de
door dejah Mar 18, 2013 om 14:06
Computers & telefonie

Wat te doen aan spam die gebruik maakt van je e-mail adres

Ik zag een vraag over blokkeren van spam, maar in mijn geval wordt er veel spam verstuurd die zogenaamd van mij afkomstig is. In het verre verleden heeft mijn e-mailadres op mijn website gestaan. Daar wordt nu kennelijk misbruik van gemaakt. Nu krijg ik als webmaster iedere dag mailtjes met 'mail delivery failed' en 'undeliverable' enz, van spammailtjes die niet door mij maar wel met mijn e-mailadres als afzender zijn verstuurd. Hoe kan ik dat stoppen, of meot ik het maar gewoon accepteren?

11093 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dejah,

Kun je het betreffende mailadres niet opheffen en een nieuw adres aanmaken?

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het opheffen van een bestand adres en een nieuwe aanmaken is advies wat vaak niet zo gemakkelijk doorgevoerd kan worden.

Ik heb dit één keer gedaan en hoop het nooit weer te hoeven te doen (vandaar dat ik voor een mail-oplossing heb gekozen die niet afhankelijk is van een Internet-provider).

Ik gebruik Internet behoorlijk intensief. Mijn mail-adres wordt gebruikt voor vele mailingslists, staat bekend bij vele webshops.... maar wordt ook gebruikt voor zeer belangrijke zaken als Digid. Om nog niet maar te spreken van de vele mensen waarmee ik via mail mee communiceer. Het overal wijzigen en/of doorgeven is heel veel werk.

Spam los ik op met spam-filters, white/black lists en rules. En dat werkt, ik vind haast nooit spam tussen mijn normale mail.... maar wel in de folder die voor spam in gereserveerd.

Gr.,
Rob.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rberkers:

Tja, het is ook niet erg verstandig om voor al je zaken hetzelfde e-mailadres te gebruiken. Als je e-mailadres eenmaal in dat 'circuit' terecht is gekomen doe je er niets meer aan. Dan is het óf een ander e-mailadres gaan gebruiken óf accepteren dat je die 'zooi' binnen krijgt. Een andere oplossing is er niet.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u uw wachtwoord veranderd van het desbetreffende adres, dan kunnen ze geen mailtjes meer namens u sturen.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

rubyn schreef op maandag 18 mrt 2013, 16:48: Als u uw wachtwoord veranderd van het desbetreffende adres, dan kunnen ze geen mailtjes meer namens u sturen.

Mag ik hier even heel hard om lachen? Ze hebben dat wachtwoord niet en hebben het ook helemaal niet nodig.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

rubyn schreef op maandag 18 mrt 2013, 16:48: Als u uw wachtwoord veranderd van het desbetreffende adres, dan kunnen ze geen mailtjes meer namens u sturen.

Als het zó simpel was....... maar zo werkt het natuurlijk niet.......

Wel eens van 'spoofing' gehoord?

Freya

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

rubyn schreef op maandag 18 mrt 2013, 16:48: Als u uw wachtwoord veranderd van het desbetreffende adres, dan kunnen ze geen mailtjes meer namens u sturen.

Top, zulke 'goede' adviezen!

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

E-mail adres veranderen helpt niet. Als je een website hebt die - ik noem maar wat- jantjedevries.nl heet en je hebt e-mailadressen die eindigen op @jantjedevries.nl, dan blijven er mailtjes verstuurd worden, zelfs vanuit niet bestaande e-mailadressen. Je hoeft er alleen maar op te zetten: verzonden door grietje@jantjedevries.nl en van de duidenden spams komen degenen die naar een foutief adres gestuurd worden, retour naar de webmaster van jantjedevries.nl. Oplossing zou dan zijn de hele website te laten vervallen, maar dat gaat wat erg ver. Ik vermoed dat dit soort identiteitsfraude niet te bestrijden is.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

En je hebt jouw mailadres vermeld op de website?

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar is helaas helemaal niets aan te doen. Je hoeft je e-mail adres niet eens op je site te hebben staan, e-mail is te verzenden met elke afzender die men maar wil. Ik kan zonder problemen mail sturen vanaf matthijs@vara.nl (om maar iets willekeurigs te noemen). Veel anti-spam software zal wellicht wel zien dat de werkelijke afzender en domein niet overeenkomen en de mail bouncen, maar dat komt dus nooit bij de afzender terecht, maar bij het gebruikte e-mail adres, mits dat bestaat.

Ik heb zelf ook een paar domeinnamen, dus ik heb dat soort dingen helaas ook ervaren. Mede omdat ik de catch-all heb aanstaan, gelukkig wel op een aparte mailbox.