pi
door piet limburg Aug 10, 2008 om 16:27
Computers & telefonie

Worm-virus

Hallo allen,

Op de PC van mijn dochter verscheen bij het aanzetten (vanmiddag) in plaats van de bureaublad-achtergrond een blauw scherm met de mededeling ,,spyware-detected'' Installeer een virus of spywareprogramma.Heb de AVAST scanner en HITMAN-Pro laten lopen en beiden zien het virus en geven ook een aanwijzing ter verwijdering of opslaan in een kluis.Echter wel op de aanwijzigingen geklikt maar virus wordt niet opgeslagen en ook de optie verwijderen werkt niet.De PC werkt verder (nog normaal) echter nadat de screensaver in werking moet treden komt een blauw scherm met witte tekst (engels) waarna de PC op nieuw gedeeltelijk opstart en vervolgens komt weer het blauwe scherm met onderaan een andere regel (bestand of file) en dan weer opnieuw opstarten en dat blijft zo doorgaan totdat op escape gedrukt wordt.Bij het handmatig opstarten is de achtergrondfoto op het bureaublad steeds weg en komt de mededeling spyware detected.In het rapport van AVAST staat;

Malware naam;VBS-Malware en achter Malware type;Virus/worm.Verder nog VPS-versie;080809-0, 09-08-2008.Tevens de mapverwijzing;DOCUMENTS and SETTINGS\haarnaam\Localsettings\Temp\tt9tmp\vbs

Welke kenner heeft een goede tip hoe ik deze kwalijke zaak kan verwijderen.

Groeten van Piet

1102 6 Rapporteer

ko
door koetjuh - Aug 10, 2008 om 16:51
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Piet,

Probeer deze malware eens te verwijderen met SUPERAntiSpyware:

http://www.superantispyware.com/superantispywarefreevspro.html

gsm
door gsm - Aug 10, 2008 om 17:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Probeer op te starten in de veilige mode (F8 herhaald indrukken bij opstarten van de PC). In de veilige mode scannen met Avast en Spybot S&D of Hitman Pro. Virus opslaan in de kluis lukt dan misschien wel.

GSM

edwardus
door edwardus - Aug 10, 2008 om 19:46
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het lijkt me het beste dat er een full scan wordt gedaan met een antivirus rescue-cd. Ze heeft wellicht zo'n "leuke" screensaver geïnstalleerd met extra "toevoegingen".

kiran
door kiran - Aug 10, 2008 om 20:56
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Piet

http://www.idealsoftware.nl/MBAM/

Allerlei info over malware

m.vr.gr. kiran

pi
door piet limburg - Aug 10, 2008 om 21:04
233 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Kiran,

Om 19 uur jouw tip uitgevoerd en na scannen meteen BINGO.Virus is verwijderd en PC functioneert weer optimaal.Prima en nog bedankt.Als 65+ kan ik zodoende ook nog wat leren.

Ook wil ik koetjuh en GSM bedanken voor de reactie.Is altijd fijn om op deze manier hulp te krijgen.

Edwardus ook bedankt voor de reactie.Het is wel zo dat mijn dochter niets bijzonders op haar PC heeft geinstalleerd,ook geen aparte screensaver.Staat gewoon standaard op het Windows-logo.Ze houdt niet van al die ,,toeters en bellen'' op haar PC.

Hopelijk kan ik ook weer op jullie rekenen in de toekomst als het weer eens (te) moeilijk wordt.

Groeten van Piet (ook namens mijn dochter)

gsm
door gsm - Aug 11, 2008 om 15:32
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@kiran,

Erg goede tip!

Ik heb het programma MBAM zojuist bij iemand op zijn PC toegepast en eveneens Bingo! Daarna alleen nog wel wat restjes met Antivir opgeruimd.
Ik ga MBAM zeker nog vaak gebruiken.

GSM