mi
door mijoeleke Dec 23, 2010 om 19:23
Elektronica & tv

Afgeluisterd worden via mijn intercom

De intercom die in de hal van mijn flat hangt werkt als een microfoon naar de straat toe.
Alle geluiden zijn aan de voordeur te horen.

Ben er laatst achtergekomen toen ik bij de brievenbus (hoofdingang) muziek uit mijn woning heel duidelijk hoorde.

Een vriendin die op bezoek kwam vertelde dat ze in mijn woning hoorde praten bij de voordeur voordat ik de haak afnam.

Ik woon in deze (oudere flat van 40 jaar) inmiddels al 11 jaar.
Of dit vanaf het begin zo geweest is kan ik niet zeggen. de mensen zijn hier allemaal op zichzelf want niemand heeft mij hierop attent gemaakt.

Ik vind dit een behoorlijke inbreuk op mij privacy en weet even niet of ik de woningstichting hiervoor aansprakelijk kan stellen; immers veel van gesprekken die er gevoerd zijn in mijn woning kunnen zijn afgeluisterd geworden wanneer iemand dat wilde.

Wanneer ik de haak van de intercom afpak hoor ik tevens zachte muziek geluiden en ook heel ver weg mensen praten en een kinderstemmetje erdoorheen.

Help wat kan ik hiermee?

2999 33 Rapporteer

poltol
door poltol - Dec 23, 2010 om 19:26
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Is simpel.

Waarschuw de woningstichting, dan kunnen die het reapreren.
Waarschijnlijk is er ergens iets fout aangesloten.

Succes, poltol

mi
door mijoeleke - Dec 23, 2010 om 21:09
46 Antwoorden / 19 Vragen

Hier wordt het probleem (hopelijk) mee opgelost, maar hoe zit het met mijn "geschonden privacy"??

Overigens dank.

Mijoeleke

druifje01
door druifje01 - Dec 23, 2010 om 21:17
1712 Antwoorden / 140 Vragen

U moet dit in de toekomst zien te voorkomen door de intercom beter af te laten stellen. Als u meent dat uw privacy geschonden is, bedenk dan wel dat het geheel per ongeluk gebeurd is.

birdies
door birdies - Dec 23, 2010 om 21:22
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......maar hoe zit het met mijn "geschonden privacy"??......

Hoezo? Je wilt een schadevergoeding of zo van de wbv? Hoe kan de wbv weten dat de intercom installatie niet goed werkt als niemand de moeite neemt de wbv in te lichten?

mi
door mijoeleke - Dec 23, 2010 om 21:25
46 Antwoorden / 19 Vragen

Onnodig te zeggen dat de woningstichting op de hoogte gebracht wordt.
Dat neemt niet weg dat dit een delicate zaak is, wilt u dat uw gesprekken op straat gehoord worden? U verwacht dat toch zeker niet wanneer u een huis huurt?

birdies
door birdies - Dec 23, 2010 om 21:29
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=mijoeleke schreef op donderdag 23 dec 2010, 21:25]Onnodig te zeggen dat de woningstichting op de hoogte gebracht wordt.
Dat neemt niet weg dat dit een delicate zaak is, wilt u dat uw gesprekken op straat gehoord worden? U verwacht dat toch zeker niet wanneer u een huis huurt?

Maar wat wil je dan? Het is gebeurd en niet meer terug te draaien.

mi
door mijoeleke - Dec 23, 2010 om 21:37
46 Antwoorden / 19 Vragen

Wanneer we met alles in het leven omgaan van: "het is nu eenmaal gebeurd"' en de boel de boel laten zullen we nergens niks van leren.

Ik voel mij inderdaad geschonden in mijn privacy.
Maar ook dus dat "de mens" geen moeite doet om je een hint te geven (buren). Niet dat ik dit nog verwacht overigens.

birdies
door birdies - Dec 23, 2010 om 21:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Voor de 3e keer: wat verwacht je dan nog of wat wil je dan nog? De tijd terug draaien is alleen mogelijk in films.

mi
door mijoeleke - Dec 23, 2010 om 21:48
46 Antwoorden / 19 Vragen

Mijn vraag is: wat kan er mis zijn met deze intercom dat dit gebeurd is??
Graag zou ik advies van een "expert" krijgen voordat de woningstichting met een antwoord komt, aangezien ik de werkwijze van mijn woningstichting ken inmiddels.

druifje01
door druifje01 - Dec 23, 2010 om 22:04
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Wat er mis is met uw intercom kan pas blijken als er door de woningbouwvereniging een onderzoek is ingesteld. Ik weet niet waarom u zo wantrouwend bent.

mahadma
door mahadma - Dec 23, 2010 om 22:05
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Wisten "de buren" dan van dit probleem? Kennelijk niet, anders hadden "zij" wel de woningstichting gebeld voor reparatie. En wat "zij" niet weten, kunnen "zij" u ook niet vertellen.

mi
door mijoeleke - Dec 23, 2010 om 22:11
46 Antwoorden / 19 Vragen

Wanneer iemand aan de deur staat en ik heb b.v muziek in mijn woning kan je dit heel goed horen bij de intercom. Dus een allerte buur kan b.v denken; heeft iemand de haak van de intercom niet opgelegd? Maar zo is de mens tegenwoordig; wanneer het hemzelf niet betreft wordt er verder geen aandacht aan besteed. ikzelf zou denken: waar komt die muziek vandaan wanneer er toch niemand aanbelt?

mahadma
door mahadma - Dec 23, 2010 om 22:27
11568 Antwoorden / 51 Vragen

dus als u iets uit de intercom hoort gaat gaat u bij alle buren aanbellen of hij of zij de haak niet op de intercom heeft gelegd?

mi
door mijoeleke - Dec 23, 2010 om 22:43
46 Antwoorden / 19 Vragen

Buiten dat er weinig tot geen technische antwoorden komen heeft blijkbaar ook niemand meer verantwoordelijksheidgevoel en normen-en-waardenhantering.
Trouwens; wij wonen hier maar met 6 personen!

druifje01
door druifje01 - Dec 23, 2010 om 22:43
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik denk in zo'n geval alleen maar : daar is bij iemand de hoorn naast de haak komen hangen. That's it. (Mocht ik echter getuige zijn van een ernstig en verontrustend kabaal dan zou ik nog eens nadenken).

mahadma
door mahadma - Dec 23, 2010 om 23:20
11568 Antwoorden / 51 Vragen

mijoeleke, in het eerste antwoord van Poltol wordt al gezegd dat het een aansluitingsfout lijkt. De zeker aanwezige technische kennis op dit forum kan ook niet op afstand zeggen welk draadje of schakelaartje kapot is. Dit kan de woningbouw monteur ter plaatse wel. Uw opmerking "heeft blijkbaar ook niemand meer verantwoordelijksheidgevoel en normen-en-waardenhantering." laat ik voor uw rekening.

mi
door mijoeleke - Dec 24, 2010 om 09:30
46 Antwoorden / 19 Vragen

Kijk Mahadma, aan dit antwoord heb ik al véél meer; er wordt verondersteld dat het om een aansluitingsfout zou gaan, ik neem dit wel erg serieus wanneer het om de privacy in een woning gaat, want nógmaals stel ik u ook dezelfde vraag: hoe zou u reageren wanneer u erachter zou komen dat uw gesprekken op straat te horen zijn??

Of ik een bijzonder interessant leven heb gaat het niet om.

En over waarden en normen; daar hebt u zeker gelijk in, daar wijd ik in mijn geval niet over uit wat mijn omgeving betreft.
Nee; ik ben van nature uit een positief mens, daar ligt het echt niet aan.

Wel zeer bedankt voor uw antwoord ook.

mahadma
door mahadma - Dec 24, 2010 om 11:27
11568 Antwoorden / 51 Vragen

U stelt mij dezelfde vraag. Oké, onderstaand is mijn mening en of u het daarmee eens bent is aan u.

Zoals alle anderen zeggen: Jammer, maar het is gebeurd. En het is niet terug te draaien. En ik neem aan dat niet de hele wereld uur na uur 24/7 aan het speakertje buiten in de kou en regen heeft staan luisteren. En ik neem aan dat niets te verbergen heeft.
Uw woningbouwvereniging is niet te blaimen, want zij wisten het niet. Dus ........ wat niet bekend is, kan ook niet hersteld worden. Nu weten ze het wel, dus wordt er wat aan gedaan. Einde oefening en leef in vrede verder. En als u zeker wilt weten dat uw privacy gewaarborgd is, haal de microfoon uit uit hoorn boven. Einde probleem en volledige privacy.

Prettige kerst en een goed en rustig 2011.

freya
door freya - Dec 24, 2010 om 12:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mijoeleke,

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je 'het probleem' zo groot opblaast. Het is gebeurd, hopelijk wordt het opgelost en daarmee is de kous af. Verdere discussie is zinloos.

Dit gezegd hebbende, ik ben er van overtuigd dat 'een normaal gesprek' in de huiskamer, via de intercom, buiten niet eens te verstaan is, dus waar maak je je druk om. En wellicht geldt dit probleem wel voor alle woningen? (je hoorde immers ook andere geluiden).

En dan het 'aansprakelijk stellen'. Waarvóór aansprakelijk stellen dan? En zoals al eerder gevraagd, wat wil je dan? Een schadeloosstelling van €10000? Heb je aantoonbare schade geleden dan? Ben je geestelijk in de knoop geraakt? Loop je nu noodgedwongen bij een psychiater en wil je de onkosten daarvan vergoed zien?

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Dec 25, 2010 om 00:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De oorzaak zal zijn dat ergens een schakelaar het contact niet meer verbreekt, een technisch defect aan de installatie in elk geval.

Voor wat betreft de "schadevergoeding" vraag, voor een schadevergoeding is vereist dat je aantoonbaar schade hebt geleden, bijv. dat je je baan kwijt bent omdat er een delicaat gesprek is afgeluisterd via de intercom. Dan moet je dan ook nog eens aantonen dat je die baan verloor om die reden. Oftewel: de kans dat je aangereden wordt door een 747 is groter.

mi
door mijoeleke - Dec 25, 2010 om 09:53
46 Antwoorden / 19 Vragen

Wanneer de Woningstichting mij verteld zo en zo is het met uw intercom zal ik dat als leek moeten aannemen.
Er is mij in het verleden door deze woningstichting meer op de mouw gespeld geworden.

Iemand heeft hier 4 a 5 jaar geleden aan de intercom gewerkt toen er een lift in ons gebouw geplaatst werd en hij vroeg nog waar de bedrading naartoe liep, beneden naar de garages toe dus.
Wie was hier de "expert"??
Het was toen een probleem, want hij werkte normaal alleen en had toen versterking gehaald.
Misschien is toen wel iets fout gegaan.
Dat zou betekenen dat dit dan al 4 of 5 jaar zou lopen, maar; oke; heb hier geen bewijzen van.

Met dit soort zaken mogen geen fouten gemaakt worden is mijn instelling en ik zal mijn vraag dan ook elders nog stellen.

Voor de positieve reaktie's mijn dank.

is
door isidor - Dec 25, 2010 om 10:29
42 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=mijoeleke schreef op zaterdag 25 dec 2010, 09:53]
.......
Voor de positieve reaktie's mijn dank.

Want de negatieve reaktie's passen niet in mijn straatje!!!

mahadma
door mahadma - Dec 25, 2010 om 10:32
11568 Antwoorden / 51 Vragen

TS schrijft: "Met dit soort zaken mogen geen fouten gemaakt worden is mijn instelling en ik zal mijn vraag dan ook elders nog stellen".

Tja, er bestaan mensen die niet te overtuigen zijn ...............................

mariegh
door mariegh - Dec 25, 2010 om 11:54
263 Antwoorden / 13 Vragen

Het is heel simpel. Je constateert het euvel NU. Dus dan vraag je nu aan de Wbv om het gebrek op korte termijn te verhelpen; schriftelijk. Niemand kan zeggen hoe lang dit al duurt, dus dan kun je ook niets claimen. Ik zou niet weten wie je voor een technische fout aansprakelijk moet stellen. Omdat je privacy in het geding is geef je ze (ivm de kerstvakantie) 2 weken de tijd om het te verhelpen. En je laat hen weten dat je als het niet naar tevredenheid wordt opgelost, je naar de Huurcommissie stapt. Die zou je eventueel gedurende de tijd dat het gebrek nog duurt, huurverlaging kunnen geven, maar ik geef je weinig kans.

tappie
door tappie - Dec 25, 2010 om 12:14
289 Antwoorden / 82 Vragen

Voor iemand die zo zwetst de normen en waarden hoog in het vaandel te hebben, doet u wel erg veel moeite om er financieel gewin uit te halen, kom op zeg,privacy in het geding omdat de intercom beneden te horen is, of u moet iets te verbergen hebben?

tdehond
door tdehond - Dec 25, 2010 om 12:34
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De normale gang van zaken lijkt mij in dit geval dat u deze storing meldt met het verzoek dit zo spoedig mogelijk te herstellen. Desnoods termijn vermelden.

Als dit niet gebeurt stelt u de woningbouwver. in gebreke, geeft ze nogmaals termijn waarbinnen herstel moet plaats vinden. Geeft aan dat u - mocht dit niet gebeuren - een deskundige inschakelt om dit op rekening v.d. wbv te repareren.

Deze in gebreke stelling zou ik dan schriftelijk aangetekend indienen.

Het lijkt mij voldoende als WBV excuus voor het ongemak maakt.

edwardus
door edwardus - Dec 25, 2010 om 12:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat het behoorlijk vervelend is als alles in jouw woning beneden in de hal hoorbaar is. Als noodoplossing tot het hersteld wordt zou je kunnen overwegen om de hoorn open te draaien en het microfoontje eruit te wippen (afhankelijk van het soort toestel of dit makkelijk kan of niet) of er een prop watten overheen te plakken o.i.d.

erik008
door erik008 - Dec 25, 2010 om 14:35
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het is duidelijk een storing die je moet melden bij de woningbouw.
Zolang de woningbouw bereid is het te verhelpen kun je niet spreken over afluisteren of schadeclaims.

In heel veel oude flats, zit dit systeem. Het is oud en storinggevoelig.
Het apparaat stamt uit de tijd dat woorden als privacy en schadeclaim nog niet gebruikt werden.

Ik schat de kans heel groot, dat het in jouw toestel, in de woning zit.
Een beetje stof met een beetje vocht of een lam veertje.

Als je niet in de gang staat de roddelen over de buren, is er niets aan de hand.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 25, 2010 om 20:21
1163 Antwoorden / 60 Vragen

[quote=mijoeleke schreef op zaterdag 25 dec 2010, 09:53]...

Met dit soort zaken mogen geen fouten gemaakt worden is mijn instelling en ik zal mijn vraag dan ook elders nog stellen....

....totdat u iemand vindt die wél het antwoord geeft dat u wenst???

mahadma
door mahadma - Dec 25, 2010 om 20:55
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Miljoeleke,

er zijn nu bij elkaar door ELF verschillende forumleden soortgelijke antwoorden gegeven, uw commentaar: "Met dit soort zaken mogen geen fouten gemaakt worden is mijn instelling en ik zal mijn vraag dan ook elders nog stellen." Elders zult u dezelfde antwoorden krijgen. Als wij het over een chirurg hebben met een open hart operatie ben ik met u eens dat: "Met dit soort zaken mogen geen fouten gemaakt worden". Uw "behoorlijke inbreuk op mij privacy" staat daar wel in schril contrast mee. Het staat u natuurlijk vrij een advocaat in te huren à minimaal € 150,00 per uur exclusief btw en verdere kosten ...................

mi
door mijoeleke - Dec 26, 2010 om 09:41
46 Antwoorden / 19 Vragen

Nogmaals dank voor de positieve reakties, maar voorál voor de technische oplossingen die er gegeven geworden zijn.

De reakties die erbij zaten van: "u wilt er financieel beter van worden", ga ik niet verder mee in discussie.
Want daar gaat het mij niet om, maar wél dat er zo licht over gedaan wordt.

Dit zijn overigens duidelijk antwoorden van MENSEN VAN DEZE TIJD, waarin normen en waarden niet meer tellen, maar o wee wanneer dit hun zelf overkomt!

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 26, 2010 om 16:22
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Mijoeleke, de wereld bestaat niet uit mensen die allemaal tegen u zijn....

testcase
door testcase - Dec 26, 2010 om 17:32
189 Antwoorden / 1 Vragen

Iemand moet het zeggen:

Mijoeleke je zeurt als een klein kind.