sa
door sanneklok Oct 15, 2009 om 18:37
Computers & telefonie

Wat is handig?

Hallo,

Ik moet een nieuwe moniele telefoon kopen. Heb flinke afknappers gehad met mijn vorige en weet nu dat ik er één moet nemen met een abonnement. Verder handig in gebruik en niet al te moeilijk.

Welke raden jullie me aan? Ik heb geen idee. Abonnement bij welke maatschappij? Merk toestel?? Liever geen Tele2 meer vanwege slechte ervaringen.

Bedankt vast,

Sanne

578 6 Rapporteer

kiran
door kiran - Oct 15, 2009 om 19:23
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sanne

Je zegt: "weet nu dat ik er één moet nemen met een abonnement".

Waarom moet?

Geheel persoonlijk: ik heb liever geen abonnement, doe mij maar prepaid kaartje. Op = op, dan ff bijtanken. €10,00/€20,00, een heel jaar geldig, dus als je niet teveel belt of smst? Heb zelf een Nokia zonder toeters en bellen, duidelijke handleiding en dus een HI kaartje. Bevalt prima.

Zou gewoon eens een telefoonwinkel binnen lopen en daar samen met een verkoper (of neem iemand mee, een doorgewinterde gsmmer) over praten, je eisen etc. kenbaar maken.

Succes, zal best goed komen!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 15, 2009 om 20:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Sanne,

"....en weet nu dat ik er één moet nemen met een abonnement. Verder handig in gebruik en niet al te moeilijk."

Een abonnement of pre-paid is heel persoonlijk.
Onze zoon zocht heel internet af naar aanbiedingen, was niet bang voor moeilijke dingen als pay back en belde jaren voor niets en hield er mooie GSM's van Sony-Ericsson met camera aan over. Soms belde hij me op, zomaar omdat hij belminuten over had. Hij heeft zo'n pay back ding van Sony-Ericsson ook nog een keer op mijn naam gekocht. Met één jaar contract. Dat ding heeft hij na een jaar simlock vrij gemaakt en weer verpatst.

Daarentegen ik heb liever een ding waar ik af en toe handsfree mee kan bellen, SMS-en, nieuws en muziek mee kan luisteren, kan rekenen, een timer heeft en niet veel kost. SMS-en en de radio gebruik ik het meest.

Sony-Ericsson is wel degelijk, dus werd het een prepaid J120i van €24,95 met €15,00 beltegoed. Van Telfort. Daar kan ik 1,5 jaar mee toe.
Toen ze op een gegeven moment nog €5,-- goedkoper werden heb ik er nog eenzelfde bij gekocht, eigenlijk alleen voor de accu, want die kost rond de €25,- wanneer ik die los moet kopen.

De tweede ligt al meer dan een jaar in de kast, zonder aangemeld te zijn. Ben benieuwd of het beltegoed er nog op zit.

Zo zie je maar, er zijn vele overwegingen. Maar er moet niets. Zelf goed je belgedrag overwegen.

Hardware ERror MAN.

holpen
door holpen - Oct 15, 2009 om 21:47
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sanne,

Een dergelijke vraag is onmogelijk goed te beantwoorden! Wat vind jij handig in gebruik? Een touchscreen-telefoon? Of liever toch één met beperktere mogelijkheden?

Wat wil je er zelf mee kunnen doen? Moet het ding alleen maar kunnen bellen en sms'en of wil je er ook koffie mee kunnen zetten?

Het beste is gewoon eens een aantal winkels af te gaan en je diverse telefoons te laten demonstreren en eventueel zelf even mee te spelen. Dan merk je snel genoeg wat wel of niet prettig lijkt voor jouw situatie. Kijk ook eens goed rond in je kennissenkring wat voor telefoons daar gebruikt worden, wat hun ervaringen zijn en wat jij ervan vindt.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een Sony Ericsson of een Nokia, maar alleen omdat ik daarmee zelf de beste ervaringen heb. Samsung was ook niet slecht, trouwens, maar LG was toch wat minder. Maar ja, vrienden van mij zweren bij een LG, weer anderen willen niets anders dan HTC of iPhone..... er is echt geen zinnig woord over te zeggen!

edwardus
door edwardus - Oct 15, 2009 om 22:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Herman, dat beltegoed is na een jaar (nu zelfs 6 maanden) echt wel bevroren als het Telfort is. Als je dan binnen 90 dagen na bevriezing opwaardeert hou je je beltegoed, anders is het foetsie en je telefoonnummer vervalt dan ook. Dan moet je maar zien of je het toestel nog simlockvrij kunt laten maken. Een goede accu had je online voor ca. €15 kunnen bestellen (laat maar weten als je een adres zoekt). Een ongebruikt toestel moet je ook af en toe opladen, anders gaat de batterij ook ter ziele na zo veel tijd (deep discharge of erger).

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 15, 2009 om 22:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Edwardus:

Geldt dat ook, met dat halve jaar en die 90 dagen, wanneer het toestel nog nooit is aangemeld? Wat doen ze dan met GSM's welke langer in de winkel liggen? En met de accu's daarvan?

H.

edwardus
door edwardus - Oct 15, 2009 om 22:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat weet ik niet, zou je even moeten informeren in de shop bijv.
Een accu is een chemisch ding dat zich niet bewust is van hoe lang het in het schap ligt. Een toestel dat bijv. een jaar in de winkel ligt is m.i. onbruikbaar geworden. Het lijkt me logisch dat ze er voor zorgen dat ze een iets hogere omloopsnelheid halen. Na een jaar is zo'n toestel sowieso hopeloos prehistorisch, dat raken ze niet meer kwijt.