os
door oscar2000 Dec 20, 2005 om 17:15
Elektronica & tv

Dode pixel in LCD

Ik heb een LCD televisie gekocht en na het installeren werd direct één dode pixel zichtbaar. Meteen terug gegaan naar de winkel.Pas na 6 weken kwam het antwoord van Panasonic dat dat niet vergoed zou worden.Panasonic en andere importeurs hebben een stelling (staat in de garantie, die ik niet heb) dat er een aantal percentage dode pixels mogen zijn voor zo'n LCD scherm. Ik vind deze regel nergens op slaan!Wie deelt deze mening?En heeft misschien dezelfde ervaring?


Wat kan ik nu doen?Winkelier wie geen nieuw toestel geven en geld teruggeven. Ik ben van mening dat ook al is het één dode pixel ,ze moeten dit vergoeden. Is dit zo?

3128 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ga
door gangsterx - Dec 20, 2005 om 17:27
6 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hangt ervan af waar de dode pixel zit, als die in het midden zit, moeten ze hem zoiezo ruilen, of repareren of bij meer dan 10 dode pixels(die 10 kan ook verschillen, maar meestal is het 10)



ma
door martin1 - Dec 20, 2005 om 19:18
346 Antwoorden / 4 Vragen
0

Het is inderdaad juist dat vrijwel alle LCD fabrikanten de zogenaamde ISOII norm voor LCD schermen toepassen. aangezen LCD schermen tegenwoordig rond de miljoen pixes bevatten en dus ongeveer 3 miljoen transistoren (3 subpixels per pixel), is het ondoenlijk te garanderen dat er niet 1 subpixel defect is. Defecte pixels tot 0 reduceren is qua kosten erg duur, in de praktijk is het vele malen goedkoper om panelen met 1 a 2 pixels die niet reageren door te laten gaan in het productieproces. Het is voorde juiste werking van een tv ook niet noodzaklijk dat alle pixels werken. Dit is op de normale kijkafstand namelijk niet te zien. Er zijn enkele schermen waarop de ISOI norm van toepssing is die garandeert dat er geen enkele pixel defect is, o.a. philips past dit toe op enkele televisies. HIer betaalt de klant wel voor! Je kunt op internet alles vinden over deze ISO normen. Ik sluit me aan bij de mening van de winkel en panasonic, aangezien het duidelijk in de garantiebepalingen te lezen valt en ook algemeen geldt voor elke fabrikant. Pas als het aantal kapotte pixels of subpixels de normen overschrijdt is er sprake van een defect dat ook bij panasonic onder de garantie valt. Het scherm zal dan worden vervangen omdat het mogelijk storend is en het kijkgenot tekort doet. 



ma
door martin1 - Dec 20, 2005 om 19:20
346 Antwoorden / 4 Vragen
0

het antwoord van gansterxx is dus niet juist. ISOII normen zijn zeer duidelijk gedefinieerd en van 10 defecte pixels mag absoluut geen sprake zijn. Het gaat uit mijn hoofd gezegd over maximaal 2 defecte pixels die continu wit of zwart zijn en 4 of 5 defecte subpixels die dus constant oplichten in een afwijkende kleur per miljoen pixels. 



holstein
door holstein - Dec 22, 2005 om 09:21
922 Antwoorden / 16 Vragen
0

De les die iedereen hier uit leert is eigenlijk dat het betreffende toestel dat je koopt bij de handelaar, eerst uit de doos laat halen en beeld gaat bekijken, want wie wil er nou eentje met dode pixels......zou ik gek van worden!
Wil de handelaar het niet, NIET KOPEN, er zijn er meer....

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

mahadma
mahadma - Sep 23, 2024 om 10:57
Computers & telefonie

Vara-kassa op android werkt niet

Vraag en beantwoord op mobiel (android) werkt niet op 2 verschillende telefoons. Na 3 vragen te kunnen zien werkt "Toon meer actuele vragen" niet,Na toon meer en je wil inloggen kom je in het scherm (Zie je geen inlogschermpje verschijnen ? Klik dan op de knop hier onder) Witte letters op rode achtergrond Inloggen of registrene, Dit werkt ook niet. Lees meer

Rob van Damme
Rob van Damme - Sep 22, 2024 om 23:14
Auto & vervoer

Dealhunter Lidl aanklagen

Ik heb een elektrische fiets besteld bij Dealhunter Lidl maar hij is niet geleverd en ik heb er voor betaald een bedrag van €99,95 en ik heb van hun de bevestiging gekregen dat hij betaald is maar geen leveringsdatum gekregen wanneer hij zou geleverd worden en ik wacht er nog steeds op en de Lidl benaderd maar die konden mij niet helpen en ze konden de bestelling niet achterhalen. Mijn vraag is ... Lees meer