cv
door cvdv Oct 7, 2010 om 21:28
Computers & telefonie

Wachtwoord voor mappen op pc ?

Je pc kun je beveiligen met een persoonlijk wachtwoord, zodat iemand anders er niet in kan. Mijn vraag is of je afzonderlijke mappen kunt beveiligen zodat niemand die kan inzien, terwijl de pc tóch vrij toegankelijk blijft voor iedereen (behalve die beveiligde mappen natuurlijk), dus dat er geen wachtwoord nodig is om in de pc te kunnen.

67328 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 7, 2010 om 21:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo cvdv,

Lees even hier.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Oct 7, 2010 om 21:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@cvdv,

Of lees dit artikel uit PC Magazine.

Met vr.gr.

boekenwurm
door boekenwurm - Oct 7, 2010 om 22:18
31 Antwoorden / 2 Vragen

Daarvoor is TrueCrypt een prima programma.
Het kan een een usb-stick kan beveiligen, maar kan ook perfect gebruikt worden om een gedeelte van een normale schijf te versleutelen.
Lees hier het verhaal
Download TrueCrypt hier.

edwardus
door edwardus - Oct 8, 2010 om 13:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Beveiligen door encryptie is eigenlijk niet per se nodig, je kunt gewoon de rechten van de mappen zo maken dat andere gebruikers geen toegang hebben. Je moet het dan wel zo ingericht hebben dat elke gebruiker z'n eigen gebruikersnaam heeft.

djfox741
door djfox741 - Oct 8, 2010 om 14:11
41 Antwoorden / 3 Vragen

Een mooie Tool is "Folder Lock" je kan daar een heleHarddisk maar in jou geval simpel een map beveiligen.

De betreffende map word onzichbaar en als je op het Icoontje klikt, dan komt er de mogelijkheid om je password/wachtwoord in te vullen die jezelf heb gemaakt met het installeren van de Tool.

Je kan hem gratis proberen en als hij je bevalt, kopen waar je dan ook meer mogeliujkheden hebt dan de gratis tool.

Hier klikken om te Downloaden

Succes,

Tot zover maar weer ...

boekenwurm
door boekenwurm - Oct 8, 2010 om 14:19
31 Antwoorden / 2 Vragen

@edwardus, de vraag was:

=: ........ terwijl de pc tóch vrij toegankelijk blijft voor iedereen (behalve die beveiligde mappen natuurlijk), dus dat er geen wachtwoord nodig is om in de pc te kunnen.

dan kun je niet met toegangsrechten werken.
vr.gr. Wim

edwardus
door edwardus - Oct 8, 2010 om 14:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je hebt gelijk, overheen gelezen. Toch vind ik dit een rare vraag; een pc met geheimen en die moet toch vrij toegankelijk zijn .... rare zaak.

jscholtes
door jscholtes - Oct 8, 2010 om 15:56
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik werk met een Acer Laptop. Hierop staat een Acer tooltje wat een Personal Secure Disk creeert. Alles op die PSD (virtuele) schijf kun je alleen maar aan als je het wachtwoord weet. Je kunt dus je bestaande gebruikernaam / wachtwoord delen zonder dat je toegang geeft tot dat stukje schijfruimte. Fraaie oplossing, ik weet niet wat TS voor systeem gebruikt.

audb
door audb - Oct 8, 2010 om 16:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=edwardus schreef op vrijdag 8 okt 2010, 14:23]Je hebt gelijk, overheen gelezen. Toch vind ik dit een rare vraag; een pc met geheimen en die moet toch vrij toegankelijk zijn .... rare zaak.

Als ik een email krijg met daar in een toegangscode naar downloadbare software met registratiecode dan wil ik dat niet graag delen met mensen en dan is het wel gebruikelijk dat die in een map opgeborgen kan worden waar alleen ik in zou kunnen.

Maar makelijker is Winrar waar mee je tijdens het inpakken of opslaan een wachtwoord kan instellen.

ji
door jitin - Oct 8, 2010 om 19:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

Van mappen weet ik niet, maar bestanden van bijvoorbeeld word en excel kun je een wachtwoord opgeven.

jscholtes
door jscholtes - Oct 8, 2010 om 19:57
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=jitin schreef op vrijdag 8 okt 2010, 19:34]Van mappen weet ik niet, maar bestanden van bijvoorbeeld word en excel kun je een wachtwoord opgeven.

En daar zijn via internet ook evenzovele cracks beschikbaar.....

gallito
door gallito - Oct 8, 2010 om 21:13
479 Antwoorden / 66 Vragen

@cvdv
Ik weet niet welk systeem je hebt, maar voor Vista pas ik een heel simpele methode toe.

Een wachtwoord instellen voor het bewerken van een document

1. Open het document.
2. Klik op 'Opslaan als' in het menu Bestand.
3. Klik op Algemene opties (menu Extra, dialoogvenster Opslaan
als).
4. Typ een wachtwoord in het vak Wachtwoord om te bewerken en klik
op OK.
5. Typ het wachtwoord opnieuw in het vak Wachtwoord voor
schrijfbevoegdheid opnieuw invoeren en klik op OK.
6. Klik op Opslaan.

Als u een wachtwoord maakt, is het nuttig als u het opschrijft en op een veilige plek bewaart. Als u het wachtwoord vergeet, kunt u het beveiligde document niet meer openen en zijn de gegevens in het document niet meer toegankelijk.

Ik gebruik voor bepaalde informatiegevoelige documenten altijd een wachtwoord. Deze staan niet op mijn laptop, maar op mijn usb stick.

jscholtes
door jscholtes - Oct 9, 2010 om 10:12
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=gallito schreef op vrijdag 8 okt 2010, 21:13]@cvdv
Ik weet niet welk systeem je hebt, maar voor Vista pas ik een heel simpele methode toe.

Een wachtwoord instellen voor het bewerken van een document

1. Open het document.
2. Klik op 'Opslaan als' in het menu Bestand.
3. Klik op Algemene opties (menu Extra, dialoogvenster Opslaan
als).
4. Typ een wachtwoord in het vak Wachtwoord om te bewerken en klik
op OK.
5. Typ het wachtwoord opnieuw in het vak Wachtwoord voor
schrijfbevoegdheid opnieuw invoeren en klik op OK.
6. Klik op Opslaan.

Als u een wachtwoord maakt, is het nuttig als u het opschrijft en op een veilige plek bewaart. Als u het wachtwoord vergeet, kunt u het beveiligde document niet meer openen en zijn de gegevens in het document niet meer toegankelijk.

Ik gebruik voor bepaalde informatiegevoelige documenten altijd een wachtwoord. Deze staan niet op mijn laptop, maar op mijn usb stick.

Als je je USB stick verliest kan ik met een password crack nog steeds gemakkelijk aan je data. De enige manier om je data echt te beveiligen is met encryptie software met daarbij een token! De door jou genoemde beveiliging is mijns inziens dan ook schijnbeveiliging.

be
door bertfeenstra - Oct 9, 2010 om 11:48
6 Antwoorden / 8 Vragen

Daarvoor is het programma EncryptOn Click heel geschikt en bijzonder veilig.
U vindt een complete handleiding voor zowel de installatie als het gebruik op

http://sites.google.com/site/windowsstapvoorstap/Home/bestanden-en-mappen-versleutelen-met-encryptonclick