sa
door sanneklok Dec 1, 2008 om 19:18
Computers & telefonie

Wordt alles opgeslagen of niet??

In een gesprek over hyves zijn wij er niet uitgekomen. Ik denk dat alles waar je via Hyves komen en waar je mee bezig bent zorgt dat mijn laptop voller en dus trager wordt.                                              Een goeie vriend vindt dat het anders ligt. Je maakt gebruik van Hyves en verder raakt je computer er niet voller van.

Ik ben heel erg benieuwd wat kenners er van zeggen! Bedankt vast,  Sanne

757 4 Rapporteer

holpen
door holpen - Dec 1, 2008 om 20:19
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Salomonsoordeel: jullie hebben allebei een beetje gelijk, maar de vriend zit denk ik wat dichter bij de waarheid...

Hyves is een gewone internet-site. Je browser (meestal IE, Firefox of Opera) haalt alle informatie die je op willekeurig welke site - dus ook Hyves - leest binnen op je computer en slaat deze op in de mappen met tijdelijke (internet-)bestanden. Er is slechts een bepaalde hoeveelheid schijfruimte beschikbaar en op het moment dat die maximum omvang is bereikt, worden oude bestanden weggegooid en vervangen door de nieuwere. Echt veel invloed op de snelheid van je computer heeft dit overigens niet.

Het is echter niet zo dat Hyves allerlei "rommel" op je computer zet. En je computer wordt er dus ook niet echt trager van.

Bovenstaande is (uiteraard) een wat versimpelde weergave van de werkelijkheid...

Hoop dat dit wat helderheid heeft kunnen brengen.

sa
door sanneklok - Dec 1, 2008 om 20:21
49 Antwoorden / 16 Vragen

Ja, ik ben niet 100% digibeet maar dit vond ik raar. Bedankt, ik zal verder moeten zoeken waarom hij zo traag is...

Bedankt! Sanne

holpen
door holpen - Dec 1, 2008 om 20:58
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ah - voor traagheid van je computer zul je inderdaad een aantal andere zaken moeten onderzoeken.

Ten eerste vinden heel veel programma's zichzelf zo vreselijk belangrijk dat zij bij het opstarten van de computer alvast een stukje van zichzelf in het geheugen laden. Gevolg: heel veel programma's starten meteen mee op, wat op zichzelf al extra vertraging bij het opstarten geeft. Daarnaast blijft er een stukje programma op de achtergrond draaien en des te meer programma's er tegelijkertijd draaien, des te langzamer de computer.

Tweede tip: laat je computer ook regelmatig eens controleren door bijvoorbeeld MBAM (MalwareBytes Anti-Malware), AdAware, Spybot, e.d. om eventuele "rommelprogrammaatjes" vroegtijdig uit te schakelen.

Pas overigens op met zogenaamde "registry-cleaners"; soms verwijderen deze allerlei instellingen waardoor een slecht werkend systeem overblijft. Maak daarom altijd eerst een registry-backup (deze mogelijkheid zit bijna altijd ingebouwd in een registry-cleaner).

Kijk eens of je veel programma's hebt geïnstalleerd die je eigenlijk nooit gebruikt. Verwijder deze dan (via Configuratiescherm > Software).

Hoeveel werkgeheugen heb je in je computer zitten? En wat voor besturingssysteem heb je? Wat zijn de specificaties van je systeem? Al dit soort informatie is van belang om te kunnen bepalen of je systeem misschien niet krachtig genoeg is.

Regelmatig defragementeren is overigens ook goed, alhoewel het belang hiervan m.b.t. de snelheid van de computer m.i. schromelijk wordt overschat. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad. Doe het overigens wel in veilige modus, want anders duurt het eeuwen.

Hoeveel ruimte is er nog vrij op je harde schijf? Als deze te vol zit, dan kan dat ook leiden tot een langzamer werkend systeem. Overigens heb je dan ook kans op allerlei andere min of meer vreemde foutmeldingen.

Je ziet het: er zijn heel veel dingen die van invloed kunnen zijn op de snelheid van je systeem.

sa
door sanneklok - Dec 2, 2008 om 13:21
49 Antwoorden / 16 Vragen

Heel erg bedankt, hier kan ik wat mee doen!!

Groet, sanne