ha
door hansvdl_1 May 10, 2010 om 10:06
Elektronica & tv

Broodbakmachine

Ik heb een Kenwood boordbakmachine gekocht, duur, maar de beste vlgs. de consumentenbond. Sinds de aanschaf heb ik echter problemen met het rijzen van het brood, soms gaat het goed, maar meestal heb ik als resultaat een brood dat niet hoger komt dan een 7-8 centimeter. Waaraan kan dit liggen?

10506 18 Rapporteer

mo
door monica1960 - May 10, 2010 om 10:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hans,
Op de eerste plaats zorgen dat alles kamer temperatuur is.
Dus alles wat je toevoegd.

jannyholtrop
door jannyholtrop - May 10, 2010 om 12:44
84 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is op zijn minst erg vreemd. Het kan aan het meel liggen.
Kan het zijn dat je nu een andere soort broodmix gebruikt?
Soms staat er nl. broodmix op het pak terwijl je de gist er nog bij moet doen!!
Lees in ieder geval even goed de verpakking.
Ik bak zelf ook vaak brood in de machine en ik doe als ik heel zware tarwemix heb een half kopje witte bloem erbij. Deze tip heb ik jaren terug van mijn schoonvader gekregen( was bakker) toen ik nog brood in de oven bakte. Werkt prima en doet niets af aan de smaak. Het rijst alleen wat gemakkelijker.
Wat je ook kunt doen is een beetje actieve gist toevoegen uit een zakje, nadeel is dat het brood dan soms wat droog wordt .
Heel veel succes ermee. gr. Janny

gr
door gremmen_1 - May 10, 2010 om 13:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hans,

Als je geen "All-In'" meel gebruikt, moet je er voor zorgen dat de gist niet in aanraking komt met het zout, want dat is niet goed voor de gist.
Zorg dat je de gist goed onder het meel door roert, voordat je de rest van de ingedienten erbij doet.
Veel makkelijker is om All-In meel te kopen bij b.v. Boerenbond.
Doe er dan iets meer water bij dan op de verpakking staat aangegeven, en kies voor het korte programma(+- 2 uur) en je krijgt een geweldig brood.
Uiteraard moet het meel wel vers zijn(niet over de datum)en je moet een goede machine hebben.(die je, zo ik lees, ook hebt)

groet Hans G

spirou
door spirou - May 10, 2010 om 13:20
16 Antwoorden / 10 Vragen

Hoi Hans,

Water van 28 graden, gist en vetstof in de bakvorm doen, De precies afgewogen bloem toevoegen, zorgen dat er geen water te zien is. NU PAS zout, Komt gist met zout in contact is de werking hiervan teniet.

Nog veel bakplezier

Spirou

gi
door ginyt - May 10, 2010 om 13:39
19 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herken het probleem. Ik bak brood met zuurdesem, wel smakelijk, maar behoorlijk hard. Misschien is het een idee om het brood in de kamer te laten rijzen. Toen ik nog brood in de gewone oven bakte, verdubbelde ik ook vaak de rijstijd.

he
door henkiehoempa - May 10, 2010 om 14:08
34 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb m'n broodbakmachine onlangs naar de kringloopwinkel gebracht. Soms kwam er een aardig broodje uit en dan ineens weer leek het nergens op, terwijl ik het toch altijd op dezelfde manier behandelde, n.l. met kant en klare mix uit een pak. Was er op het laatst zat van en heb een mooie zware broodvorm gekocht.
Ik maak zelf een brooddeeg volgens een recept uit een boekje, dat gaat over het bakken van broodsoorten. Voordeel: het deeg rijst prachtig en het bakken in m'n elektrische oven gaat tweemaal zo snel als in dat stuk speelgoed, wat ik naar de kringloop heb gebracht. De klachten over slechte resultaten uit broodbakmachines zijn dan ook algemeen. En oh ja, met hetzelfde energieverbruik, bak je eventueel meerdere broden in een gewone oven.

tr
door trappist - May 10, 2010 om 15:20
240 Antwoorden / 0 Vragen

ik had ook altijd wisselende resultaten met mijn oude Funai, de laatste tijd gebruik ik kant-en-klare mix: Markant Meergranen, met precies de juiste hoeveelheid water en stand gewoon brood-medium en voortaan steeds een prima broodje!

ma
door mattykarsten - May 10, 2010 om 15:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan zo zijn dat de broodbakmachine af en toe niet goed mengt. Dit betekent dat de gist niet goed verdeeld wordt en het brood niet goed zal rijzen. Probeer het deeg eens met de hand te kneden en vervolgens af te bakken in de broodbakmachine.

Om te kijken of de broodbakmachine goed mengt kan er een zoet (paas)brood gemaakt worden waaraan kaneel toegevoegd. Als de kaneel zich goed verspreid heeft door het deeg dan zal dit ook gelden voor de gist.

Ook de temperatuur is voor de rijzing van belang. De temperatuur moet rond de 35 graden zijn. Kneed het deeg eens met de hand en laat het op een warme plek rijzen (in een kom/bakvorm die in heet water wordt gezet met een donkere theedoek over het deeg) en kijk hoe lang het deeg nodig heeft om te rijzen. Niet de wekker/ de tijd bepaald de rijsduur, maar het deeg.

Zoals hierboven al wordt vermeld kan ook het direct toevoegen van zout een probleem zijn voor de rijzing.

ri
door riekversluis - May 10, 2010 om 16:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

riekie 10-05-2010

Dit is erg vreemd,ik bak al jaren al2 machines versleten
Ik gebruik gewoon een kant elklaar broodmix pak 500 gr.
Let op :gebruik alleen 300 gr van dat pak en doe er gewone witte meel 200 gr. bij.Dit omdat het brood zo vreselijk donker wordt.
Om het goed te laten reizen een kl. beetje 2gr. droge gist bij,omdat in de mix al gist zit.
Koop bij de molen winkel poeder dat heet brood verbeteraar,gooi er een beetje erbij.
op het laatst als alle ingrediënten er zijn boven op de gist in kuiltje strooien.
Moet lukken Bij gewone meel 7 gram gist gebruiken.
Voldoende????

moeckeraner
door moeckeraner - May 10, 2010 om 16:26
31 Antwoorden / 11 Vragen

Ik gebruik wel eens kantenklaar broodmix en doe uit principe al een half of heel zakje droge gist extra erbij, ik had daarvoor ook al van die ingezakte broden, zodoende.

pk49
door pk49 - May 10, 2010 om 17:41
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik ben ook al jaren aan het experimenteren met brood ingredienten.Gebruik je gewoon bloem en gist enz.dan is broodverbeteraar een vrij onmisbaar toevoeging.Gluten zorgt n.l. voor meer zuurstof in het brood,dus rijst meer.Verder zijn aan te bevelen de kant en klaar mixen bij de Boerenbond en die van de Lidl.Kan niet mislukken.Tijdens het rijsproces leg ik wel een doek over het apparaat omdat de temperatuur niet warm genoeg is.

toolboy
door toolboy - May 10, 2010 om 17:43
965 Antwoorden / 40 Vragen

Het allerbeste voor gisting is suiker? hier leeft de gist bacterie van.

T

poltol
door poltol - May 10, 2010 om 18:22
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Allemaal heel fijn, maar wat gaat de vraagsteller nu doen?
Ben wel benieuwd naar het antwoord op jullie's suggesties.

Ik bak al jaren in een Panasonic SD-207. Alleen als het erg warm [mokkig] weer is wil het weleens mislukken. Dus [bijna] altijd prima brood.
Ik gebruik kant en klaar broodmixmeel van Soezie gekocht bij de Boerenbond. Eén brood is 600gr en 400ml water. 300gr in de bak 200ml water erop en dan de rest van het meel en als laatste de rest van het water. Werkt prima.

Vr.gr. poltol

eugenie
door eugenie - May 10, 2010 om 23:16
30 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi Hans,

Ik ben zeker al 8 jaar of langer in het bezit van Inventum broodmachine die mij nog nooit in de steek heeft gelaten.Of ik nu een wit,bruin,met nootjes of een brood met vruchten bak, het resultaat is altijd oké.

Vroeger haalde ik het meel bij de molennaar lekker vers en heerlijke recepten.Daar moest je nog wel zelf melk of water,zout suiker olie en gist bijdoen.Ik heb verse gist gebruikt ook verkrijgbaar bij de molennaar, maar overgestapt op droge gist 3 zakjes van 13 gr per pakje werkt prima en makkelijke in het gebruik.Je moet geen gewone meel nemen maar welke geschikt is om broden te bakken.

Tegenwoordig neem ik kanten en klare broodmix waar je alleen nog water of melk aan toe hoef te voegen.Gaat perfect.Je kan er dan ook nog naar smaak rozijnen,of nootjes enz. bijin doen.Gebruik je broodmeel waar je nog alles aan toe moet voegen dan moet je als eerste water of melk en olie in de vorm doen(kamer temperatuur).Dan bakmeel, zout ,suiker aan één kant en als laatst de gist midden bovenop.Verse gist mag niet in aanraking met het vocht komen.Zakje gist werkt niet zo nou.

Hans bakse,groetjes Eugenie

cl
door clairy - May 11, 2010 om 15:43
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hans,
Ik weet niet of je werkt met een kant-en-klare mix of dat je zelf een mengsel maakt en daaraan gist toevoegt.
Als je instantgist (korrels) gebruikt zou je de gist van Bruggeman eens kunnen proberen.
Sinds ik de instantgist van dit merk gebruik heb ik een veel beter resultaat.
Succes met het toepassen van alle tips!

wimbremer
door wimbremer - May 12, 2010 om 08:30
122 Antwoorden / 19 Vragen

Heel soms een wisselend resultaat, maar bijna altijd een prima brood. Een tip die ik jullie niet wil onthouden is, een half fijngemalen vitamine C bruistablet erbij doen. Even expirimenteren hoveel er precies bij moet, maar het deeg ruijst een stuk beter!
Nog een tip is, iets meer gist toevoegen dan vermeld (bijv 8 gram ipv 6 gram)

do
door donny - May 12, 2010 om 14:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hansvdl

Bij de kant en klare brood-mix die wij kopen bij de dekaMarkt doen wij bij voorbaat al
een half theelepeltje extra gist, niet teveel anders gaat je brood naar gist smaken
en ook altijd een eitje, dan rijst het brood vaak tot tegen de klep aan.
En ik heb ook nog een tip, als je het brood uit het emmertje haalt, dan ontstaan
er van die grote gaten onder in het brood waar de wartels hebben gezeten.
Een handige idee is om na ongeveer een uurtje de wartels uit het deeg te halen
met nat gemaakte handen, want dan blijft het deeg niet zo aan je handen plakken.

marjoh1955
door marjoh1955 - May 18, 2010 om 22:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hansvdl,

Ik gebruik broodmix van de Lidl, uit 1 pak haal ik 2 broden.
Altijd gaat het goed. Vorige week een pak broodmix gekocht van het huismerk van de Plus en plop.....een ingezakt brood.
Nu ga ik een pak van Koopmans proberen,ik hou je op de hoogte!