fh
door fheidstra Sep 21, 2010 om 15:39
Elektronica & tv

Condens in koelkast bevriest

De condens in de koelkast bevriest. De koelkast is een Zanussi uit 1996. Kan ik het beste een nieuwe koelkast kopen? Of kan het geen kwaad?

20023 24 Rapporteer

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 21, 2010 om 16:15
533 Antwoorden / 0 Vragen

Condens berviest altijd wel op de achterwand maar als het te erg is, controleer dan is het deurrubber, mogenlijk sluit deze niet meer goed.

Mvrgrt Nico

genius
door genius - Sep 21, 2010 om 18:33
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=frigidiaire schreef op dinsdag 21 sep 2010, 15:39]De condens in de koelkast bevriest. De koelkast is een Zanussi uit 1996. Kan ik het beste een nieuwe koelkast kopen? Of kan het geen kwaad?In dit geval is het helemaal niet goed! Tenzij je de vriezer bedoeld i.p.v. de koelkast?

G.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 22, 2010 om 02:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag fridge,

Schakelt de kast nog wel uit? Zo niet, dan is de thermostaat stuk. Gemakkelijk te vervangen. Voor thermostaat: Onderdelenhuis, Handyman.

Hardware ERror MAN.

fh
door fheidstra - Sep 22, 2010 om 11:10
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 22 sep 2010, 02:01]Dag fridge,

Schakelt de kast nog wel uit? Zo niet, dan is de thermostaat stuk. Gemakkelijk te vervangen. Voor thermostaat: Onderdelenhuis, Handyman.

Hardware ERror MAN.
De koelkast vriest goed, koelt goed en het lampje in de koelkast doet het ook nog.
Doet de thermostaat het dan nog?
Alvast bedankt voor de reactie

Fridge

fh
door fheidstra - Sep 22, 2010 om 11:13
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=genius schreef op dinsdag 21 sep 2010, 18:33][quote=frigidiaire schreef op dinsdag 21 sep 2010, 15:39]De condens in de koelkast bevriest. De koelkast is een Zanussi uit 1996. Kan ik het beste een nieuwe koelkast kopen? Of kan het geen kwaad?In dit geval is het helemaal niet goed! Tenzij je de vriezer bedoeld i.p.v. de koelkast?

G. Nee, ik bedoel de koelkast. Alleen de bovenkant aan de achterzijde van de koelkast bevriest. Verder koelt de Zanussi goed en het vriesvak werkt ook prima.
Alvast bedankt voor het antwoord
Fridge

genius
door genius - Sep 22, 2010 om 11:33
886 Antwoorden / 4 Vragen

In dat geval zou ik in eerste instantie eens kijken hoe het met de "deur-rubbers" is gestelt, deze willen nog wel eens vol slibben met vuil, waardoor de deur niet goed afsluit. Bij slijtage / beschadiging van de rubbers is vervanging raadzaam. Anders goed schoonmaken, ook tussen de "harmonica" naden, zodat de deur weer goed sluit.

Succes!

G.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 22, 2010 om 11:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ fridge:

Wanneer de motor van de compressor niet uitgeschakeld wordt door de thermostaat, zit deze laatste vast. Je kunt de motor urenlang horen draaien wanneer het stil is.

Het wordt onderin de koelkast dan ook veel kouder dan ongeveer +/- 5 °C en in het vriesgedeelte kouder dan - 18°C bij een 3 sterren vriesvak of - 24°C bij een 4 sterren vriesvak. Dat kan bij een continue doorlopende motor wel kouder dan - 30°C worden.

H.

fh
door fheidstra - Sep 22, 2010 om 12:26
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 22 sep 2010, 11:45]@ fridge:

Wanneer de motor van de compressor niet uitgeschakeld wordt door de thermostaat, zit deze laatste vast. Je kunt de motor urenlang horen draaien wanneer het stil is.

Het wordt onderin de koelkast dan ook veel kouder dan ongeveer +/- 5 °C en in het vriesgedeelte kouder dan - 18°C bij een 3 sterren vriesvak of - 24°C bij een 4 sterren vriesvak. Dat kan bij een continue doorlopende motor wel kouder dan - 30°C worden.

H.
Beste H.,

Bedankt voor het antwoord. Ik hoor inderdaad de koelkast constant. De temperatuur in het vriesgedeelte en het koelgedeelte weet ik niet. Ik heb wel het idee dat het kouder is.
Kan ik nu beter een nieuwe koelkast kopen?
Alvast bedankt voor de reactie.
F.

fh
door fheidstra - Sep 22, 2010 om 12:30
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=knoop4x9 schreef op dinsdag 21 sep 2010, 16:15]Condens berviest altijd wel op de achterwand maar als het te erg is, controleer dan is het deurrubber, mogenlijk sluit deze niet meer goed.

Mvrgrt Nico
Dag Nico,
De deurrubbers zijn kapot. Ik heb die gemaakt door er hobbytape overheen te plakken. Volgens mij sluit de koelkast wel goed. Is het mogelijk dat de knoppen in de knoppenkast doorslaan? Kan ik beter een nieuwe koelkast kopen?

Bedankt voor de reactie
Femke

fh
door fheidstra - Sep 22, 2010 om 12:34
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=genius schreef op woensdag 22 sep 2010, 11:33]In dat geval zou ik in eerste instantie eens kijken hoe het met de "deur-rubbers" is gestelt, deze willen nog wel eens vol slibben met vuil, waardoor de deur niet goed afsluit. Bij slijtage / beschadiging van de rubbers is vervanging raadzaam. Anders goed schoonmaken, ook tussen de "harmonica" naden, zodat de deur weer goed sluit.

Succes!

G.
Beste G.,

Bedankt voor het antwoord. De deurrubbers zijn inderdaad kapot. Ik heb ze gemaakt door er hobbytape overheen te plakken.
Kan ik beter een nieuwe koelkast kopen?
Bedankt voor de reactie.

F.

genius
door genius - Sep 22, 2010 om 13:57
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote] . . . . De deurrubbers zijn inderdaad kapot. Ik heb ze gemaakt door er hobbytape overheen te plakken.
Kan ik beter een nieuwe koelkast kopen? . . . . Nieuwe deurrubbers hoeven niet écht duur te zijn en zijn te vervangen. Als dat mogelijk is -even googelen voor zaken die ze verkopen (grote kans bij zanussi zelf)- ben je goedkoper uit dan een nieuwe koelkast te kopen. De kans is wel aanwezig dat wanneer de rubbers vervangen zijn, er iets anders defect raakt. Dus wat is wijsheid . . tenslotte is de koelkast wel al 14 jaar oud. Verdiep je eens over een nieuwe koelkast. Gezien je omschrijving maak ik op dat het een tafelmodel betreft en die zijn in de regel niet zo heel duur. Het is dus het overwegen waard.

Succes met de beslissing en we vernemen de uiteindelijke uitslag graag!

M.vr.gr.

G.

fh
door fheidstra - Sep 22, 2010 om 14:52
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=genius schreef op woensdag 22 sep 2010, 13:57][quote] . . . . De deurrubbers zijn inderdaad kapot. Ik heb ze gemaakt door er hobbytape overheen te plakken.
Kan ik beter een nieuwe koelkast kopen? . . . . Nieuwe deurrubbers hoeven niet écht duur te zijn en zijn te vervangen. Als dat mogelijk is -even googelen voor zaken die ze verkopen (grote kans bij zanussi zelf)- ben je goedkoper uit dan een nieuwe koelkast te kopen. De kans is wel aanwezig dat wanneer de rubbers vervangen zijn, er iets anders defect raakt. Dus wat is wijsheid . . tenslotte is de koelkast wel al 14 jaar oud. Verdiep je eens over een nieuwe koelkast. Gezien je omschrijving maak ik op dat het een tafelmodel betreft en die zijn in de regel niet zo heel duur. Het is dus het overwegen waard.

Succes met de beslissing en we vernemen de uiteindelijke uitslag graag!

M.vr.gr.

G.
Dag G.

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ben er wel uit. Ik ga een nieuwe koelkast kopen. Tot slot nog een laatste vraag: Kunnen de stoppen doorslaan met deze koelkast omdat er zoveel stroom verbruikt wordt?

M.vr.gr.
F.

genius
door genius - Sep 22, 2010 om 14:56
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote] . . . . Kunnen de stoppen doorslaan met deze koelkast omdat er zoveel stroom verbruikt wordt?. . . . Nee, dat niet . . wat je wel kan doen is de termostaat ietsje lager zetten (koelen doet hij dan toch wel) let wel: ook weer niet té laag i.v.m. vriesgedeelte. Alleen inderdaad zonde van het hoge(re) energieverbruik, al is dat dan maar tijdelijk!

Succes met de aankoop!

M.vr.gr.

G.

fh
door fheidstra - Sep 22, 2010 om 15:04
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=genius schreef op woensdag 22 sep 2010, 14:56][quote] . . . . Kunnen de stoppen doorslaan met deze koelkast omdat er zoveel stroom verbruikt wordt?. . . . Nee, dat niet . . wat je wel kan doen is de termostaat ietsje lager zetten (koelen doet hij dan toch wel) let wel: ook weer niet té laag i.v.m. vriesgedeelte. Alleen inderdaad zonde van het hoge(re) energieverbruik, al is dat dan maar tijdelijk!

Succes met de aankoop!

M.vr.gr.

G.[/quote

bedankt!! Ik zet de thermostaat op 1!

M.vr.gr.
F.

genius
door genius - Sep 22, 2010 om 15:09
886 Antwoorden / 4 Vragen

Prima! Als je maar het vriesvak in de gaten houdt! Straks "loopt" je inhoud er uit ;-)

Nogmaals succes!

G.

pl
door plebpleb - Sep 22, 2010 om 17:07
113 Antwoorden / 60 Vragen

Zelf ook zo´n merk Zanussi koelkast...´t Is nu de tweede, omdat de eerste (2003) had gekocht samen met 'n vrieskast van 't zelfde merk... Kreeg ik na 4 jaar al 't probleem van vriesprobleem in de koelkast... Toch weer 't zelfde merk gekocht, omdat 't beter stond met de vries-
kast...'t Vries nog wel 'n beetje in de koelkast, maar 't ergste vind ik dat de verpakking van flessen of van karton steeds erg vochtig zijn als ik die produkten eruit haal...Mijn oplossing is nu de koelkast geregeld schoon maken na 2/3 maanden...Toch zal ik nooit meer dat merk Zanussi nog kopen...

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 22, 2010 om 17:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ fridge:

Je schrijft: "bedankt!! Ik zet de thermostaat op 1!"

Hoe hoog had je die staan dan, als het vriest in het koelgedeelte?
De stand 1 kan ook net te laag zijn.....Onderin de kast dient het + 7 °C. te zijn.
Je dient de thermostaat zo in te stellen dat deze temperatuur dáár bereikt wordt.

Wanneer het rubber langs de deur niet meer goed sluit, dan krijg je teveel vocht in de koelkast. Net alsof je de deur te vaak open doet of deze te lang open laat staan.
Wanneer je de thermostaat te hoog hebt staan krijg je een steeds lagere temperatuur in het koelgedeelte, waardoor dat vocht makkelijk aan de koelende achterwand kan vastvriezen.

Tip: Soms raak je ongewild bij het openen en sluiten van de kast, met vette handen het rubber van de deur aan. Dit lost langzaam maar zeker het rubber op.
Het rubber van de deur hoort verend en vetvrij te zijn. Daartoe is het nuttig en duurzaam om het rubber, wanneer het met een sopje weer schoongemaakt is, met een kwastje met talkpoeder weer in te talken. Een behoud voor het rubber. Zo gaat onze koelkast inmiddels 20 jaar mee....

H.

gossy
door gossy - Sep 22, 2010 om 23:12
38 Antwoorden / 1 Vragen

Het is heel normaal hoor dat de condens achterop de koelkast bevries, je moet je juist zorgen gaan maken als dat niet het geval is.
En ja je moet natuurlijk wel zorgen dat de rubbers van de koelkast heel zijn, ik heb zelf een koelkast van 18 jaar oud gehad die heeft vanaf het begin tot het eind bevroren condens gehad (zonder vriesvak in het koel gedeelte) nu hebben we een nieuwe en die heeft dat ook.
Hoef je je geen zorgen over te maken

[stukje over condens van siemens:Druppels op de achterwand aan de binnenzijde

Automatische ontdooifunctie ingeschakeld.
Dit is normaal als uw apparaat is voorzien van een automatische ontdooifunctie. Het vocht slaat neer op de achterwand van het koelgedeelte en bevriest; vervolgens wordt het weer ontdooid door het ontdooiproces . Het ijs smelt en verdwijnt via een afvoeropening in de achterwand van het apparaat in het gootje dat zich onder aan de achterzijde van het apparaat bevindt. Door de gegenereerde warmte verdampt het water uit het koelgedeelte in de keuken . IJsvorming kan worden voorkomen door geen voedsel in de koelkast te plaatsen dat nog warm is .. Belangrijk: de afvoeropening mag niet geblokkeerd raken. De opening moet worden gereinigd met een pijpragger of een wattenstaafje.]

misschien ben je zo een beetje gerust gesteld

toolboy
door toolboy - Sep 23, 2010 om 00:56
965 Antwoorden / 40 Vragen

In de zomer periode kan dit idd vaak voorkomen,heeeft te maken met de buiten temperatuur en het openen van de kast.
.

T

fh
door fheidstra - Sep 23, 2010 om 14:02
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gossy schreef op woensdag 22 sep 2010, 23:12]Het is heel normaal hoor dat de condens achterop de koelkast bevries, je moet je juist zorgen gaan maken als dat niet het geval is.
En ja je moet natuurlijk wel zorgen dat de rubbers van de koelkast heel zijn, ik heb zelf een koelkast van 18 jaar oud gehad die heeft vanaf het begin tot het eind bevroren condens gehad (zonder vriesvak in het koel gedeelte) nu hebben we een nieuwe en die heeft dat ook.
Hoef je je geen zorgen over te maken

[stukje over condens van siemens:Druppels op de achterwand aan de binnenzijde

Automatische ontdooifunctie ingeschakeld.

Dit is normaal als uw apparaat is voorzien van een automatische ontdooifunctie. Het vocht slaat neer op de achterwand van het koelgedeelte en bevriest; vervolgens wordt het weer ontdooid door het ontdooiproces . Het ijs smelt en verdwijnt via een afvoeropening in de achterwand van het apparaat in het gootje dat zich onder aan de achterzijde van het apparaat bevindt. Door de gegenereerde warmte verdampt het water uit het koelgedeelte in de keuken . IJsvorming kan worden voorkomen door geen voedsel in de koelkast te plaatsen dat nog warm is .. Belangrijk: de afvoeropening mag niet geblokkeerd raken. De opening moet worden gereinigd met een pijpragger of een wattenstaafje.]

misschien ben je zo een beetje gerust gesteld
Ha die Gossy, bedankt voor je geruststellende woorden!!!
F.

fh
door fheidstra - Sep 23, 2010 om 14:06
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=toolboy schreef op donderdag 23 sep 2010, 00:56]In de zomer periode kan dit idd vaak voorkomen,heeeft te maken met de buiten temperatuur en het openen van de kast.
.

T Ha die Toolboy, Hier had ik nog niet aangedacht. Bedankt
F.

fh
door fheidstra - Sep 23, 2010 om 14:21
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 22 sep 2010, 17:38]@ fridge:

Je schrijft: "bedankt!! Ik zet de thermostaat op 1!"

Hoe hoog had je die staan dan, als het vriest in het koelgedeelte?
De stand 1 kan ook net te laag zijn.....Onderin de kast dient het + 7 °C. te zijn.
Je dient de thermostaat zo in te stellen dat deze temperatuur dáár bereikt wordt.

Wanneer het rubber langs de deur niet meer goed sluit, dan krijg je teveel vocht in de koelkast. Net alsof je de deur te vaak open doet of deze te lang open laat staan.
Wanneer je de thermostaat te hoog hebt staan krijg je een steeds lagere temperatuur in het koelgedeelte, waardoor dat vocht makkelijk aan de koelende ,

achterwand kan vastvriezen.

Tip: Soms raak je ongewild bij het openen en sluiten van de kast, met vette handen het rubber van de deur aan. Dit lost langzaam maar zeker het rubber op.
Het rubber van de deur hoort verend en vetvrij te zijn. Daartoe is het nuttig en duurzaam om het rubber, wanneer het met een sopje weer schoongemaakt is, met een kwastje met talkpoeder weer in te talken. Een behoud voor het rubber. Zo gaat onze koelkast inmiddels 20 jaar mee....

H.

Dag H.,
Ik had de thermostaat op 2. Je hebt helemaal gelijk: stand 1 is te laag. Het vriest niet in mijn koelkast. Alleen is de condens aan de achterkant bovenin bevroren. Dat wordt ook steeds dikker. Om de dag moet ik het ontdooien.
Maar het lichtje in de koelkast doet het. De koelkast vriest goed. De koelkast koelt goed. Ik denk erover om te wachten met het kopen van een nieuwe koelkast. Wat vind jij?

F.

genius
door genius - Sep 23, 2010 om 14:25
886 Antwoorden / 4 Vragen

@frigidiaire,

Je krijgt nog veel meer reacties van bezoekers omdat jouw vraag door de redactie in de nieuwsbrief is geplaatst. Allemaal goedbedoelde adviezen en verklaringen, maar dat doet niets af aan het feit dat je deurrubbers zijn versleten en dus het één of het ander vervangen moet worden.

Ik mag dan ook stellen dat (of je moet er zelf nog niet écht uit zijn) dit topic als gesloten kan worden beschouwd.

Wél lezen we graag het eindresultaat natuurlijk.

M.vr.gr.

G.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 24, 2010 om 02:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Fridge:

Wat ik vind? Tja, ik repareer tot in het "oneindige". Daar heb ik lol aan. Moet je zien hoe de zelf gesneden hardglasplaat, gebarsten afstelplateau's en met r.v.ss gerepareerde deurrekjes er uit zien in onze 20 jaar oude inbouw Electrolux. Die werkt nog prima op dat oude Freon dat nu niet meer gebruikt mag worden. De rubbers zijn ook nog goed. Het vriesvak deuurtje sluit ook nog goed, dus wat zou ik met een nieuwe moeten doen, die waarschijnlijk ook nog meer herrie maakt.

Dus kan ik alleen maar adviseren: probeer bij Het Onderdelenhuis, PlentyParts, Handyman o.i.d. voor een redelijke prijs nieuwe rubbers te krijgen. Het hele typeplaatje overschrijven geeft daar meer kans van slagen. Wanneer je het deurrubber hebt, dan: haal de deur er uit (scharnier losschroeven), leg de deur op tafel en zie dat je het nieuwe rubber er netjes in krijgt. Evt. lijmen met Tixlijm.

Dat de stand 1 van de thermostaat te laag is en 2 te hoog, bewijst m.i. dat de thermostaat wel goed schakelt. Zet de thermostaat dan maar tussen 1 en 2 in.
Leg maar een thermometer onder in de kast, dan kun je zien of dat goed gaat op + 7 °C.

H.