ri
door rinavzl Jan 30, 2008 om 20:02
Computers & telefonie

Wat zijn bak bestanden

Ik moet mijn pc opschonen daar mijn c schijf bijna geen schijfruimte meer heeft. Nu kom ik ik heel veel bak bestanden tegen, vierkant plaatje met negen gekleurde hokjes er in. Ik kan ze niet openen. Ook gecomprimeerde bestanden kan ik niet openen. Wie kan mij helpen wat ik moet doen? kan ik dit zomaar vewijderen zonder dat ik iets kostbaars weg doe? Ik gebruik windows xp home.  Hartelijk dank alvast en groetjes van mij Rina

14626 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

via startmenu - -> programma's - -> bureauassecoires - -> systeemwerkset - -> schijfopruiming, via deze optie kunt u veilig uw computer opschonen. Niet vergeten als het overzicht  komt alle vakjes aan te vinken.

Vergeet niet om na de schijfopruiming te defragmenteren, deze optie staat ook in systeemwerkset.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo rinavcl,

Over het algemeen zijn .bak bestanden z.g.n. 'backup' bestanden of
veiligheidskopieën die gemaakt worden van bestanden vóór ze gewijzigd
worden. En om het misschien wat duidelijker te maken, stel er is een
programma dat een wijziging wil aanbrengen in het win.ini bestand. Er
wordt dan eerst een kopie van dat bestand gemaakt met de naam win.bak
en vervolgens wordt het win.ini bestand aangepast.

Mochten er na die wijziging problemen ontstaan, dan kan het orginele
bestand weer hersteld worden. De .bak bestanden zijn dus eigenlijk niet
meer nodig.

Maar als je schijfruimte te kort komt dan zul je met dit soort
'opschoningsakties' niet veel ruimte verdienen. Heb je de tips, die ik
in een eerdere vraag van je gaf, al eens opgevolgd?

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Freya, Dat heb ik inderdaad toen gedaan maar helaas zonder veel resultaat.Ik weet ook niet goed welk software ik probleemloos kan verwijderen. Ik heb toen wel herstelpunten verwijderd dat gaf wel iets lucht. Al met al zit ik nog steeds met een bijna volle schijf. Mycom (pc winkel) gaf advies om opnieuw te instaleren. Inmiddels heb ik ook een externe schijf aangeschaft en daar al mijn foto's opgezet maar dat gaf ook geen extra ruimte. Wat nu?

Groet Rina

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe groot is je harde schijf en hoeveel vrije ruimte heb je?

Freya

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruimte op de C schijf is:  capiciteit    9.804.500.992 bytes   9.13 GB    gebruikt; 8.850.026.496 bytes  8.25 GB,  beschikbaar 9.10 MB

D: schijf capiciteit 2.40.252.170.240 bytes   gebruikt 6.400. 974.848 bytes 5.96 GB  beschikbaar  233.851.195.392 bytes  217 GB.

Kan ik b.v. Mijn windows xp  verplaatsen naar mijn D schijf? Die is veel groter dan de C schijf. Ik heb al verschillend software en bestanden naar D veplaatst.  rina

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met deze C: schijf (van 10GB) zul je je probleem nooit goed op kunnen lossen. Die D: schijf (van 240GB), is dat je externe schijf?
Of zijn C: en D: twee partities op één harde schijf?

Freya

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

C; en D; zijn twee partities op een hardw schijf. Wel heel raar verdeeld vind je niet?

rina

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

De beste (en eigenlijk de enige juiste) oplossing is om die verdeling van 10GB/240GB te veranderen, want 10 GB is gewoon veel te klein voor Windows XP plus alle geïnstalleerde programma's. Dit kan met een programma als PartitionMagic (niet gratis). Daarmee kun je die D: partitie verkleinen van 240GB naar b.v. 200GB. De vrijgekomen 40GB kun je dan weer aan de C: partitie toevoegen zodat die 50 GB wordt. Wellicht is er iemand in je omgeving die een dergelijk programma heeft en je daarbij kan helpen? Je zou dan een verdeling van 50GB/200GB krijgen en dan kun je voorlopig weer vooruit.
Zet in ieder geval eerst alle belangrijke data op de externe harde schijf.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

rina

Om uw c-partitie te ontlasten zou u uw map documenten permanent kunnen verplaatsen naar de d-partitie. Ga naar START dan rechtermuisknop op Documenten, in het volgende venster doel invullen bv. d:\documenten van rina , dan verplaatsen. Zo krijgt u waarschijnlijk meer ruimte op de C-schijf en alle volgende bestanden zullen hierna toe worden geschreven.

Alle nieuwe software op de D-partitie installeren, dan zou u voorlopig weer vooruit kunnen.

Het beste is natuurlijk de gehele hdd opnieuw indelen.

suc6

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Jansen 007 en Freya

Ik heb al mijn documenten al veplaatst  naar de D: schijf + andere  software zoals skype en bluetooht enz. Ik ga nu eerst op zoek naar het advies wat Freya mij gegeven heeft. Kan ik dat programma ook in de winkel kopen of is dat te moeilijk om het zelf te doen? Ik ben door hulp van jullie weer heel wat wijzer geworden. Hartelijk dank daar voor. Als het gelukt is laat ik het weten.Of heeft iemand nog een ander advies.

Hatelijke groeten van mij, Rina.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk zitten hier de moderne jongens (en meiden) maar ik als ouwe weet dat een bak-bestand (in DOS) eerst een zg bat(ch)bestand was=een uitvoerbaar bestand net zoals een com(mando)bestand en een exe(cutable)bestand dat zijn.

Wordt een batchbestand veranderd dan wordt het oude bestand door DOS omgezet in bak.
Dit is als een reservebeveiliging.
Werkt het nieuwe batbestand niet dat kun je het bakbestand weer aktief krijgen door die extentie bak weer te veranderen in bat.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry hoor, Freya en Jansen007het moet natuurlijk zijn hartelijke groeten inplaats van hatelijke groeten.Rina

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Grootvader

Het scheelt maar 1 letter maar batch bestanden hebben als extensie .BAT

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met excuses voor de haast: had ik uw hele verhaal niet gelezen...
Zoals eerder gemeld zijn .bak bestanden inderdaad meestal backup bestanden. En ja, ook batch bestanden kunnen na wijziging weggesschreven worden als .bak (backup)
Maar dit doen de meeste programmá's : backup bestanden wegschrijven als .bak
Dus simpelweg wijzigen naar .bat zou ik dan ook zeker niet aanraden.

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 00:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Achter de vraag zit dus een vraag. Nu dat je weet wat .bak bestanden zijn resteert de vraag hoe je je C: schijf weer vlot trekt.

Blijkbaar is alles of veel van wat je opslaat (per ongeluk?) op C: terecht gekomen. Nu kun je sommige zaken rustig naar D: verplaatsen, maar lang niet alles.

Documenten kun je verplaatsen. Je kunt zelfs de locatie van de 'Mijn Documenten' en alles wat eronder hangt verhuizen naar D:. Geïnstalleerde software kun je niet verhuizen, tenzij door uninstall en opnieuw installeren op D:

Een andere optie is op met een partition manager de ruimte op C: te vergroten. Je moet op C: minstens 200MB vrij hebben (liefst veel meer natuurlijk), anders komt je pc tot een grinding halt zoals ze dat zo mooi zeggen in het Engels. Met nog maar 9MB vrij verbaast het me dat je pc het nog doet....

Het wijzigen van partities is wel een riskante bezigheid. Het is absoluut aan te raden een image backup te maken van je hele harde schijf en dan die backup op een andere fysieke schijf, omdat je zowel C: als D: zou gaan wijzigen en potentieel om zeep helpen.