ro
door roland48 Jun 28, 2012 om 11:22
Elektronica & tv

Gamma geeft geen garantie na hun garantieperiode

Ik heb 1,5 jaar geleden een car-dvd set gekocht bij de Gamma in Zwolle. Deze is nu defect, dus ik ben naar de Gamma gegaan. De manager zegt heel simpel: de garantie van 1 jaar is verlopen, uit coulance geef ik 20% korting op een nieuwe.

Nu weet ik dat er een wet bestaat die zegt dat de garantieperiode zo lang is als het product gemiddeld meegaat. Die dvd-speler zou toch zeker langer dan 1,5jaar mee moeten gaan.

De gamma geeft geen garantie na de garantieperiode en houdt zich dus niet aan de wet. Ik heb ze een brief gestuurd waarin ze 3 weken de tijd krijgen om het volgens de wet op te lossen.

Wat is als ze hier niet op in gaan, nu de slimste manier om ze toch in beweging te krijgen? Een advocaat is te duur, het gaat om 90 euro aanschafwaarde, maar het principe dat ze lak hebben aan het consumentenrecht steekt me.

Alvast bedankt.

3205 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet jij als klant gaan aantonen dat het verwijtbaar stuk is gegaan door een contructiefout.

Dan moet je onderzoekskosten maken, ook zal maar een gedeelte van de €90,-- betaald kunnen worden..... Ik zou zeggen ga akkoord met het coulance bedrag en accepteer de 20%, scheelt je een hoop gedoe

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daarom heet het nu een garantieperiode en Gamma houdt zich door geen garantie te geven prima aan de wet. Jij beroept je ergens anders op.

Er bestaat geen wet die zegt dat de garantieperiode zo lang is als het product gemiddeld meegaat. Er bestaat wel een non conformiteitsbeginsel waar jij dus meent een beroep op te kunnen doen.

Art 17.2

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Je hebt een car-dvd set gekocht voor 90 euro. Veel goedkoper zal je ze niet vinden en bij de Gamma, dus er is vast geen verkoper geweest die je verteld heeft dat het ding top of the line is en wel 20 jaar mee gaat.

Dus ik zou die 20% korting maar accepteren. Heb je er weer 1,5 jaar plezier van.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

De wet conformiteit is geen garantiewet, maar gaat over de te verwachte duur van een aparaat. Het is niet zo dat de wet op conformiteit alleen wordt gebaseerd op mededelingen van de verkoper. Er zit meer aan vast. Als een koper bijv. niets heeft gezegd over de te verwachte levensduur als je een dure koelkast hebt gekocht, is het niet zo dat je niets meer mag verwachten van de verkoper, na 1 jaar garantie. Er is hier al een hele discussie over gevoerd met allerlei wetsartikelen.
Klik hier voor de hele discussie

Verder is het lastig vanaf hier te beoordelen hoe lang die car-dvd set mee zou moeten gaan, maar als het goedkoop spul is van de gamma, dan valt er waarschijnlijk niet zoveel van te verwachten. Of je weer bij de gamma gaat kopen voor de 20% korting moet je zelf maar beslissen.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 28 jun 2012, 11:56:
Verder is het lastig vanaf hier te beoordelen hoe lang die car-dvd set mee zou moeten gaan, maar als het goedkoop spul is van de gamma, dan valt er waarschijnlijk niet zoveel van te verwachten. Of je weer bij de gamma gaat kopen voor de 20% korting moet je zelf maar beslissen.

Nu is het toevallig zo dat de Gamma weer zo'n dvd-set in de folder heeft staan, weer voor 90 euro, weer van een D-merk, maar nu met 2 jaar garantie. Ik mag er dus redelijkerwijs vanuit gaan dat de gemiddelde levensduur minimaal 2 jaar bedraagt. Maar ik zal zo eens die discussie lezen.

Bedankt voor de antwoorden.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee je mag er niet van uitgaan dat de gemiddelde levensduur 2 jaar is. Wel dast je 2 jaar garantie hebt en met 2 jaar garantie en 20 % korting kan je je geen buil vallen.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo roland48,

.....De manager zegt heel simpel: de garantie van 1 jaar is verlopen, uit coulance geef ik 20% korting op een nieuwe......

En daar heeft die manager gelijk in.
Nog aardig dat je 20% korting op een nieuwe krijgt.
Daar zou ik dus maar gebruik van maken.
Helemaal als je nu 2 jaar garantie krijgt.
Doen! zou ik zeggen.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op donderdag 28 jun 2012, 11:56: ...Verder is het lastig vanaf hier te beoordelen hoe lang die car-dvd set mee zou moeten gaan, maar als het goedkoop spul is van de gamma, dan valt er waarschijnlijk niet zoveel van te verwachten...

Ik heb ondertussen de fabrikant gemail en een antwoord gekregen: De dvd-set moet minimaal 3 jaar meegaan. Dat is in ieder geval een beter uitgangspunt dan spul bij de Gamma niets mag verwachten.

En dit is de reden dat ik in ieder geval ga proberen er meer uit te halen:
Consumentenautoriteit.

Gemiddelde levensduur

Producten hebben bij normaal gebruik een gemiddelde levensduur. U kunt bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het product mee hoort te gaan bij normaal gebruik. Als blijkt dat het product nog wel goed zou moeten functioneren en het gebrek aan het product niet de schuld is van de consument, moet u het product (laten) repareren of het vervangen. Als het product binnen zes maanden na aankoop stuk gaat, dan wordt aangenomen dat het gebrek al aanwezig was tijdens de levering, tenzij de aard van het product of het defect zich hiertegen verzetten. Na zes maanden moet de consument aannemelijk maken dat er sprake is van een non conform product. U mag van de consument ten minste verwachten dat hij u vertelt hoe hij het product heeft gebruikt en wat precies het gebrek is.

Kosten reparatie of vervanging

U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:
als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.

U mag de kosten van reparatie of vervanging wel doorberekenen aan de consument:
als de consument het gebrek meldt nadat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken en ook de termijn van de eventueel door u afgegeven extra garantie is verstreken.
als de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt. Er is in deze gevallen dus ook geen sprake van non conformiteit / ondeugdelijkheid."

Ik wacht eerst eens de gestelde 3-wekentermijn af.

Alle goede bedoelingen ten spijt: ik ga dus niet akkoord met 20% korting.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt helemaal gelijk. Rechtzaak beginnen tegen de Gamma. Kost wat tijd en geld maar dan heb je in ieder geval iets te doen i.p.v. het advies op te volgen van diverse reageerders.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2012 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@roland48,

.....Ik heb ondertussen de fabrikant gemaild en een antwoord gekregen: De dvd-set moet minimaal 3 jaar meegaan. .....

Maar daar verbinden ze niet de consequentie aan dat ze jou dan ook een nieuw exemplaar geven?
Aan zo'n antwoord heb je dus niets!

Ik wens je veel succes in je strijd tegen de windmolens.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haha, ik proef enig sarcasme bij @rapil.

Dit is de eerste keer dat ik het bod van een winkelier niet accepteer, het wordt voor mijzelf wel een soort voorbeeldproces.

Eén klein voordeel is dat ze aangesloten zijn bij degeschillencommissie.nl, dus dat de kosten in eerste instantie niet uit de hand gaan lopen.

Hoe het ook uitpakt, ik houd jullie op de hoogte.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het geen windmolen gevecht. Dat roland48 een schrifteijke bevestiging heeft van de fabrikant, dat het product minimaal 3 jaar moet meegaan, maakt zijn zaak veel sterker. Niet dat hij daarmee een nieuw product kan claimen, maar wel een gratis reparatie.
Ook dat gamma op een gelijkwaardig product nu 2 jaar garantie geeft, maakt zijn zaak sterker. De fabrikant heeft zichzelf overigens geen dienst bewezen, want nu kan Gamma naar de fabrikant stappen en daar de reparatiekosten neerleggen.

Wel moet roland48 kunnen aantonen dat hij het apparaat normaal heeft gebruikt.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op maandag 2 jul 2012, 10:18: ...
Ook dat gamma op een gelijkwaardig product nu 2 jaar garantie geeft, maakt zijn zaak sterker. De fabrikant heeft zichzelf overigens geen dienst bewezen, want nu kan Gamma naar de fabrikant stappen en daar de reparatiekosten neerleggen.

Dat ligt iets genuanceerder: het merk van mijn portable DVD-speler is D-vision, dat helemaal niet meer op de markt is. Het merk van de nieuwe die wordt aangeboden is Difrnce. Het punt dat Winterman maakte in zijn 2e post, van de Gamma en maar 90 euro, is ook op deze van toepassing. Opvragen van de levensduur van de nu aangeboden speler is op dit moment mijn beste zet, op basis van aangenomen gelijkwaardigheid.

Normaal gebruik? Dat lijkt me iets lastiger te liggen. Hij is in ieder geval vrij van krassen/deuken, alle onderdelen zijn nog aanwezig. Ik heb zelfs aantoonbaar een nieuw snoertje (sigarettenaansteker -> dvdspeler) gekocht in de hoop het zelf op te kunnen lossen. Daaruit blijkt mijn inzet niet direct de Gamma verantwoordelijk te stellen.

Maar bedankt @zoekster voor de eerste positieve reactie. Het is ook een al-doende-leert-men proces.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op vrijdag 29 jun 2012, 13:31: @roland48,

.....Ik heb ondertussen de fabrikant gemaild en een antwoord gekregen: De dvd-set moet minimaal 3 jaar meegaan. .....

Maar daar verbinden ze niet de consequentie aan dat ze jou dan ook een nieuw exemplaar geven?
...

Die 3-jaar levensduur wist ik de dag nadat ik de brief bij de Gamma heb afgegeven. De Gamma kent die informatie nog niet, alhoewel ze dat zelf ook wel kunnen nagaan bij Difrnce. Ik wacht van de Gamma eerst netjes de 3 weken af die ik ze heb gegeven. Ik volg exact het door de consumentenautoriteit opgegeven pad.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@roland48, ter verduidelijking, heb je nu van de fabrikant te horen gekregen dat jouw DVD speler 3 jaar moet meegaan, of de nieuwe die nu in de winkel ligt? Want in het laatste geval wordt je zaak een stuk zwakker. Uit het zelf aanschaffen van een nieuw snoertje blijkt niet je goede wil, maar dat je eerst zelf met het apparaat in de weer bent geweest, alvorens hem ter reparatie aan te bieden. En sorry dat ik het moet zeggen, ook dat maakt je zaak bepaald niet sterker.
Nou ja, maar zien hoe het afloopt. Succes ermee!

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

roland48 schreef op vrijdag 29 jun 2012, 12:37:

Ik heb ondertussen de fabrikant gemail en een antwoord gekregen: De dvd-set moet minimaal 3 jaar meegaan.

Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Een fabrikant hoogstens de gemiddelde levensduur van producten melden. Zelfs de beste fabrikanten zijn niet in staat om al hun producten zo te produceren dat er geeneen tussen zit die eerder defect gaat. Laat staan een producent van Gamma producten.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jorisw
Ik vroeg Difrnce om de gemiddelde levensduur, het antwoord was "minimaal 3 jaar".
Natuurlijk kan er eens een slechte batch/eenling tussen zitten, maar daar is nou juist de (fabrieks)garantie voor.

@zoekster: de nieuwe die nu in de winkel ligt moet idd 3 jaar meegaan.

Ik heb inmiddels Salora gemaild (nog geen antwoord), dat is hoogstwaarschijnlijk de fabrikant van mijn oude merk. Dit om mijn zaak dus sterker te maken.

Dat van het kabeltje heb ik in eerste instantie telefonisch gemeld aan Gamma (doch is deze actie niet te bewijzen), het eerste advies was een nieuw kabeltje aan te schaffen. In mijn openingspost achtte ik dat niet relevant.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie van Solara:

De D-vision dvd is inderdaad een product uit hun lijn. In de e-mail noemt de klantenservice dat dit product bij normaal gebruik "enkele jaren" mee moet gaan, bij voorkeur bij regelmatig tussendoor gebruik, dus niet alleen tijdens vakanties. En dat is precies van toepassing op onze gebruiksfrequentie.

Solara vraagt in ieder geval om het typenummer (DVP 730) en zal laten weten of het rendabel is deze te laten repareren.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

roland48 schreef op donderdag 28 jun 2012, 11:22: Ik heb 1,5 jaar geleden een car-dvd set gekocht bij de Gamma in Zwolle. Deze is nu defect, dus ik ben naar de Gamma gegaan. De manager zegt heel simpel: de garantie van 1 jaar is verlopen, uit coulance geef ik 20% korting op een nieuwe.

Nu weet ik dat er een wet bestaat die zegt dat de garantieperiode zo lang is als het product gemiddeld meegaat. Die dvd-speler zou toch zeker langer dan 1,5jaar mee moeten gaan.

De gamma geeft geen garantie na de garantieperiode en houdt zich dus niet aan de wet. Ik heb ze een brief gestuurd waarin ze 3 weken de tijd krijgen om het volgens de wet op te lossen.

Wat is als ze hier niet op in gaan, nu de slimste manier om ze toch in beweging te krijgen? Een advocaat is te duur, het gaat om 90 euro aanschafwaarde, maar het principe dat ze lak hebben aan het consumentenrecht steekt me.

Alvast bedankt.

1,5 jaar voor een dvd spelertje van maar € 90,00? en dan nog wel een die op en neer gaat en vibreert in de auto. Persoonlijk vind ik dat je nu gewoon aan het zeuren bent om een goedkoop product. goedkoop is duurkoop, dat weet iedereen, en fijn als het je recht zou zijn dat deze vervangen moet worden, bij zo'n apparaat ga ik uit van een levensduur van hooguit een jaar! echt goedkoop om voor zo'n prul na 1,5 jaar te gaan klagen, te mailen en te telefoneren, had je die moeite gestoken in "werk" dan had je misschien er al 3 kunnen kopen.....

ve
door verwijderd - Jul 5, 2012 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

rmtpistorius schreef op dinsdag 3 jul 2012, 11:07: ... Persoonlijk vind ik dat je nu gewoon aan het zeuren bent om een goedkoop product. goedkoop is duurkoop, dat weet iedereen, en fijn als het je recht zou zijn dat deze vervangen moet worden, bij zo'n apparaat ga ik uit van een levensduur van hooguit een jaar! echt goedkoop om voor zo'n prul na 1,5 jaar te gaan klagen, te mailen en te telefoneren, had je die moeite gestoken in "werk" dan had je misschien er al 3 kunnen kopen.....

Ik had al aangegeven dat het een principekwestie is natuurlijk.

Maar: de fabrikant wil me een vervangend exemplaar sturen, helemaal super dus.

Ik ga niet afwachten wat de Gamma gaat doen, ik moet nl. wel mijn oude naar de fabrikant opsturen. En zonder defect apparaat kan ik er bij de Gamma niet meer achter komen wat de uitkomst zou worden.

Valt weer mee, het loont in ieder geval de moeite.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2012 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens aan, de aanhouder wint! Mooi resultaat. Bedankt voor het terugkoppelen.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2012 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rolnad48,

.....Ik had al aangegeven dat het een principekwestie is natuurlijk......

Maar toch niet zo principieel, dat je het met de Gamma wilt 'uitvechten'. ;-)

Maar mooi dat de fabrikant een vervangend exemplaar wil toesturen.

Eind goed al goed.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2012 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op donderdag 5 jul 2012, 16:21: @rolnad48,

Maar toch niet zo principieel, dat je het met de Gamma wilt 'uitvechten'. ;-)
...

Haha, dat is helemaal waar. De oude is verstuurd, we wachten de nieuwe even af. Bedankt voor alle reacties. :)