am
door amerikduijf Feb 13, 2006 om 11:00
Computers & telefonie

Wat is multiboot?

Ik heb sinds kort xp met als gevolg dat sommige van mijn 98 software niet meer te gebruiken zijn. Kan ik 98 installeren en gebruiken naast xp? En hoe moet dat?

Alvast bedankt voor eventuele reactie's

2492 19 Rapporteer

hell-rider
door hell-rider - Feb 13, 2006 om 11:25
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Dualboot is dat je een keuze hebt bij het opstarten van de computer tussen 2 verschillende Windows, alleen de volgorde die jij wilt gaan hanteren dat gaat niet werken.

Als je Win98(SE) erop hebt staan dan kan je Win2000 of Win XP er naast zetten want die hebben de opties dualboot.

Dus als je nu Win98(SE) erop zet dan start hij alleen op met Win98.

De computer van jou zal ook op NTFC staan en Win98(SE) draait op FAT32, Win XP wil ook op FAT32 draaien.

De enige optie in dit geval is eigenlijk: Niets, of je moet alles opnieuw gaan installeren.

Groet,
Hell-Rider

gsm
door gsm - Feb 13, 2006 om 13:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo,

Als je XP als upgrade over 98 heen hebt geinstalleerd en een backup van 98 tijdens de upgrade hebt gemaakt, dan kun je proberen om XP weer te verwijderen via Configuratiescherm, Software.

Anders is de oplossing:

Alles eraf,
Dan 98 installeren en
Daarna indien nog steeds gewenst, daarnaast XP installeren met gebruikmaking van een FAT32 partitie.

Groet,
GSM

dirck
door dirck - Feb 13, 2006 om 14:04
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ga eens via Start, Alle Programma's naar het uitvoerbare bestand dat
niet in XP wil werken en klik daar dan met rechts op en kies dan voor
Eigenschappen.

Klik dan op Compatibiliteit en dan kun je kiezen voor:

"Dit programma in deze compatibiliteitsmodus uitvoeren"

Kies dan voor Windows 98 en klik op OK.

Dan zou het programma voortaan moeten werken in Windows XP.

sh
door shortymusic - Feb 13, 2006 om 15:51
18 Antwoorden / 11 Vragen

WIN98!!!

WIN98&XP OP 1 PC KAN INDERDAAD,MAAR DAN MOET JE WEL TWEE HARDE SCHIJVEN HEBBE.OF EEN EXTRA PARTITIE,NU DIT LAATSTE RAAD IK AF.EEN BETERE OP IS EEN EEN CD MAKEN ZODAT JE GELIJK VAN UIT EEN CDROMSPELER KAN OPSTARTEN,HET SCHILD NAMELIJK 650MB GEHEUGENMDAARBIJ IS HET MOGELIJK MET 2 VERSCHILLENDE WINDOWS,DAT JE CONFLICTEN KAN KRIJGEN IN HET BESTURINGS SYSTEEM,TOT HET VASTLOPEN TOE,EN WAAROM98&XP OP 1 PC ,NIET DOEN,WANT JE ZIT OOK NOG EENS MET DE UPDATES DIE JE AUTOMATISCH BINNEN KRIJGT,DIT KAN OOK CONFLICTEN GEVEN WAN DE UPDATE KANIET ZIEN NAAR WELKE WINDOWS HIJ GAAN DUS MET DE INSTALL,KRIJGJE GEHEID EEN PROBLEEM,MET 2 HARDE SCHIJVEN IS DIT GEEN PROBLEEM BIJ EEN PROBLEEM KAN DE PC ALTIJD OPSTAREN,MAAR DAT IS OOK HET ENIGE VOORDEEL.MAAR HET KOSTE ERG VEEL GEHEUGEN,WIN XP IS BETER DAN WIN 98,DAT IS MIJN MENING.,EEN DUAL BOOT,KAN JE VERGELIJKEN MET EEN KAST IN JE KAMER WAAR 2 LAATJES IN ZITTEN,DIE JE KAN OPENEN EN DICHT DOEN,,HOE MEER LAA6TJES IN JE PC HOE VOL HIJ WORD VOLGESTOPT,TOT DAT DE PC ZEGT,DOE HET ZELF MAAR MIJN SCHIJVEN ZITTEN VOL,IK ZELF MEEGEMAAKT,DUS WAT IK NIET LANG MEER GEBRUIK BRAND IK OP EEN SCHIJF,OF TRANSPORTEER DIT NAAR EEN LOSSE HARDE SCIJF VAN 160GB.,LAAT OOK DE SPYWRESOFTWARE 3XPER WEEK EENS LOPEN,GOOI JE FAVORIETEMAP EENS LEEG,COOKIE LEGEN.DAN GAAT DE PC BETER EN SNELLER EN VOORAL STABILLER LOPEN,DIT VERGETEN VAAK DE MEESTE MENSEN DIE ACHTER HUN PC ZITTEN,DAT GELD OOK VOOR DE MAILBOX,ONDERHOUD ,HOUD JE OPC SNEL. EN MAKKELIJK TE WERKEN,IK HOOP ZO,DAT MEN GEHOLPEN HEB,DIT LAATSTE BEDOEL IK VOOR DE GENE DIE NET MET EEN PC ZIJN BEGONNEN ZIJN,DE REST WEET DIT WEL.

vr1944
door vr1944 - Feb 13, 2006 om 16:46
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een zinloze vraag als je antwoord al eigenlijk al  weet .Als je je harde schijf omgezet hebt in ntfc lukt het niet.Ik heb nog wel een tip voor je.Copieer de cdrom waar je de software op hebt staan in zijn geheel naar harde schijf  en probeer vanaf je harde schijf de software te draaien

mi
door mistermac - Feb 13, 2006 om 16:48
18 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat je redenen hebt om je software niet te vervangen door nieuwere versies die wel onder XP draaien.

Her is niet aan te raden om XP en Win 98 op een zelfde schijf te installeren. Als programma's nieet conform de standaarden van Redmond zijn geschreven dan kun je in de probelemen raken door incompatibiliteits kwesties.

Het beste is dan ook om beide systemem op een apparte schijf / patitie te installeren. Ze zullen elkaar dan niet bijten. Bovendienh kun je XP dan op een NTFS bestandssysteem zetten. Dit bied namelijk voordelen boven FAT32. JE zult dan wel een bootmanager moeten installeeren die owerweg kan met het feit dat beide system op een verschillende partitie staan. Zo'n boot manager is wel te vinden op het internet. Zolang je, je bestanden die onder beide systemen wilt gebruiken maar op een partitie met FAT32 zet, is er niets aan de hand.

Beter is om een tweede harde schijf te gebruiken. Het bijkomende voordeel is dat je, je eigen gegevens, foto's e.d. dan ook kunt back-uppen op die tweede harde schijf. De kans dat beide hardeschijfen tergelijk crachen is zeer klein. Vooor een paar tientijes kun je al een goede harde schijf kopen en deze inbouwen is ook een eitje. Mijn advies is een tweeede hardeschijf inbouwen, en lekker beide systemen naast elkaar gebruiken.

ja
door jank - Feb 13, 2006 om 17:25
168 Antwoorden / 8 Vragen

Caps Lock mag wel uit.

Zeker als je zoveel onzin neerkalkt al helemaal! Met een partitie erbij kan  zonder problemen. WIN 98 installeren en daarna XP op de een willekeurige partitie of eventueel op een 2e harde schijf. Draai al jaren op deze manier probleemloos.

Wel van WIN 98 een Ghost gemaakt voor de zekerheid.

ri
door ringsleutel - Feb 13, 2006 om 19:07
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mistermac,

Lijkt me een goed plan. Ik wil dit namelijk ook. Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat je zelf kunt kiezen vanuit welke schijf je wilt opstarten. Mijn HDD's zijn nu als Master en Slave ingesteld en dat betekent dat hij altijd vanaf de master opstart. Moet ik dan "Cable Select" kiezen (ik weet niet wat dit inhoudt) ?

vd
door vdberg35 - Feb 13, 2006 om 19:38
5 Antwoorden / 0 Vragen

Nog handiger als je een verwisselbare harddisk bracket in je computer zet.

koop een extra bracket erbij plaats in ieder een harde schijf zet op de ene windows xp en op de andere windows 98 wil je dan de games spelen die je in xp niet kan, verwissel je de harde schijf en start je op met het besturings systeem wat jij wil.

we
door weetal - Feb 13, 2006 om 19:56
4 Antwoorden / 0 Vragen

Snap niet wat je er mee bereiken wil,maar als je van dat programma dat je wil gebruiken naar de snelkoppeling gaat,en dan naar eigenschappen,dan naar campatabiliteit,zet je dat programma in 98 of anders,en klaar!!!!!

vd
door vdberg35 - Feb 13, 2006 om 22:04
5 Antwoorden / 0 Vragen

Compatibilliteids modes voor windows 98 is een oplossing voor oudere programma`s die in windows opstarten.

Maar er zijn er ook die in een dos scherm opstarten en daar heeft windows xp moeite mee.

resultaat programma`s die het lijken te doen lopen vast of werken helemaal niet.

En dat is het probleem denk ik.

Vandaar dat hij naar een dualboot wil om in windows 98 te werken.

Dus zit er voor hem niets anders op dan windows98 op een apparte schijf te installeren en deze om te wissellen hetzij in de computer zelf, of met een verwisselbare harddiskbracket.

En dat laatste is de makkelijkste manier

ed
door edkoning - Feb 13, 2006 om 22:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

kijk even op deze website staat alles volledig uitgelegd

http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=93702

4n
door 4nine4 - Feb 13, 2006 om 23:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Multieboot is heel goed mogelijk in mijn geval met zelfs 3 verschillende besturingssystemen n.l. win98,XP en linux op een harde schijf van 80 gb.
Begin met een schone harde schijf en maak 2 of naargelang het aantal best.systemen partitie's (Fdisk,fat32) . Instaleer altijd als eerste de oudste winversie (ziet bij installeren alleen de c:) met de juiste drivers. Daarna XP(ntfs), deze ziet de oude winversie en installeerd een bootmanager.De rest gaat vanzelf. Na de XPinstal. kan er eventueel nog 3e best.systeem erbij (b.v.linux) en maakt een bootmanager met de keuze linux/windows.Deze configuratie werkt zonder noemenswaardige problemen. Bij een herinstallatie van win98 kan de bootmanager niet meer werken en zal via XP weer geactiveerd worden. groet...

be
door bejapi - Feb 13, 2006 om 23:50
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Shortymusic,

Ongetwijfeld heb jij veel meer kennis van zaken mb.t. computers als ik, maar als ik je verhaal lees, valt het me op hoeveel taal/typefouten er in staan. Is een cursus Nederlands wellicht aan te bevelen.

labren
door labren - Feb 14, 2006 om 00:11
862 Antwoorden / 0 Vragen

over wat voor een software heb je het dan? en heb je een oude computer waar 98 op stond nu op xp gezet?? dan raad ik je niet aan om 2 besturings sestemen erop te zetten! dat is vragen om problemen!

mi
door mistermac - Feb 14, 2006 om 09:05
18 Antwoorden / 0 Vragen

Ringsleutel,

Met een zo genaaamde boot manager, krijg je bij het booten van je computer de mogelijkheid om het op te starten besturingssyteem te kiezen. Een boot manager is een stukje software dat je kunt installeren, instellen en vervolgens kun je uit de geinstalleerde systemen kiezen. PArtition Magic heeft een goede boot manager.

ph
door phinder - Feb 14, 2006 om 18:55
433 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij weet je er meer van dan je je doet voorkomen !

Helemaal snappen doet ik 't dan ook niet.

Je stelt een vraag, maar in de titel van deze vraag geef je eigenlijk zelf het antwoord al !

Ja, je kan 98 naast XP installeren en dat heet:  Multiboot ( dual-boot ).

Wat wil je dus nu precies ?
( Probeer je vraag zo te stellen dat mensen die dit moeten gaan beantwoorden kunnen inschatten hoeveel je weet en daar het antwoord op aan kunnen passen. Dit scheelt een hoop uitleg die misschien overbodig is omdat je dit al weet en/of irritatie omdat het niveau / de uitleg te moeilijk is omdat de beantwoorder al uit gaat van een bepaalde voorkennis die misschien helemaal niet aanwezig is ).

Gr. Niels

4n
door 4nine4 - Feb 15, 2006 om 23:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een pentium3 of minder zal zeker moeite hebben met XP en multieboot en is afhankelijk van specificatie's van de pc, maar een stevige p4('02) heeft daar zeker geen problemen mee met multieboot. groet...........

NatureTravel
door NatureTravel - Feb 16, 2006 om 00:16
646 Antwoorden / 8 Vragen

Shorty, probeer je antwoorden eens in gewone lettertekens te typen (dus niet on hoofdletters), dat maakt je antwoord leesbaarder. Een extra blanco regel hier en daar kan ook geen kwaad ;o)