mgvrkn
door mgvrkn Sep 30, 2008 om 21:30
Computers & telefonie

Zippen/unzippen

Hallo,

Ik heb het volgende probleem.Ik probeer een zip bestand te openen maar dat lukt niet erg.Als ik op het bestand klik en dan op openen krijg ik abacadabra en het zullen waarschijnlijk foto`s moeten zijn.Nu heb ik wel eens gelezen dat bij Vista de functie gecompr. mappen doet alsof zipbestanden mappen zijn en kun je direct openen inWindows Verkenner-vensters.Als ik dus dubbelklik op het zipbestand wordt er geopend in Wordpad en krijg ik dus die onleesbare tekst.Misschien weet iemand hier een oplossing voor zonder dat ik Winzip moet downloaden voor een enkel bestand wat ook nog niet zo goedkoop is.

Gr.mgvrkn

4308 27 Rapporteer

stacey
door stacey - Sep 30, 2008 om 21:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Gewoon even gratis versie of trail versie nemen;

Licentie – Freeware  : Downloads WinZip 12.0 WinZip International LLC

Unzip & Zip Files Free

Free Backup Software - JustZIPit Details

Free to try :   WinRAR 3.80  WinRAR

Succes,

edwardus
door edwardus - Sep 30, 2008 om 23:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar 7-Zip, dit is Open Source (gratis) en werkt uitstekend. Snapt behalve .zip ook .rar en nog een hele waslijst bestandsformaten.

la
door lama1948 - Oct 1, 2008 om 12:33
10 Antwoorden / 0 Vragen

rechtermuisknop op het bestand: openen met.....

am
door amdenbroeder - Oct 1, 2008 om 19:00
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lezer(es),

Zoals ik uw vraag goed begrijp, hebt u versie XP of Vista.

dan zit dat in het systeem.

Kijk eens op de onderstaande koppeling, misschien dat dan kan helpen bij: openen met:

http://filext.com/file-extension/zip.

Succes ermee !!

http://filext.com/file-extension/zip

wimbremer
door wimbremer - Oct 1, 2008 om 20:31
122 Antwoorden / 19 Vragen

Als je gewoon lekker met bestanden wilt werken en o.a. ook Zippen : download Total Commander eens. Wereldprogramma dat ALLES kan wat Verkenner ook kan maar dan 5 x beter en sneller... Gratis ook nog eens!!!

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 1, 2008 om 21:26
184 Antwoorden / 61 Vragen

Aangezien mijn engels niet je van het is heb ik het liever in het Ned. dus moet ik het nog even proberen met die ander oplossingen hoewel ik liever gebruik maak van het Windows Systeem maar dat lukt tot nu toe niet erg.

ta
door tar - Oct 1, 2008 om 21:57
522 Antwoorden / 9 Vragen

Zo niet:

Als het zip bestand wordt geopend in Wordpad, dan is de “verbinding” niet goed.

Wat o.a. Lama en Dirck al zeiden, om het zip bestand te kunnen openen moet u het “verbinden” met een zip programma.

Als u geen zip programma heeft, zult u eerst een zip programma moeten installeren.

Hierna:

Met de rechtermuis knop op het zip bestand klikken “Openen met” en dan “Programma kiezen” dan naar het zip programma gaan.

ta
door tar - Oct 1, 2008 om 21:58
522 Antwoorden / 9 Vragen

Winzip kost geld…

Zonde, want er zijn namelijk goede andere programma’s die helemaal niets kosten en die geen “Shareware” programma’s zijn.

B.v. het  met Nederlandse taalmodule Tugzip, IZarc en Zip-7 zijn volledige Freeware (= helemaal gratis, zonder Shareware beperkingen) versies en kosten helemaal niets en werken net zo goed als betaalde zip programma’s.

O.a. veilig te downloaden:

http://www.zdnet.nl/downloads.cfm?id=92009&mxp=125

rexrex
door rexrex - Oct 1, 2008 om 22:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het met wimbremmer eens, dat totalcommander een prima programma is om zip bestanden te behandelen, en Engels hoef je daar voor niet te kunnen , want je kunt bij dat programma ook de nederlandse taal instellen.

dirck
door dirck - Oct 2, 2008 om 20:18
3201 Antwoorden / 3 Vragen

De Nederlandse WinRAR kun je hier vinden. (gratis)
www.winrar.nl

Met rechts op een Zip (RAR) bestand klikken en kiezen voor "Uitpakken in ..."

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 2, 2008 om 20:27
184 Antwoorden / 61 Vragen

Geachte lezers(lezeressen)

Ik heb een keuze gemaakt wbt downloaden en als ik nu uitpak krijg ik toch weer tekst,dus ik denk dat degene die dit heeft opgestuurd (is ong.half jaar geleden)niet meer weet wat hij heeft verstuurd.

Intussen allen bedankt,

Gr. mgvrkn

edwardus
door edwardus - Oct 3, 2008 om 00:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zien al die regels tekst er uit alsof ze allemaal ongeveer even lang zijn?

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 3, 2008 om 18:59
184 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo edwardus

Nee,deze regels zijn onregelmatig en niet gelijk,staan door elkaar heen en is onleesbaar hoewel er soms een kort stukje te lezen is van 3 of 4 woorden.

ta
door tar - Oct 3, 2008 om 20:14
522 Antwoorden / 9 Vragen

Krijgt u dit soort tekens te zien? (Zie beneden)

Kunt u wel een nieuw zipbestand maken en weer uitpakken?

-e)PhCL??+?v?(K?t?][1]?j??$?H???­?????0?,?$??s???4`???9???{???
?<\? ???IV?k?S?l???

??€?Tbe?E?€??gg??0

ta
door tar - Oct 3, 2008 om 20:50
522 Antwoorden / 9 Vragen

Misschien kan dit Freeware programma uw Zip bestanden weer leesbaar maken?

Ik zou voor de zekerheid wel een reserve kopie van de Zip bestanden.

http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?language=46

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 3, 2008 om 21:01
184 Antwoorden / 61 Vragen

Zoiets, maar ik kan het niet meer terug halen want het lukt gewoon niet meer.Ik denk dat ik deze bestanden maar wis want mijn kop loopt om als u begrijpt wat ik bedoel.Misschien probeer ik het morgen nog eens als mijn hoofd er naar staat.Tot zover bedankt!!!!

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 3, 2008 om 21:24
184 Antwoorden / 61 Vragen

Kon het toch even niet laten en nog eens geprobeerd.Werkt nu weer wel.Ik wilde proberen om een stukje tekst te kopieeren en te plakken maar dan loopt systeem tot 2x toe vast, dus daar ben ik mee gestopt.En een nieuw zipbestand maken heb ik nog nooit gedaan dus dat zal ik morgen eens proberen.En de verschillende tekens die u liet zien lijken er wel op.

edwardus
door edwardus - Oct 4, 2008 om 02:55
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zolang Wordpad wordt gebruikt om de .zip bestanden te openen blijft het onleesbare tekst. Probeer gewoon een van de eerder genoemde programma's. Ook WinZip kun je gratis gebruiken (in zeur-modus). Genoeg software dus.

Het is evt. mogelijk dat het in werkelijkheid helemaal geen .zip bestand is, maar bijv. een .exe o.i.d.
Voordat je daar iets mee doet, lijkt het me zeer verstandig om het bestand te laten controleren bij http://www.virustotal.com/nl/

ta
door tar - Oct 4, 2008 om 14:01
522 Antwoorden / 9 Vragen

U zei: “En de verschillende tekens die u liet zien lijken er wel op”.

Ja, rustig aan! Uw gezondheid is belangrijker dan wat zip bestanden.

ta
door tar - Oct 4, 2008 om 14:03
522 Antwoorden / 9 Vragen

Als u deze onderstaande tekens ziet, wordt het zip bestand geopend met een tekstverwerker.

??+?v?(K?t?][1][1]

ta
door tar - Oct 4, 2008 om 14:04
522 Antwoorden / 9 Vragen

U zei verder: “Ik wilde proberen om een stukje tekst te kopiëren en te plakken maar dan loopt systeem tot 2x toe vast, dus daar ben ik mee gestopt”.

Als een groot zip bestand wordt geopend, kan het even duren voordat uw systeem klaar is met het omzetten naar leesbare tekst en lijkt het of de computer “hangt”, vooral als u een wat oudere computer heeft.

Het kan ook zijn dat uw computer is besmet met een b.v een virus:

ta
door tar - Oct 4, 2008 om 14:05
522 Antwoorden / 9 Vragen

U kunt u computer gratis laten scannen door b.v. deze goede scanner:

http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml

Daarna kunt u uw systeem probleemloos laten schoonmaken door het gratis en makkelijk bedienbare

programma CCleaner:

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/download/425aff760c413d320f5a6371aebf43c5/

Wat edwardus ook al zei: Als u niet zeker weet of het bestand afkomstig is van een vertrouwd persoon, is het altijd raadzaam om het te scannen met een virusscanner.

Veel succes!

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 4, 2008 om 20:19
184 Antwoorden / 61 Vragen

 edwardus:    Wordpad gebruikte ik niet        Ik had gister al Winrar gedownload en als ik nu op weergeven klik krijg ik toch weer onleesbare tekst.

tar:    Een virus lijkt mij onwaarschijnlijk want dit bestand komt van mijn zoon, die denkt dat het fotos zijn.Als het zipbestand nu wordt geopend door een tekstverwerker hoe kan dit dan met Winrar!!!Laptop is 1 jaar oud!!!Is nog niet erg oud en die tekst die ik wlde kopieren was 1 regel die ik in mijn reactie wilde zetten als voorbeeld

ta
door tar - Oct 4, 2008 om 20:45
522 Antwoorden / 9 Vragen

tar:

Een virus lijkt mij onwaarschijnlijk want dit bestand komt van mijn zoon, die denkt dat het foto’s zijn.

Ik geef in het blauw antwoord: Ik denk even hardop en het is even puzzelen:

Uw computer is misschien al eerder geïnfecteerd met een virus waardoor er nu een storing optreed; scannen op virussen kan nooit kwaad, want dan kun je andere storingen uitsluiten.

Als het zipbestand nu wordt geopend door een tekstverwerker hoe kan dit dan met Winrar!!!

Het kan ook zijn dat het zip bestand beschadigd is waardoor het maar deels/verkeerd uitgepakt wordt. Kon pcinspector het bestand niet repareren? (Link verderop hierboven).

Laptop is 1 jaar oud!!! Is nog niet erg oud en die tekst die ik wilde kopiëren was 1 regel die ik in mijn reactie wilde zetten als voorbeeld.

1 of meer (virus?) programma’s zorgen ervoor dat u (Windows Xp Home?) systeem hangt, er moet dus een oorzaak zijn.

B.v. met het gratis Microsoft Process Explorer v11.21 kunt u kijken wel programma ervoor zorgt dat u systeem “Hangt” en dan weet u in welke richting u waarschijnlijk moet zoeken.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 4, 2008 om 23:40
184 Antwoorden / 61 Vragen

Heb eerst even scan gedaan,was vergeten aut.scannen aan te vinken.Comp is niet geinfecteerd.Had ook al gekeken voor PCinspector maar File-recovery is niet in het Ned.wel Smart- recovery.Ben een beetje voorzichtig hiermee als ik het niet goed kan lezen.Ikga morgen verder met wat u nog meer zei over het Microsoft programma.Ik zal u op de hoogte houden.

dirck
door dirck - Oct 5, 2008 om 09:42
3201 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt dat u WinRAR gedownload heeft, maar heeft u WinRAR ook geinstalleerd?

Als WinRAR geinstalleerd is, dan moet het icoontje van het Zip-bestand veranderd zijn in het WinRAR icoontje. (drie boekjes)

Als u vervolgens met rechts op het Zip-bestand klikt, dan kiest u voor Uitpakken in...

Hier heb ik nog een goede en beknopte handleiding gevonden voor het gebruik van WinRAR. (klik op de blauwe link)
www.vragenforum.nl/winrar
handleiding

En dan gaat het bij u met name om deze punten:
2. Downloaden & Installeren
5. Uitpakken

Groet, Dirck

mgvrkn
door mgvrkn - Oct 5, 2008 om 13:38
184 Antwoorden / 61 Vragen

Heren,dames

Ik denk dat ik het nu gevonden heb.Eerst ga ik naar mijn afbeeldingen waar het zip-bestand is opgeslagen.Dan dubbelklik ik op zip-bestand en is dit gedeeltelijk geopend.Dan weer dubbelklik hierop en krijg ik winrar-icoon.Als ik dan met rechts hierop klik krijg ik 2 bestanden en als ik een voor een hierop dubbelklik zie ik 2 foto's die ik achteraf al had.Het is behoorlijk omslachtig maar tot nu toe heb ik nog geen eenvoudigere manier gevonden.