ta
door tar Nov 3, 2006 om 11:57
Elektronica & tv

Band over het beeld.

Hallo Allemaal,

Ik heb een harddisk-recorder (JVC HM-HDS4) met nog een harddisk-recorder (JVC DR-MH300) verbonden via de 2de (dub)-scart ingang van mijn (CRT) TV (Philips 29PT9101).

Ik zie dan in het 2de scart TV beeld een "lopende" horizontale (beeldvullende) 2.5 centimeter zeer lichtgrijze brede band door het TV beeld "lopen", van rechts naar links... Deze streep is ook zichtbaar in de gedubte TV programma's.

Sluit ik een gewone video-recorder aan op de eerste (HM-HDS4) harddisk (via de 2e dub scart) dan is deze streep niet aanwezig en kan ik gewoon dubben zonder deze band te zien.

Ik gebruik afgeschermde coax-kabels en afgeschermde scart kabels...

Wie weet waar dit aan kan liggen?

Groet,

Mike

551 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Edwardus,

Bedankt voor het meedenken!

Ik twijfel of het aan de TV ligt; immers bij mijn (oudere) S-VHS video is deze band afwezig als ik dezelfde "scart-opstelling" gebruik. Pas bij het aansluiten van de DR-MH300 komt die band... Het lijkt wel of deze twee harddisk-recorders elkaar storen...

Component kabels zijn een goed idee!, ik heb deze besteld, net als een S-VHS kabel... Ik laat je het resultaat nog weten!.

Thanks!

Groet,

Mike

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je 2 van die apparaten hebt, wissel de scarts.. zowel de stekkers als eventueel de kabels, ook omdraaien van in/uit gang helpt soms, en anders als het niet helpt, het kan ook de copyeer beveiliging zijn, want dat zijn ook klote systemen, die ik op de pc waarmee ik alles opneem nooit geen probleem heb, maar enkele vrienden met een winkel kastje wel... dus die hebben ook problemen gehad,en zo opgelost...

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik ken het probleem. Het is een euvel van Philips-TV's. De audio/video-ingangen zijn extreem gevoelig. Feit is wel dat daardoor de beeld-kwaliteit zeer goed is. Massa en afscherming is een must! Je hebt goede kwaliteit kabels nodig (liefst dubbel afgeschermd en vergulde pluggen). Apparaten kunnen erkaar vaak storen (elektromagnetische interferentie). Zet ze eens wat verder uit mekaar...

Een analoge radio/TV-splitter op de CAI-doos wil ook nog wel eens die "grijze balk" veroorzaken. Ik weet niet precies waarom, maar het heeft iets te maken met de spoelen in zo'n splitter. Het schijnt dat die "storend" werken.

Je kunt ook eens proberen om de massa (pin 21) aan één kant van de SCART-kabel los te solderen. Maar dat wordt te technisch... Probeer eerst maar eens mijn simpele tips...

Succes. ;-)

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey gozik,

Jij ook nog bedankt voor het meedenken!

Scarts, in en uitgangen omwisselen niets hielp helaas…

De kopieer beveiliging is het gelukkig niet want dan is je beeld echt niet meer om aan te zien.

Groet,

Mike

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey movieman,

Bedankt voor het meedenken!

Of ik goede kabels heb gekocht weet in niet zeker; ik  heb geen oscilloscoop dus kan het niet controleren:  het zijn Monster kabels…  de prijs is zeker Monster! € 59,95 voor een scart kabel…

(Technisch) advies is altijd erg welkom! (Het is nu gelukt met een S-VHS en audio kabels).  Mocht dat niet gelukt zijn; dan denk ik dat jouw advies om de aarde kabel los te solderen ook de oplossing had gebracht!

Groet,

Mike

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey edwardus,

Jouw tip voor component kabels is uiteindelijk de oplossing geworden!; maar dan in de vorm van een S-VHS kabel en audio kabels.

Geen band meer zichtbaar en een perfect beeld!

Thanks!

Groet,

Mike

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over dit probleem kan ik niks vinden. Het is wel zo dat scart1 en scart2 vaak niet dezelfde functie hebben. Werkt het niet beter wanneer je de harddisk-recorders doorlust via scart1 (indien mogelijk met component-kabel)?

Wel jammer dat de enige online manual van je tv op de Philips site in 't Grieks is, mijn Grieks is n.l. niet meer wat 't geweest is...
Wat ik eruit opmaak is dat je 2 apparaten onderling doorlust en in Ext1 inplugt op je tv.

Probeer het zou ik zeggen.