ed k
door ed k Nov 15, 2021 om 19:09
Elektronica & tv

Analoge radio ziggo

Inmiddels lopen we tegen due date van Ziggo dat analoge radio zenders ontvangen niet meer mogelijk is. Na vele telefoontjes met Ziggo blijkt dat ik voor mijn marantz tunerversterker 6009 een digitale ontvanger moet kopen?? Dit gaat me 50 euro betalen? ik betaal inmiddels zo'n 90euro per maand aan ziggo incl radio. Omdat ziggo naar ruimte zoekt op hun kabel voor internet word ik met voornoemde probleem opgezadeld. ben ik nu de enige? ben echt niet van plan weer 50 euro voor een digitale onvanger uit te geven!!! liever dan naar een ander provider..... ondanks alle ververvelende omzettingen en e-mail problematiek . Ik gun ze dit monopolie niet. wie heeft hier nog meer problemen mee. Heb in installatie van zo'n 5 K in huis staan. Gr Ed

4492 15 Rapporteer

rj
door rjw - Nov 15, 2021 om 19:26
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Als je zo'n goede installatie hebt is het de moeite waard om te investeren in een goede FM antenne. Dan haal je veel meer uit je Marantz dan wat je ooit via Ziggo had kunnen krijgen. Het FM signaal op de kabel is in gunstigste geval redelijk. Maat er is veel meer mogelijk. Dit is overigens altijd zo geweest. Al sinds jaar en dag hangt FM distributie er een beetje bij. In de jaren 80/90 werkte ik bij een leverancier van spullen voor kabelnetten. Headend apparatuur voor radio moest zo goedkoop mogelijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 15, 2021 om 19:27
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ed,

Heeft u al eens gedacht aan digitale radio?

U kunt ook een kleine DAB+ radio kopen en op uw versterker aansluiten via de koptelefoon-uitgang.

Met Ziggo heb ik geen ervaring, wel met KPN: op de "interactieve" tv-ontvanger, die aangesloten zit op je modem zit ook digitale radio met veel zenders en een goed ontvangst.

Deze tv-ontvanger kun je via de tulp-aansluitingen op je versterker aansluiten.

Ook zit er een HDMI - uitgang op.

In mijn keuken heb ik Digitenne: op dit kastje zit ook digitale radio.

tenormin
door tenormin - Nov 15, 2021 om 19:31
16838 Antwoorden / 108 Vragen

"Die andere" provider gaat ook de weg van Ziggo op. Enige oplossing is een transistor radiotje met batterijen. Grapje hoor, maar er valt weinig te kiezen. Men moet tegenwoordig b.v. een mobiel hebben en sms kunnen ontvangen. Ik heb het niet nodig. Net als bij OHRA, kan ik normaal wel mee communiceren met DigiD: nu niet, poliswijziging. Men maakt alles ingewikkelder dan nodig. Maar goed, ik heb dat ding, die versterker, maar wel genomen, anders geen muziek. En nee, Ziggo gaat u dat echt niet betalen. Had ik ook voorgesteld. ☺

Donuts
door Donuts Nov 15, 2021 om 20:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan al jaren niet inloggen bij OHRA zonder extra code die je via sms krijgt.

tenormin
door tenormin Nov 15, 2021 om 21:19
16838 Antwoorden / 108 Vragen

Zou wel moeten als je DigiD gebruikt. Kan ook normaal, via deze weg, met de Belastingdienst communiceren, ben er dus sinds kort achter dat dit bij OHRA niet kan. Maar is inmiddels wel via Facebook chat geregeld met de OHRA. Zonder enige "beveiliging". Dus meten met diverse maten kennelijk.

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2021 om 19:57
11551 Antwoorden / 51 Vragen

Tijden veranderen, techniek gast snel. Dus ook de "kabel" radio luisteraars zullen met hun tijd mee moeten gaan. Wellicht dat een internet systeem uw radio ontvangst (vrijwel elke zender heeft fie op de eigen website) kan helpen. U kunt trouwens wel via de tv naar veel radiozenders kunt luisteren en met een kabeltje van het tv kastje naar uw amp.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 16, 2021 om 08:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De FM zenders zijn in Noorwegen al vele jaren verdwenen, alles DAB+ geworden.

Ook elders zullen de verouderde  FM verdwijnen.

Kijk eens naar de  lange en korte golf zenders of  middengolf?

Vrijwel elke nieuwe auto heeft DAB+  erin zitten... soms FM er nog naast  maar  vele alleen DAB+

Dat je veel geld in dure  Marantz  stopte?

Een kastje eenmalig erbij  en die  €90 per maand, dan heb je erg snel internet voor of vele extra zenders dus  geen budget aanbieding.

Daarom  geef ik niet het advies van losse FM antenne  te kopen...  ook tijdelijke oplossing.

Net als ik overal zeer moeilijk een Cassette bandje of  VHS banden kan kopen,  Betamax of Philips 2000 is nog erger!

Techniek verouderde en  niets bleef zelfde.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 16, 2021 om 10:31
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Bij mij is de analoge ontvangst via ziggo al bijna een jaar lang niet meer mogelijk.
U behoeft echter helemaal geen digitale ontvanger te komen. Ik heb dat ook niet gedaan en een FM antenne op mijn tuner aangesloten. Ik moet dat nog wel uitbreiden aangezien ik daar nu vrijwel alleen de regionale omroep mee ontvang.

Er zijn echter ook alternatieven en één ervan is zelf via Zioggo aangezien men daar een grrot aantal radiozenders wel digitaal doorgeeft hoewel dat dan wel betekent dat u uw TV gekoppoeld dient te hebben aan uw tuner/versterker.

Andere altenatieven zijn: via het internet bijv. vai laptop of gsm en die via bluetooth of andere wijze koppelen aan uw versterker en tevens zijn er veel mogelijkheden m.b.t. een DAB+ ontvanger. (Ik beschik zelf over zo'n ontvanger waarmee ik niet allen radio via DAB+ kan ontvangen maar ook via FM, internet en koppeling via bluetooth met PC en/of GSM.  (met de aantekening dat de DAB+ ontvangst in veel gevallen binnshuis tegenvalt of vrijwel onmogelijk is.

(In mijn keuken heb ik ook nog een ietwat goedkopere DAB+ / FM ontvanger).

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 18, 2021 om 10:42
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Voor DAB+  dien je een woning zonder HR++ glas of  alufolie op de isolatie dekens te hebben!

Beter is gaatje boren en buiten antenne,  perfecte ontvangst en eerst even kijken welke kant van jou huis meeste signaal geeft.

Helaas, de  Auto antenne werkte in de Audi prima maar niet  thuis op HR+++ glas!

Ik heb raam eruit gehaald en op buitenkant HR+++ glas geplakt en zit nu tussen glas en kunststof kozijn in.

Onzichtbaar maar werkte nu prima.

alleen gaatje in 1 glaslat binnen voor dat zwarte kabeltje helaas!

pa
door pa0fmy - Nov 16, 2021 om 10:42
44 Antwoorden / 12 Vragen

Het idee van een goede FM antenne is natuurlijk prachtig maar dan moet je wel het dak op. Er gaat een wereld voor je open wat je allemaal uit de ether plukt.  Ook FM piraten zijn leuk om naar te luisteren, heb je vaak weer andere soorten muziek. En nu maar hopen dat de buren geen zonnepanelen hebben anders is het uit met de pret. 80 pct van de PV installaies geven sterke ruis waardoor je overdag weinig zult ontvangen.

ro
door ronny530 - Nov 16, 2021 om 10:49
2787 Antwoorden / 41 Vragen

U hoeft geen digitale ontvanger aan te schaffen want als u al een ontvanger voor digitale tv heeft staan kunt u ook radio zenders ontvangen. Het enige wat u daar voor nodig hebt is een geschikte audio kabel. Afhankelijk van de ontvanger is dat een coax kabel of een optische SPDIF kabel die beide voor uw tunerversterker geschikt zijn. De radiozenders beginnen meen ik bij kanaal 1800 en zijn van veel betere geluidskwaliteit dan analoog radiosignaal en voor een versterker van dit kaliber zeker iets om te overwegen.

henson
door henson - Nov 16, 2021 om 11:49
338 Antwoorden / 36 Vragen

Heb hier hetzelfde probleem gehad.....DAB+ radio werkt nog steeds slecht ...ontvangst :-( , zeer weinig zenders.
Het beste werkt een radiootje met internetradio ernaast, kan draadloos via WiFi, RCA - minijack erin en je hebt bijna alle stations ter wereld in een goede kwaliteit (staat hier al jaren in de keuken tot volle tevredenheid).
Voor deze optie had ik helaas geen ruimte in de woonkamerkast en heb dus toch maar de Quantis ontvanger bij Ziggo gekocht....
Goede ontvangst dat wel, maar slechts een beperkt aantal populaire zenders beschikbaar (veel minder dan via mediabox) en een hinderlijk knipperende rood/groene led aan de voorzijde (alsof er data doorgegeven wordt; dus afgeplakt met zwart tape) en een zeer klein display dat slechts een gedeelte weergeeft.

Groet, Hendrik

PS Ook ouderwetse FM antenne uitgeprobeerd (lint), maar pakt achter de kast slechts 1 zender goed..(SLAM)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 16, 2021 om 12:17
2076 Antwoorden / Vragen

Ik snap niet waarom je bij het wegvallen van het analoge radiosignaal over de kabel naar de ether zou gaan met alle ellende van dien terwijl op internet alle radiostations van de wereld beschikbaar zijn in perfecte kwaliteit. Je neemt de oplossing die al in iedere nieuwe moderne versterker zit ingebouwd maar in plaats dat je je versterker vervangt vul je je versterker aan met een kastje dat radio digitaal van het internet haalt.

Franske1958
door Franske1958 Nov 16, 2021 om 12:56
430 Antwoorden / 2 Vragen

Ik snap wel heel goed dat men gaat prutsen met draad antennetjes  Ik ken namelijk nog heel veel mensen zonder internet,
die moeten dus kiezen tussen ofwel prutsen met draad antennetjes, waarbij met er dan pas achterkomt dat het gewenste
station niet te ontvangen is met een draadje.  ofwel een antenne op het dak, wat lang niet altijd kan en mag van de
verhuurder. Ofwel een kastje kopen van E 50,-   Dat kan ook niet altijd omdat veel mensen de Ziggo radio antennekabel
hebben doorgetrokken met splitters naar de keuken en de slaapkamer en de hobbykamer.  En 4 extra kastjes is ook een
dure bedoening. En dan is men er nog niet, want die kastjes zijn zo gevoelig dat die alleen maar goed werken met
nieuwe kabels en een dure versterker.  En dan nog moet men maar hopen dat de oude radio een line ingang heeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 16, 2021 om 16:32
2076 Antwoorden / Vragen

De man heeft Ziggo, er staat nergens dat hij geen internet heeft en dat geloof ik ook niet. Die andere problemen vind ik een beetje vergezocht. Op dat soort locaties zoals naast mijn bed gebruikt mijn wekker gewoon de ether.
Het "grote" probleem is dat de man een kwalitatieve goede stereo heeft en geen zin om die te vervangen. Zet er een kastje voor internet radio naast en klaar.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 18, 2021 om 10:50
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Franske 1958  plaatst hier berichten dus heeft Internet!

DAB+  met buitenantenne werkte overal.

Ook nog een  FM antenne op dak gezet bij nieuwe huis in aanbouw.
Maar dat zal  straks wel verdwijnen.  maar dat platte lint onder de Panelen,  prima signaal.

En waarom klaagde niemand hier over de Lange en Middengolf?

Ook verdwenen!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 18, 2021 om 11:56
2076 Antwoorden / Vragen

Ik zeg niet dat FM niet werkt maar internet geeft gewoon een veel beter signaal en is voor mensen zonder technische interesses veel simpeler op te zetten. Uiteindelijk moet iedereen doen wat hem het beste uitkomt.

ma
door malhy2 Nov 24, 2021 om 02:27
309 Antwoorden / 13 Vragen

Als je nog aan een chromecast audio kunt komen is dat mijns inziens kwalitatief de goedkoopste oplossing om internetradio aan uw bestaande installatie te koppellen. Ik heb zelf een van medevoort versterker en had een losse tuner die het nu ook niet meer doet. Het draaidje van Ziggo om FM te ontvangen was werkelijk te gek voor woorden totaal geen ontvangst zonder kraken. Internetradio's die je aan kunt sluiten op je versterker zijn vele malen duurden en DAB+ werkt bij mij in ieder geval binnen ook niet. Ik heb ook een hele glazen achterpui en geen zijn een draad door mijn kozijn naar buiten te boren. Met de chromecast audio kun je vanaf je telefoon duizenden zenders via je WIFI netwerk streamen naar je installetie.
Veel succes met verder zoeken en vooral beslissen wat het gaat worden.

Ed

Thecla58
door Thecla58 - Nov 16, 2021 om 19:47
858 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb ook ziggo. Het geluid van de mediabox next heb ik op mijn cinemaset aangesloten en als ik radio wil luisteren dan zoek ik een zender op (dit doe ik via de tv) en heb prachtig geluid. Op mijn cinemaset kan ik kiezen welk soort van omgeving ik wil horen.

Mijn cinemaset is weliswaar geen 5k maar voor mij voldoet ht geluid prima. Ik kan het niet eens op vol zetten want dan denderen de glazen uit mijn kast. Is er geen mogelijkheid om je je mediabox next via je installatie van 5k te laten lopen?

Mijn opstelling is TV via arc verbonden met cinemaset, mediabox verbonden met hdmi met tv. It all works perfect.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 17, 2021 om 16:21
2076 Antwoorden / Vragen

Bij 'oude mensen' is het onmogelijk de televisie te gebruiken om radio te beluisteren, als je dat voorstelt is het alsof je vloekt in de kerk.

Thecla58
door Thecla58 Nov 17, 2021 om 17:38
858 Antwoorden / 3 Vragen

@Henkdezevende

Ik heb niets met de kerk... dus kan ik vloeken zoveel ik wil. Maar iemand met een installatie van 5k kan best zijn geluid van de tv via dat ding laten lopen en dan radio via de tv luisteren. Bij Ziggo springt er al heel snel een screensaver in ;) ;)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 17, 2021 om 22:02
2076 Antwoorden / Vragen

Het kán zeker, sterker ik doe het zelf ook, maar boomers en ouder gaan in mijn ervaring flippen als je voorstelt je tv te gebruiken om radio te luisteren. Dan worden ze bang dat de televisie harder slijt en hoeveel stroom dat wel niet kost.

va
door vanlotjegetikt - Nov 17, 2021 om 16:31
809 Antwoorden / Vragen

Je kan radio luisteren rechtstsreeks via de tuner/versterker of met tv kastje van de provider

chris74
door chris74 - Nov 17, 2021 om 19:09
564 Antwoorden / 44 Vragen

Ik snap je probleem niet. Wij hebben een Pioneer VSX-D511, dolby 5.1 systeem met een set magnat boxen etc etc. Zo oud als de neten eigenlijk, doe er al 25 jaar ofzo mee. Maar met een optical ingang die bij jou er ook op zit. Kan gewoon ZIGGO radio ontvangen. Als ik zo eens kijk op jouw type versterker dan zitten er 2 optical ingangen op? Dus als ik met mijn oude meuk het voor elkaar krijg zonder extra apparatuur dan moet het jou toch zeker wel lukken?

va
door vanlotjegetikt Nov 17, 2021 om 19:45
809 Antwoorden / Vragen

Heb een VSX-934 staan (met boxen uit de jaren 80) mijn oudje vorig  jaar vervangen want die was echt op. Daar koppelde ik ook gewoon de tv aan met lekker geluid.
Sommige zaken gaan een eeuwigheid mee  al weet niet iedereen wat ie met  zijn spullen kan doen.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Nov 24, 2021 om 18:57
98 Antwoorden / 1 Vragen

Hebt u een mediabox XL of de mediabox next sluit deze dan aan met een opticalkabel. Het is mogelijk om bij de mediabox xl ook een coax digitalkabel aan te sluiten. Ziggo heeft niet alleen de harddisk uitgeschakeld ook deze mogelijkheid is met de laatste update uitgeschakeld. Als het mogelijk is gebruik dan de opticalkabel en vraag eind januari 2022 Ziggo deze mogelijkheden waar te activeren.