St
door Student 88 Apr 29, 2022 om 18:38
Elektronica & tv

Electricien met disproportionele kosten

Hallo,
ik zou graag wat advies willen.
Wij wonen in Tilburg en hadden in ons kelder een kortsluiting.
Nadat ik op internet een site had gevonden van een electricien in Tilburg kreeg ik eerst verschillende servicemedewerkers aan de telefoon. Die mij uiteindelijk met een monteur verbonden.
De kortsluiting was binnen 10 min verholpen maar uiteindelijk kreeg ik van de monteur een rekening van meer dan 200eur, die hij meteen betaald wilde krijgen. Hierop vermerkt de voorrijkosten van 60 eur (terwijl aan de telefoon van 35eur werd gesproken en ik expliciet geen spoed had aangevraagd) etc.  Ik vroeg dan om een rekening zodat ik me kon informeren of deze rekening wel kon kloppen en om een betaaltermijn van 14 dagen maar dit stond deheer niet toe en wilde meteen zijn geld.
Ik heb het geld dan betaald zodat we geen gedoe zouden krijgen. Maar mijn vraag is nu: mag er zon uurloon worden gevraagd? Kan ik hiermee naar de politie om mijn geld terug te krijgen? Het is echt balen en we voelen ons opgelicht.
Het bedrijf om die het gaat: vakwerkservice.nl

Bij voorbaat dank

6977 12 Rapporteer

Topantwoord

rj
door rjw - Apr 29, 2022 om 18:45
3275 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn gelukkig geen uurlonen ergens wettelijk vastgelegd. En ook al duurt het uiteindelijke werk maar 10 minuten, het kost natuurlijk meer tijd om alles af te handelen. Daarnaast wordt een monteur uiteraard voor een langere tijd ingepland. Voor hetzelfde geld kan reparatie misschien wel een uur of langer duren. 200 euro vind ik in dat licht niet overdreven duur.

getty
door getty - Apr 29, 2022 om 18:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind het ook geen buitensporige rekening.

Nino meerts
door Nino meerts May 2, 2022 om 17:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wel

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2022 om 19:20
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel ook ik van mening ben dat de rekening niet buitensporig is ii9s ook aan de orde dat u niet vooraf een schriftelijke offerte kreeg (naar ik aanneem alleen telefonisch.

Ondanks dat is een blijft het een probleem bij zoeken op het internet waarvpoor al diverse waarscuwende meldingen zijn geweest hoe na is te gaan of de lectriciën betrouwbaar is. Bij eerder klachten gaat ehet echter wel over veelal zeer extreme bedragen die zijn aangerekend.

Indien u van mening blijft dat er sprake is van oplichting is het wel van belang dat u uiterst voorzichtig dient te zijn met dit soort beschuldigingen op een openbaar, in feite door iedereen met internet toegankelijke site hetgeen indien u het niet kunt bewijzen als stabaar feit kan worden aangemerkt.

M.b.t. bewijs is het in ieder geval van belang is o.a. of de rekening die u kreeg is gesoecificeerd, er BTW is berekend en of de gegevens van de electricien zoals inschrijvingsnummer KvK en bankrekeningnummer op de rekening zijn vermeld. Indien dat niet het geval is kunt u melding doen bij de politie maar het zal dan geen prioriteit krijgen, vooral mogelijk ook gelet op het bedrag dat als al gezegd mij niet onredelijk lijkt maar de rekening wel aan alle genoemde voorwaarden moet voldoen omdat er anders mogelijk ook sprake kan zijn van 'zwart werk' en dat gelet op het gegeven dat u meteen moest betalen. Dat laatse roet hoe dan ook vraagtekens op bij mij. Ik kom zo bij u teru met verwijzingen.  https://www.plusonline.nl/consumentenrecht/zo-herkent-u-frauduleuze-slotenmakers  (betreft wel is waar slotenmakers maar geldt ook voor electriciëns) en ook of de electriciën (resp. zijn of haar bedrijf)een keurmerk heeft https://www.electricien.nl/keurmerk/kvinl/

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 29, 2022 om 20:53
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Student 88 ,

Mosterd na de maaltijd , is een flutsite en niet betrouwbaar .

Deze site is geregistreerd op 2 - 4 - 2022 , amper 27 dagen oud .
Bij spoed moet u een 085 nummer bellen !!! , Kvk nr niet aanwezig .
Klik je bovenaan op de site op loodgieter / of elektricien werkt dit niet .
Adres is een bedrijfsobject dat bestaat uit 2 bouwlagen kantoorruimte en een naastgelegen bedrijfsruimte . Binnen de aanwezige kantoorruimte worden op dit moment een aantal kantoorkamers met complete service te huur aangeboden .

Ik vroeg dan om een rekening zodat ik me kon informeren of deze rekening wel kon kloppen en om een betaaltermijn van 14 dagen maar dit stond deheer niet toe en wilde meteen zijn geld

Afspraken over de wijze van betalen

Vraag vooraf hoe u moet betalen. Vraag om een factuur waar duidelijk de gegevens van het bedrijf en de kosten op staan. Dan kunt u later nog rustig bekijken of de kosten redelijk zijn. En anders bezwaar maken.

Moet u meteen in bijzijn van het klusbedrijf al pinnen of cash betalen? Dan kan dit een teken zijn dat u met een onbetrouwbaar bedrijf te maken heeft. Laat u niet onder druk zetten en vraag om een rekening.

Zie deze link , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/met-spoed-een-klusbedrijf-nodig-voorkom-hoge-kosten

panter22
door panter22 Apr 30, 2022 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt mij een soort platform. Dan heb je alleen maar een kantoorruimte nodig met telefoon.

marita5
door marita5 Apr 30, 2022 om 08:59
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Kan zijn , maar dan nog is deze site niet betrouwbaar .

St
door Student 88 Apr 30, 2022 om 09:58
Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, dankjewel maritas voor je antwoord!
Ik vind het als ik zo kijk ook een vage site.
De naam van dit bedrijf stond eigenlijk pas op de rekening. Ik had eerst namelijk een ander bedrijf gebeld en die hebben me hiermee doorverbonden zonder dat ik het wist.

Waarschijnlijk is hier eerder sprake van misleiding ipv oplichting. Want de klus is gedaan alleen aan de telefoon spraken ze niet van zo hoge kosten en ze zetten ons aan de deur onder druk om meteen te betalen, terwijl de kosten echt heel vaag samengevat waren (en het wel als spoedklus behandeld werd terwijl we daar niet om vroegen)

Denkt u dat er nog een mogelijkheid is om van die koop 'af te komen' en geld terug te vragen zoals het in die handleiding staat die u gestuurd heeft?

panter22
door panter22 Apr 30, 2022 om 10:26
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je werkelijk een student?
Dan bel je toch met de verhuurder. Of waren jullie aan het prutsen geweest in die kelder?
Wonen jullie in een studentenhuis, dan kan ik mij voorstellen dat de elekticien direct zijn geld wilde.
Studenten willen nogal eens wisselen in een studentenhuis.

getty
door getty Apr 30, 2022 om 10:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ts: kansloos, u krijgt uw geld niet terug. Laat het gaan.

panter22
door panter22 - Apr 30, 2022 om 08:17
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt betaald omdat je geen gedoe wilde krijgen.
En nu je eenmaal betaald hebt, denk je dat de politie er voor zorgt dat je je geld terug krijgt? Daar zijn ze niet voor.
€200 voor een spoedloodgieter is niet erg hoog. Als je opgelicht zo zijn, dan zou het bedrag rond de €1200 uitkomen.
Heb je het bedrijf al gebeld dat je de rekening te hoog vindt?

va
door vanlotjegetikt - Apr 30, 2022 om 08:26
809 Antwoorden / Vragen

Beetje mosterd na de maaltijd, maar in mijn meterkast hangt een papier met het adres en telefoonnummer van de loodgieter, electricien, rioolonstopper en de glazenier.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 30, 2022 om 10:47
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Goede tip. Bij mij is dat ook het geval.

va
door vanlotjegetikt Apr 30, 2022 om 14:40
809 Antwoorden / Vragen

Locksmith is een ander verhaal, iets met buren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2022 om 10:45
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op ook de al gegeven antwoorden en dan nu ondanks het feit dat het een relatief klein bedrag is, doe melding bij https://meld.nl/melding/criminaliteit/fraude en www.fraudehelpdesk.nl en noem daatr details en uw bedenkingen (ontbreken KvK nummer etc, als het inderdaad zo is, ontoereikende factuur etc.) hetgeen dan toch aanleiding kan zijn om de siurte 'uit de lucht te halen' en dat dan omdat veel 'kleine bedragen'mits vaak herhaals ook tot een 'behoorlijke verdienste'kunnen leiden, afgezien van evt. zwart werken hetgeen ook frauduleus is volgens fiscale en sociale wetgeving en dus starfbaar.
En deze meldingen kosten u niet veel moeite en geen geld..

panter22
door panter22 - Apr 30, 2022 om 11:40
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om €200 voor een spoedklus voor kortsluiting.
Is de elektricien buiten de normale werktijd gekomen dan moet je meer betalen.
En dan spreken over fraude en misleiding?
En de pas begonnen bedrijf melden bij de fraudehelpdesk?
Het was toch de onafhankelijke elektricien die de rekening gaf?
Ga met de rekening naar de verhuurder. Misschien wil hij(een deel) betalen.

getty
door getty Apr 30, 2022 om 15:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Eens!

Nino meerts
door Nino meerts May 2, 2022 om 17:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het was géén spoedklus

panter22
door panter22 May 3, 2022 om 08:13
6599 Antwoorden / Vragen

De spoedelektricien wordt gebeld voor kortsluiting. Kennelijk is er direct een electricien gekomen en het probleem is opgelost.

msermo
door msermo - May 2, 2022 om 15:25
9 Antwoorden / Vragen

Hallo,

U bent helaas zelf akkoord gegaan met de gevraagde prijs.

Ga nooit maar dan ook NOOIT, via Internet een Internet-elektricien opzoeken en laten komen!

Ga b.v. voor een elektricien altijd naar de site van:

Techniek nederland.

https://www.technieknederland.nl/home

En zoek DAAR een gediplomeerde en bonafide elektricien op, het liefst met een gewoon werkadres en die al jaren bestaat.

Door zomaar te zoeken op Internet naar een Internet-elektricien komt u vrijwel altijd terecht bij een duur callcentrum, dan krijg je bijna altijd een oplichter aan de deur, die soms zelfs gevaarlijk onbekwaam is en torenhoge rekeningen betaald wil zien.

Dit geldt trouwens voor ALLE vaklieden:

Denk o.a. aan slotenmakers, ongediertebestrijders, timmermannen, elektriciens, loodgieters, dakdekkers, CV-monteurs, enz, enz.

Bijna AL deze bonafide vaklieden hebben een keurmerk!

Dit soort "vaklieden" (lees oplichters) hebben (bijna) nooit een bedrijf wat te vinden is op Internet

Zonder het keurmerk (van Techniek nederland) heb je geen poot om op te staan, en is de kans groot dat je veel te veel betaalt.

mo
door mof - May 2, 2022 om 17:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het uurloon had u van te voren moeten afspreken, net zoals de voorrijkosten. Dat laatste heeft u wel gedaan dus daar zou u geen 60 euro hoeven te betalen. Als u betaalt heeft u recht op minimaal een kwitantie. Ook als "meneer" eist dat u meteen betaalt. Op zich is een rekening van 200 Euro niet te hoog als bijvoorbeeld de electricien een uur heeft ingepland, naar de politie gaan wegens oplichting is ws nutteloos want het is geen oplichting: dat zou het zijn als u de prijs vooraf had vastgelegd en de man geld zou vragen zonder een dienst te leveren. Maar de man heeft een dienst geleverd en daarvoor een bedrag gerekend. Heeft u met vakwerkservice.nl gebeld? Het lijkt dat dit bedrijf eerder bemiddeld en lokale vaklui benaderd dan dat ze zelf mensen in dienst hebben. Er staat geschreven dat ze altijd vooraf eenkosteninschatting maken.

mi
door miennaamishaaz - May 2, 2022 om 18:35
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is oplichting, dat ze gelijk hun geld willen moet al een RED flag zijn.

https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/oplichting-door-nep-elektriciens-torenhoge-facturen-van-duizenden-euros-en-geen-reparatie/

ma
door marie47 - May 3, 2022 om 16:10
40 Antwoorden / 0 Vragen

Dit riekt zeker naar oplichting. Er wordt al zo lang gewaarschuwd om niet het bovenste  adres wat gevonden wordt te bellen.

Een betrouwbaar bedrijf zou zich zeker aan de afspraken houden en er ook niet opstaan dat er direct baar betaald moet worden.
Het bedrag is bovendien wel degelijk te hoog. Dus zoals zo vaak aangeraden, kijk goed voor u een dergelijke opdracht laat uitvoeren.