jo
door jorc Feb 3, 2014 om 14:09
Computers & telefonie

Windows niet meer ondersteund

Vanaf 8 april wordt windows XP niet meer ondersteund , en moet er een nieuw besturings systeem komen En bij velen met mij Ik denk dan aan windows 8.1 Maar hoe weet ik dat het op mijn computer past en wat zijn de kosten?

5124 24 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 3, 2014 om 14:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jorc schreef op maandag 3 feb 2014, 14:09]Vanaf 8 april wordt windows XP niet meer ondersteund , en moet er een nieuw besturings systeem komen En bij velen met mij Ik denk dan aan windows 8.1 Maar hoe weet ik dat het op mijn computer past en wat zijn de kosten?

Dat kun je hier lezen en checken (windows 8 upgrade assistent aanklikken) KLIK

di
door digioma - Feb 3, 2014 om 15:36
646 Antwoorden / 29 Vragen

Kijk ook eens op Seniorweb.nl
Niet dat je daarvoor senior moet zijn, maar ze leggen het probleem wel duidelijk uit en daar word je niet vrolijk van; ik tenminste niet en ik heb hetzelfde probleem.

aurora1
door aurora1 - Feb 3, 2014 om 19:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders ook eens deze tip (klik) en dit verhaal door, en deze vraag en de reacties.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 3, 2014 om 20:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat kan met een goede virusscanner echt nog wel veilig draaien. Het gaat dus om verbetering en met een update van slecht draaiende programma''s van microsoft. Zo zie ik het tenminste.

diumenge
door diumenge - Feb 3, 2014 om 20:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou valerius-2, daar zou ik maar niet al te zeker van zijn. Als er een kwetsbaarheid wordt ontdekt (of misschien allang bekend is, maar stil is gehouden) en er komen geen beveiligingsupdates meer, dan helpt je virusscanner niet meer zoveel. Wellicht is overstappen naar Linux een betere en goedkopere optie voor zo'n oude computer.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 3, 2014 om 21:40
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 3 feb 2014, 20:17]Nou valerius-2, daar zou ik maar niet al te zeker van zijn. Als er een kwetsbaarheid wordt ontdekt (of misschien allang bekend is, maar stil is gehouden) en er komen geen beveiligingsupdates meer, dan helpt je virusscanner niet meer zoveel.
Gelukkig dat je firewall dit dan wel gewoon blokt.

diumenge
door diumenge - Feb 3, 2014 om 21:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 3 feb 2014, 21:40]
Gelukkig dat je firewall dit dan wel gewoon blokt.Natuurlijk... het idee van die kwetsbaarheden is juist dat door de firewall vertrouwde software misbruikt wordt. Maar slaap gerust verder.

Ik wil niet zeggen dat het noodzakelijk fout gaat. Maar als er over een jaar huilende consumenten bij Kassa of Radar zitten omdat hun bankrekening geplunderd is, dan moet je hier nog maar 's reageren...

pi
door pieterwolters - Feb 4, 2014 om 10:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van wat je doet is het helemaal geen ramp om XP gewoon te blijven gebruiken. Als genoeg mensen XP blijven gebruiken zullen anti-malware software leveranciers waarschijnlijk gewoon updates blijven maken. Daarnaast zal XP voor kwaadwillenden steeds minder interessant worden omdat het marktaandeel kleiner wordt.

holstein
door holstein - Feb 4, 2014 om 11:49
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je kunt aan XP blijven vasthouden, maar op een gegeven moment is het toch een keer over en moet je verder kijken, zo raar is dat toch niet?
Ik ben destijds naar W7 overgegaan en dat zou ik jou ook aanraden, is best nog wel verkrijgbaar en wordt nog jaren lang ondersteund.

crewmember
door crewmember - Feb 5, 2014 om 11:39
1040 Antwoorden / 0 Vragen

@Topicstarter:
Windows 8 (en daarmee 8.1) kost ongeveer 100 tot 120 euro.
Windows XP blijven gebruiken is wel degelijk gevaarlijker dan voorheen. Veel kwaadwillenden hebben expres hun gevonden exploits en achterdeurtjes voor zich gehouden, zodat ze nadat Microsoft de support voor XP stopt deze oneindig kunnen blijven gebruiken.

Redacteur
door Redacteur - Feb 5, 2014 om 11:41
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Noot van de redactie. Graag ingaan op het aan de orde gestelde: Vanaf 8 april wordt windows XP niet meer ondersteund , en moet er een nieuw besturings systeem komen En bij velen met mij Ik denk dan aan windows 8.1 Maar hoe weet ik dat het op mijn computer past en wat zijn de kosten?

bobbyx
door bobbyx - Feb 5, 2014 om 12:21
29 Antwoorden / 9 Vragen

de Aldi heeft t/m zaterdag een uitstekende medion computer met windows 8.1 te koop voor € 400,=
Ik heb hem een tijdje geleden zelf aangeschaft tot volle tevredeneid.

anglo
door anglo - Feb 5, 2014 om 12:29
95 Antwoorden / 22 Vragen

beste jorc,
Hoewel de ondersteuning van Windows XP in april wordt beëindigd, zal Microsoft tot april volgend jaar definitie-updates voor onder meer Security Essentials blijven uitgeven. Dat betekent niet dat gebruikers veilig zijn: beveiligingspatches worden niet meer uitgegeven.

bron tweakers.net

frederikjp
door frederikjp - Feb 5, 2014 om 12:43
47 Antwoorden / 6 Vragen

Het opwaarderen van Windows XP naar Windows 8 is niet zinvol. Uw computer is daar te oud voor. Het beste alternatief is Windows XP verwijderen en Linux (Xubuntu of andere variant) installeren. Kan uw computer aan een tweede leven beginnen.

simon55
door simon55 - Feb 5, 2014 om 12:46
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals carola.83 al aangeeft kijk bij microsoft dowload upgrade assistent en in een oog opslag ziet u of de computer er geschikt voor is moet minimaal n werkgeheugen hebben van 1 GB en is voor n prijs te koop vanaf € 99 t werkt uitstekend ik heb zelf op m n computer XP Windows 7 en 8 staan

natuurmens
door natuurmens - Feb 5, 2014 om 13:31
158 Antwoorden / 4 Vragen

Bij het update naar windows 8.1 gaat het programma eerst berekenen op er voldoende ruimte is. Is dat niet zo word de installatie niet uitgevoerd. Hoel het niet veel verbetering geeft zou ik er niet veel waarde aanleggen als het niet lukt. Bovendien komt binnenkort 8.2 uit en dat beteken dat de inlog problemen niet meer met je windows wachtwoord hoeft te gebeuren.

natuurmens
door natuurmens - Feb 5, 2014 om 13:37
158 Antwoorden / 4 Vragen

Bovendien is het wel verstandig update tot een hogere windows versie ik zou voor 7 gaan maar deze is niet te koop meer en ja via download is hij veelal goedkoper probleem is wel branden als het systeem crasht heb je software nodig. Zoe even op internet wie het goedkoopste is ik heb ze al voor 89 euro gezien.

bestespellen
door bestespellen - Feb 5, 2014 om 14:06
46 Antwoorden / 13 Vragen

Wel leuk dat er een aantal mensen zijn die beweren dat Windows 7/8 niet op zijn pc draait, zonder dat we weten welke pc de vragensteller heeft... Jorc, zou je het merk+model van je computer hier kunnen plaatsen?

Windows XP is na april niet veilig meer te gebruiken als uw systeem met het internet verbonden is. Men heeft geen glazen bol nodig om te bedenken dat er een hele hoop beveiligingsgaten bekend zijn maar dat die nog stil gehouden worden tot die datum.

Upgraden naar Windows 8, wat u redelijk eenvoudig er uit kan laten zien als Windows 7, kost u 83€ (http://tweakers.net/pricewatch/353802/microsoft-windows-81-nl-oem.html). Indien u scholier/student bent, of iemand kent die dat is, kan het lonen om via slim.nl of surfspot.nl te bestellen. Mocht daar om wat voor reden dan ook geen geld voor zijn, is Linux uiteraard ook een optie.

maar allereerst: Wat is uw huidige computer?

he
door henk925 - Feb 5, 2014 om 15:11
10 Antwoorden / 15 Vragen

Heel makkelijk bij windows hebben op de site een prg staan dat kijkt of je pc dat wel aan kan , hierbij wil even aantekenen dat ik win 8.1 over zou slaan en even wachten op WINDOWS 9.0 dat binnenkort uit komt anders loop je weer achter de feiten aan en dat kost onnodig geld.

er
door eruantalisse - Feb 5, 2014 om 20:25
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hopelijk reageert de vraagsteller nog, want er is al een aantal antwoorden gegeven. Eventueel kan Jorc iemand uit de directe omgeving naar de pc laten kijken. Bij upgrade van Windows XP naar Windows 7 of 8 kan het zijn dat het aanschaffen van een nieuw systeem met een nieuwere Windows-versie goedkoper is dan het upgraden, waarbij ook de mogelijkheid bestaat dat er andere hardware in moet.

diumenge
door diumenge - Feb 5, 2014 om 20:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=henk925 schreef op woensdag 5 feb 2014, 15:11]Heel makkelijk bij windows hebben op de site een prg staan dat kijkt of je pc dat wel aan kan , hierbij wil even aantekenen dat ik win 8.1 over zou slaan en even wachten op WINDOWS 9.0 dat binnenkort uit komt anders loop je weer achter de feiten aan en dat kost onnodig geld.April 2015 is nou niet echt binnenkort... daarbij Windows 8.1 met Classic Shell is net Windows 7.

he
door henk925 - Feb 6, 2014 om 08:43
10 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad april 2015 maar windows 9 wordt toch even anders dan 8.1 wat we gewend zijn van win 7 etc komt gedeeltelijk terug en veel mensen waar onder ik vindt dit toch prettiger werken en overzichtelijk daar bij vindt ik het gewoon dat er op gewezen moet worden dan kunnen de mensen een wel overwegen keus maken ik werk met windows 7 persoonlijk vindt windows 8 onoverzichtelijk daarbij heb je net 8,1 onder de knie ( hobby gebruiker ) moet naar 9 overschakelen praten we nog niet over de kosten .

sp
door spikkel - Feb 8, 2014 om 13:24
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=henk925 schreef op donderdag 6 feb 2014, 08:43]Inderdaad april 2015 maar windows 9 wordt toch even anders dan 8.1 wat we gewend zijn van win 7 etc komt gedeeltelijk terug en veel mensen waar onder ik vindt dit toch prettiger werken en overzichtelijk daar bij vindt ik het gewoon dat er op gewezen moet worden dan kunnen de mensen een wel overwegen keus maken ik werk met windows 7 persoonlijk vindt windows 8 onoverzichtelijk daarbij heb je net 8,1 onder de knie ( hobby gebruiker ) moet naar 9 overschakelen praten we nog niet over de kosten .

Je wil jorc een jaar lang zonder PC laten zitten ?
Degene met een verouderd systeem die nog met Windows XP werken hebben vette pech. Een van de weinige opties is een nieuwe PC kopen waar Windows 8 op staat. Destijds mochten Vista gebruikers gratis upgraden naar Windows 7, ik hoop dat Windows 8 gebruikers volgend jaar gratis mogen upgraden naar Windows 9.

Ik heb ook een nieuwe PC moeten kopen. Op mijn oude PC ga ik kijken wat Linux nou eigenlijk is. Wie weet werk ik daar over een half jaar mee. Dan heb ik dat hele Microsoft gezeik niet meer nodig.

simon55
door simon55 - Feb 8, 2014 om 16:15
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Even n aanvulling op m n bericht je kunt simpel n gewoon startmenu downloaden voor Windows 8 dat gelijk is aan Windows 7 simpel genoeg en voor diegene die er niet mee kunnen werken ga over op n ander merk