ka
door kassajo Oct 31, 2013 om 10:56
Computers & telefonie

Windows XP

Voor mijn Miele wasmachine zijn na 35 jaar nog onderdelen leverbaar, voor mijn Mercedes uit 1973 en andere Mercedes-oldtimers bestaat zelfs een aparte fabriek die nog onderdelen maakt en nalevert, wat geeft Microsoft het recht om je na 12 jaar feitelijk te dwingen XP af te schaffen en een nieuw besturingssysteem te kopen? Ze chanteren je met 'lekken' die gaan ontstaan in je systeem, en daaruit voortvloeiende onveiligheid.
Wat is hier aan te doen, zou er op Europees niveau iets aan gedaan kunnen worden, en zo ja, hoe entameer je dat dan?

897 23 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 31, 2013 om 11:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niemand dwingt jou te stoppen met gebruik van XP. Niemand verplicht jou over te stappen op een nieuwere Win versie. Dat is een keuze die je zelf wel/niet kunt maken.

En nee, op Europees niveau is er niks tegen te doen.

gsm
door gsm - Oct 31, 2013 om 11:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je wordt wel degelijk door Microsoft en andere fabrikanten gedwongen om een keer te stoppen met XP, maar dat is niet perse in april 2014.

De apparatuur waarop Windows XP nog kan draaien wordt ouder. Windows XP is ook bijna niet meer legaal verkrijgbaar. Beveiligingssoftware wordt steeds complexer en langzamerhand ongeschikt voor oude computers. Nieuwe randapparatuur is niet meer geschikt.
Over een tijdje zul je op de oude computer met WIndows XP niet meer alle websites kunnen bezoeken via de Internet Explorer IE8. Voorlopig zul je echter vermoedelijk nog wel andere internet browsers, zoals Firefox, kunnen gebruiken.

Nieuwe apparatuur is alleen geschikt gemaakt voor de nieuwere Windows versies en vaak ook nog alleen voor de allernieuwste Windows. Wel kun je altijd ook nog gratis een van de uitstekende en telkens weer vernieuwde Linux distributies gaan gebruiken. Veel versies zijn ook speciaal toepasbaar op oude computers.

mahadma
door mahadma - Oct 31, 2013 om 12:18
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Auto's gaan langer mee en blijven ook langer "nieuw" als pc's (en dus ook besturings systemen). Als de pc net besteld is door de winkel als voorraad is 'tie eigenlijk al weer verouderd. Verder sluit ik mij aan bij de eerdere antwoorden.

Cookies
door Cookies - Oct 31, 2013 om 12:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gsm schreef op donderdag 31 okt 2013, 11:29]Je wordt wel degelijk door Microsoft en andere fabrikanten gedwongen om een keer te stoppen met XP, maar dat is niet perse in april 2014.

Ben ik niet helemaal met je eens. Je kunt oude randapparatuur blijven gebruiken zolang als je wilt. Genoeg te koop op MP. Beveiligingssoftware idem dito. En zoals je al schreef: IE kan vervangen worden door bijv. FF.

costnix
door costnix - Oct 31, 2013 om 14:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik baal er seving van dat Microsoft MS-DOS 1.0 niet meer ondersteunen ;-)

valerius-2
door valerius-2 - Oct 31, 2013 om 16:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=costnix schreef op donderdag 31 okt 2013, 14:40]Ik baal er seving van dat Microsoft MS-DOS 1.0 niet meer ondersteunen ;-)
Ja ik ook om dat ik ermee ben begonnen 25 jaar geleden. Maar intussen is de techniek veranderd eh heb je niets aan DOS 1.o, hoewel dos nog steeds gebruikt wordt om windows op te starten enz.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 31, 2013 om 17:08
4299 Antwoorden / 5 Vragen

XP kun je nog prima 5 jaar gebruiken, echter zorg voor 'n goede firewall, antivirus en 'n dosis gezond verstand (al zijn deze laatste 3 altijd te adviseren).

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 31, 2013 om 17:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik werk nog dagelijks met Windows 95 en dat gaat in die niet online staande machine prima!

Ook Win 3.11 werkt nog maar dat begint minder te worden, nu de harde schijf door SD kaart vervangen dus Solid Stade..Disk!

Maar waarom geen Linux Ubuntu 12.04 met elke 2 jaren een gratis update naar nieuwste?
Als straks in April 14.04 komt wacht ik even tot September want dan is deze nieuwe weer alle bugs weg en betrouwbaar voor komende 2 jaren...

Dus de vervanger voor XP is er en dan elke 2 jaren Updaten en dat is en blijft gratis, zelfs het Ubuntu forum, daar kan Windows nog veel van leren....

ro
door ron530 - Oct 31, 2013 om 17:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Microsoft dwingt niemand om een nieuw besturingssysteem aan te schaffen, veel oudere pc's zijn niet eens geschikt voor nieuwere versies. Dat Microsoft de ondersteuning stopzet wil nog niet zeggen dat virusmakers hun gang kunnen gaan, XP is inmiddels zo dicht getimmerd dat de kans vrijwel nihil is geworden. Op Europees niveau actie gaan voeren daarvan mag ik hopen dat het een grapje betreft.

ka
door kassajo - Oct 31, 2013 om 18:06
21 Antwoorden / 1 Vragen

Als je iets koopt, mag je als klant verwachten dat, gedurende de levensduur van het product, er nazorg is, inclusief onderdelen. Als je dat laat lopen, prijs je je als producent uit de markt. Helaas is het in de IT-branch zo dat er maar weinig aanbieders zijn, dus je kan grofweg kiezen tussen Microsoft en Apple, en zij bepalen zelf de levensduur van hun product.
Linux is er natuurlijk ook nog, maar dat vereist weer een studie, terwijl Windows 98, na aanvankelijk doormodderen op 95, en XP-3, nu eindelijk eens redelijk storingsvrij werken.
Waarom dat niet ondersteund blijft worden tot, zeg, 50 jaar na introductie, is mij een raadsel. Dat er nieuw spul wordt gemaakt, hard- en software, dat niet meer naar behoren werkt op XP, komt uitsluitend door de marktdominantie van Microsoft, ze zeggen gewoon tegen bijv. Adobe, als jullie je niet aanpassen, ondersteunen we jullie niet meer (softwarematig), en kunnen jullie het verder schudden (dag flash!)

Wat Europa betreft, nee, het was geen grapje, ik kan me herinneren dat Neelie nogal narrig was, t.o.v. Microsoft, dat liep uit op schikkingen met 9 nullen, enkel en alleen omdat Microsoft Internet Exlorer meeverscheepte met Windows, en het voor de leek lastig was een andere browser te gaan gebruiken.
Verder zijn er Europese richtlijnen ten aanzien van nalevering van spareparts van bijvoorbeeld auto's, in hoeverre die verplichtend zijn weet ik eerlijk gezegd niet, maar men zou zich hier op Europees niveau druk over moeten maken, al was het alleen al omdat ze zelf voor bakken van ONS geld telkens hun licenties moeten vernieuwen, om een mailtje te mogen sturen, via een Window-computer.

diumenge
door diumenge - Oct 31, 2013 om 18:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Windows XP blijft gewoon werken, alleen de ondersteuning stopt. Je kan niet verwachten dat een fabrikant 50 jaar ondersteuning moet bieden voor een OS. Dan zouden ze nu dus ook nog Windows 95, 3.11, 3.1 etc. moeten ondersteunen. En daar mogen alle gebruikers dan aan meebetalen...

Ga mee met de tijd en koop voor een paar honderd euro een nieuwe PC.

wendy-claire
door wendy-claire - Oct 31, 2013 om 19:38
619 Antwoorden / 29 Vragen

8 april 2014 gaat voor wat betreft Windows XP de stekker eruit qua ondersteuning.

XP is niet meer van deze tijd, de ontwikkeling gaat steeds verder. Alles evalueert!

gsm
door gsm - Nov 1, 2013 om 00:04
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op donderdag 31 okt 2013, 17:24]Maar waarom geen Linux Ubuntu 12.04 met elke 2 jaren een gratis update naar nieuwste?
Als straks in April 14.04 komt wacht ik even tot September want dan is deze nieuwe weer alle bugs weg en betrouwbaar voor komende 2 jaren...

Dus de vervanger voor XP is er en dan elke 2 jaren Updaten en dat is en blijft gratis, zelfs het Ubuntu forum, daar kan Windows nog veel van leren....

Feit is wel dat Microsoft Windows 8 in het begin voor een heel voordelige prijs heeft aangeboden.
Het was daarbij ook nog mogelijk om tijdelijk gratis te upgraden naar de pro versie met Windows Media Center.

Ubuntu LTS (en aanverwante versies) is inderdaad een heel erg goed alternatief voor Windows.
Toch zie je ook daar al steeds meer commerciële voorzieningen en toepassingen opduiken, al blijft Ubuntu zelf op de PC nog wel gratis.

Ubuntu is er volgend jaar denk ik ook op de tablet en telefoon en dat zal toch wel minder gratis zijn. Op die Ubuntu tablets kan gewerkt worden met verschillende accounts, die geheel gescheiden en goed versleuteld zijn. Microsoft (Windows RT) en Google (Android) kunnen net als Apple de borst alvast nat maken.

pi
door pieterwolters - Nov 1, 2013 om 09:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gsm schreef op donderdag 31 okt 2013, 11:29]Je wordt wel degelijk door Microsoft en andere fabrikanten gedwongen om een keer te stoppen met XP, maar dat is niet perse in april 2014.

De apparatuur waarop Windows XP nog kan draaien wordt ouder. Windows XP is ook bijna niet meer legaal verkrijgbaar. Beveiligingssoftware wordt steeds complexer en langzamerhand ongeschikt voor oude computers. Nieuwe randapparatuur is niet meer geschikt.
Over een tijdje zul je op de oude computer met WIndows XP niet meer alle websites kunnen bezoeken via de Internet Explorer IE8. Voorlopig zul je echter vermoedelijk nog wel andere internet browsers, zoals Firefox, kunnen gebruiken.

Nieuwe apparatuur is alleen geschikt gemaakt voor de nieuwere Windows versies en vaak ook nog alleen voor de allernieuwste Windows. Wel kun je altijd ook nog gratis een van de uitstekende en telkens weer vernieuwde Linux distributies gaan gebruiken. Veel versies zijn ook speciaal toepasbaar op oude computers.

De argumenten die je hier opvoert hebben niets met Microsoft te maken. Dat bedrijven nieuwe randapparatuur niet meer geschikt maken voor XP kun je Microsoft niet verwijten.

Overigens snap ik de zin "Windows XP is ook bijna niet meer legaal verkrijgbaar." niet. Een XP gebruiker heeft toch gewoon een legale versie? En als je wat nieuws wilt kopen is het niet zo gek dat XP niet meer kan: je kunt die Miele wasmachine uit 73 ook niet meer nieuw kopen.

ro
door ron530 - Nov 1, 2013 om 13:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat wel heel grappig is dat microsoft groot is geworden door de illegale versies van vooral XP (het eerste echt stabiele systeem) In die tijd werden pc's nog zonder besturingssysteem verkocht die moest je er apart bijkopen. De eerste crack om XP legaal te maken was er heel erg snel, ik heb het vermoeden dat microsoft daar zelf ook een handje in had. Succes hebben ze er wel mee gehad want het heeft ze geen windeieren gelegd. 90% van de nieuwe systemen zijn microsoft systemen met vooraf geïnstalleerd legaal microsoft besturingssysteem.

costnix
door costnix - Nov 1, 2013 om 14:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op donderdag 31 okt 2013, 19:38]8 april 2014 gaat voor wat betreft Windows XP de stekker eruit qua ondersteuning.

XP is niet meer van deze tijd, de ontwikkeling gaat steeds verder. Alles evalueert!

Je bedoelt: evolueert.

haarp
door haarp - Nov 1, 2013 om 15:00
514 Antwoorden / 62 Vragen

Gaat Microsoft ook de essentiele updates van Windows XP stoppen, zo ja wanneer?

edrick3
door edrick3 - Nov 1, 2013 om 15:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=haarp schreef op vrijdag 1 nov 2013, 15:00]Gaat Microsoft ook de essentiele updates van Windows XP stoppen, zo ja wanneer?

Ja.
De ondersteuning voor Windows XP wordt op 8 april 2014 beëindigd.

Met vr.gr.

haarp
door haarp - Nov 1, 2013 om 15:13
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 1 nov 2013, 15:05][quote=haarp schreef op vrijdag 1 nov 2013, 15:00]Gaat Microsoft ook de essentiele updates van Windows XP stoppen, zo ja wanneer?

Ja.
De ondersteuning voor Windows XP wordt op 8 april 2014 beëindigd.

Met vr.gr.

Bedankt edrick3

wendy-claire
door wendy-claire - Nov 1, 2013 om 21:16
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=costnix schreef op vrijdag 1 nov 2013, 14:42][quote=wendy-claire schreef op donderdag 31 okt 2013, 19:38]8 april 2014 gaat voor wat betreft Windows XP de stekker eruit qua ondersteuning.

XP is niet meer van deze tijd, de ontwikkeling gaat steeds verder. Alles evalueert!

Je bedoelt: evolueert.

Je hebt gelijk! Een letter maakt het verschil qua betekenis.

gsm
door gsm - Nov 3, 2013 om 10:34
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 1 nov 2013, 09:31]Overigens snap ik de zin "Windows XP is ook bijna niet meer legaal verkrijgbaar." niet. Een XP gebruiker heeft toch gewoon een legale versie? En als je wat nieuws wilt kopen is het niet zo gek dat XP niet meer kan: je kunt die Miele wasmachine uit 73 ook niet meer nieuw kopen.

Nieuwe hardware en software maken en de oude, vaak nog prima producten, niet meer leveren. Dat zorgt in deze wegwerpmaatschappij voor de vooruitgang met nieuwe technische mogelijkheden, maar ook voor inkomsten van de industrie. Helaas blijkt nieuw in het begin niet in alle gevallen beter te zijn. Denk hierbij aan Windows Millennium en Windows Vista.

Windows XP wordt volgens mij niet een persoonlijk eigendom, maar je krijgt een licentie, dus het (tijdelijk) recht om gebruik te maken van Windows XP op meestal een speciale computer en indien gewenst op meerdere computers. Als de oude PC's defect raken en bijvoorbeeld een nieuw moederbord nodig is, dan werkt de OEM versie van Windows niet meer. Voor nieuwe hardware heb je dan een nieuwe licentie nodig. Mensen worden dan gedwongen om over te stappen naar de huidige versie Windows 8.1. Soms is Windows 7 nog verkrijgbaar. Voor veel mensen en vooral voor ouderen is dat een grote stap die niet zo eenvoudig te maken is. Ook voor veel bedrijven zal de stap naar Windows 8 groot zijn en ik denk dat veel bedrijven liever wat versies zullen overslaan.

Voor de retail versie van Windows is het natuurlijk een ander verhaal, maar de meeste computers zijn toch wel met de OEM versie geleverd. Soms is dat inclusief CD, maar meestal niet met Windows XP op CD

jo
door joentje1978 - Nov 10, 2013 om 02:45
367 Antwoorden / 6 Vragen

Vind het vooral vervelend omdat ik voor upgraden naar Windows 7 of 8 mijn PC niet meer hardwarematig kan upgraden en ik verplicht ben om een compleet nieuwe PC aan te gaan schaffen.

Dat terwijl ik met de huidige PC onder Windows XP alles kan doen waarvoor ik deze PC nodig heb.
Hoef geen nieuwere Windows-versie met allerlei tierelantijntjes die je toch niet gebruikt.

Ook weet ik in Windows XP alles te vinden en in Windows 7 of 8 weet ik dat niet.

Weet zeker dat ze Windows XP kunnen blijven ondersteunen zodat je deze versie nog een hele lange tijd kunt gebruiken maar ze willen gewoon dat je een nieuwere versie van Windows koopt, het is allemaal pure geldklopperij.

Ik blijf in ieder geval net zo lang onder XP draaien totdat ik echt niet meer om Windows 7 of 8 heen kan.

diumenge
door diumenge - Nov 10, 2013 om 08:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op zondag 10 nov 2013, 02:45]...
Weet zeker dat ze Windows XP kunnen blijven ondersteunen zodat je deze versie nog een hele lange tijd kunt gebruiken maar ze willen gewoon dat je een nieuwere versie van Windows koopt, het is allemaal pure geldklopperij.
...
MS is een beursgenoteerd bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling, dus die maken en kosten/baten afweging. De aandeelhouders willen nu eenmaal winst zien.

De hele PC markt zit in het slob, dus je koopt voor een paar honderd euro een prima nieuwe PC. Ook goed voor de economie. Wil je dat niet kan je of XP blijven gebruiken, als je op het internet zit brengt dat dan bepaalde risico's met zich mee als je niet op internet zit loop je nauwelijks enig risico. Of je stapt over op een gratis besturingssysteem, er zijn meerder eenvoudig te gebruiken versie van Linux beschikbaar.