bonjuk
door bonjuk Nov 23, 2008 om 11:03
Computers & telefonie

Windows Vista

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe PC met Vista ,(had daarvoor XP)Nu is mijn vraag .Als ik even op mijn pc bezig ben en kijk toevallig dan is er zomaar 1 of 2 gb van mijn schijf C af.Waar ligt dat aan???.bij mijn xp heb ik dat nooit gehad .Ik hoop dat er iemand is die een duidelijk antwoord kan geven.Bonjuk

582 20 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2008 om 12:29
16885 Antwoorden / 202 Vragen

bonjuk@ kan het zijn dat er een aparte partititie is waar uw programma's voor systeemherstel gecomprimeerd zijn opgeslagen?

Voor het overige kunnen het diverse achtergrondprogramma's zijn die starten als u de PC start en benut. Dat behoeven niet uitsluitend Windows programma's te zijn.

edwardus
door edwardus - Nov 23, 2008 om 12:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat ligt over het algemeen aan een of alle van de volgende:

  1. Windows Updates downloaden
  2. Schaduwkopieën
  3. Systeemherstelpunten
De ruimte die Windows neemt voor Schaduwkopieën en Systeemherstel kun je zelf instellen, Windows updates die gedownload worden kun je niet beperken, die zijn zoals ze zijn (kiezen voor geen updates zou ik niet doen), wel worden de updates weer verwijderd zodra ze geïnstalleerd zijn.

bonjuk
door bonjuk - Nov 23, 2008 om 12:43
55 Antwoorden / 21 Vragen

Waar kan ik die schaduw copieen vinden???Mijn updates staan gewoon aan.bonjuk

oompaloompa
door oompaloompa - Nov 23, 2008 om 12:47
21 Antwoorden / 0 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2008 om 12:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uw schaduwkopiën kunt u vinden in de mappen die u daarvoor opgaf of die het bewuste programma (bijv. tekstverwerker) zelf plaatst als voorgeprogrammeerd. Waarom zou u ze willen vinden? Dat soort kopiën zijn zeer zinvol als de PC plotseling uitvalt door bijv. een stroomstoring. Als dan weer start komt automatisch de kopie naar voren en bent u het eerdere werk niet kwijt.

oompaloompa
door oompaloompa - Nov 23, 2008 om 12:51
21 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn excuus voor het lege antwoord.

Het zou ook kunnen dat een bepaald programma waar u mee werkt veel en grote tijdelijke bestanden aanmaakt, lijkt me sterk maar is een mogelijkheid.

Als u de computer herstart of die tijdelijke bestanden verwijdert zou in principe weer alles goed moeten staan..

Heb je al een grondige viruscheck gedaan?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2008 om 12:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als het een programma betreft dat tijdelijke bestanden aanmaakt voor eventueel herstel als ik hiervoor noem, dan worden deze automatisch verwijderd bij normaal afsluiten.

edwardus
door edwardus - Nov 23, 2008 om 13:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen
oompaloompa
door oompaloompa - Nov 23, 2008 om 14:28
21 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, ik weet niet hoe het zit met bepaalde programma's zoals beeldbewerkings software..

Kan de vragende user misschien wat software noemen dat hij gebruikt in een normale sessie?

bonjuk
door bonjuk - Nov 23, 2008 om 16:25
55 Antwoorden / 21 Vragen

edwardus ik heb het gevonden.De hint van jou was in het engels ,maar dat kan ik niet zo goed, dus ben ik gaan google en kreeg tips in onze moedertaal.Het valt onder het systeem herstel ,ik had gelijk 17GB meer ,en het is ook makkelijk weer in te stellen .Vriendelijk bedankt ,voor de tip .Gr Bonjuk

je
door jeronimus - Nov 24, 2008 om 14:33
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp het niet. Heb zelf Vista en alles blijft zoals ik de PC. achterlaat.

Heeft U per ongeluk niet op delete gedrukt. Mocht het zo zijn zou ik teruggsaan naar de winkel waar U heeft gekocht. Het kan namelijk niet.

Ton Bruil-Swart

a.bruil-swart@kpnplanet.nl

audb
door audb - Nov 24, 2008 om 15:05
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Staat de virtual geheugen wel goed ingesteld?

Rechtermuis knop op "deze computer"  > Eigenschappen > Geavanceerd > Instellingen > Geavanceerd >prestaties > Instelingen >  Virtueel geheugen daar staat een aanbevolen hoeveel heid geheugen en die dan ook instellen

audb
door audb - Nov 24, 2008 om 15:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Deze tool is voor het opruimen van de tijdelijke bestanden :

http://ccleaner.com let wel goed op de instellingen hier van, opruimen is goed maar te veel kan hindelijk zijn

bonjuk
door bonjuk - Nov 24, 2008 om 15:29
55 Antwoorden / 21 Vragen

Ik wil jullie bedanken voor de fijne reactie.Vista maakt schaduw kopieen aan en slaat ze op dat is makkelijk als je aan het werk bent.Ik heb hem voor normaal gebruik.Dus dat kan je bij systeemherstel uitzetten er staan daar de schijven ,en als je de vinken weghaald ,dan kopieert hij niet meer .Ik was ineens 17GB rijker .En moet ik iets zeker houden kan je hem ook weer aan vinken .Je bent nooit te oud om te leren(65)Gr.Bonjuk.

ri
door richard3838 - Nov 24, 2008 om 15:37
32 Antwoorden / 3 Vragen

CCleaner is een heel goed programma om je PC op te schonen en gebruik ook CleanUp, deze scant veel grondiger en haalt dus ook meer MB vrij. Ik gebruik ze zelf allebei.

Ook het Vista schijfopruiming kan grondiger.

Ga naar ´Uitvoeren´ en geef het commando ´Cleanmgr /sageset:N´ in het zoekvak, vervang de letter N in ´0´ (nul) en klik op ´OK´. Vink nu alle vakjes aan en klik op ´OK´.

Ga weer naar ´Uitvoeren´ en geef nu het commando ´Cleanmgr/ sagerun:0´ (let wel op de spatie) en Vista schijfopruiming zal nu veel grondiger en beter zijn werk doen.

Schijfopruiming is vanaf nu telkens op te starten met Sagerun.

De schaduwbestanden kunnen echter helemaal geen kwaad, deze zijn weer te gebruiken tijdens een backup als er een probleem op je PC wordt aangetroffen en aan de hand van de schaduwbestanden kan je PC worden hersteld in de staat dat het verkeerde en nog goed werkte, met andere woorden ben je dus geen bestanden, programma´s kwijt.

mo
door moederstaz - Nov 24, 2008 om 16:05
4 Antwoorden / 6 Vragen

Even een vraagje, waar moet de spatie en werkt dit ook onder XP? 2 Vraagjes dus.

bonjuk
door bonjuk - Nov 24, 2008 om 16:45
55 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo Richard3838 bedankt voor je bericht de cleaner gebruik ik, en mijn bestanden heb ik ook op de backup schijf staan.Maar nu is mijn vraag het program opzoeken is mij gelukt heb alles aangevinkt .Maar waar zoek ik het sagerun.Ik had het bij zoeken ingetypt maar dat herkent hij niet ,dus als je me hier ook het antwoord op kan geven .Zou fijn zijn.Gr bonjuk

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2008 om 16:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

geeft u wel een juiste benaming in? normaliter zou bij een programma er een exe extensie moeten staan dus probeer dat dan eens sagerun.exe  Ik ken het programma niet

Ro
door Rocky Luck - Nov 24, 2008 om 20:14
21 Antwoorden / 1 Vragen

De neiging om systeem herstel voor bepaalde schijven uit te zetten moet u onderdrukken. Het is ten zeerste af te raden.
Dit is het scenario als u systeem herstel af heeft staan:

  1. U start uw systeem op en Vista begroet u,
  2. U gaat fijn aan het werk en halverwege uw Word document slaat Vista vast!
  3. U herstart het systeem en komt tot de ontdekking dat Word niet meer wil opstarten.
  4. Dit is het moment om systeem herstel te vragen een eerdere backup terug te zetten.
  5. Helaas: dat staat bij u uit. Dus u moet Vista opnieuw installeren!
U kunt nooit van tevoren weten wanneer het onheil zal toeslaan. Daarom is het geen goed idee systeem herstel uit te zetten. Een grotere harde schijf kost u slechts enkele tientjes. Dus waar praten we over?

Vr gr ;-}
Dick

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2008 om 10:05
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Overigens, voor de goede orde, bij XP gebeurt hetzelfde alleen valt het niet op (omdat u het binnen XP niet zichtbaar kunt maken via de gadgets)