HildaTjidske
door HildaTjidske Aug 21, 2022 om 17:31
Elektronica & tv
Fout in handleiding Samsung The Frame 2020 tv

Dinsdag 9 augustus heb ik een Samsung Frame 32" model 2020 gekocht. Donderdagavond 18 augustus hoorde ik een klap en toen ik beneden ging kijken bleek de tv omgevallen te zijn en was van het lage plateau gevallen waarop deze stond. Naderhand bleek dat ik de pootjes niet goed onder de tv had gemonteerd. Als je de pootjes bekijkt zie je geen verschil in voor of achterkant. In de handleiding wordt nergens uitgelegd hoe de poten gemonteerd moeten worden. Het gaat continue over de wandmontage. 19 aug heb ik met Samsung gebeld, mij werd toen een soort van verweten, waarom ik niet op You Tube had gekeken hoe de pootjes gemonteerd moesten worden, dit vind ik toch een opmerkelijke opmerking. Vanmorgen heb ik diverse You Tube filmpjes bekeken, nergens wordt genoemd hoe de poten gemonteerd dienen te worden. In de Engelse versie van de handleiding wordt verwezen naar de Quick Setup Guide (werd ik door iemand op een forum op geattendeerd) maar deze verwijzing staat niet in de Nederlandse handleiding, ook zat er in de doos geen Quick Setup Guide. Wel een papier met daarop wederom de wandmontage. Ik ben van mening dat door de ondeugdelijke handleiding deze tv gevallen is en ik nu met een tv zit die Total Loss is. Het scherm zit nml vol krassen en wanneer de tv aanstaat is ongeveer 1/3 deel vol strepen. Als de verzekering al gaat vergoeden zal het slechts een deel zijn, omdat de verzekering een eigen risico heeft bij valschade.

Vandaag 21 aug heb ik werkelijk van 10.27 tot 16.42 met iemand van Samsung zitten appen. Het enige wat ik als antwoord krijg is een verwijzing naar de website, ik had alles op de website kunnen vinden maar waarom krijg je dan een papieren handleiding bij het product? Doe er dan niets bij alleen een verwijzing naar de website.

19 aug heb ik een kortingscode gekregen, volgens de meneer aan de telefoon kon de korting wel €500 bedragen. Als ik weer een Samsung Frame uitzoek kan ik alleen de 2022 krijgen in de speciale kortingcodewebshop en daarop bedraagt de korting €150,00 en is de tv geen €699,00 maar €549,00. Ik had echter de The Frame 2020 en deze kostte €549,00 Ik heb dan weliswaar een iets nieuwere type, maar verder schiet ik met die korting niets op, dus met die kortingscode ga ik niet akkoord.

3145 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 21, 2022 om 17:41
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Van belang is waar u de TV heeft gekocht omdat op basis van wetgeving de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van een product dat aan de gestelde verwachting kan en mag voldoen en dat geldt m.i. ook voor de handleiding die erbij is gegeven. U dient zich dus primair met uw casus tot de verkoper te richten en niet tot de fabrikant. Dat tenzij u de TV wel on-line bij Samsung heeft gekocht maar dan is op basis van het onderstaande men bij Samsung wel degelijk verantwoordelijk en behoeft u het aanbod niet te accepteren. Ook dan heeft u recht op adequate gratis vervanging met aantekening dat het dan wel aan de verkoper (dan dus ook Samsung) te bewijzen dat het niet aan hen ligt. En dat lijkt mij dan voor hen problematish gelet op uw melding m.b.t. gebrekkige handleiding. U mag er vanuitgaan dat die op zich al duidelijk is en er niet mag worden verwacht dat u dan toch eerst naar handleidingen op het i-net gaat zoeken.
Zie verder: voor nadere info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Zoe ook nog: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

rj
door rjw - Aug 21, 2022 om 17:57
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Bij wie heb je de TV gekocht?

HildaTjidske
door HildaTjidske Aug 22, 2022 om 11:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bij Expert, heb ze net weer gebeld (voor de 3e keer), bellen mij terug

Ja
door JannyBoe - Aug 21, 2022 om 19:22
521 Antwoorden / Vragen

Hallo Hilda, hier ook het advies om hulp te zoeken bij het Juridisch Loket. Ik zou het verder officieel en schriftelijk afhandelen. Het ontbreken van die Quick Start Guide lijkt me essentieel. U mag een gebruiksaanwijzing verwachten of een verwijzing waar u die kunt vinden.

Één ding nog: het gaat niet alleen om info over het gebruik van het apparaat maar ook over info over de veiligheid daarvan. Je moet er niet aan denken dat er een cavia, kat, of veel erger een kind geraakt wordt door een vallend apparaat.

Alleen dat aspect al lijkt me reden om er serieus werk van te maken. Succes!

rj
door rjw Aug 21, 2022 om 20:54
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Toch valt TS ook wel wat te verwijten. Als blijkt dat de levering niet compleet is, of het is niet duidelijk beschreven, moet je direct aan de bel trekken en niet maar wat gaan proberen. Zeker niet met producten die kunnen omvallen.

Ja
door JannyBoe Aug 22, 2022 om 07:34
521 Antwoorden / Vragen

Het is de taak van de fabrikant om voor info over gebruik en veiligheid te zorgen. Daar ligt de verantwoordelijkheid.

HildaTjidske
door HildaTjidske Aug 22, 2022 om 11:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bij Samsung hebben ze al we toegegeven dan het inderdaad niet in de handleiding staat, maar zijn verschuilen zich achter de website, daar kun je alles vinden zeggen ze.

Ja
door JannyBoe Aug 23, 2022 om 08:53
521 Antwoorden / Vragen

Dat is nou precies het punt Hilda waar u werk van moet maken: de producent is verplicht om u info te verschaffen over het gebruik en de veiligheid van een product. Ee gebruiksaanwijzing óf een document met een verwijzing waar u info op internet kunt vinden.
Neem bijvoorbeeld Ikea: als je daar een kledingkast koopt is er gegarandeerd een document bij waarin staat hoe je de kast aan een wand moet bevestigen zodat deze niet omvalt. Om gevaar, zoals ook bij uw TV, uit te sluiten.

U heeft helemaal niks aan discussies aan of u wel of niet eventueel zaken op internet op had kunnen zoeken. Daarmee zou je elke fabrikant ontslaan van verplichtingen rond veiligheid van producten.

Die instructies, of een verwijzing daar naar, hadden er bij bij moeten zitten. Dat punt draat het om.

Nogmaals, stap naar het Juridisch Loket, daar hebt u meer aan als u uw recht wilt halen.

Succes ermee!

panter22
door panter22 - Aug 21, 2022 om 20:18
6599 Antwoorden / Vragen

De pootjes hebben een lange en een korte kant. De lange kant hoort voor, de korte kant achter. Niet logisch. Bevestig je de pootjes verkeerd om, dat gaat de tv wiebelen. Als het goed is voel je dat wel.
Je had beter de verkoper of Samsung kunnen bellen of chatten toen je niet wist hoe je de pootjes moest monteren.

Want nu heb je zelf maar wat gedaan. Wie moet je dat nu verwijten?

Het is net als bij Ikea, weet je het niet bellen, staat altijd op de bijgesloten folder.

HildaTjidske
door HildaTjidske Aug 22, 2022 om 13:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nergens geschreven, dacht ik, dat ik niet wist hoe ik de pootjes moest monteren toch?

panter22
door panter22 Aug 25, 2022 om 15:04
6599 Antwoorden / Vragen

Als je het wist, dan stond de tv nog op zijn plek.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 21, 2022 om 20:55
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hilda,

Ik vind dit een vreemde kwestie.

Kunt u een foto plaatsen van de achterkant met de pootjes?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

Op de foto zie ik een stevige constructie(zie de bijgesloten foto).

De recensies zijn ook best goed,klik op de volgende link :

https://www.kieskeurig.nl/televisie/product/12313215-samsung-the-frame-qe32ls03t/reviews

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 21, 2022 om 20:57
2093 Antwoorden / Vragen

Het is de vraag of u überhaupt ergens recht op heeft. Het is uw eigen beslissing om toch de monteren terwijl volgens uw zeggen de handleiding ontbrak en u niet begreep hoe u het in elkaar moest zetten. In z'n algemeenheid zou ik dit wegens gebrek aan technisch inzicht dit gewoon nooit meer zelf doen maar een leverancier zoeken die de zaken kant en klaar aflevert. Het kost dan wel wat maar dan heb je ook wat.

HildaTjidske
door HildaTjidske Aug 22, 2022 om 13:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Waar schrijf ik dat ik niet begreep hoe ik de pootjes moest monteren?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 22, 2022 om 13:40
2093 Antwoorden / Vragen

U schrijft "Naderhand bleek dat ik de pootjes niet goed onder de tv had gemonteerd", daar lijkt mij geen woord Frans bij. Het punt is dat u Samsung verantwoordelijk wil stellen voor schade wegens ontbrekende handleiding. Ten eerste moet u natuurlijk de leverancier en niet Samsung hebben maar ten tweede betekent doorgaan zonder instructie dat u de verantwoordelijkheid voor gevolgschade zelf op u neemt, in tegen stelling tot een fout in de instructie waarbij u de leverancier wel verantwoordelijk kunt houden.

HildaTjidske
door HildaTjidske Aug 23, 2022 om 07:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

A. schrijf ik nergens dat de handleiding ontbrak, maar dat deze gebrekking is. B. Niet goed gemonteerd wil niet zeggen dat ik niet wist hoe je ze moet monteren, je kan de pootjes zowel met de lange als de korte kant monteren. Omdat met de lange kant naar achteren mij het meest logisch leek, heb ik dit zo gemonteerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 25, 2022 om 10:30
2093 Antwoorden / Vragen

Het geheel is of niet goed gemonteerd of stond wankel. In beide gevallen krijgt u Samsung in mijn ogen niet aansprakelijk. Ik zou een eventuele coulance maar pakken en een handiger iemand zoeken om eea neer te zetten.

gerbera
door gerbera - Aug 21, 2022 om 21:45
7372 Antwoorden / 14 Vragen

 binnen 2 minuten gevonden op internet hoe ze geplaatst moeten worden. Volgens mij zijn ze aan de korte kant schuin en dan helt het toestel voorover. Dus zou de reactie van @henkdezevende wel eens werkelijkheid kunnen worden nml ondeskundige montage.

HildaTjidske
door HildaTjidske Aug 22, 2022 om 13:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de poten er nu goed onder en de tv helt naar voren ipv naar achteren zoals je zou verwachten

HildaTjidske
door HildaTjidske - Aug 22, 2022 om 06:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is de ene kant van het pootje

HildaTjidske
door HildaTjidske - Aug 22, 2022 om 06:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is de andere kant van het pootje, zoals te zien, nagenoeg geen verschil. Mense die zich afvragen hoe het kan dat ik deze verkeerd om heb geplaatst zien hier wellicht hoe dit kon gebeuren. Ik heb ze geplaatst zoals ik een fotolijsje plaats.

panter22
door panter22 Aug 22, 2022 om 08:22
6599 Antwoorden / Vragen

Op welke kant heb je de tv vastgezet. De ene of de andere kant? De pootjes zijn niet aan beide kanten even lang.

HildaTjidske
door HildaTjidske Aug 22, 2022 om 13:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je meent het,

panter22
door panter22 Aug 22, 2022 om 16:26
6599 Antwoorden / Vragen

Ik bedoel het serieus.
Je schrijft:Ik heb ze geplaatst zoals ik een fotolijsje plaats
Dat is niet bepaald duidelijk.
Als je kijkt naar de foto van Gerbera, dan zie je dat je lange kant van de pootjes voor de tv uit  moeten komen en niet achter.

HildaTjidske
door HildaTjidske Aug 23, 2022 om 07:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Met de lange kant naar achteren

panter22
door panter22 Aug 23, 2022 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Met de lange kant naar voren helt de tv naar voren, las ik. Dan hoort hij recht stabiel te staan.
Dan moeten de pootjes op een of andere manier niet goed zitten.

getty
door getty - Aug 22, 2022 om 17:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Toevallig niet met uw creditcard betaald? Of een uitgebreide inboedelverzekering die dit dekt?

Je
door Jeff59761 - Aug 25, 2022 om 10:42
43 Antwoorden / 1 Vragen

Op radar heeft ts inmiddels foto's geplaatst waaruit blijkt dat de pootjes gewoonweg fout zijn geplaatst daar is duidelijk te zien dat het bovenste stuk wat in het daarvoor bedoelde gaatje moet helemaal niet in een gaatje zit maar tegen de tv aan gewoon fout van ts dus.

Ja
door JannyBoe Aug 25, 2022 om 11:38
521 Antwoorden / Vragen

Dit hele verhaal draait om het punt of er een gebruiksaanwijzing of een verwijzing naar een gebruiksaanwijzing op internet bij zat.
Er zat niks bij en dus kun je onderdelen verkeerd monteren waardoor er schade en ook gevaar kan onstaan.
Dat die pootjes er verkeerd onder zaten weet Hilda zelf ook wel want de TV is gevallen immers.
Alleen, wie is er juridisch verantwoordelijk voor?

Je
door Jeff59761 Aug 25, 2022 om 11:40
43 Antwoorden / 1 Vragen

Op radar is er ook al toegegeven dat er wel degelijk iets van een handleiding en verwijzing naar internet en zelfs youtube filmpjes over hoe te monteren bij zat

Je
door Jeff59761 Aug 25, 2022 om 11:49
43 Antwoorden / 1 Vragen

En als je de pootjes en tv op de foto's ziet iedereen met ook maar een minimaal beetje verstand snap nog dat de 2 vierkante uitsteeksels waarvan een met een soort haakje aan de bovenkant dan ook in 2 daarvoor bedoelde gaatjes zullen moeten vallen om goed vast te zitten maar zelfs dit is ts niet gelukt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 25, 2022 om 12:56
2093 Antwoorden / Vragen

Lekker stereotiep weer; 'Vrouw zonder technisch inzicht hanteert de schroevendraaier en geeft instructies de schuld na falende montage".

Ja
door JannyBoe Aug 25, 2022 om 14:34
521 Antwoorden / Vragen

@JEFF59761, de vraagsteller heeft niet op de site van Radar toegegeven dat er een duidelijke instructie bij zat.
Dit is wat ze zegt: 'Geen fout? Als de montage in de handleiding had gestaan, had ik geen foute montage gedaan toch?'

Je
door Jeff59761 Aug 25, 2022 om 15:09
43 Antwoorden / 1 Vragen

Ze heeft het zelf meerdere malen over handleiding en dat ze is verwezen naar filmpjes op youtube en dan nogmaals:

En als je de pootjes en tv op de foto's ziet iedereen met ook maar een minimaal beetje verstand snap nog dat de 2 vierkante uitsteeksels waarvan een met een soort haakje aan de bovenkant dan ook in 2 daarvoor bedoelde gaatjes zullen moeten vallen om goed vast te zitten maar zelfs dit is ts niet gelukt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 25, 2022 om 15:11
2093 Antwoorden / Vragen

Dat is haar stelling maar daar is wel een en ander op aan te merken, niet in de minste plaats dat als ze "het om wat voor reden niet duidelijk was" ze had moeten stoppen. Maar als ze zo overtuigd is van haar gelijk kan ze het voor weinig aanhangig maken bij de geschillencommissie en dan hoort ze daar wel of ze gelijk heeft of niet,

atlas1302
door atlas1302 Aug 25, 2022 om 15:14
341 Antwoorden / 13 Vragen

U zou het op een nog ander forum kunnen proberen, op Tros Radar is het na 7 pagina`s niet gelukt! Tweakers misschien?
Ik engineer graag, maar T.V. pootjes dat gaat me echt te ver....anders zou ik wel even een krachtenbereking voor u maken, maar er ontbreken teveel essentiele gegevens.

Maar als iets voorover leunt wilt u die krachten opvangen door langere potjes, en achter over....u raadt het al natuurlijk. De resultante van de ontstane krachten, bepalen de lengte van de pootjes. Als u staande voorover leunt volet u wel aan uw voeten waar de krachten zich ontwikkelen. U valt om, omdat uw voeten maatje 38 zijn. U valt nog harder achterover omdat daar alleen maar de hiel zit!

Snapt U.

panter22
door panter22 Aug 25, 2022 om 15:37
6599 Antwoorden / Vragen

Als je pootjes onder de tv zet en de tv staat niet stabiel, dan zet je die tv toch niet neer? Dan ga je eerst kijken wat er mis is.
Kom je er zelf niet uit, kun je vragen aan de klantenservice van de verkoper of Samsung. Googelen of vragen stellen op fora is ook een mogelijkheid.
Kom je er dan nog niet uit, dan haal je er een  klusjesman bij.
Ts heeft het maar zo gelaten. Nergens geinformeerd. En nu krijgt de gebruiksaanwijzing van Samsung, en dus Samsung, de schuld.
Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid?

ro
door ronny530 - Aug 25, 2022 om 18:17
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Vraagsteller heeft daar reacties ontvangen waar ze niet van gecharmeert was maar terzijde. Bij veel tv's wordt een beknopte handleiding meegeleverd met als toevoeging een verwijzing naar de website van de fabrikant. Veel kopers komen er zelf wel uit maar en dat begrijp ik heel goed hebben andere kopers extra hulp nodig en zeker als ze voor het eerst een kostbare tv gaan plaatsen. Helaas is het voor vraagsteller verkeerd afgelopen, heeft de pootjes verkeerd gemonteerd en op een kwade dag is de tv omgevallen. Doordat er naast de beknopte handleiding ook een verwijzing naar de website was houdt de stelling dat een ondeugdelijke papieren handleiding heeft gemaakt dat vraagsteller die montagefout kon maken geen stand omdat vraagsteller zich er van dient te vergewissen dat in dit geval de pootjes op de juiste wijze gemonteerd zijn. M.i. is garantie in dit geval niet van toepassing omdat vraagsteller vanaf het moment van levering verantwoordelijk voor het juiste gebruik van de tv is.