xJ
door xJoyciee Aug 20, 2016 om 11:51
Computers & telefonie

Youfone rekent kosten voor data in buitenland, terwijl roaming uitstaat

Tijdens onze vakantie in Frankrijk stond roaming uit op mijn mobiel. Na mijn vakantie bleek ik echter een € 20 hogere rekening dan normaal te hebben door internetkosten in het buitenland (EU-bundel Youfone). Opvallend hieraan is:
1. Roaming en mobiele data stonden uit op mijn Iphone.
2. De gebruikte data waren elke keer gelijk volgens de specificatie (namelijk 0,1 MB). Geen uitzondering! Dit soms meerdere malen per dag.
3. Er zijn kosten voor Luxemburg gerekend, terwijl we hier niet eens in de buurt zijn geweest/hebben gereden.

Youfone beweert dat deze kosten wel echt gemaakt zijn, aangezien de masten de signalen zouden hebben opgevangen. Wel toevallig dat het dan steeds 0,1MB was (en dat soms meerdere malen per dag).

Het gaat ons niet om het bedrag, maar meer om het principe dat Youfone haar klanten onterecht kosten aansmeerd.

Hoe kunnen wij bewijzen tegenover Youfone dat deze kosten onterecht zijn toegerekend?

6340 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2016 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die EU bundel wordt pas berekend als u hem aanzet. Dus zodra u één keer belt of sms't op een dag, betaalt u € 2,00.

xJ
door xJoyciee Aug 20, 2016 om 12:23
Antwoorden / 1 Vragen

Deze was ook aangezet, maar ik heb deze dagen geen gebruik gemaakt van bellen, smsen of internet.

diumenge
door diumenge - Aug 20, 2016 om 12:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat u 's-nachts slaapt wil niet zeggen dat de telefoon dat ook doet... oftewel een telefoon en/of de apps daarop kan/kunnen ook zelfstandig verbinding met internet maken. Echter, als roaming en mobiele data echt uit stonden dan zou dat natuurlijk niet mogen gebeuren. Het enige wat ik kan bedenken is dat de iPhone ondanks de instellingen toch een aantal keer per dag héél kort verbinding maakt met het (data)netwerk, om wat voor reden dan ook. En als dat het geval is, dan zijn er kosten gemaakt. Youfone kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor wat uw telefoon doet.

Dat Luxemburg verhaal is natuurlijk wel raar.

xJ
door xJoyciee Aug 20, 2016 om 12:25
Antwoorden / 1 Vragen

Roaming en mobiele data stonden beiden uit. Daarnaast dan wel gek dat het verbruik dan ook nog eens steeds 0,1MB was toch?

diumenge
door diumenge Aug 20, 2016 om 12:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is juist niet zo vreemd, kennelijk maakt de iPhone héél kort contact... misschien om een of andere check uit te voeren ofzo. Het zou juist vreemd zijn als er heel veel gebruik was terwijl roaming en mobiele data uitstonden.

ra
door ramanah - Aug 20, 2016 om 12:03
135 Antwoorden / Vragen

Hoe kunnen wij bewijzen tegenover Youfone dat deze kosten onterecht zijn toegerekend?

Dat bewijzen zal niet eenvoudig zijn, maar ze zouden toch redelijkerwijze kunnen merken dat u tijdens uw vakantie geen verdere data gebruikt heeft. Temeer dat u dat uitgeschakeld had (verstandig overigens). U bent niet bij een "Luxemburgse paal" geweest zegt u, Bent u wel in het grensgebied geweest?

xJ
door xJoyciee Aug 20, 2016 om 12:26
Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt mij ook inderdaad, maar dat zien zij kennelijk niet.. Nee, wij zijn totaal niet in de buurt geweest van Luxemburg.

ra
door ramanah Aug 20, 2016 om 12:28
135 Antwoorden / Vragen

Laat ze dan maar eens de Luxemburgse palen noemen ..........

aurora1
door aurora1 - Aug 20, 2016 om 17:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is niet in de telefoon bij gegevensgebruik te zien of er al dan niet verbruik geweest is en waardoor?

ha
door halex - Aug 20, 2016 om 18:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt gedurende uw vakantie ook niet gebeld of sms-jes verzonden?

xJ
door xJoyciee Aug 20, 2016 om 21:38
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ook dat heb ik niet gedaan.

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 22, 2016 om 11:25
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zeer waarschijnlijk ronden ze af op 100 kb, dus die 0,1 mb per keer is dus niet vreemd. Persoonlijk zou ik de rekening niet voldoen zolang ze niet met bewijs op de proppen komen. Echter verlies je je nummer + 'n i.b. achter je aan, maar dat laatste is an sich niet zo heel erg.

En het sterke advies om 'n andere provider te zoeken, youfone en simpel zijn/waren van dezelfde eigenaar en flessentrekkerij is daar meer regel dan uitzondering.