fgrijder
door fgrijder Nov 26, 2013 om 22:22
Computers & telefonie

Werking extra werkgeheugen checken

Hallo, in mijn computer heb ik onlangs extra werkgeheugen bijgeplaatst. Ik heb er een kaart bij gezet van 1GB.
De PC is een Windows XP SP3 Pentium 4 met standaard 512 MB RAM werkgeheugen. Nu heb ik dus een kaart van 512 MB + de extra kaart van 1 GB aan werkgeheugen.
Ik merk niet veel van de vele extra MB's, het komt regelmatig voor dat de screensaver haperend door het scherm gaat en mijn vraag is dan ook:hoe en waar kan ik zien dat de bijgezette kaart werkt? Als ik bij eigenschappen van de C schijf kijk staat daar nog steeds dat er 512 MB aan geheugen in zit, terwijl dat nu 3x zoveel hoort te zijn.

734 6 Rapporteer

sw
door swat1500 - Nov 26, 2013 om 22:38
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als u geheugen bijplaatst moet dit bij veel moederborden net zoveel en net zo snel zijn als het reeds geplaatste geheugen. U had dus een blokje bij moeten plaatsen van 512 mb EN dezelfde snelheid.
U kunt proberen de huidige geheugen kaart te vervangen voor die van 1 gb en kijk of de computer dan wel sneller is. Dan heeft u in ieder geval 100 % meer.

alfatrion
door alfatrion - Nov 27, 2013 om 00:13
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk als eerste aan de videokaart c.q. schermresolutie.

Als je computer sneller wil laten opstarten dan kun je kijken naar een SSD harde schijf om daarop het besturingssysteem te installeren. Je oude schijf kun je dan voor de opslag van mp3's, video's, word brieven, ect.

Geheugen komt in aanmerking als je ziet dat de harde schijf veel gebruik wordt om daar geheugen tijdelijk in weg te schrijven.

Ik zou het geheugen nu lekker laten zitten. De modules werken net zo snel als de langzaamste. Ik schat in dat je dit verschil niet echt zal merken. Maar 1,5G betekent wel dat de harde schijf veel minder belast zal worden. En dat merk je natuurlijk wel.

db87
door db87 - Nov 27, 2013 om 00:56
32 Antwoorden / 0 Vragen

Wat swat1500 beweerd geldt alleen voor bepaalde systemen, dus een beetje een voorbarige conclusie die hij trekt.

Download het programma CPU-Z.
Start CPU-Z en klik op de tab 'memory'.
Als het goed is staat er bij Size "1536 MBytes".
Onder de SPD tab kun je de geheugenbanken uitlezen, zo kun je precies zien welke geheugen met welke specificaties in elk geheugenslot wordt uitgelezen.

Maar in die BIOS kun je dit soort informatie natuurlijk ook gewoon uitlezen.
Afhankelijk van het moederbord staat dit onder 'Main', 'Standaard CMOS Features' of 'System information'. Indien je niet weet hoe je de BIOS moet benaderen bij het opstarten van het systeem raadpleeg dan het moederbord boekje (ook downloadbaar online bij de website van de moederbord fabrikant).

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 27, 2013 om 07:24
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Fgrijder,

Als u de windowstoets samen met de printscreentoets indrukt kunt u het RAMgeheugen aflezen.
Dit kan ook als u met de rechtermuisknop op computer klikt. Niet op de C-schijf dus.

Vr. gr. sjoppie

edrick3
door edrick3 - Nov 27, 2013 om 10:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo fgrijder,

Om te controleren hoeveel geheugen in gebruik is:

Klik op Start - rechtermuisklik op Deze computer - klik op Eigenschappen (onderste regel) - tabblad Algemeen - en daar staat achter Kloksnelheid óók de hoeveelheid geheugen.

Als je geheugen niet vermeerderd is, controleer dan eerst of het geheugenbankje goed geplaatst is.
Als beide geheugenbankjes niet samenwerken - dat komt voor! - kijk dan eens of het helpt om die van 512 te verwijderen en controleer dan eens op bovenstaande manier hoeveel geheugen er aangegeven wordt.

Suc6

gsm
door gsm - Nov 27, 2013 om 14:39
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Geheugens werken niet altijd goed samen.
Het maakt echter in principe niet uit of de grootte verschillend is, tenzij de twee geheugens als een paar werken.

Verwijder de 512 MB en controleer of de 1 GB dan werkt.
In de Eigenschappen van "Deze computer" (via de rechter muisknop) kun je aflezen hoeveel geheugen er door Windows gedetecteerd werd.
Als er 4 connectoren op het moederbord zitten en er steeds twee dezelfde kleur hebben, dan dien je de geheugens per paar te plaatsen. Een kleur moet dan twee exact dezelfde groottes geheugen bevatten, liefst ook van het zelfde type.