Po
door Porto1971 Feb 4, 2017 om 17:09
Computers & telefonie

Wifi printen

Mijn buurvrouw heeft een nieuwe printer via wifi , toen ze maandag iets printte ging het prima maar ook de buurvrouw aan de overkant kwam met deze print aanzetten .Hoe kan dit ? Ze hebben niet dezelfde printer.

16587 21 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 4, 2017 om 17:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wifi niet beveiligd?

jo
door jorisw Feb 4, 2017 om 17:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dan nog: het zijn verschillende printers.

zw
door zwaardvis Feb 4, 2017 om 19:04
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Niet dezelfde printer wil niets zeggen. zeker als ze van hetzelfde merk zijn, zijn drivers vaak compatibel.
Overigens, het kan niet anders dan dat ze op hetzelfde netwerk zitten. Of ze hebben de prints naar elkaar gemaild.

jo
door jorisw - Feb 4, 2017 om 17:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je het zelf zien gebeuren en heb je kunnen reproduceren? Als dit al mogelijk is (wat al heel stug is omdat het verschillende printers zijn, waarvoor je verschillende drivers voor moet hebben) zit de overbuurvrouw in ieder geval op het wifi netwerk van jouw buren.

Md
door Mdr87 - Feb 4, 2017 om 17:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk  zit de buurvrouw dan op dezelfde wifi.  Waarschijnlijk  z'n hotspot  ofzo( iedere kpn of Ziggo heeft een appart kaartje gekregen met code. Dit zijn hotspots als je deze insteld dan pak je bij ieder huis met dezelfde provider het signaal op. Iedere router  zend een beveiligde  thuis internet uit met eigen inlog dus een hotspot. Dus iedereen met code van het kaartje kan er op.) .. of haar eigen niet beveiligd

dokun
door dokun Feb 6, 2017 om 18:15
152 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan dus niet!

De Ziggo-Hotspots hebben een eigen aparte wifi verbinding die niets met de wifi verbinding thuis te maken heeft. Je kan dus nooit als je gebruikt maakt van Ziggo hotspots in het privé wifi netwerk van je buren (of iemand anders) terrecht komen.

Het enige wat hier kan is dat een van de buurvrouwen het privé wifi netwerk van de andere buurvrouw gebruikt. Dat zal dan een onbeveiligd wifi signaal moeten zijn. Of de buurvrouw heeft ooit eens van de andere buurvrouw haar privé wifi gebruikt  en het wachtwoord opgeslagen zodat er steeds aautomatisch met haar wifi netwerk verbonden wordt.

ph
door philip36 - Feb 4, 2017 om 17:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u details waarmee de printopdracht verstuurd is, vanaf tablet of anders met een bepaalde app en was het een enkele printopdracht?
Zijn de printers wel van hetzelfde merk?
Lijkt me toch wel nodig om uit te zoeken hoe dat mogelijk is, copie van belastingformulier kan zomaar bij de overbuurvrouw terechtkomen.

edrick3
door edrick3 Feb 4, 2017 om 18:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

edit

ph
door philip36 Feb 4, 2017 om 18:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

edit

pi
door pieterwolters Feb 4, 2017 om 21:22
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het broodje Aap is. Ik zou niet weten hoe je met 1 printopdracht op 2 verschillende printers (van verschillend merk en type) kunt printen. Als je gaat printen moet je een printer selecteren die vervolgens met de PC / printer driver praat. De PC/driver kan helemaal niet met een 2e printer praten.

Po
door Porto1971 Feb 6, 2017 om 19:11
Antwoorden / 1 Vragen

Nee zijn verschillende printers,  is geen broodje aap want de overbuurvrouw komt met 3 printjes

gerbera
door gerbera - Feb 4, 2017 om 22:27
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Zoals @MDR87 al vermeld is mogelijk hotspot van uw buurvrouw ingeschakeld. Schakel deze uit en zie wat er dan gebeurt.

PvBaak48
door PvBaak48 Feb 6, 2017 om 13:09
65 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou iedereen daar last van hebben en ik heb nog niemand bij ons in de buurt daar over gehoord. En hotspot van je buren uitschakelen lijkt me erg lastig

edrick3
door edrick3 Feb 6, 2017 om 13:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En hotspot van je buren uitschakelen lijkt me erg lastig
Goochemerd.;-)  Dat moet je buurvrouw natuurlijk even doen.

gerbera
door gerbera Feb 6, 2017 om 14:54
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@paul van baak, blijkbaar kent u de werking van hotspot of KPN fon niet. Het betekend dat anderen een klein deel van uw wifiverbinding kunnen gebruiken als deze bij u of, in dit geval, van uw buurvrouw is ingeschakeld en men daar in de buurt is.

Po
door Porto1971 Feb 6, 2017 om 19:13
Antwoorden / 1 Vragen

Nee geen hotspot ingeschakeld

PvBaak48
door PvBaak48 - Feb 6, 2017 om 13:08
65 Antwoorden / 1 Vragen

Als je met wifi een verkeerde printer in je lijst aanklikt zou dat kunnen dus waarschijnlijk verkeerde instellingen voor een nieuwr printer want er zijn geen kaboutettjrs op de lijn die dit verzorgen.

Po
door Porto1971 Feb 6, 2017 om 19:15
Antwoorden / 1 Vragen

Nog 1 detail , de buurvrouw printte vorige week maandag en bij de overbuurvrouw kwamen ze er afgelopen zaterdag uit

mo
door mof - Feb 6, 2017 om 13:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, beetje raar. Als uw bv al op uw netwerk zou zitten zouden niet beide printers 1) hetzelfde MAC adress hebben en niet beiden 2) het zelfde IP adres kunnen hebben.

Po
door Porto1971 Feb 6, 2017 om 19:17
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik vind het ook vreemd

ma
door marleenvanh - Feb 6, 2017 om 13:46
452 Antwoorden / 1 Vragen

Zitten ze misschien allebei op een zg. free wifi? (KPN Fon bijvoorbeeld?)

marijke77
door marijke77 - Feb 6, 2017 om 14:36
158 Antwoorden / 3 Vragen

Als je alle twee op 1  en hetzelfde netwerk bent in gelogd dan kan dat gebeuren (netwerk delen) maar als dat niet zo is dan is er wel iets mis met de beveiliging.

de
door dejeeper - Feb 6, 2017 om 14:39
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wat ik niet begrijp is dat er twee printers aangestuurd worden van verschillende merken.
Bij het uitprinten kan men aangeven welke printer gebruikt dient te worden.
Ik zou het daar in eerste instantie zoeken.

Succes,

Cor

robigoal_1
door robigoal_1 - Feb 6, 2017 om 14:55
8 Antwoorden / 2 Vragen

@Port1971 Heb je nog gevonden wat de oorzaak was?

Ik vermoed dat beide buurvrouwen op hetzelfde netwerk zitten en dat de buurvrouw per ongeluk de printer van de buurvrouw aan de overkant heeft toegevoegd. Toen ze ging printen heeft ze vast eerst de verkeerde printer (van de buurvrouw aan de overkant) geselecteerd en toen dat niet werkte heeft ze vast een andere printer geselecteerd.

Ben benieuwd of deze aanname klopt :)

Po
door Porto1971 Feb 7, 2017 om 19:26
Antwoorden / 1 Vragen

Nee we zijn er nog niet uit wat er precies is gebeurd , en de overbuurvrouw is nu met vakantie 3 weken dus even wachten tot ze terug is

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2017 om 15:26
16883 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. (ook) onbeveilkigde WiFi  en daarnaast WiFi ingesteld op het zelfde WiFi kanaal. Het eerste dat uw buurvrouw dus kan doen of laten doen via de provider is een ander kanaal instellen. En de beveiliging uiteraard instellen als dat niet is gedaan.

ma
door martendi - Feb 6, 2017 om 15:26
9 Antwoorden / 0 Vragen

En dan zal ze ook je wifi wachtwoord moeten weten, dus dat is zeker vreemd!

edrick3
door edrick3 Feb 6, 2017 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

alleen als de wifi beveiligd is!

ho
door honda98 - Feb 6, 2017 om 15:29
103 Antwoorden / 1 Vragen

print nooit draad loos om dat het niet veilig is.
bedraad printen is het beste

frits
door frits - Feb 6, 2017 om 16:56
146 Antwoorden / 5 Vragen

Altijd beveiligen met ip en mac adres, via het modem alleen jouw mac adressen en/of ip adressen toestaan en de de rest blokeren.

door 151074 - Feb 6, 2017 om 17:02
11 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat een van jullie dan niet beveiligt is

edrick3
door edrick3 Feb 6, 2017 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Eén?

re
door red1 - Feb 6, 2017 om 17:34
329 Antwoorden / 1 Vragen

Draadloos ??

edrick3
door edrick3 Feb 6, 2017 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, met een draadje naar de overkant. ;-)

ph
door philip36 - Feb 6, 2017 om 19:41
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@porto1971
Kunt u het nog spannender maken?
Maandag print uw buurvrouw deze uit en 5 dagen later worden deze op de printer van uw overbuurvrouw uitgeprint.
Heeft de overbuurvrouw soms van uw buurvrouw een usb stick gekregen waar deze documenten op stonden?
Denk dat ze u in het ootje nemen.

Po
door Porto1971 Feb 7, 2017 om 19:22
Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik heb de prints gezien , er staat niet veel op maar toch ze zijn er wel

rf
door rfrijhoff - Feb 6, 2017 om 19:55
41 Antwoorden / Vragen

Dat ze niet dezelfde printer hebben zegt niks. Hier zijn 2 factoren van belang:

1 De wifi, blijkbaar heeft de buurvrouw van de overkant haar printer op de wifi van uw buurvrouw gezet of heeft uw buurvrouw de printer van de buurvrouw aan de overkant op haar wifi gezet.
2 De printer van uw buurvrouw is compatible met de printer van de buurvrouw aan de overkant. Printers hoeven niet exact hetzelfde te zijn, zeker tekst is redelijk standaard en kan naar elke willekeurige printer gestuurd worden. Hoewel we er met de huidige printers door de drivers weinig meer van merken en zien, wordt alles nog steeds met stuurcodes aangestuurd. Voor het driver tijdperk werd bijv. in basic met een zogenaamde escape stuurcode de printer aangestuurd door deze tekst met codes naar de seriële of parallelle poort te sturen. Deze stuurcodes zijn voor het grootste deel hetzelfde voor (vrijwel) alle printers.

gsm
door gsm - Feb 7, 2017 om 23:57
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Belangrijk voor het goede begrip:

Binnen Windows wordt onderscheid gemaakt tussen de Printer en het Print device.
Printen gebeurt via de Printer op het Print device
- Een Printer is uitsluitend een stukje software, inclusief stuurprogramma(s).
- Een Print device is het fysieke apparaat waar op geprint wordt.

Het is mogelijk om twee Printers in te stellen voor hetzelfde Print device. Op die manier zou je via de ene Printer altijd in kleur kunnen afdrukken en via de andere Printer bijvoorbeeld kunnen afdrukken met grijstinten.

Binnen een Printer is het tevens mogelijk om Printerpooling in te schakelen voor meerdere Print devices gekoppeld aan een Printer. De printopdrachten aan de printer worden dan verdeeld over de Print devices. Als de printer van de buurvrouw op die manier gekoppeld is dan kan dat de verklaring zijn, mits door de buurvrouw van dezelfde WiFi router gebruik wordt gemaakt.

fgrijder
door fgrijder - Feb 13, 2017 om 15:21
55 Antwoorden / 12 Vragen

WiFi niet beveiligd, dan maar voorlopig geen naaktfoto's uitprinten!!!