mij) vrij technisch zijn, maar ga deze uiteraard verder uitpluizen.
wel heb ik mijn wachtwoorden van mijn externe harde schijf verwijdert.
Deze staan namelijk ook op een usb-stick.
Freya vertelde dat ik de usb-stick met een keepass zou kunnen beveiligen. Maar dat had ik al vanaf het begin reeds gedaan.

Maar nogmaals, iedereen ontzettende bedankt voor alle antwoorden en tips betreffende mijn vraag.
Graag tot wederdienst (indien mogelijk) bereid.

Met vriendelijke groet,

1broer

door 1broer - Jan 19, 2012 om 20:12
44 Antwoorden / 23 Vragen

waarschuw redactie
1broerdonderdag 19 jan 2012, 20:05

Hallo allemaal,

Ik zou graag iedereen, die mij antwoorden en tips hebben gegeven, persoonlijk willen bedanken, maar ik heb nu wel aardig veel antwoorden.
Daarom doe ik het op deze manier.
Ik zie wel dat de antwoorden en tips soms (voor mij) vrij technisch zijn, maar ga deze uiteraard verder uitpluizen.
wel heb ik mijn wachtwoorden van mijn externe harde schijf verwijdert.
Deze staan namelijk ook op een usb-stick.
Freya vertelde dat ik de usb-stick met een keepass zou kunnen beveiligen. Maar dat had ik al vanaf het begin reeds gedaan.

Maar nogmaals, iedereen ontzettende bedankt voor alle antwoorden en tips betreffende mijn vraag.
Graag tot wederdienst (indien mogelijk) bereid.

Met vriendelijke groet,

1broer

erik9472
door erik9472 - Jan 21, 2012 om 15:58
50 Antwoorden / 1 Vragen

@keesie, Hackers willen graag gebruik maken van jou internet bandbreedte en of van jouw schijfruimte voor het plaatsen van niet zo leuke foto's/filmpjes. Zoals jij het op dit moment omschrijft doe je voorkomen dat de normale burger geen beveiliging nodig heeft. Een gevaarlijk uitgangspunt.
Laat ieder zich op een goede manier beveiligen dmv virusscanner firewall en wsp2 code op het modem.

keessie1
door keessie1 - Jan 22, 2012 om 00:18
138 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=erik9472 schreef op zaterdag 21 jan 2012, 15:58]@keesie, Hackers willen graag gebruik maken van jou internet bandbreedte en of van jouw schijfruimte voor het plaatsen van niet zo leuke foto's/filmpjes. Zoals jij het op dit moment omschrijft doe je voorkomen dat de normale burger geen beveiliging nodig heeft. Een gevaarlijk uitgangspunt.
Laat ieder zich op een goede manier beveiligen dmv virusscanner firewall en wsp2 code op het modem.

@Timfelix

Is misschien niet leuk, vertraagt je systeem wat, maar er worden dan nog geen gevoelige gegevens van jou gestolen.

En je moet gewoon geen echte persoonlijke zaken op je computer opslaan.
B.v. Je DigiD login moet je gewoon op papier hebben en niet op je computer zetten. De verslagen van je fiets club vergaderingen, kun je weer wel gewoon op je computer opslaan, deze zijn voor geen enkele hacker interessant.

Groetjes Keessie

keessie1
door keessie1 - Jan 22, 2012 om 00:24
138 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=haarp schreef op donderdag 19 jan 2012, 18:37]@ keessie1,

Uhhh, als je mijn laptop of PC steelt dan hoef je alleen maar deze HDD via USB aan te sluiten. Het wachtwoord heeft dan geen functie meer .... en kan ieder bestand lezen openen. De hergebruiker kan een nieuwe partitie op je gestolen schijf zetten. [quote=erik9472 schreef op zaterdag 21 jan 2012, 15:58]@keesie, Hackers willen graag gebruik maken van jou internet bandbreedte en of van jouw schijfruimte voor het plaatsen van niet zo leuke foto's/filmpjes. Zoals jij het op dit moment omschrijft doe je voorkomen dat de normale burger geen beveiliging nodig heeft. Een gevaarlijk uitgangspunt.
Laat ieder zich op een goede manier beveiligen dmv virusscanner firewall en wsp2 code op het modem.

Hu!? Weet jij weet ik, maar weet een gemiddelde junk die je harddisk steel dit ook.
En wil de gemiddelde heler deze moeite ook nemen, denk het niet.
Als men een wacht woord tegen komt en niet verder kan, duwt men er een CDtje in en installeert Windows er ff opnieuw overheen. En men gaat niet ff de Harddisk er uit bouwen en deze in een lege externe behuizing bouwen om je gegevens te lezen.
Ik zeg niet dat het nooit gebeurd maar vaak zal men die moeite niet doen of niet weten dat het kan.

Een Wachtwoord helpt ,, is niet zalig makend.

Groeten Keessie

haarp
door haarp - Jan 22, 2012 om 14:38
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=keessie1 schreef op zondag 22 jan 2012, 00:24][quote=haarp schreef op donderdag 19 jan 2012, 18:37]@ keessie1,

Uhhh, als je mijn laptop of PC steelt dan hoef je alleen maar deze HDD via USB aan te sluiten. Het wachtwoord heeft dan geen functie meer .... en kan ieder bestand lezen openen. De hergebruiker kan een nieuwe partitie op je gestolen schijf zetten. [quote=erik9472 schreef op zaterdag 21 jan 2012, 15:58]@keesie, Hackers willen graag gebruik maken van jou internet bandbreedte en of van jouw schijfruimte voor het plaatsen van niet zo leuke foto's/filmpjes. Zoals jij het op dit moment omschrijft doe je voorkomen dat de normale burger geen beveiliging nodig heeft. Een gevaarlijk uitgangspunt.
Laat ieder zich op een goede manier beveiligen dmv virusscanner firewall en wsp2 code op het modem.

Hu!? Weet jij weet ik, maar weet een gemiddelde junk die je harddisk steel dit ook.
En wil de gemiddelde heler deze moeite ook nemen, denk het niet.
Als men een wacht woord tegen komt en niet verder kan, duwt men er een CDtje in en installeert Windows er ff opnieuw overheen. En men gaat niet ff de Harddisk er uit bouwen en deze in een lege externe behuizing bouwen om je gegevens te lezen.
Ik zeg niet dat het nooit gebeurd maar vaak zal men die moeite niet doen of niet weten dat het kan.

Een Wachtwoord helpt ,, is niet zalig makend.

Groeten Keessie

Als je laptop en/of je desktop gestolen is dan wordt je partitie op je HDD dmv een installatie DVD van een besturingssysteem verwijderd.

Niemand heeft interesse in jouw bestanden/foto's etc. Het verwijderen van je partities en het overschrijven v/d HDD vernietigt namelijk bewijsmateriaal. Een dergelijke laptop wordt binnen enkele uren klaar gemaakt voor de verkoop. Weinig aanbod en veel vraag op de zwarte markt maakt hiervan een lucratief handeltje.
Maak altijd een backup op van voor jou belangrijke bestanden op een USB stick of een andere HDD maar nooit op een 2e partitie v/d HDD in je laptop.

Het percentage die graag in andere mensen hun bestanden snuffelen zijn schaars. Het lijkt mij sterk dat Peter R de Vries interesse heeft in jouw data.

haarp
door haarp - Jan 22, 2012 om 14:41
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=keessie1 schreef op zondag 22 jan 2012, 00:24][quote=haarp schreef op donderdag 19 jan 2012, 18:37]@ keessie1,

Uhhh, als je mijn laptop of PC steelt dan hoef je alleen maar deze HDD via USB aan te sluiten. Het wachtwoord heeft dan geen functie meer .... en kan ieder bestand lezen openen. De hergebruiker kan een nieuwe partitie op je gestolen schijf zetten. [quote=erik9472 schreef op zaterdag 21 jan 2012, 15:58]@keesie, Hackers willen graag gebruik maken van jou internet bandbreedte en of van jouw schijfruimte voor het plaatsen van niet zo leuke foto's/filmpjes. Zoals jij het op dit moment omschrijft doe je voorkomen dat de normale burger geen beveiliging nodig heeft. Een gevaarlijk uitgangspunt.
Laat ieder zich op een goede manier beveiligen dmv virusscanner firewall en wsp2 code op het modem.

Hu!? Weet jij weet ik, maar weet een gemiddelde junk die je harddisk steel dit ook.
En wil de gemiddelde heler deze moeite ook nemen, denk het niet.
Als men een wacht woord tegen komt en niet verder kan, duwt men er een CDtje in en installeert Windows er ff opnieuw overheen. En men gaat niet ff de Harddisk er uit bouwen en deze in een lege externe behuizing bouwen om je gegevens te lezen.
Ik zeg niet dat het nooit gebeurd maar vaak zal men die moeite niet doen of niet weten dat het kan.

Een Wachtwoord helpt ,, is niet zalig makend.

Groeten Keessie