vl
door vlievis Aug 14, 2011 om 12:24
Computers & telefonie

Wat moet ik doen?

Ik ontvang de laatste 2 weken mailtjes van een "ticketservicebureau" dat mijn creditcard belast wordt met vrij hoge bedragen.Ik weet van niets.Het gaat om bedragen van ruim 500.00 euro en ruim 300.00 euro. Op beide mailtjes staan een telefoonnummer wat niet bestaat.
Het 2e mailtje is gericht aan een E Mailadres wat niet van mij is maar wel bij mij in mijn INBOX terecht gekomen is.Het 1e mailtje is wel gericht aan een E Mailadres vfan mij maar dat adres gebruik ik nooit. Wat moet ik doen. Mijn provider is PLANET.Wie kan mij verder helpen?
Alvast bedankt

423 6 Rapporteer

birdies
door birdies - Aug 14, 2011 om 12:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Wat moet ik doen.........

Al gekeken of die bedragen daadwerkelijk zijn afgeschreven?

Wat is de precieze naam van het ticket servicebureau? Is het een Engelse mail?

sw
door swat1500 - Aug 14, 2011 om 12:47
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad eerst controleren of de bedragen zijn afgeschreven VOORDAT u reageert op deze dubieuze mails. Door te reageren bevestigd u vaak dat het e-mail adres en de credit-card dus bij elkaar horen waarna er daadwerkelijk geld wordt afgeschreven of althans geprobeerd.
Als u echt geen gebruik hebt gemaakt van dit ticketbureau ook uw credit-card maatschappij waarschuwen om geen bedragen naar het betreffende bureau over te boeken.

Riekt sterk naar zogenaamde phishing mails.

birdies
door birdies - Aug 14, 2011 om 13:33
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.....Riekt sterk naar zogenaamde phishing mails...... Dat vermoeden heb ik ook, vandaar dat ik meer info vraag.

diumenge
door diumenge - Aug 14, 2011 om 13:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat soort bedragen kunnen natuurlijk nooit van een normale creditcard worden afgeschreven. Dus waarschijnlijk inderdaad een phisingmail met de bedoeling bepaalde gegevens van je te achterhalen door je bang te maken. Toevoegen aan je anti-spam filter en weggooien, althans dat zou ik doen.

diumenge
door diumenge - Aug 14, 2011 om 13:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote]Dat soort bedragen kunnen natuurlijk nooit van een normale creditcard worden afgeschreven. Dus waarschijnlijk inderdaad een phisingmail met de bedoeling bepaalde gegevens van je te achterhalen door je bang te maken. Toevoegen aan je anti-spam filter en weggooien, althans dat zou ik doen.

Sorry, ik dacht dat ik bedragen van 300 duizend en 500 duizend euro las. Vandaar die reactie. Ik denk wel nog steeds dat het om phisingmail gaat.

freya
door freya - Aug 14, 2011 om 13:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo vlievis,

Dergelijke 'nep'mailtjes met 'spook'facturen gewoon weggooien. Het feit dat je bij één van die mailtjes niet je eigen e-mailadres in het 'Aan:' veld ziet staan zegt al genoeg. Het geeft aan dat jouw e-mailadres in het 'Bcc:' veld staat en ik durf te wedden dat er nog véél meer e-mailadressen in staan (die voor jou onzichtbaar zijn). Een dergelijk mailtje wordt dus naar vele mensen tegelijk verstuurd.
Waarschijnlijk lijkt het betreffende e-mailadres wel een beetje op jouw e-mailadres (begint met dezelfde letters)? Het geeft aan dat er een hele alfabetische lijst in het 'Bcc:' veld staat.....

Kortom, weggooien en niets meer mee doen.

m.vr.gr. Freya