be
door beeck000 Dec 3, 2010 om 19:59
Computers & telefonie

Wie moet betalen?

Mijn zoon heeft via marktplaats een i-phone gekocht en betaald. Althans dat dacht hij. Tnt-post bracht de doos. Wat bleek, alles erin, behalve de telefoon. De basisverpakkingsdoos bleek niet goed afgeplakt te zijn.
probleem: 1. mobieltje is eruit gehaald "onderweg"?. of 2. mobieltje is nooit in de doos geweest.?
Wat te doen nu?
verkoper/verstuurder zegt doos met toestel verstuurd te hebben. Hij wil verder van niets weten. hij krijgt geen geld terug

5524 25 Rapporteer

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 3, 2010 om 20:50
252 Antwoorden / 1 Vragen

Risico van verzending ligt bij de verzender.
Verder heeft het pakket een nummer (begint met 3S). Als u deze code invuld op https://securepostplaza.tntpost.nl/tracktrace/ dan kunt u tevens zien hoe zwaar het pakket is geweest en daaruit opmaken of u opgelicht bent of dat een TNT-medewerker het pakket lichter heeft gemaakt.

Hoe dan ook ligt het risico bij de verzender en u hoort dus uw geld terug te krijgen. Als de verzender van mening is dat de iPhone wel degelijk in het pakket zat zal die moeten klagen bij TNT.

Wat u kunt doen is de richtlijn op Marktplaats volgen en een incassobureau (op no cure no pay basis) de vordering trachten laten innen.

stacey
door stacey - Dec 3, 2010 om 22:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Hoe dan ook ligt het risico bij de verzender en u hoort dus uw geld terug te krijgen--

Zie dat dan maar eens te(rug) krijgen bij een Particuliere verkoper............
als je hem kunt vinden dan ook nog.......

Gewicht zegt ook niet veel, vroeger stuurden/verkochten ze je een baksteen ;-)

Lsk520
door Lsk520 - Dec 3, 2010 om 22:46
827 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, via Marktplaats een Iphone kopen? Dan weet je eigenlijk al vooraf dat je gen***d wordt....

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 3, 2010 om 22:48
252 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 3 dec 2010, 22:40]--Hoe dan ook ligt het risico bij de verzender en u hoort dus uw geld terug te krijgen--

Zie dat dan maar eens te(rug) krijgen bij een Particuliere verkoper............
als je hem kunt vinden dan ook nog.......

daarom ook een incassobureau op 'no cure no pay"-basis. Is de verkoper niet te vinden dan is de vraagsteller in ieder geval niet nog meer kwijt.
Maar vergis je niet hoe vaak het lukt om iemand toch op te sporen. Probleem 2 is dan uiteraard wel het geld van die persoon terug te krijgen.

[quote]
Gewicht zegt ook niet veel, vroeger stuurden/verkochten ze je een baksteen ;-)
Vraagsteller had een lege doos ontvangen. Zo kan hij in ieder geval kijken of hij ook leeg verstuurd is.

En zoals gezegd maakt het feitelijk voor het probleem van de vraagsteller niets uit.

stacey
door stacey - Dec 3, 2010 om 22:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Zo kan hij in ieder geval kijken of hij ook leeg verstuurd is--

Als het een oplichter betreft, die zijn niet achterlijk, die zullen ook wel weten dat dit te checken is en wat het wegen moet, gewicht aan rijst erin en klaar is klara.....
en weg is `je bewijs`

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 3, 2010 om 23:00
252 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 3 dec 2010, 22:54]--Zo kan hij in ieder geval kijken of hij ook leeg verstuurd is--

Als het een oplichter betreft, die zijn niet achterlijk, die zullen ook wel weten dat dit te checken is en wat het wegen moet, gewicht aan rijst erin en klaar is klara.....
en weg is `je bewijs`

Zoals al gesteld: het maakt niet uit of er een steen, een afgepast zakje rijst, zand of 2 kilo puur goud inzat.
Er zat geen iPhone in en dat is juridisch het enige relevante.

abarth
door abarth - Dec 3, 2010 om 23:00
845 Antwoorden / 19 Vragen

De bal ligt bij de verzender.
Hij heeft het pakket verstuurd, als dit niet goed is aangekomen dient hij met TNT aan het werk te gaan.

Of de verkoper betrouwbaar is kunt u via deze site misschien te weten komen.
Gebruik hier de zoekfunctie op naam, emailadres en rekeningnummer van afzender

kanttekening: Ik ga uit van betrouwbaarheid u en TNT.

stacey
door stacey - Dec 3, 2010 om 23:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Er zat geen iPhone in en dat is juridisch het enige relevante--

Bewijs dat maar eens dan als verzendgewicht klopte...............

Misschien heeft vraagsteller hem er al wel uit gehaald en wil hij ook geld nog terug...........

Dat soort dingen moet je simpelweg niet kopen op marktplaats........

--Maar vergis je niet hoe vaak het lukt om iemand toch op te sporen--
Kijkt niemand ooit naar opgelicht ?
Tig gedupereerden en de oplichter komen er vrijwel altijd mee weg.........
zlfs als ze hem opsporen.......

Kans dat je dan naar geld en/of spullen kunt fluiten is 99,9%

`Cut your losses` zou ik zeggen.........

mastag
door mastag - Dec 3, 2010 om 23:23
955 Antwoorden / 19 Vragen

Bewijs maar eens dat er geen I-Phone in zat want de verkoper zegt dat hij hem verstuurd heeft. Als het bewijs bij de verzender moet liggen heb ik vanaf nu nooit de inhoud van mijn pakjes ontvangen, gratis inkt, cd's en ik denk dat ik ook maar een horloge ga bestellen.Je raadt het al die zit er niet in........

Incassobureau leuk idee maar van een kale kip kun je niet plukken. Zo'n apparaat wil je toch werkend zien en zelf ophalen, kost je maximaal paar tientjes benzine/ov kosten. Sorry maar dit kopen op MP is vragen om problemen.
Sluit me bij Stacey aan en weet dat je voor 99,99% je geld vaarwel kan zeggen. Dure les dus.

Mastag

freya
door freya - Dec 3, 2010 om 23:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo beeck000,

Ben eigenlijk wel benieuwd welk type iPhone er 'gekocht' is, hoe oud deze was (of wellicht nieuw?) en wat de prijs was. Dat zou ook al een indicatie kunnen zijn of het om een poging tot oplichting gaat of niet.

m.vr.gr. Freya

birdies
door birdies - Dec 4, 2010 om 03:01
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Sorry maar dit kopen op MP is vragen om problemen.......

Inderdaad, ja. Je bent gewoon opgelicht.

Enige wat je kunt doen, is aangifte doen bij mijn politie

Het Meldpunt Internetoplichting

Elke maand verhandelen miljoenen mensen hun spullen (iPod, telefoons, spelcomputers) met andere particulieren. Dit doen ze onder meer via advertentiesites zoals Marktplaats. Meestal gebeurt dit naar volle tevredenheid van beide partijen. Helaas is er ook een kleine groep mensen die - net als in de echte wereld - misbruik maakt van het vertrouwen van anderen. Daarom hebben de Politie en het Openbaar Ministerie in samenwerking met Marktplaats het Meldpunt Internetoplichting opgericht. Deze partijen vinden het belangrijk dat het vertrouwen in de handel via internet wordt beschermd, zodat mensen op een plezierige manier en in goed vertrouwen zaken met elkaar kunnen blijven doen. Het Meldpunt Internetoplichting maakt het voor de burger mogelijk om online laagdrempelig en eenvoudig melding en aangifte te doen van internetoplichting.

be
door beeck000 - Dec 7, 2010 om 22:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

lieve beste goede mensen, jullie hebben me allemaal een beetje geholpen. vanden bosch met zijn track en trace site, abarth met weer andere dingen.etc.
Wat is er in een paar dagen gebeurd?
1.Allereerst via tnt-post nagegaan welk gewicht is verstuurd door de code in te tikken. Gewicht van versturen is hetzelfde als gewicht aankomst bij mijn zoon. Er heeft dus geen iphone van 139 gram ingezeten.
2 tnt gebeld en die zegt er niets aan te kunnen doen, want het pakje was niet aangetekend.
3 Internetpolitie in kennis gesteld via het aangifteformulier, verder niets gehoord.
4 vervolgens de afzender opgebeld. Na veel pogingen, er werd steeds opgenomen en meteen neergelegd, kreeg ik de moeder aan de lijn. Die zei dat zij zelf aan het loket de iphone had afgeleverd. Toen ik zei dat het gewicht van het pakket niet was veranderd, dus er zat niets in. heeft ze de lijn afgebroken. ik kan haar niet meer bereiken. Ze woont te ver weg om haar persoonlijk hierop aan te spreken.
5. consumentenbond kan me niet helpen
6. nu blijkt ook nog dat het verstuurde pakketje niet deugdelijk verpakt was. bovendien stond er ook geen afzender adres op. Zou toch iemand het eruitgehaald hebben ( bij tnt-post?)
zoveel bewijzen en dan sta je daar met lege handen. geld weg en geen iphone. en wat misschien nog wel het ergste is..... de zgn. verkoper kan rustig op dezelfge voet doorgaan. wie volgt.
ik ben er helemaal kapot van

pb
door pbarendse - Dec 7, 2010 om 22:55
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=beeck000 schreef op dinsdag 7 dec 2010, 22:06]en wat misschien nog wel het ergste is..... de zgn. verkoper kan rustig op dezelfge voet doorgaan. wie volgt.
ik ben er helemaal kapot van
En zolang mensen als uw zoon blijven proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten door via Marktplaats een telefoon te kopen ver beneden de marktwaarde, zal de 'verkoper' ook door blijven gaan. Zonder vraag geen aanbod. Een hand in eigen boezem steken zou dus misschien ook wel een goed idee zijn...

koekeloer
door koekeloer - Dec 8, 2010 om 13:20
562 Antwoorden / 19 Vragen

Kan je geen gebruik maken van de PayPal kopersgarantie ?

jansje
door jansje - Dec 8, 2010 om 13:54
131 Antwoorden / 14 Vragen

misschien een rare vraag, maar heeft u ook aangifte gedaan, bij de gewone politie en bij marktplaats?

ik heb n.l. dat ook eens aan de hand gehad.
toen heb ik een mail, verstuurd naar degene waarvan ik had gekocht, dat ik aangifte heb gedaan bij de politie en bij marktplaats.

en ja hoor 2 dagen later had ik mijn spullen in huis

hoop toch dat het u nog gaat lukken
s6

ca
door carlijntje - Dec 8, 2010 om 13:55
3 Antwoorden / 0 Vragen

Heb laatst zo'n zelfde geval gehad, iets gekocht op MP en helaas niet geleverd.
Aangifte gedaan want dat hoort zegt men dan, alleen politie doet er niks aan want de kosten van het gekochte zijn te laag tegenover een onderzoek!!!
En vaak is er ook geen adres van verzender bekend, dus dan ook moelijk te achter halen. Nou hadden wij wel adres etc.etc. van verzender dus alles op een presenteerblaadje aangereikt aan de politie.Maar nee hoor geen actie van de politie of MP.....beetje jammer vind ik persoonlijk.Want waar sta je dan als FATSOENLIJK burger nog in deze maatschappij??? Wij zijn zelf naar verzender gegaan omdat wij adres hadden, bleek naar enig dreigen (alleen mondeling) dat wij bijna de zwarte piet waren in dit verhaal want dit was geen goede actie.( vond de politie) Die ik inmiddels zelf had gebeld vanwege dreiging van de tegenpartij HET IS TOCH ZEKER ONS GELD wat we kwijt zijn en geen geleverd produkt!!! Maar nee hoor zo werkt het niet in NEDERLAND.
Ik wens je veel succes in deze zeer vervelende situatie.

ca
door carlijntje - Dec 8, 2010 om 14:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wilde nog iets verder schrijven maar verzond even te snel....................Das zeker het proberen waard wat mijn voorganger tipt, heeft uiteindelijk bij ons ook vruchten afgeworpen. Want bij ons heeft hij na de dreiging terplaatse met de mededeling dat we aangifte en eventueel een rechtzaak niet zouden mijden wel geholpen tot uiteindelijke oplossing en levering van het aangeboden produkt.
Baat het niet schaat het ook niet en mensen worden er toch niet zo vrolijk van als ze dit soort dingen horen of gemaild krijgen.

TIP: Print al je mail verkeer uit als bewijs!!!!

mickie
door mickie - Dec 8, 2010 om 14:45
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=jansje schreef op woensdag 8 dec 2010, 13:54]misschien een rare vraag, maar heeft u ook aangifte gedaan, bij de gewone politie en bij marktplaats?

ik heb n.l. dat ook eens aan de hand gehad.
toen heb ik een mail, verstuurd naar degene waarvan ik had gekocht, dat ik aangifte heb gedaan bij de politie en bij marktplaats.

en ja hoor 2 dagen later had ik mijn spullen in huis

hoop toch dat het u nog gaat lukken
s6
Ja hoor, dat heb ik ook eens gedaan, een game-boy besteld via MP, nooit ontvangen, 70 euro kwijt. Ben naar de politie gegaan, heb aangifte gedaan en dit ook gemaild aan de verkoper. Tot mijn stomme verbazing stond het geld twee weken later weer terug op mijn rekening!
Waarschijnlijk stom geluk gehad maar ik koop dus nooit meer dure dingen op afstand, die ga ik persoonlijk halen, en als t me te ver is, dan koop ik t maar niet op MP.

freya
door freya - Dec 8, 2010 om 14:57
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, bij dure, gewilde artikelen die op marktplaats goedkoop en meestal als 'nieuw' worden aangeboden, gaat het bijna altijd om oplichting....

"If it's too good to be true, it probably is"

Freya

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 8, 2010 om 15:13
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Niet alleen met gewilde artikelen wordt je opgelicht.
Ik kocht 2 weken geleden via Markplaats een nieuwe mascara, 10 euro overgemaakt, zegt die halve zool gewoon dat ze nooit geld van mij heeft ontvangen. (is gewoon van mijn rekening afgeschreven).

Wat ik heb gedaan, al is het maar een tientje:2 topics geopend op sites, internet aangifte, 2x 0,01 overgemaakt op rekening verkoopster met de mededeling ' oplichter' en ' aangifte gedaan'.

Nogmaals, het is maar een tientje, maar ik kan zoiets niet uitstaan!

Succes ermee.

jaap58
door jaap58 - Dec 8, 2010 om 17:04
21 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer het eens bij : http://www.belazerdophetnet.nl

Heeft bij mij tot een prima resultaat geleid.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 8, 2010 om 19:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Freya,
wat heeft deze volkomen onbenullige vraag te maken met het feit dat er geen telefoon is ontvangen ?

=freya schreef op vrijdag 3 dec 2010, 23:41:
Hallo beeck000,

Ben eigenlijk wel benieuwd welk type iPhone er 'gekocht' is, hoe oud deze was (of wellicht nieuw?) en wat de prijs was. Dat zou ook al een indicatie kunnen zijn of het om een poging tot oplichting gaat of niet.

m.vr.gr. Freya

birdies
door birdies - Dec 8, 2010 om 20:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......wat heeft deze volkomen onbenullige vraag te maken met het feit dat er geen telefoon is ontvangen ??........

Antwoord is in betreffende vraag al door freya gegeven!

discovery
door discovery - Dec 11, 2010 om 15:15
91 Antwoorden / 23 Vragen

Ik wil ook wel eens de andere kant belichten, ondanks dat ik het er helemaal mee eens ben dat met dit soort oplichting de klant de dupe is.
Zelf verkoop ik via marktplaats ook wel spulletjes, vaak niet van veel waarde en de klant wil het dan nooit verzekeren bij het opsturen.
Nu is het mij al drie! maal overkomen dat, het echt door mij opgestuurde artikel, niet is aangekomen. Ik heb te goedertrouw iets bij TNT aangeleverd, netjes de verzendkosten betaald, bewijsje mee gekregen maar de klant heeft het nooit ontvangen.
Die klaagt terecht bij mij, waarna ik bij TNT weer een klachtenformulier moet invullen waar dan niet op gereageerd wordt zodat ik minstens drie tot vier keer moet bellen en uiteindelijk als het meezit te horen krijg dat ze er niets aan kunnen doen en het gewoon "verdwenen" is.
Dan kan ik de klant terug betalen, terwijl ik niets meer heb om te verkopen en soms ook met de verzendkosten erbij inschiet.
Ik vind dit niet terecht, je hebt je bewijs van afgifte, je neemt een dienst af bij TNT en als die niet voldoet aan zijn verplichtingen sta je gewoon met lege handen.
Als ik in een winkel iets koop wat niet goed blijkt te zijn zeggen ze toch ook niet u mag niet ruilen want u hebt het niet verzekerd bij de aankoop.
Ik blijf het een rare machtspositie vinden.

Groet Discovery

be
door beeck000 - Dec 11, 2010 om 17:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=beeck000 schreef op vrijdag 3 dec 2010, 19:59]Mijn zoon heeft via marktplaats een i-phone gekocht en betaald. Althans dat dacht hij. Tnt-post bracht de doos. Wat bleek, alles erin, behalve de telefoon. De basisverpakkingsdoos bleek niet goed afgeplakt te zijn.
probleem: 1. mobieltje is eruit gehaald "onderweg"?. of 2. mobieltje is nooit in de doos geweest.?
Wat te doen nu?
verkoper/verstuurder zegt doos met toestel verstuurd te hebben. Hij wil verder van niets weten. hij krijgt geen geld terug[quote=vanden bosch schreef op vrijdag 3 dec 2010, 20:46]Risico van verzending ligt bij de verzender.
Verder heeft het pakket een nummer (begint met 3S). Als u deze code invuld op https://securepostplaza.tntpost.nl/tracktrace/ dan kunt u tevens zien hoe zwaar het pakket is geweest en daaruit opmaken of u opgelicht bent of dat een TNT-medewerker het pakket lichter heeft gemaakt.

Hoe dan ook ligt het risico bij de verzender en u hoort dus uw geld terug te krijgen. Als de verzender van mening is dat de iPhone wel degelijk in het pakket zat zal die moeten klagen bij TNT.

Wat u kunt doen is de richtlijn op Marktplaats volgen en een incassobureau (op no cure no pay basis) de vordering trachten laten innen.

Het is voor de eerste keer dat ik aan dit "vara kassa-forum" deelneem. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik heb er veel van geleerd. Juist door de diversiteit van reacties kun je (kan ik) zelf je conclusies trekken. Kopen op afstand (en marktplaats is natuurlijk er maar een van ) is tricky. Je neemt een bepaald risico en dat kun je niet genoeg van te voren inschatten. Het motto: wie betaalt in dit geval? geeft dat hier wel heel duidelijk weer. Zo ben ik dus erg teleurgesteld in de directe koop/verkoop aangelegenheid van mijn zoon met de verkoper. I
Ik hoop dat hij er ook erg veel van geleerd heeft. Ik heb hem inmiddels toegesproken en hem verteld niet zonder meer te vertrouwen in positieve afhandelingen via Marktplaats (of dergelijke sites). Dankzij jullie reacties, en daar ben ik heel blij om, hebben wij, mijn zoon en ik, er heel veel van geleerd. Want ook al weet je dat je bedrogen bent en dat je in je gelijk staat, als dan in dit geval verkoper zich verstopt en helemaal niets meer van zich laat horen, is het verhaal toch (bijna?) afgelopen.