mu
door murdock May 31, 2012 om 18:01
Elektronica & tv

Digitale zender kijken, terwijl men ANDERE digitale zender (analoog) opneemt

Is er iemand in staat om naar een digitale zender te kijken, terwijl hij een ANDERE digitale zender opneemt (in analoge kwaliteit) ?

Ik heb momenteel een splitter gemonteerd op de kabelwanddoos met daarop 2 coax kabels:
1 naar mediabox & 1 naar stand-alone DVD recorder.
Hierdoor kan ik Analoge zender opnemen, terwijl ik via mediabox naar ANDERE Digitale zender kijk.

Ik kan ook de timer instellen op AV-kanaal (ipv zender nr), zodat ik via timer-functie een Digitale zender opneem.
Maar kan ik dan tegelijkertijd nog zappen naar een andere Digitale zender ???

Mij lukt het niet. Recorder neemt nl. het zappen op.

8670 31 Rapporteer

mu
door murdock - May 31, 2012 om 18:04
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil bovengenoemd probleem oplossen ZONDER Extra CI+ card.

tdehond
door tdehond - May 31, 2012 om 18:18
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb de analoge kanalen geprogrammeerd op een ouderwetse videorecorder en kan zo analoog opnemen terwijl ik digitaal naar een andere zender kijk.

pavoordf
door pavoordf - May 31, 2012 om 22:42
519 Antwoorden / 73 Vragen

jouw DVD-recorder heeft kennelijk een analoge tuner/demodulator. Je kan dus parallel analoge zenders opnemen. Een onofhankelijk digitaal kanaal kan alleen met een extra digitale decoder

jo
door jorisw - Jun 1, 2012 om 08:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=freya schreef op donderdag 31 mei 2012, 18:14]
Hallo murdock ,

Als je gebruik maakt van een eenvoudige mediabox, zonder opnamemogelijkheid, dan gaat dat dus niet. Er zit dan één digitale tuner in de mediabox en die kan maar één (digitale) zender tegelijk decoderen.
Dus zonder uitbreiding (of vervanging) van hardware gaat het je niet lukken.

m.vr.gr. Freya

Dit is overigens niet anders dan in het analoge tijdperk (voordat we een discussie krijgen over "vroeger was alles beter"). Toen had je ook 2 tuners nodig om iets anders te kunnen opnemen als waar je naar keek. Alleen was het toen minder zichtbaar omdat de ene tuner in de TV zat en de andere in de videorecorder.

pavoordf
door pavoordf - Jun 1, 2012 om 08:56
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 1 jun 2012, 08:51][quote=freya schreef op donderdag 31 mei 2012, 18:14]
Hallo murdock ,

Als je gebruik maakt van een eenvoudige mediabox, zonder opnamemogelijkheid, dan gaat dat dus niet. Er zit dan één digitale tuner in de mediabox en die kan maar één (digitale) zender tegelijk decoderen.
Dus zonder uitbreiding (of vervanging) van hardware gaat het je niet lukken.

m.vr.gr. Freya

Dit is overigens niet anders dan in het analoge tijdperk (voordat we een discussie krijgen over "vroeger was alles beter"). Toen had je ook 2 tuners nodig om iets anders te kunnen opnemen als waar je naar keek. Alleen was het toen minder zichtbaar omdat de ene tuner in de TV zat en de andere in de videorecorder.

Klopt, er is dan ook aan DVD recorders met eigen tuner/decoder gewerkt. Ik weet niet zeker of die ook op de markt gekomen zijn. Groot verschil is echter dat analoog geen encryptie had en door het hele huis vrij beschikbaar. Bij digitaal heb je bij iedere ontvanger (TV of recorder) een abonnement nodig.

tdehond
door tdehond - Jun 1, 2012 om 09:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Bij Ziggo heb ik 2 digitale decoders + pasjes op 1 abonnement. Dat verschilt dus per provider.

=pavoordf schreef op vrijdag 1 jun 2012, 08:56:
=jorisw schreef op vrijdag 1 jun 2012, 08:51
=freya schreef op donderdag 31 mei 2012, 18:14:
Hallo murdock ,

Als je gebruik maakt van een eenvoudige mediabox, zonder opnamemogelijkheid, dan gaat dat dus niet. Er zit dan één digitale tuner in de mediabox en die kan maar één (digitale) zender tegelijk decoderen.
Dus zonder uitbreiding (of vervanging) van hardware gaat het je niet lukken.

m.vr.gr. Freya

Dit is overigens niet anders dan in het analoge tijdperk (voordat we een discussie krijgen over "vroeger was alles beter"). Toen had je ook 2 tuners nodig om iets anders te kunnen opnemen als waar je naar keek. Alleen was het toen minder zichtbaar omdat de ene tuner in de TV zat en de andere in de videorecorder.

Klopt, er is dan ook aan DVD recorders met eigen tuner/decoder gewerkt. Ik weet niet zeker of die ook op de markt gekomen zijn. Groot verschil is echter: loog geen encryptie had en door het hele huis vrij beschikbaar. Bij digitaal heb je bij iedere ontvanger (TV of recorder) een abonnement nodig.

freya
door freya - Jun 1, 2012 om 11:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 1 jun 2012, 08:51][quote=freya schreef op donderdag 31 mei 2012, 18:14]
Hallo murdock ,

Als je gebruik maakt van een eenvoudige mediabox, zonder opnamemogelijkheid, dan gaat dat dus niet. Er zit dan één digitale tuner in de mediabox en die kan maar één (digitale) zender tegelijk decoderen.
Dus zonder uitbreiding (of vervanging) van hardware gaat het je niet lukken.

m.vr.gr. Freya
Dit is overigens niet anders dan in het analoge tijdperk (voordat we een discussie krijgen over "vroeger was alles beter"). Toen had je ook 2 tuners nodig om iets anders te kunnen opnemen als waar je naar keek. Alleen was het toen minder zichtbaar omdat de ene tuner in de TV zat en de andere in de videorecorder.
Tja, ik schrijf toch ook niet dat het nu anders is? Ik geef gewoon antwoord op 'de vraag'.....

Freya

mu
door murdock - Jun 1, 2012 om 12:55
6 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties !

Waardeer ik zeer.

mu
door murdock - Jun 1, 2012 om 13:03
6 Antwoorden / 1 Vragen

@ jorisw

Wat bedoelt u nu exact met "vroeger" ?

Je kan nu toch met een "standaard" Kabel-TV pakket (analoge zenders) toch gewoon naar iets anders kijken, terwijl je DVD-recorder een andere (analoge) zender opneemt ?

Of gaat dit over een periode enkele jaren gelden ?

Ik heb nl. wel eens begrepen dat mijn "doorlus"-methode (van decoder naar stand-alone DVD recorder) ook bij de allereerste VHS-recorders gebruikt werd.

Alvast dank !
En iedereen een fijn weekend toegewenst.

co
door corocoro - Jun 1, 2012 om 13:47
3 Antwoorden / 3 Vragen

Bij de meeste digitale tv's kun je niet op net 1 opnemen en op een ander net kijken.
Alleen bij de modelen van 1400 euro of meer kan dit wel.
Ik heb een Humax 5050, ik kijk dus digitaal omdat daarin een tuner zit met mijn Ziggo kaartje. Ik kan dus wel op net 1 opnemen en een andere zender kijken.

mo
door monienke - Jun 1, 2012 om 14:43
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een digitale Tv en een samsung decoder met tuner en kan 2 programma's opnemen en 1 programma bekijken en dat allemaal in in ditaal en HD.
Dus waarom problemen.

lo
door lomdelo - Jun 1, 2012 om 14:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Met mijn Humax 5050 heb ik 2 digitale ontvangers/decoders, prijs rond de € 250,00.
Dus Digitaal kanaal "X" opnemen en digitaal kanaal "Y" kijken. Of opnemen en naar een ander opgenomen stuk kijken. Werkt uit de kunst.
En als je niet kijkt, naar "X" of "Y" kan je ze tegelijkertijd opnemen.

donna53
door donna53 - Jun 1, 2012 om 15:59
98 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom stap je niet over op interactieve (digitale) televisie? Ik ben bij KPN en heb slechts 1 ontvangertje nodig (heel klein kastje) + de experiabox (ook een klein ding). Dan kun je tv kijken en tegelijkertijd op 6 verschillende zenders op dezelfde tijd een programma opnemen. (als je dat zou je willen). Vroeger had ik daar 6 videorecorders voor nodig! Ik vind het ideaal. En ik betaal voor tv ontvangst met opneempakket, + telefoonabo + internet 46 euro p.m.

lgiesbergen
door lgiesbergen - Jun 1, 2012 om 16:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Neem gewoon een harddisk van Ziggo. Kun je opnemen en afspelen of naar een zender kijken tegelijk. Daarop kun je gewoon analoge en digitale tv aansluiten.
Bij mij gaat de analoge tv naar de slaapkamers en ook daar kun je nog een dvd-recorder aansluiten. Kun je zappen zoveel je wilt, zonder dat hij dat opneemt.
Ziggo had een actie met de harddisk voor € 99,-

mu
door murdock - Jun 1, 2012 om 16:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=monienke schreef op vrijdag 1 jun 2012, 14:43]Ik heb een digitale Tv en een samsung decoder met tuner en kan 2 programma's opnemen en 1 programma bekijken en dat allemaal in in ditaal en HD.
Dus waarom problemen.

Wel...ik wil niet opnemen, om het opnemen.
Maar ik wil opnames, branden op een DVD. Dat kan niet niet bij Interactieve Recorders.

mu
door murdock - Jun 1, 2012 om 16:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lgiesbergen schreef op vrijdag 1 jun 2012, 16:24]Neem gewoon een harddisk van Ziggo. Kun je opnemen en afspelen of naar een zender kijken tegelijk. Daarop kun je gewoon analoge en digitale tv aansluiten.
Bij mij gaat de analoge tv naar de slaapkamers en ook daar kun je nog een dvd-recorder aansluiten. Kun je zappen zoveel je wilt, zonder dat hij dat opneemt.
Ziggo had een actie met de harddisk voor € 99,-

Ik ben bekend met die HD-recorders van Ziggo. Deze kan je namelijk, in tegenstelling tot UPC, gewoon kopen. Bij UPC blijf je ze oneindig huren.

Je kan toch geen HD-recorder van Ziggo voor UPC gebruiken ?
Of wel ?

freya
door freya - Jun 1, 2012 om 16:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=murdock schreef op vrijdag 1 jun 2012, 16:47]....
Je kan toch geen HD-recorder van Ziggo voor UPC gebruiken ?
Of wel ?
Nee, dat kan inderdaad niet....

Freya

mu
door murdock - Jun 1, 2012 om 16:56
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=corocoro schreef op vrijdag 1 jun 2012, 13:47]Bij de meeste digitale tv's kun je niet op net 1 opnemen en op een ander net kijken.
Alleen bij de modelen van 1400 euro of meer kan dit wel.
Ik heb een Humax 5050, ik kijk dus digitaal omdat daarin een tuner zit met mijn Ziggo kaartje. Ik kan dus wel op net 1 opnemen en een andere zender kijken.

Mooi ding !

Ik zal dat ding in mijn achterhoofd houden voor de toekomst. (Las namelijk dat alle kabelaars ermee kunnen werken,....behalve UPC :)

hans515
door hans515 - Jun 1, 2012 om 18:40
250 Antwoorden / 117 Vragen

Geen direct antwoord op je vraag, maar wel een tip, voor diegenen die evt. via de satteliet willen gaan kijken: er zijn dan tuners met ingebouwde harddisk waarmee je tot 4 programma's gelijktijdig kunt opnemen................

blok
door blok - Jun 1, 2012 om 21:03
79 Antwoorden / 8 Vragen

ik heb een dvdrecorder van pioneer, en kan terwijl ik opneem, iets anders afspelen wat ik al eerder opgenomen had.
en ook kan ik terwijl ik aan het opnemen ben, op elk moment wanneer ik maar wil, beginnnen met afspelen van hetgeen ik aan het opnemen ben. en dat speelt dan af bij het begin, ook al ben ik al bijv een uur aan het opnemen.
lucky me ............

freya
door freya - Jun 1, 2012 om 21:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=blok schreef op vrijdag 1 jun 2012, 21:03]ik heb een dvdrecorder van pioneer, en kan terwijl ik opneem, iets anders afspelen wat ik al eerder opgenomen had.
en ook kan ik terwijl ik aan het opnemen ben, op elk moment wanneer ik maar wil, beginnnen met afspelen van hetgeen ik aan het opnemen ben. en dat speelt dan af bij het begin, ook al ben ik al bijv een uur aan het opnemen.
lucky me ............
Allemaal leuk en aardig, maar het is géén antwoord op 'de vraag'.....
TS wil het ene digitale kanaal opnemen en tegelijkertijd naar een ander digitaal kanaal kijken. Dat is toch héél iets anders....

Freya

hereistom
door hereistom - Jun 1, 2012 om 21:36
740 Antwoorden / 1 Vragen

De Humax 5200c is een betere keuze, daarmee kun je de ene zender kijken en de andere opnemen. Deze heeft een perfecte beeld- en geluidskwaliteit en ook nog veel meer mogelijkheden zoals een netwerkaansluiting en interactieve TV.

Meer info; Humax 5200c

kl
door klusman - Jun 1, 2012 om 23:37
91 Antwoorden / 9 Vragen

Bij mij zit achterin het kastje van ziggo een analoge uitgang. Hierop sluit ik mijn analoge HDD-recorder aan. Dat functioneert goed.
Daarnaast heb vanuit de wandcontactdoos, met een splitter, aansluitingen naar de andere analoge en digitale apparaten in huis. Alles functioneert.
Dus bij ziggo kan het ook rechtstreeks vanuit de wandcontactdoos.
De systemen van andere providers ken ik niet.

freya
door freya - Jun 2, 2012 om 09:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^:

Waarom blijft men toch steeds maar weer doormekkeren over Ziggo en de decoders die je bij Ziggo kunt gebruiken? TS heeft allang aangegeven dat het om UPC gaat....

Freya

kl
door klusman - Jun 2, 2012 om 11:45
91 Antwoorden / 9 Vragen

Freya, bij mijn vorige antwoord heb ik helaas een zinnetje vergeten nl:
Heeft UPC deze mogelijkheden niet?

Nu het probleem:

Hoe vindt de DVD-recorder de zender als je het AV-kanaal gebruikt?
Als je op 2 apparaten digitale zenders wilt opnemen/bekijken heb je volgens mij, ook bij UPC, 2 decoders nodig.
Werkt de afstandsbediening van de mediabox misschien ook op de DVD-recorder?

diumenge
door diumenge - Jun 2, 2012 om 11:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is allemaal zo simpel. Met een analoge recorder kan je of het analoge antenne signaal opnemen, of via het AV-kanaal het digitale signaal waar de decoder op dat moment op staat afgesteld. Zoals TS al zegt, als je dan gaat zappen, dan neem je het zappen op. De decoder stuurt immers via de scart het signaal naar de recorder ipv naar de TV. Zolang je maar één decoder hebt zal het je dus nooit lukken om het digitale signaal analoog op te nemen als je naar een ander digitaal signaal wil kijken.

Beste compromis is dan om het digitale signaal via AV-kanaal op te nemen en analoog naar het programma kijken wat je tegelijkertijd wilt zien.

avhelvoort
door avhelvoort - Jun 2, 2012 om 17:16
82 Antwoorden / 1 Vragen

Ik las dat jij de door lus methode gebruikte?
Ik zou zeggen, splits bij het stopcontact in de wand de kabel doormiddel van een splitter.
Als je daar vandaan 1x naar de digitaal decoder en 1x naar de analoge dvd recorder gaat, zou je on afhankelijk van elkaar moeten kunnen kijken en opnemen.

en nee de Humax 5050 is niet te gebruiken op het UPC netwerk.

diumenge
door diumenge - Jun 2, 2012 om 18:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waar lees je dat hij een doorlus methode gebruikt. Wat jij voorstelt is al precies wat hij gedaan heeft.

avhelvoort
door avhelvoort - Jun 2, 2012 om 19:08
82 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 2 jun 2012, 18:39]Waar lees je dat hij een doorlus methode gebruikt. Wat jij voorstelt is al precies wat hij gedaan heeft.
Hier
[quote=murdock schreef op vrijdag 1 jun 2012, 13:03]
Ik heb nl. wel eens begrepen dat mijn "doorlus"-methode (van decoder naar stand-alone DVD recorder) ook bij de allereerste VHS-recorders gebruikt werd.

Maar inderdaad in het begin stukje staat wel iets anders, maar later beschreef hij het dus op een andere manier.

diumenge
door diumenge - Jun 2, 2012 om 19:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad, dat had ik even over het hoofd gezien.

freya
door freya - Jun 3, 2012 om 01:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo murdock ,

Als je gebruik maakt van een eenvoudige mediabox, zonder opnamemogelijkheid, dan gaat dat dus niet. Er zit dan één digitale tuner in de mediabox en die kan maar één (digitale) zender tegelijk decoderen.
Dus zonder uitbreiding (of vervanging) van hardware gaat het je niet lukken.

m.vr.gr. Freya