kl
door klazienepien Sep 9, 2016 om 13:41
Elektronica & tv

Defect tablet

Ik had een tablet gekocht bij de kijkshop tijdens mijn vakantie. Aldaar had ik geen wifi, dus heb de doos pas een week later thuis opengemaakt. Wifi code ingevuld, een paar spelletjes gedownload en daarna aan de oplader gelegd, wat bleek ....
De tablet werd gloeiend heet en laadde ook niet eens op. Er mee terug naar de KIJKSHOP. Als ik binnen 24 uur was gekomen had ik meteen een andere meegekregen, maar omdat ie als een week (!!!!) oud was, moest ie opgestuurd worden naar de leverancier.
Belachelijk, maar goed.... Na bijna 4 weken eindelijk terug, opladen ging prima, maar wat bleek. Nu had ik weer een ander probleem!!! Het is toch niet te geloven. Ja sorry mevrouw, maar dan moeten we m helaas weer retour sturen naar de leverancier!!!
Dit is toch te zot voor woorden? In mijn ogen had ik gewoon recht op een hele nieuwe? Nu mijn vraag: sta ik in mijn recht?
Of moet ik dit maar gewoon accepteren?

1168 4 Rapporteer

ha
door hamburger - Sep 9, 2016 om 13:45
84 Antwoorden / Vragen

Heeft u recht op een nieuwe? Nee.
Sta ik in mijn recht? Nee.
Moet ik dit accepteren? Ja.

De verkoper bepaald of iets geruild of vervangen wordt of gerepareerd wordt.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Sep 9, 2016 om 14:04
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zal u even de letter van de wet geven, want die hamburger heeft er de ballen verstand van. In principe ligt de keuze bij de koper en NIET bij de verkoper. Als het gebrek vrij klein is dan mag de verkoper toch kiezen voor een reparatie. In de praktijk blijkt dit een dode letter in de wet en bepaald de verkoper eigenlijk altijd wat er gaat gebeuren.  Het is overigens goed mogelijk dat de leverancier u een nieuwe stuurt.  Hangt een beetje van het merk af, hoe goedkoper het merk, des te minder zin ze hebben in reparaties.

wetsartikel

art 7:17 lid 1 bw

Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a) aflevering van het ontbrekende;
b) herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c) vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen

Overigens mag het herstel of de vervanging niet te lang duren en voor ernstige overlast zorgen, anders zou u (in theorie) de overeenkomst mogen ontbinden. Ik vind een maand wachten op herstel veel te lang. Maar kijkshop staat nu niet bepaald bekend om zijn klantvriendelijkheid. Helemaal niet eigenlijk.

ha
door hamburger Sep 9, 2016 om 14:32
84 Antwoorden / Vragen

"In principe" heft de klant dus recht, maar in de praktijk dus niet. Fijn, die wetsartikelen, daar heb je wat aan. Dus niet.

jo
door jorisw Sep 9, 2016 om 15:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Consuwijzer zegt ook wat anders dan wat hierboven staat. Pas nadat de verkoper heeft geprobeerd de boel te repararen kan je een ander product vragen. Misschien eerst eens even de andere paragrafen van dat wetsartikel lezen.

zoekster1
door zoekster1 Sep 9, 2016 om 15:19
1583 Antwoorden / 3 Vragen

even iets uitzoeken

alfatrion
door alfatrion Sep 9, 2016 om 15:25
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dat wetsartikel is niet van toepassing, althans de bepaling die je vetgedrukt hebt, omdat TS een consument is. ZIe lid 4. Ook dat geeft de koper het recht van keuze. Dit is overigens een goede route als je wilt dat de rechter de overeenkomst ontbind. Gewoon iets eisen waar je wel recht op heeft maar wat de verkoper niet wilt geven.

zoekster1
door zoekster1 Sep 9, 2016 om 15:32
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maar wat wil je dan met lid 4 zeggen? Wat verandert er dan?

Topantwoord

ge
door geensaus - Sep 9, 2016 om 14:23
12 Antwoorden / 1 Vragen

Die kletskoek dat ik niet snel genoeg was teruggekomen heb ik ook meegemaakt. Het hele verhaal zal ik maar niet vertellen, het einde van het liedje was dat ik betaald heb voor een nietwerkend horloge, want ik gaf het tenslotte maar op.
Hoe zit het met de garantie? En je moet toch gewoon krijgen waar je voor betaalt, dus een werkende tablet. Wat de Kijkshop betreft moet je een lange adem hebben. Ik koop er in elk geval nooit meer wat.

jo
door jorisw Sep 9, 2016 om 15:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, je hebt ook recht op een werkend product, maar de verkoper heeft het recht om het product eerst te repareren. Zoals consuwijzer aangeeft kan dit meerdere malen zijn, en het maximum aantal is niet vastgelegd. Maar in de praktijk zal het na 1 of 2 reparatiepogingen (bij de meeste producten) voordeliger om een nieuw product te geven.

Beetje raar om een bedrijf uit te sluiten dat gewoon binnen de wet handelt.