dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 May 7, 2011 om 12:39
Computers & telefonie

Wat zijn de voor- en nadelen van Firefox 4.0.1?

Er is een nieuwe versie van Firefox beschikbaar. Firefox 4.0.1.

Nu ben ik erg tevreden met de versie die ik heb (3.6.17) en ik vraag me af of ik geen faciliteiten kwijt raak, zoals bijvoorbeeld dat Firefox 3.6.17 wachtwoorden onthoudt.

Wie weet meer over de voordelen en de nadelen van de nieuwe versie?

9400 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 7, 2011 om 12:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dirkjeanna,

Ik zou het voorlopig inderdaad maar even bij 3.6.17 houden.
Dat werkt prima.
Ben zelf teruggegaan van 4.0.1 naar 3.6.17

Wachtwoordenbeheer zit ook in versie 4.

Met vr.gr.

birdies
door birdies - May 7, 2011 om 12:49
6104 Antwoorden / 31 Vragen

FF4 onthoudt ook de wachtwoorden. Zelf heb ik FF4 weer verwijderd omdat deze toch nog wat problemen gaf.

Hier *klik* wat meer info over Firefox 4; lees ook de op die pagina weergegeven 'gerelateerd nieuws'.

Overigens schijnt FF5 alweer in juni a.s. uit te komen, dus je kunt ook even wachten.

ro
door ron530 - May 7, 2011 om 12:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wachtwoorden, bladwijzers blijven gewoon onthouden. Je moet er wel aan wennen de balk onder in waar je kan zien hoever een pagina geladen is, is dan een klein blokje boven het start menu geworden. Installeer je 4.0.1 kun je niet meer terug naar de oude versie ook niet met de windows herstel functie. Een verbetering niet echt! wel is de bovenste balk kleiner en sommige pagina's laden een fractie sneller.

birdies
door birdies - May 7, 2011 om 12:58
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Installeer je 4.0.1 kun je niet meer terug naar de oude versie.........

Hoe kom je daar nou bij! Je kunt FF4 gewoon verwijderen en de oude FF3 versie opnieuw downloaden!

ro
door ron530 - May 7, 2011 om 13:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bij lukte het in ieder geval niet. Maar nuik eenmaal gewend ben aan ff 4 kan ik er goed mee leven. Nog steeds beter dan IE.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - May 8, 2011 om 10:08
77 Antwoorden / 37 Vragen

edrick, birdies en ron, bedankt voor jullie antwoorden. Met deze wetenschap laat ik mijn versie gewoon staan. Never change a winning horse.

birdies, dat gerelateerde nieuws was al vernieuwd toen ik ging kijken.
Firefox beweert dat de nieuwe versie veiliger zou zijn, stond daar nog iets over of weet jij/weten jullie daar nog iets over?

Uit jullie antwoorden bleek al dat paniek in elk geval niet nodig is....en op problemen als boven beschreven zit ik niet te wachten.

gisela_1
door gisela_1 - May 9, 2011 om 12:19
136 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=dirkjeanna schreef op zaterdag 7 mei 2011, 12:39]Er is een nieuwe versie van Firefox beschikbaar. Firefox 4.0.1.

Nu ben ik erg tevreden met de versie die ik heb (3.6.17) en ik vraag me af of ik geen faciliteiten kwijt raak, zoals bijvoorbeeld dat Firefox 3.6.17 wachtwoorden onthoudt.

Wie weet meer over de voordelen en de nadelen van de nieuwe versie?

Niet doen FF 4.0

Bij de zoekfunctie van Google zit een bug en Windows Media Player filmpjes kun je alleen kijken als je de Real Player Record Plugin uitzet. En dit al vanaf het begin en updates komen er ook niet. Ik ben er helemaal niet tevreden over! Ben nog aan het denken wat ik doe!

le
door leo79 - May 9, 2011 om 13:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

geen firefox 4 installeren, verliest beveiligings instellingen, je kunt beter overgaan op google chrome, heeft meer mogelijkheden, is sneller en onthoud ook je wachtwoorden! succes

pk49
door pk49 - May 9, 2011 om 13:59
243 Antwoorden / 2 Vragen

na jarenlange gebruiker van firefox en thunderbird te zijn geweest ben ik onlangs overgestapt op Google chrome.En tot mijn verassing was ik veel minder tijd kwijt bij inladen van site's.Vooral van email-links.Het nadeel van Firefox vond ik de vele add-ons die steeds veel tijd in beslag nemen bij het opladen.Regelmatig gooide ik de add-ons eraf,behalve die ik echt nodig had,maar het bleef traag ondanks allerlei schoonmaakacties mijnerzijds.Chrome neemt ook alles over van Firefox,ook je favorieten,zou je het willen installeren.

marco275
door marco275 - May 9, 2011 om 14:09
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=leo79 schreef op maandag 9 mei 2011, 13:54]geen firefox 4 installeren, verliest beveiligings instellingen, je kunt beter overgaan op google chrome, heeft meer mogelijkheden, is sneller en onthoud ook je wachtwoorden! succes

Wat een onzin, dat snelheidsverschil is puur placebo, die microseconde merk je in de praktijk echt niet, Ik gebruik FF 4 al vanaf de eerste Beta en er zijn echt geen beveiligingsinstellingen verloren gegaan, in tegendeel ze zijn alleen maar beter geworden. FF4 is daarbij veel sneller dan 3.6, vooral als je een nieuwere videokaart hebt die hardwareversnelling ondersteund.
Het nieuwe uiterlijk van FF4 is even wennen, maar werk veel prettiger en geeft meer beeld van de site, als het je niet bevalt kun je dit er net zo uit laten zien als 3.6.
Er zijn vele onmisbare plugins en ook een paar plugins die ff langzamer maken, maar als je ze moet perse nodig hebt moet je ze niet installeren.

marco275
door marco275 - May 9, 2011 om 14:16
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dirkjeanna schreef op zondag 8 mei 2011, 10:08]edrick, birdies en ron, bedankt voor jullie antwoorden. Met deze wetenschap laat ik mijn versie gewoon staan. Never change a winning horse.

birdies, dat gerelateerde nieuws was al vernieuwd toen ik ging kijken.
Firefox beweert dat de nieuwe versie veiliger zou zijn, stond daar nog iets over of weet jij/weten jullie daar nog iets over?

Uit jullie antwoorden bleek al dat paniek in elk geval niet nodig is....en op problemen als boven beschreven zit ik niet te wachten.

FF4 is zeker een stuk veiliger, 3.6 is een aflopende zaak, over een tijdje stelt mozilla daar ook geen updates meer voor beschikbaar dus dan is het sowieso niet verstandig het te blijven gebruiken. Een overstap is altijd spannend maar blijven handen in het oude is vooral met webbrowsers niet aan te raden.
Kijk van tevoren even of plugins die je graag gebruikt werken onder FF4, of dat er alternatieven voorhanden zijn.

marco275
door marco275 - May 9, 2011 om 14:17
5 Antwoorden / 0 Vragen

handen hierboven moet zijn hangen obviously

eenhoorn50
door eenhoorn50 - May 9, 2011 om 14:19
41 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb ff4 verwijderd omdat deze telkens vastliep en opnieuw moest opgestart worden.
Ook na een nieuwe installatie bleef dit probleem bestaan.
Nu ben ik overgestapt naar google en daar heb ik geen problemen mee, google haalt de webpagina's ook sneller binnen.

er
door erky - May 9, 2011 om 15:42
243 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Dirkjeanna,
FireFox 4 heeft enkele nieuwe mogelijkheden en die kan je vinden bij hun versie gegevens.

Wat mij persoonlijk tegenviel is dat je bij FF 3.x bovenin kon zien dat je een beveiligde verbinding gebruikte (omdat je dan HTTPS:// in de adresbalk had) en ook onderaan rechts in de vensterrand was een geel slotje te zien. Dat laatste is nu niet meer zichtbaar, dat https uiteraard nog wel.
Groet,
Erky

pl
door ploeff - May 9, 2011 om 16:23
54 Antwoorden / 2 Vragen

Met FireFox 4.0.0 heb ik idd stabiliteitsproblemen gehad.
Maar alle functies van 3.6.x waren er, en nog een paar erbij.
Maar nu ik 4.0.1. heb zijn ook de stabiliteitsproblemen sterk verbeterd.
Geen reden om niet over te stappen. Maar als je tevreden bent met 3.6.x: waarom zou je dat doen?
Hoewel: actuelere software maakt jouw computer vaak beter bestand tegen allerlei malware, en dat geldt i.h.b. voor software die met "buiten" communiceert, want daarlangs komt die ellende vaak binnen.
Dàt zou dus een goede reden kunnen zijn om wèl over te stappen op 4.0.1.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - May 9, 2011 om 16:24
77 Antwoorden / 37 Vragen

Allemaal weer hartelijk bedankt, vooral birdies met zijn link met uitgebreide informatie.
Ik heb die gekopieerd om rustig te bestuderen.
Vooralsnog zie ik allemaal faciliteiten waar ik geen boodschap aan heb en met die risico's lijkt het wel los te lopen.

Wel grappig dat ze steeds zeggen hoe handig Firefox4 is als je van een vreemde computer gebruik maakt, in een bibliotheek of zo. Echt een stimulans om F4 op mijn eigen computer te zetten hahaha!

Google vertrouw ik gewoon niet, in verband met mijn privacy, dus vooralsnog zal het wel mijn oude versie van Firefox blijven. Krijgen ze ook de tijd de nieuwe versie te verbeteren.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - May 9, 2011 om 16:28
77 Antwoorden / 37 Vragen

ploeff, we zaten tegelijk te tikken. Zou het niet wat loslopen met die risico's zolang Firefox nog updates beschikbaar stelt?

birdies
door birdies - May 9, 2011 om 16:28
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Hier *klik* een hele pagina met alle nieuwe features w.o. ook een stukje over verbeterde/geavanceerde beveiliging.

Ondanks dat heb ik nog alle vertrouwen in de huidige FF3 versie.

pl
door ploeff - May 9, 2011 om 16:31
54 Antwoorden / 2 Vragen

@dirkjeanna: wellicht, maar een gewaarschuwd mens .. ..

du
door dutchess127 - May 9, 2011 om 17:32
19 Antwoorden / 16 Vragen

Ik heb een andere vraag. Tot voor kort altijd I.E gebruikt en ben nu overgegaan naar de nieuwe Firefox.
Ik had echter op IE altijd een hele ris staan van Favorieten.Wel gemakkelijk.

Ik mis ( of kan het niet vinden) op Firefox een link om weer vaak bezochte webpagina's onder favorieten op te bergen. Klikt altijd zo snel en gemakkelijk aan.
Is die er niet of kijk ik met mijn ( niet àl te snuggere pc gebruiker) neus?

birdies
door birdies - May 9, 2011 om 17:36
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........FF4 is zeker een stuk veiliger, 3.6 is een aflopende zaak, over een tijdje stelt mozilla daar ook geen updates meer voor beschikbaar dus dan is het sowieso niet verstandig het te blijven gebruiken...........

Ach, volgende maand komt FF5 alweer, mss dat de bugs die er nu nog in zitten dan opgelost zijn.

sh
door shan - May 9, 2011 om 18:11
104 Antwoorden / 37 Vragen

Erky e.a.,
Dat slotje is te zien als je 'klikt' op het groene deel van de url
Shan

marco275
door marco275 - May 9, 2011 om 18:27
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dutchess127 schreef op maandag 9 mei 2011, 17:32]Ik heb een andere vraag. Tot voor kort altijd I.E gebruikt en ben nu overgegaan naar de nieuwe Firefox.
Ik had echter op IE altijd een hele ris staan van Favorieten.Wel gemakkelijk.

Ik mis ( of kan het niet vinden) op Firefox een link om weer vaak bezochte webpagina's onder favorieten op te bergen. Klikt altijd zo snel en gemakkelijk aan.
Is die er niet of kijk ik met mijn ( niet àl te snuggere pc gebruiker) neus?

Dat kan in FF ook, hier heten het echter bladwijzers (bookmarks).
Als je op de knoppenbalk klikt met de rechter muisknop en aanpassen kiest opent er een venster met knoppen die je kunt toevoegen aan de knoppenbalk. De bladwijzerknop gewoon naar de knoppenbalk slepen waar je hem hebben wilt.

sepke2008
door sepke2008 - May 9, 2011 om 18:40
191 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=Google vertrouw ik gewoon niet, in verband met mijn privacy, dus vooralsnog zal het wel mijn oude versie van Firefox blijven. Krijgen ze ook de tijd de nieuwe versie te verbeteren.

Waarop baseert u deze uitspraak?

dirck
door dirck - May 9, 2011 om 18:54
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dutchess127 schreef op maandag 9 mei 2011, 17:32]Ik heb een andere vraag. Tot voor kort altijd I.E gebruikt en ben nu overgegaan naar de nieuwe Firefox.
Ik had echter op IE altijd een hele ris staan van Favorieten.Wel gemakkelijk.

Ik mis ( of kan het niet vinden) op Firefox een link om weer vaak bezochte webpagina's onder favorieten op te bergen. Klikt altijd zo snel en gemakkelijk aan.
Is die er niet of kijk ik met mijn ( niet àl te snuggere pc gebruiker) neus?
Ik weet niet welke indeling je ingesteld hebt bij Firefox, maar heb je bijvoorbeeld de Menubalk niet zichtbaar bovenin, dan kan je deze oproepen via de linker Alt-toets.
Daar zie je dan bovenin [u]Bladwijzers[/u] staan, als je daar vervolgens op klikt, dan klik je op "Bladwijzer voor deze pagina maken"

Als je linksboven in het hoekje Firefox met een pijltje hebt staan, dan kun je daar ook op klikken en vervolgens op [u]Bladwijzers[/u] gaan staan met de muis (dan floept het Bladwijzermenu open)

Ook zie je rechtsboven, onder het huisje, [u]Bladwijzers[/u] staan, hier kun je ook op klikken.

Ook kun je nog met de rechtermuisknop klikken in de pagina die je graag in de Favorieten (Bladwijzers) zou willen hebben, dan zie je in het contextmenu dat dan verschijnt "Bladwijzer voor deze pagina maken" staan, daar klik je dan op.

Ook is er nog de optie om Ctrl+D in te toetsen.

Je ziet het, genoeg mogelijkheden om pagina's op te slaan in de [u]Favorieten[/u] ([u]Bladwijzers[/u])

Ook is er nog de mogelijkheid om al je Favorieten uit Internet Explorer over te zetten in Firefox.

Groet, Dirck

wvr77
door wvr77 - May 9, 2011 om 19:26
27 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 7 mei 2011, 12:46]Hallo dirkjeanna,

Ik zou het voorlopig inderdaad maar even bij 3.6.17 houden.
Dat werkt prima.
Ben zelf teruggegaan van 4.0.1 naar 3.6.17

Wachtwoordenbeheer zit ook in versie 4.

Met vr.gr.

Momenteel zit FF al op 4.0.1 hier geen problemen mee gehad, even als ver 4.0

De layout is ook anders, en wil je het laten zoals het nu is, is dat ook prima.

de nieuwtjes van 4.0.1 vind je hier: http://www.mozilla-europe.org/nl/firefox/features/

wizard2
door wizard2 - May 9, 2011 om 20:15
125 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 7 mei 2011, 12:46]Hallo dirkjeanna,

Ik zou het voorlopig inderdaad maar even bij 3.6.17 houden.
Dat werkt prima.
Ben zelf teruggegaan van 4.0.1 naar 3.6.17

Wachtwoordenbeheer zit ook in versie 4.

Met vr.gr.

Ik heb IE 8. Ben van plan om naar IE 9 te gaan.
Heeft iemand ervaring met IE 9 ?
(Overigens wat is er mis met IE t.o.v. FF ?
gr. wizard

ru
door ruitenboer - May 9, 2011 om 20:28
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sepke schreef op maandag 9 mei 2011, 18:40][quote=Google vertrouw ik gewoon niet, in verband met mijn privacy, dus vooralsnog zal het wel mijn oude versie van Firefox blijven. Krijgen ze ook de tijd de nieuwe versie te verbeteren.

Waarop baseert u deze uitspraak?

Kwestie van even door zoeken (vragen) Sepke.
Gewoon in Firefox google sharing enabeld gebruiken. Dan slaat google in ieder geval geen IP adres meer van je computer op.
Dan eens zoeken op "chrome en privacy". Dat levert interessante resultaten op.

Maar iedereen wist toch al dat Chrome een eigen ID had zodat als je chrome gebruikte googel altijd al je zoekresultaten kon koppelen aan de browser op je computer? Dus aan je IP adres.

Maar wie maakt zich druk om dit soort dingen. Als het mooi , leuk, snel of trendy is verkopen we onze ziel en zaligheid.

Dus gebruik chrome zodat Google veel van je weet. De baas van Google is ervan overtuigd dat hij over twee jaar beter weet, door het verzamelen van onze gegevens, wat wij willen dan dat we het zelf weten.

Gebruik Apple apparatuur zodat Appel al je locatiegegevens weet en het zal allemaal goed komen met je.

sepke2008
door sepke2008 - May 9, 2011 om 21:21
191 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=ruitenboer schreef op maandag 9 mei 2011, 20:28][quote=sepke schreef op maandag 9 mei 2011, 18:40][quote=Google vertrouw ik gewoon niet, in verband met mijn privacy, dus vooralsnog zal het wel mijn oude versie van Firefox blijven. Krijgen ze ook de tijd de nieuwe versie te verbeteren.

Waarop baseert u deze uitspraak?

Kwestie van even door zoeken (vragen) Sepke.
Gewoon in Firefox google sharing enabeld gebruiken. Dan slaat google in ieder geval geen IP adres meer van je computer op.
Dan eens zoeken op "chrome en privacy". Dat levert interessante resultaten op.

Maar iedereen wist toch al dat Chrome een eigen ID had zodat als je chrome gebruikte googel altijd al je zoekresultaten kon koppelen aan de browser op je computer? Dus aan je IP adres.

Maar wie maakt zich druk om dit soort dingen. Als het mooi , leuk, snel of trendy is verkopen we onze ziel en zaligheid.

Dus gebruik chrome zodat Google veel van je weet. De baas van Google is ervan overtuigd dat hij over twee jaar beter weet, door het verzamelen van onze gegevens, wat wij willen dan dat we het zelf weten.

Gebruik Apple apparatuur zodat Appel al je locatiegegevens weet en het zal allemaal goed komen met je.

Wat een overdreven gedachte.

Het enige wat Google met dit soort informatie doet is de advertenties op de sites aanpassen aan jou interesses.

Reclame op sites krijg je toch dan maar advertenties die mij waarschijnlijk interesseren i.p.v. een advertentie van een bedrijf in Hong kong bijvoorbeeld.

Dacht je nauw werkelijk dat bij Google zitten te wachten op jou surfgedrag.

M.v.g. Sepke